Min man vill separera

Hur har det gått för er?

Lördag idag. Han kom hem igår från resande med jobbet. Han var jättetrött igår och gick och la sig för att sova typ kl 20.
Idag har vi varit på lunch ihop och ikväll ska vi gå ut och äta. Det var en av sakerna han tyckte vi var olika på. Han tycker jag dricker för lite alkohol. Visst. Jag gillar inte att vara bakis. Det är fan det värsta jag vet.
Men visst ikväll ska jag försöka bjuda till. Ta några glas vin. Bli lite rolig. Rädd bara att det får motsatt effekt……

Det är sån jäkla bergochdalbana med känslor.
Helt plötsligt känner jag mig så oälskad. Jag har alltid känt mig så grymt älskad av honom. Så jäkla jobbigt.
Hoppas alla får en bra lördag.
Kram kram

1 gillning

Dricker han mycket?
Du ska inte göra något du känner dig obekväm med för att “glädja” honom.
Kan han inte respektera dina val utan att du behöver göra våld på dig själv är det inget att satsa på. Du ska inte gå emot det du känner är rätt för dig för att han är en festprisse.

4 gillningar

Jag blir faktiskt arg när jag läser det du skriver.

Samtidigt skriver du att han inte svarar på din meddelanden när han var i väg och med den historia han har (otrogen) och dessutom nu uttryckt att ”glöden” försvunnit. Hur f-n tänker man då om man är rädd om sin fru o familj o vill att ni ska gå ut o ha kul men kan inte svara på dina meddelanden?
Det är så egoistiskt. Klart att du mår skit och är orolig, då får man bjuda till själv OM man vill rädda något. Då står man kvar o VILL förändra.
Kommer hem o lägger sig kl 20 när han äntligen kommer hem. Men nu ska du glatt gå ut o dricka alkohol, som egentligen inte är din grej, så att du blir lite rolig…. Är han så jäkla kul då? som varje höst blir deppig o mår dåligt. Men då stöttar man varandra o accepterar varandras olikheter. Och man är ju ingen kul kille om man inte kan svara på en orolig frus meddelanden eller ringa.

Det kan ju bli hur fel som helst med tanke på att div känslor kan stiga upp till ytan vid för mycket alkohol.

Jag hoppas att ni får det trevligt i alla fall, men önskar att du får vara som du vill och ändå älskad och då inte bara i ord, som man faktiskt kan skriva/säga hur lätt som helst, utan att mena dem, ibland är det t o m för att övertyga sig själv som de sägs.

Sök hjälp, gå i parterapi.

Det är inte min intention att vara elak men en rejäl kris räcker. Lär man sig inget av det och det dyker upp en sådan igen så behöver ni ta hjälp eller inse att det inte fungerar.
En relation består ju av två personer som vill vara i den, tycker den är värd att kämpa för och som ger energi till båda.
Det går inte att hålla ihop om bara ena parten vill.
:heart:

4 gillningar

Han dricker väl inte mycket. Men är det ngt event så dricker han gärna. Och visst lite öl på helgerna.
Jag har väl blivit lite tråkig. Han tycker att jag glad och rolig när jag festar……men jag är ju inte 20 längre….
Men det är en an sakerna som han tycker vi är olika på. En av alla.

1 gillning

Tack för att du är brutalt ärlig hela tiden. Behöver ibland skakas om.
Kommer troligt att titta tillbaka på detta när allt är över och vi är separerade….
Det kommer stärka mig.

Men allt är inte svart eller vitt.
Jag är kanske en tråkig jäkel……

2 gillningar

Men nej. Du är inte tråkig för att du inte vill dricka som honom. Förstår att det är massor med självkritiska tankar som snurrar nu. Men stopp. Stopp.

2 gillningar

Jaha då var det söndag och 1:a advent. Har alltid älskat julen men nu är den ångestfylld.
Vi var ut och åt igår. Det var mysigt att få tid ihop.
Vi åt och pratade. Min man såg lite besvärad ut då och då.
När vi ätit klart frågade jag om vi kunde gå till ett uteställe som är en pub. Vi var på väg dit men han ångrar sig när vi är på väg dit. Säger att han bara ville vara med mig och inte vara ute med andra….
Vi gick till en mer ensam pub……
känns som han inte ville visa sig med mig ute….
Sedan åkte vi hem. Hade sex.
Och nu ligger jag här bredvid honom och känner lite tomhet.

1 gillning

Magkänslan är ofta rätt….

Det var han som ville gå ut o äta o ha roligt…

Vad gör att du till varje pris vill hålla ihop? Klart att det finns kärlek till honom, men ger han dig energi o det du behöver? Sedan är det ganska naturligt att du känner rädsla för det ”okända” och ensamhet osv.
Jag tror dock det värsta är känslan av vara i det som här brukar benämnas ”limbo”.
Dvs att man typ går o väntar på att någon annan ska bestämma sig och ”inte vet”.
Någonstans tror jag det är lättare att då själv ta ett beslut, att ”nu är det slut med velandet, om du inte kan bestämma dig för mig”.

Men lättare sagt än gjort.
:heart:

2 gillningar

Jag håller så mycket med @Lisa0987 . Du låter verkligen inte naiv men jag vet att du är i det stadiet där du har mycket hopp om att det kan bli bra igen. Man blundar mer eller mindre omedvetet och medvetet för vissa saker o ting. Jag tror att en tredje parti är inblandad. Därför blir det så helt fel att det är du som kämpar och gör allt som står i din makt för att få tillbaka honom. Förresten, du är faktiskt inte i limbo. Han sa att han vill skiljas. Jag skulle börja hålla avstånd och sluta gå med på allt bara för hans skull. Ta hand om dig! :heart:

2 gillningar

När jag ser tillbaka på vår relation så känns det som om jag inte uppskattat det jag haft med min man. Han har alltid velat va ta nära. Alltid gett mig komplimanger.
Jag har ibland varit lite avvisande. Han har nästan jämt varit den som tagit intiativ till oss.
Han har väl tröttnat. Jag känner mig så dum att jag inte var mer glad och tillmötesgående.
Det är detta som driver mig just nu.
Han har älskat mig och jag vet vad jag förlorat nu.
Min bästa vän. Någon som älskat mig. Vill så gärna att han ska älska mig igen.

2 gillningar

Men det är ju han som vill lämna? Och inte vill gå på välfylld pub med sin fru, han verkar ju inte direkt vilja försöka……

Många saker som skrivs av oss är lätta att skriva och se tydligare när man inte står mitt i det eller har alla nyanser. Så ta detta för vad det är. Men slå inte ner på dig själv för hårt, det fanns anledningar till att du var avvisade emellanåt. Du kände inte då eller ville inte och det är ok. Visst det kan ha varit en av alla små saker som långsamt utholkat stenen. Men att vrida upp en av dem till max nu, och i det, dessutom slå ner på dig själv i tankar av “jag borde gjort”, “jag skulle ha gjort mer” av si eller så. Kommer främst göra en sak mer än något annat, dvs att du lastar dig själv orimligt hårt för det som händer och för skeenden utom din kontroll.
Att tro att man i slutändan kan påverka en annans känslor är ett självbedrägeri som vi alla pysslar med i olika utsträckning. Det är tufft och svårt när det inte är som man vill. Du kan ju bara klargöra vad det är du önskar därefter är det ju (och nu blir det hårt) inte så mycket du kan göra. Du kan inte bli en annan, för (och detta är viktigt!) Du är bra som du är.

5 gillningar

Det håller jag verkligen med om men jag tror inte frugans magkänsla är helt fel, dvs att inte vill visa sig ute med henne, trots att det var han som ville ha ”roligt” och det har man väl på en stökig o full pub, mer än på en lugn?
Hade han använt ordet mysigt, romantiskt för att komma nära osv är jag benägen att hålla med dig, men betänk också:
Man kan väl säga att maken inte är så pigg på att försöka eftersom han först säger att han vill skiljas, sedan när han, efter det, åker på jobbresa inte hör av sig eller svarar på mess.
Vill dock gå ut o ha roligt, tycker generellt frugan dricker för lite alkohol, sedan på middagen ”ser han besvärad ut”, ska gå vidare till uteställe men ändrar sig……

Hon vill försöka, inte han. Om man vill få igång kommunikationen så kan ju börja med att höra av si o svara på mess under jobbresa.

1 gillning

Ja, där kan jag inte annat än hålla med dig.

Gäller att gripa tillfället i flykten när det emellanåt uppenbarar sig :laughing:

1 gillning

Detta var inte det jag tolkade in, att han skäms, mer tolkade jag in att han ev har något ”intresse” som kan få reda på det…. Men det är bättre TS svarar.

Jag håller verkligen med, men så har min man aldrig sagt att jag dricker för lite alkohol heller. Men det gav TS en dålig magkänsla så självklart var det något hon reagerade på o ch det är ju hon som känner sin man.

2 gillningar

Ja min magkänsla var att han inte ville visa sig med mig. Dels kanske det finns ngn i kulissen eller så kanske hans kompis är där som han berättat detta för.
Jag har alltid läst in väldigt mycket i allt.
Är känslig för energier. Så magkänslan kanske är rätt. Brukar ju vara det.
Han har aldrig skämts över mig förut på annat sätt.
Vi får se. Ingen magi idag iaf.
Nu har han t.o.m. åkt iväg för att åka lite bil. Vill komma ut en sväng.

1 gillning

Är det en ny eller gammal vana?

1 gillning

Det är nytt nu. Han orkar inte vara hemma när det är dålig energi hemma tror jag. Vill ut härifrån typ.

Jag tänker då mer på att han vill ringa en vän till honom och berätta hur jobbigt allt är hemma……
Det känns så iaf. Och det är ngt nytt.
Han har berättat om att han vill skiljas för minst två ytliga bekanta. Dessa två har själv skiljt sig och träffat nya kvinnor.
Och det är ngt nytt. Vi har annars varit väldigt privata när det hänt saker. Vi har försökt att lösa det själva.

1 gillning

Du är oerhört förstående. Han vill skiljas och det är han som inte orkar vara hemma?

Vad vill du så? Förutom att vrida tillbaks klockan….

Ska ni inte ta hjälp o gå o prata med någon? Eller att du pratar med någon?

1 gillning