Min syn på min skilsmässa

Jättebra tråd. Att inte dra lärdomar och växa av en så stor kris som en skilsmässa hade varit ett himla slöseri. Och jag gillade punkten om att bara för att man finns så förtjänar man inte ett lyckligt förhållande. Bra förhållanden gör man. Skapar och underhåller dem. Ser man sig själv som berättigad en perfekt partner utan ansträngning kan man inte bli annat än besviken.

Att något borde vara positivt blir associerat till något negativt är intressant. Det fick mig att fundera tillbaka. Jag tyckte det var skitjobbigt med utflykter, aktiviteter, och kalas som exempel. Men inser nu att jag gillar sånt, men att det var negativt associerat innan. Ex-frun drog alltid i högsta ambitionsväxeln och var öppet missnöjd och sur när något inte blev perfekt. Tittar jag på bilder över t ex utflykter vi gjort så minns jag redan när jag ser på foton från första utflykten när vi träffades för snart 20 år sen att hon var sur och missnöjd när vi var iväg. Alla kalas skulle maxas - fyllde en 4-åring år, ja då skulle hamburgarnas bröd bakas för hand, dressingen skulle göras själv, på majjonäs som slagits för hand. Och det var bara början. Hade det funnits en positiv känsla i arbetet hade det varit en annan sak. Men det var bara stress, surhet och pikar. Så allt sånt som egentligen borde varit associerat med positiva känslor blev tvärtom associerat till negativitet och ångest. Vilket fick mig att bli passiv och undvikande. Vilket såklart spädde på hennes negativa upplevelse av det hela också. Så som kanske din karl blev av dina utbrott kring något som borde varit roligt. Det jag hade behövt göra hade egentligen varit att säga ifrån. Ta sig an det jobbiga konstruktivt. Istället för att fastna i negativa reaktionsmönster.

Men det är som sagt såna här saker man måste lära sig. Bättre sent än aldrig.

3 gillningar

Visst är det intressant? Jag medger att jag blev lite som din ex-fru… Jag försöker inte skylla ifrån mig men jag inser ju vad som hände i vår relation. Jag är extrovert men hade i alla tidigare relationer fått backa och se på när mina tidigare ex drivit och bestämt. I min senaste relation med mitt trygga X som var introvert så fick jag äntligen vara mig själv och driva! I början mådde vi jättebra? Då räckte det med ett “hej ska vi åka till gallerian och fika?” från mig och vi båda två såg på det som en “dejt” och var nöjda efteråt. Men ju mer tid som gick desto mindre kände jag att han uppskattade våra utflykter så då maxade jag dem allt mer? Jag blev osäker. Kanske för att jag väntade på en reaktion att “fan va roligt!”, “åh, kan vi inte resa till …México?” eller “gud så fint du gjort inför festen!” som väldigt sällan kom? När han inte gav mig den reaktionen som jag förväntade mig (och var van vid från tidigare förhållanden) så drev jag på mer än vad jag själv kanske egentligen ville och mådde bra av? Så jag skapade min egna onda spiral för att jag trodde att han inte njöt eller hade kul? För att jag var van vid att vara den passiva som alltid behövde vara glad när mina andra ex styrde någonting? Detta är helflummigt, men jag vet ju idag att mitt X hade kul men att jag då hetsade honom istället för att ge honom utrymme att faktiskt ge mig en komplimang för mitt besvär och/eller planerande… Jag borde ärligt talat bara sagt “vet du, när jag gör si eller så, så behöver jag detta från dig…” eller “hur känner du? vill du göra något annat?” och ge honom tiden han behövt för att hitta på och känna efter.

Jag blev nog också så. Inställningen var att det redan skulle suga innan vi åkt för jag visste (trodde) att han ju ändå inte skulle uppskatta det? Vi åkte till DK i somras med bil och hund. Bilade igenom hela landet på tre dagar och sov i bilen. Jag hade planerat, kollat upp och bestämt ALLA resmål innan och maxat våra dagar. Jag var så matt av allt förarbete att när vi väl kom iväg surade jag över småsaker och tänkte att han skiter ju i vad vi ser ändå? Han var sådär glad över att behöva sova i bilen, hade ont i ryggen av allt körande, kunde tänka sig att åka hem en dag tidigare, sov i bilen istället för att se en helt magisk strand… Då ville jag egentligen bara börja bråka men jag bet mig i läppen och kände att “fyfan varför uppskattar han ingenting av det jag gör?” och tjurade vidare och förstörde ännu mer.

När han nämnt vår resa nu i efterhand så har han sagt att det var så mysigt att sova och mysa i bilen. Att det var riktigt fint att grilla under stjärnklar himmel och bara vara vi tre… Han uppskattade det ju mer än vad jag förstod men jag förväntade mig respons direkt och blev sur när jag inte fick den! Responsen kom nu, i februari? och det var bara BRA respons? Här har jag gått och tänkt att DK var det värsta han gjort när han ju faktiskt tänker på den resan med glädje… och då förstod jag ju också att jag hade kunnat underlätta mycket genom att exempelvis köra bilen… Förlåt för långt inlägg men ja, jag kommer dra lärdomar av detta i resten av mitt liv. Men som jag önskar att jag hade förstått då…

2 gillningar

Hela ditt inlägg är egentligen värt att citera, finns mycket bra i det. Men det ovan är nog viktigast. Att man försöker nå varann när nånting inte riktigt lirar.

Sen det andra du skriver känner jag också igen. Att man försöker, får inte den den respons man vill ha, ja då växlar man upp med mer av samma! Istället för att tänka om.

Och det du beskriver. Att du planerade och gjorde massa för att göra honom glad. Det är inte otänkbart att där och då så upplevde han att du planerade en himla massa för din egen skull, och att han bara fick hänga med för att göra dig glad. Och när det väl skedde så var du bara sur. Och det kan vara förvirrande, för i hans ögon så fick du nu göra allt det du ville och hade planerat. Att jag skriver såhär är för att jag också har varit i den sitsen tror jag nu i efterhand. Att hon planerat och maxat och tänkt att det var för min skull, och jag trott att hon gjort det för sin egen skull. Och sen inte fattat varför hon varit missnöjd. Och vice versa när jag planerat något. Problemet i alla fallen är att man gör saker och lägger upp förväntningar som den andre inte känner till, och sen blir missnöjd när denne inte lever upp till dessa. Och sen när man är missnöjd så pratar man inte om det och reder ut det, utan bara fortsätter i samma mönster.

Touché!

1 gillning

Det kanske är just det här man ska ta med sig, att jobba med sig själv UNDER relationen. Ta eget ansvar och reflektera sitt eget beteende och inte partners medan man fortfarande är tillsammans. Jag kan erkänna att det är lättare att fastna i att försöka förstå och hitta förklaringar till varför partner gör som han gör i stället för att JAG jobbar med att acceptera honom som han är och därmed utgår ifrån att han agerar som han gör just för att han är den han är.

2 gillningar

Så sant! Och sen har vi ju det gamla citatet “man kan bara ändra på sig själv om man själv vill”… men hur svårt det än är att förändra sig själv så tror jag verkligen att det åtminstone för min egen del - skulle kunnat rädda relationen (och såklart att X även varit öppen att samtidigt utvecklas lite också!)

1 gillning

Skulle kunna citera hela inlägget, för tyckte att kontentan var bra. Och mycket stämde in.

Jag upplevde tyvärr en förändring hos mitt ex efter ett par år. Den ekonomiska biten hade jag alltid fått ta till större del, mest för att slippa tjafs om vartenda öre, men i början hade han åtminstone hjälpt till med en del praktiska saker hemma. Men det började också fallera mer och mer, och jag kände mig till slut väldigt ensam. Det blev också mer och mer mitt ansvar att hålla honom på gott humör och hålla honom road. Får han tyckte att allting var tråkigt och fel. Jag trodde först att han kanske hade fått en depression eller dylikt, men han hävdade att han inte hade några problem.

Sista tiden mådde jag väldigt dåligt. Det fanns bara förtvivlan, ensamhet och besvikelse kvar. Då började jag logga mitt mående dag för dag. Och då blev det klart hur illa det var.

När jag väl tog steget att göra slut gjorde han en U-sväng. När jag tidigare försökt prata med honom och förklara hur jag mådde eller de problem jag såg fick jag ingen större respons. Antingen tog han mig inte på allvar eller så försökte han stänga av för att han tyckte att det var jobbigt. Jag vet inte exakt.
Men nu ville han försöka igen. Han ville få nya chanser. Han ville att jag skulle omvärdera mitt beslut.

Men då var jag helt klar. Det fanns inget mer att ge. Och det var inte en relation värd att rädda.

Så det var blandade känslor att bryta upp. Naturligtvis är det fortfarande en stor sorg och en jobbig omställning. Men samtidigt också en lättnad och en känsla av att flera ton lyfte från axlarna. Och jag tvivlade varken då eller nu med ett par års distans att det var helt rätt beslut.

Jag har ingen kontakt med honom idag. Jag önskar honom inget ont och jag hyser inga negativa känslor. Däremot har jag mycket och länge funderat över relationen. Och framförallt allt har jag försökt jobba på att sluta ta ansvar över alla andra och vara noga med gränser. Såsom min familjesituation såg ut lärde jag mig tidigt att ta ansvar över inte bara mig själv utan andra, och jag lärde mig att mina egna behov och önskemål alltid hade lägst prioritet.
Nu försöker jag istället lära om. Och idag har jag nog förbrukat en hel livstid av tålamod när det gäller vissa saker.

Men generellt sett mår jag mycket bättre idag än vad jag gjorde med exet, och den tid jag hade som singel var viktig och bra för mig. Det är jag tacksam över.

Tack, det ska jag ta med mig! :blue_heart:

3 gillningar

Haha ja, jag är nog en konstig typ. Dock var det mest städningen i sig som jag var på detta sätt. Jag älskat att tvätta tex, men dammsugning och städning har aldrig varit min grej och jag förstod nog aldrig hur jobbigt X tyckte det var att göra den delen hela hela tiden. Jag såg det nog på det lite som en lat jävla gris “äsch, han gillar ju det då kan han fortsätta så gör jag annat som jag tycker om”. Idag inser jag ju att jag kunde tagit mig i kragen och visat mitt X att jag såklart kunde dammsuga även jag för att göra honom gladare.

Nja, man kan ju tro det för att det är det vanliga, men mitt X har aldrig varit så. Han har alltid jobbat för förändring och gillar feedback och utveckling. Han är en jättefin man och i början av förhållandet var han extremt mån om att ändra på det som inte passade mig. Tyvärr har vi idag insett att han förändrade saker för lätt och kommunicerade inte heller att han kanske tyckte vissa saker var jobbiga att förändra, han bara gjorde dem för mig. När jag sedan då inte kunde förändra min lata rumpa och dammsuga någon gång ibland för “hans skull” som ju var en mini-förändring för honom så tog han det genast som att jag inte brydde mig eller inte var villig att ändra på mig själv överhuvudtaget medan han själv försökte flytta berg för min skull. Så vi blev så extrema i våra handlingar och icke-handlingar? Jag förstod ju aldrig att vissa saker var så viktiga för honom och annars hade jag självklart ändrat dem. Mycket har jag ju såklart ändrat på och jobbat på under åren men vi hade svårt att förklara för varandra vad det var som var viktigt för var och en… Vi båda två hade samma mål, men vi pratade inte samma språk för att nå dit?

1 gillning

@Anonymt2022
@Tailor
Det där med att “fel föder fel” är sant och grundar sig i hur man tolkar världen och dess motgångar. Skulle du till exempel sagt till mig för ett år sedan “Vad ful du är.” hade jag ju givetvis blivit stött, förvånad, ledsen, arg och defensiv, för jag associerade det med något negativt (vilket det givetvis är). Men att istället tänka “Varför säger personen så till mig? Vad har hänt med honom/henne som gör att h*n uttrycker sig så? Hur är vår relation egentligen?”

Reagerar jag negativt kommer den negativa spiralen bara fortsätta och bli värre. Reagerar jag med nyfikenhet och förståelse har jag möjlighet att bryta den spiralen och vända den uppåt istället. Alltså: se möjligheter i motgångar.

@Gladtjejhejhej
Det är väldigt vanligt. Massa småsaker läggs på hög. Till slut rasar tornet.

Jag har aldrig sagt vem som har större orsak till skilsmässan, tror du missförstod mig :slight_smile: Det är totalt irrelevant. Jag kan bara göra något åt den delen jag stått för, liten som stor. Även om den det man stod för själv är väldigt liten, är den tydligen tillräcklig för att rubba förhållandet ur balans.

@onedaymore
Det brukar tyvärr vara så. Som med många andra, och även mig. Mitt X sa till mig i början vad hon behövde, först försiktigt och vänligt (en klapp på kinden). Sen blev det mer att hon sa till mig med rak arm (lavett på kinden). Men det var inte förrän hon beslutade om skilsmässa som jag vaknade (slag rakt i ansiktet). Tyvärr är det då de flesta av oss vaknar och inser vilken situation vi befinner oss i. Och vad kan man göra i det skedet? Jag gör det jag tror på och kommer fortsätta med det tills det inte ger resultat längre. Jag har en känsla av att det kommer pågå hela livet, för jag vill verkligen inte ner på den nivå jag var på innan och spelade.
Jag är glad att du mår bättre idag, och har fått utforska singellivet. Det är viktigt, och något jag stöttar mitt X att göra. Medans jag bygger mig själv vill jag att hon ska njuta av livet. Om hon väljer att ge mig en ny chans kommer jag aldrig hålla det mot henne, eller något från vårt förra förhållande. Men det är många OM och en väldigt lång resa för mig innan jag kan se ljuset i tunneln.
När du tittar tillbaka på din del av förhållandet, vad känner du att du lärt dig mest? Vad kommer du inte göra om? Och vad tänker du göra för att se till att det inte händer igen?

4 gillningar

Det här kan jag delvis instämma i. Jag har aldrig trott att jag förtjänat ett bra förhållande. Eller rättare sagt, jag har aldrig känt det. Jag har snarare känt att det är något som är andra förunnat. Inte mig. Men samtidigt undrar jag om inte mina låga förväntningar kan vara en av anledningarna till att det har gått snett.

Jag har två relationer bakom mig. Först var jag gift i 20 år. Sedan skilde jag mig och träffade efter en tid en ny man som jag hade en särborelation med i fyra år.

Och jag gjorde samma misstag med båda: Jag bortsåg från hur olika vi var och att de där olikheterna till sist skulle driva isär oss. Jag accepterade länge att mina behov inte alls blev uppfyllda.

För att göra en lång historia kort har jag två gånger valt män som inte kunde eller ville prioritera relationen. De var båda väldigt snälla, hjälpsamma och välvilliga, vilket jag drogs till. Men till syvende och sist kunde jag ändå inte räkna med dem. Gång på gång fann jag mig själv stå ensam, gällande allt från ansvaret för barnen till att närvara på familjehögtider.

Jag vande mig vid att komma sist i kön i båda mina relationer och att utgå från att de inte skulle finnas där för mig. Antingen för att jag blev bokstavligen bortglömd (“Visst ja, jag har ju fru och barn!”) eller för att mannen ifråga prioriterade annat högre. De hade båda helt andra värderingar och helt andra mål med relationen. Vi var inte alls kompatibla.

Jag ville tro på alla deras förklaringar till varför allt annat råkade vara viktigare än jag varenda gång och jag utgick från att de skulle ändra på sig för min skull. Men så blev det aldrig. Och jag kände väl heller inte att jag förtjänade att bli prioriterad. Jag hade alltid en känsla att jag kanske hade för höga anspråk.

Den förste mannen, som tenderade att glömma tid och rum, konstaterade slutligen att han tyvärr inte kunde bättre än det han visade. “Jag kommer aldrig kunna förändra mig”, sa han.
Den andre ansåg att han inte hade möjlighet att förändra något alls i sitt liv, utom att dumpa mig. Alla andra bekymmer var han tyvärr tvungen att behålla.

Båda två har nekat till att jag skulle ha gjort några särskilda misstag, både vid tiden det begav sig och nu med flera års distans.

“Vi passade kanske aldrig så bra ihop från första början?” sa den ene.
“Du har inte gjort något fel”, sa den andre. “Men såna som jag ska nog inte ha relationer”.

Och det är vad jag har att dra lärdomar av. Inte helt enkelt, men jag har försökt!

Den främsta lärdomen hittills är att jag är rätt kass på att identifiera bra partneregenskaper. Jag förstorar upp det positiva, bortser från de röda flaggorna och hoppas att det som inte funkar kommer bli bättre med tiden, om jag bara är tillräcklig tydlig. Vilket naturligtvis inte alls har funkat hittills.

Så jag undviker tills vidare att söka någon ny. Det blir enklast så.

4 gillningar

Åh Trassel, blir så berörd av din berättelse! Jag hoppas att du ger dig själv all kärlek omtanke och empati som du behöver :heart:

Tack snälla - ja, jag börjar inse att jag mår bättre som singel när jag slipper kämpa för något som jag ändå inte tycks kunna få. Idag är mitt liv toppen på alla sätt och vis!

3 gillningar

@Kronix
Tack för ytterligare bra svar.
Svar som förtjänar en väl genomtänkt och välskriven respons, vilket jag tyvärr inte hinner ikväll.
Men i brist på det går det alltid att läsa @Trassel inlägg, för det finns många beröringspunkter mellan hennes erfarenheter och mina erfarenheter

Var jag någonsin mig själv i vår relation? Var gift i 31 år, tillsammans i 36 år… varav 2 års paus då vi varit 20 år gifta. ( han hade en annan då)
Jag kämpade för att ” få” min man då jag var ung. Han hade mig och många andra kvinnor. Men jag ville bara ha honom. Vi bodde ihop som 18 åringar redan, han hade andra, det visste jag.
Jag åkte iväg och jobbade i England, ville egentligen inte men han pushade på. Jag for och under den tiden började han sakna mig. Under tiden jag var borta fixade han nytt boende för oss, jag kom hem och vi var nykära. Vi flyttade igen, jag blev gravid ” lite i misstag” och då fick han en grym lust att leva livet.
Jag satt hemma 22 år gammal och han for iväg som aldrig förr.
Jag bestämde då att jag håller barnet och han får göra vad han vill.
Nåja, vi gifte oss då barnet var 6 mån. Kommer ihåg att prästen frågade , varför vill ni gifta er? Min x svarade att - vi vill ha en ny dammsugare… ha, haa , nää… det var inte roligt. Men kanske sant nu såhär efteråt…
Sedan kom nästa barn 1 år och 10 mån efter. Vi kämpade på som alla andra. Tufft ekonomiskt och x på jobb på nätterna. Sur på dagarna. Jag gjorde allt för att han skulle vara på gott humör… sex förstås, varannan dag, annars var han sur…
Livet gick på, vi bila mycket. Körde i Europa med barnen. Hade kontakter med släkt på båtarna så fick resor gratis.
Sedan tog min riktiga far livet av sig ( sett honom några ggr i mitt liv) jag fick ett arv och vi köpte detta hus. Renoverade och jag blev gravid med tredje. Här hade vi många bra år, tänker tillbaka på att vi då var lyckliga. Vi fixade också mycket på stugan då eftersom x föräldrar slutat vara där.
Sedan kom kris 1 , x har träffat en ny… bedragit mig i ett år. Med en gemensam gammal vän.
Han stack, yngsta var 11 år då. X var ena veckan hos nya och andra bodde han med vår yngsta här nära var han hyrde hus ( som hans rika nya betalade) Det sket sig, vi umgicks här och började ha sex… mm… sex med x liksom, fast vi var gifta…
Hans nya fick bröstcancer och allt blev svårt, och efter många om och men kom han hem igen efter 2 år borta.
Vi var nykära, vi pratade aldrig om det som hänt. Vi startade på nytt. Men… efter ca 10 år gjorde han samma igen. Hittade ny, stack , och här är jag nu.
This is the story of my life , mycket kort.
Godnatt!
Orkar inte läsa vad jag skrivit så ber om ursäkt för alla skrivfel…
Jaa, började visst med att var jag någonsin mig själv … noup, jag ställde alltid upp för min man. Gjorde det han ville, det han behövde. Var han hungrig så fixade jag mat, ville han ha sex så ställde jag upp. Han krävde att det skulle vara städigt, jag städade.
Jösses va skönt att bara vara Jag!

5 gillningar

De männen du träffat verkar vara väldigt dåliga män. Och jag menar inte dåliga som person, de är säkert - som du säger - jättesnälla och allt det där, men dåliga på det sätt att de inte ser värdet i ett förhållande, och att det faktiskt inte är lätt. Man måste vara uppmärksam på sin partners behov och uppfylla den del man kan, samtidigt kunna hjälpa sin partner att ha förmågan att fylla den andra delen, om det behövs. Inte många ser att det faktiskt kräver jobb, och de som gör det är rädda för att göra jobbet. Det är mycket mer bekvämt att blunda för det.
Man kan blunda för jobbet, men inte för konsekvenserna det får om man inte gör jobbet.
Du gjorde säkert en hel del praktiska saker (som ju är jättebra och enormt viktigt!) men även du har en roll i hur förhållandet fungerar. Men vet man inte hur man ska göra, ja vad ska man då göra? Än värre är det om man är totalt omedveten om att det ens finns något att göra. Man kan inte lösa det man inte vet om. Jag vill inte du ska känna skuld, det är inte min mening här. Jag vill att du ska se det objektivt, sett utifrån någon annans synvinkel. Då tror jag du förstår hur jag menar.

Att säga “Jag kan inte ändra mig” är rakt av lögn. Man är bekväm i sig själv och tycker att man duger som man är. Man intalar sig själv detta för att man inte vill göra allt jobb. Men faktum är att man kan ändras. Ja, det är svårt. Ja, det är jättemycket jobb. Nej, det är inte alltid roligt. Men försöker man inte ska man aldrig yttra “Jag kan inte ändra mig”.

“Jag har aldrig trott att jag förtjänat ett bra förhållande.”
Sanningen är att alla förtjänar inte ett bra förhållande. Man förtjänar det förhållande man hjälper till att skapa. Sen kan man råka få en jubelidiot som fördärvar förhållandet utan att man kan göra något åt det, mer än att lämna. Men jag tror, att med dina erfarenheter, så har du lärt dig vad som krävs för att få ett förhållande som du trivs i, och som du verkligen förtjänar. Jag hoppas inte du är rädd för att prova. Dina två andra förhållanden är välsignelser! Utan dom hade du aldrig upptäckt vissa sidor av dig själv, och du hade aldrig växt dig starkare och mer självsäker. Så var glad över dem, och ta till dig det du lärt. Använd dig utav det, och försök göra de sidorna i dig än bättre!

Jag tror på dig! Du verkar vara en mycket godhjärtad typ. Det vore slöseri om du inte fick det du ville.

2 gillningar

När någon ställer krav på oss, som inte är rimliga, börjar vi älta i oss själva och känna oss kontrollerade. När vi blir kontrollerade känner vi oss maktlösa och tappar vår känsla av att vara oss själva. Den som kontrollerar känner att den kan styra och leda förhållandet i den riktning den vill. Men styr man inte tillsammans är risken överhängande att man styr allt i botten.
Det är starkt av dig att stå ut med detta, att alltid “ställa upp”. Har du nånsin tänkt på varför du gjort så? Vilka omständigheter spelade in till att det blev så? Vad har du gjort som har tillåtit att det gått så långt?
Har du tagit en dykning i dig själv på detta vis? Tillåtit dig själv att känna känslorna och tankarna som ledde fram till det?

Jag är glad att du funnit ro med dig själv, och verkar glad att få göra saker på ditt sätt. Passa på att njut, men glöm inte bort att ta lärdom av dina erfarenheter. Det vore inget annat än slöseri att inte göra det, om du tänker efter!
Hoppas att du sover gott :grin:

1 gillning

Min övertygelse är att man aldrig ska stanna i ett förhållande pga barnen. Om man genomgår en kris så ska man välja att utkämpa den krisen för att man vill leva med sin partner. Annars går det inte att bygga upp ett långvarigt förhållande. Detta är vad JAG tror.

4 gillningar

Det låter ädelt att stanna i ett förhållande pga barnen. Ibland kan det faktiskt vara en bra lösning, men jag tycker inte man ska offra sitt psykiska och fysiska mående pga barnen. De kommer också ta skada av det. Så jag håller dels med dig kort och gott, men allt är inte svart och vitt här i livet.

2 gillningar

Ja, stämmer. Hade hon inte satt ner foten hade aldrig mitt liv tagit denna riktning. Jag är oerhört tacksam för denna möjlighet. Livet fortsätter med eller utan henne som partner.

3 gillningar

Nog visste jag att det fanns att göra, men jag lyckades inte få med mig männen på tåget. :thinking:

Den förste konstaterade som sagt var att han ändå inte kunde förändra sig. Sån här är jag. Take it or leave it, typ. Det blev leave.

Den andre hittade jag inget sätt att kommunicera med, hur jag än försökte. Jag kunde inte ens föreslå en ny restaurang utan att han blev stött och tolkade det som att jag underkände hans favoritställe. Än mindre lyckades jag formulera mina känslomässiga behov av mer tid tillsammans utan att han gick i försvar och ilsket sa att han tydligen aldrig dög.

Med den typen av bekymmer hamnar man till sist ofrånkomligen i frågan “Hur mycket är det rimligt att anstränga sig för att försöka motivera sin partner till förändring?”

Något som har dividerats här på forumet de senaste veckorna… Jag har alltmer landat i att när skillnaderna är för stora är det ytterst sällan någon idé att stanna och kämpa. Oddsen är för dåliga. Jag borde ha gett upp mina relationer långt tidigare. Eller kanske aldrig ens inlett dem.

Det här skriver jag under på. Jag var helt förstörd när mitt ex bröt upp, men idag är jag enbart glad åt det. Länge vägrade jag acceptera att det skulle kunna komma något gott ur det kraschade förhållandet. Jag tyckte bara att jag blev en sämre människa. Men nu vet jag att mitt liv blev väldigt mycket bättre utan den relationen. Jag har lärt mig massor om mig själv, om mina behov och mina beteenden och jag har byggt upp mitt liv precis som jag vill ha det.

Men jag vet fortfarande absolut ingenting mer än tidigare om vad som leder till fungerande relationer. Teoretiskt, visst. Men inte i praktiken. Jag har snarare blivit expert på vad som sabbar dem. :woman_shrugging:

6 gillningar