Min man har varit otrogen i 5år

Har han smugit ut på nätterna när ni andra har sovit?
Hur han lyckats med det?

Hur kommer det sig att du valde att ta kontakt med henne?

1 gillning

Syster.
Det mänskliga menageriet består av många sällsamma kreatur.

I en del av hagen vandrar de som vill satsa på livslånga relationer.
I en annan de som vill slippa från allt ansvar och ha lite kul emallanåt.
I en vrå de som tycker att förbjuden frukt smakar bäst.
I en annan del hbtq-personer.
I en del de som tänder på sadomaschisim.
I en del de som är swingers.
I en del de som gör slut så fort passionens flamma slocknat.
I en annan de som håller ihop som vänner och lever parallella liv.

Hur kan någon göra si eller så?
Ja.
Hur kan någon våldta ett barn?
Hur kan någon begå incest?
Hur kan någon göra ditt eller datt?

För att vi tänder på olika saker.
För att vi har olika moraliska kompasser.
För att det inte finns någon allom given värdegrund som alla ska följa.
För att i självförverkligandets tid följer var och en sin egen lust, längtan, sin egen etik och moral och det kan skifta som snö och eld, vatten och luft, svart och vitt.

Det finns gifta kvinnor som med sina mäns medgivande åker runt och säljer sex.
Det finns otrohetssajter för gifta som vill ha random sex.
Det finns vissa områden dit personer kan ta sig för “dogging”.

Det en tycker är sjukt tycker någon annan är helt normalt och kan tycka att det den andra tycker är normalt är helt sjukt och att slösa bort sitt liv.

Det är bara att konstatera att människor är olika, har olika uppfattningar om hur det ska vara och hur de vill leva sina liv.

2 gillningar

Du måste bromsa här. Din kropp skriker att den behöver en paus och du måste lyssna så att du inte brakar in i väggen.
Släpp allt som inte är absolut nödvändigt.
Nu har du varit på begravningsbyrån. Resten av kontakten kan skötas via telefon eller mail. Finns det andra dödsbodelägare som kan ta mer ansvar? Om inte kan du ta hjälp av vänner, gör det!

När började sonens problem i skolan? Kan det vara en reaktion på vad som hänt?
Skolan har elevhälsa. Han kan börja med att prata med kuratorn. Mötet med skolan är ett måste. Men varför du? Han har en pappa. Skicka honom dit!

Han har under 5 års tid aktivt valt att förstöra allt. Nu när allt är ute i det öppna så vill han inte skiljas?? Och så säger han att han inte vet varför han har gjort som han har gjort? BULLSHIT! Han vill inte kännas vid att han har begått sitt livs största misstag och ta ansvar för det!

1 gillning

Vi är många bittra själar här på forumet och tenderar att vara kategoriska pga av vår egen historia. Ibland jämförs otroheter och vissa anses ”värre”, ibland för att vi ska må bättre eller sämre, över att se vår egen situation eller val i ett annat perspektiv. Sexchattar, avsugningar, sex med en annan några gånger, månader, år, sex med olika partners över tid osv men smärtan av svek gör ont oavsett.
Klart att det är en chock att få reda på detta. Ingen tror detta om sin partner för då hade man gått för länge sedan.

Jag tror inte man behöver vara det minsta sjuk eller sexberoende för att ”ro iland” detta, såvida man inte har andra ”symtom” också. Bristen på empati är dock tydlig.

Klart att något är fel, men allt blir ”vardag” och när man inte upptäcks ”så är ju ingen skada skedd”. Jag tror att man inför sig själv rättfärdigar sina handlingar, då kan man leva med detta och bete sig så här. Det är inte min avsikt att försvara men jag tror psykologiska försvarsmekanismer kickar in och jag tror han har hållit sina ”världar” separata. Har han varit förälskad i denna kvinna? Det verkar ju inte lovats framtid eller liknande med henne. Vem hon är, är ganska ointressant. En del lägger stor energi på att svartmåla och skuldbelägga den andra, men det är ju inte det viktiga här. Din man har gjort medvetna val.

Jag tror det visst kan vara så att hans avsikt inte var att såra, åter igen försvarsmekanism. Du skulle varken bli utbytt, veta om detta eller er relation har inget med hans ”fling” att göra (i hans huvud). Kanske var det från början en ”kul grej”, bekräftelse osv osv. Han kom undan med det och åren rullar på. Självklart är det inte möjligt att förstå. Situationen är tokig, din man har levt i total förnekelse i hur han sårar dig och vilka risker han tar. Noll konsekvenstänk.

Jag tror det viktigaste är att tänka på dig själv och hur du ska må bättre. Jag är inte säker på att detta forum alltid är det bästa. Ibland ger det stöd men ibland tycker jag att ”drev” startas och då blir det fel. Du måste reda ut vad du tycker och tänker och vilka beslut du vill ta kring detta. Det är svårt att hitta solskenshistorier, en som jag tyckte var fin heter ”fem år senare” här på forumet.

Det finns ett par saker jag funderar på i dina inlägg, du skrev att ni hade det bra men sedan skrev du om en familjeterapi-session. Söker man familjerådgivning så är det ju oftast pga av något eller var startskottet för det, de meddelanden du hittat?

Sedan skrev du:

En ensam person med stort beroende av dig och dina vänner/familj. Då är man ganska sårbar.

Tiden är din bästa vän nu, låt det ta tid, håll dig sysselsatt, samtalsstöd, sök läkarhjälp, det är vanligt att gå in i depression, få sömnproblem osv. Ta stöd av vänner. Inga stora beslut nu när du mår riktigt dåligt.

4 gillningar

@Lisa0987 hej, tack för dina ord. Det var precis som du skriver sexchatten som jag hittade för en månad sen som gjorde att vi gick i parterapi.
Känner väl också att man inte bara kan skylla på att han är sjuk, han har ju gjort medvetna val och jag tror precis som du skriver att han kom undan och då kunde det rulla på. Helt sjukt! Jag har t.o.m. haft tankar att vi ska fira jul ihop, men idag har jag bestämt att jag och barnen ska fira med min släkt. Så skönt att ha bestämt något som tar mig en bit längre bort från honom

3 gillningar

Små steg, att ta beslut som du känner dig (lite) glad för.

Att det kom fram under samtalet med en tredje part betyder väl ändå att ni faktiskt ”nådde” varandra i det samtalet och han öppnade sig och erkände.

Fruktansvärd erfarenhet, men kanske en insikt att det enda rätta är att vara ärlig, även om det satt långt inne.

2 gillningar

Ja han har smugit ut när vi andra sover. Inget som jag vaknat av tyvärr. Har ibland märkt att han kommit och lagt sig sent, men då har han sagt att han spelat eller fastnat i en film.

2 gillningar

Jag valde att kontakta den andra kvinnan för att jag behövde veta om det han sa var sanningen. Kände ingen tillit och ville höra hennes version av det hela. Nu när jag har gått det så vill jag aldrig kontakta henne igen. Hon bor tio minuter bort, så jag hoppas jag slipper se henne också.

1 gillning

Ja och det är så han beskriver det. Snabba stunder med sex för att sen få ångest och skynda hem. Ofattbart!

1 gillning

Jag har bett om hjälp nu och sagt till min familj att jag inte orkar planera begravningen. Vilket dom absolut förstod och mötet i skolan ska han följa med på. Sonen har varit lite stökig i perioder, men det har varit lugnt ett tag nu fram tills att det här hände. Har ringt runt idag för att ordna samtalsstöd till barnen också.
Jag har sagt till min man att han gett dom trauma för livet, en av dom två personer som man litar mest på i hela världen har svikit dom totalt. Blir så jävla arg när jag tänker på vad han utsätter barnen för😡

4 gillningar

Helt absurt.

5 gillningar

Den som väljer att vara otrogen sviker inte enbart sin partner. Den personen väljer att svika alla i sin närhet och barnen blir väldigt drabbade.
Jag tycker att du gjorde rätt som sa till honom det!

Försök att fokusera på dig själv nu. Hur löjligt det än låter som måste du andas. Och jag menar det bokstavligen talat.Se till att få ordentligt med luft och inte enbart andas ytligt. Hjälp kroppen att frisätta de hormoner som den behöver.

2 gillningar

Mitt ex var otrogen i sex månader innan jag avslöjade henne. Fem år låter väldigt tungt, men du ska inte lasta dig själv. Din man kan både vara en otrogen skitstövel OCH ha alla de där egenskaperna som du älskar honom för. Det är inte fel på din förmåga att bedöma människor och du är älskvärd. Jag tror det är viktigt att du förstår att han sannolikt upplever dig som en fantastisk mor och som en kvinna han älskar.

Har han defekter som inte kan vara ärlig kring sin sexualitet? Ja, tyvärr. Är han en svikare? I allra högsta grad. Är det hela världen om man har sex med någon annan? Nope. Sex är inte det heligaste i våra liv. Det är snarare så att vi är rent djuriska när det kommer till våra sexualdrifter. Det är väldigt få som kan förtrycka dem och omständigheter kan pressa till och med den bäste av oss till att begå misstag. Jag skriver det här för att jag vill att du ska förstå att du kan vara lycklig om du fortsätter vara med den här mannen. Det kommer så klart aldrig bli som det varit förut men det går att få något nytt som är minst lika bra eller bättre. Dock bör du hävda ditt övertag. Du har förtjänat det.

4 gillningar

Jag känner med dig :heart::pray:

2 gillningar

Tack för dina ord, skönt att höra den sidan också. Velar fram och tillbaka, men får ta ett definitivt beslut när jag mår bättre. Fokus just nu är jag och barnen och att jag snart ska kunna börja jobba igen och få en vardag. Saknar mina kollegor.

3 gillningar

Hej Mala,
Jag känner med dig och jag håller med det några andra har sagt om att fokusera på dig själv, din läkning. Samtidigt ge dig själv tid. Tid att fundera på om du kan och vill leva med honom igen eller om det är ett avslut du behöver. Oavsett beslut, måste en fungerande vuxenrelation finnas för era gemensamma barn.

Jag läste boken ”Det är en sak jag måste berätta…” av Laila Dahl. Hon beskriver inte samma otrohetshistoria som jag varit utsatt för, men beskriver väl vad som händer inuti en människa, när tilliten bryts. Boken hjälpte mig att förstå att det som händer inuti mig är fullt normalt. Smärtan och sorgen är så stark. Alla frågor som far runt i huvudet (Varför? Hur?). I början var mitt inre kaotiskt, tusen känslor på en och samma gång. Precis som du nämnde, tog jag också ta tabletter, för att kunna sova och fungera i vardagen. Det var tillfälligt.

Lögner förstör och skadar. Min tolkning i min egna historia, är att lögner och förnekelse kan göra att man förlorar alla sina värderingar, sin etik och moral. Värderingskompassen stängs av. Bekräftelsebehovet och egoismen var så stark och att leva i en lögn blev en vana. När man valt att leva i förnekelse och inte konfronterar sina egna val och handlingar, ljuger man för sig själv. Utan att ifrågasätta sitt beteende och sina lögner, kommer man aldrig till ett avslut, i sin andra relation. Jag är medveten om att jag aldrig kommer att förstå min mans val, beslut eller handlingar, de var inte rationella. Men jag har valt att ge oss tid. Han skadade sig själv, mig och vår familj. Jag tänker att oavsett utgång, kan han hjälpa mig att bli hel igen. Om jag någonsin väljer honom igen, det får framtiden utvisa.

Massor med styrkekramar🤗

3 gillningar

Tack ava, vad fint att du delar med dig. Känns så fint att människor tar sig tid att skriva till mig, det gör att jag får lite olika perspektiv på händelsen och förstår att det kommer att ta tid att läka och att ta mitt fullständiga beslut.

2 gillningar

Nu har det snart gått tre veckor sedan sanningen om min man kom fram och 5 dagar sen min mamma gick bort. Ska försöka jobba 50% nästa vecka, saknar jobbet och tror att det kan vara bra att få en mening med vardagen.

2 gillningar

Nu visar det sig att min son har börjat ungås med sonen till kvinnan som min man varit otrogen med.
Vad fan ska jag göra? Vill inte se ungen, men kan inte berätta vem han är för min son. Några tips?
Jag vet att det inte är barnens fel, men jag vet också att min son om han någonsin får reda på det, kommer bli jättebesviken och säkerligen arg på mig. Han kommer såklart undra varför jag inte berättade fast jag visste.
Han har redan blivit totalt sviken av sin far. Jag går sönder av alla tankar fram och tillbaka.

4 gillningar

Jag förstår att din situation är övermäktig, men finns det egentligen något tips som skulle funka?

Antingen är du ärlig och säger som det är.
Att hitta på en annan anledning funkar förmodligen inte.

Eller så biter du ihop och fokuserar på vems ansvaret är för uppkommen situation, din man har tagit beslut och agerar illa mot dig. Kvinnans son är ju nästan lika mycket offer som du. Dvs du låter situationen vara.

Ett tredje alternativ är ju faktiskt att du säger till kvinnan, som du pratat med tidigare, kan dock tycka att det fortfarande inte är rätt att era barn förbjuda vara med varandra. De bär inget ansvar i detta.

Dessutom kan sådana förbud, utan förklaring, få motsatt effekt, vara verkningslösa.

1 gillning