Måste lämna?

Ponera att det är hon som inte känner sig älskad utan utnyttjad av honom, hon får ingen avlastning, ber om hjälp och han bryr sig inte. Ja, han ska börja steppa upp, ta ansvar, lyssna på och respektera henne och gå med på parterai.

Det är inte alla som fungerar som din fru eller som dig.
Kanske var det för sent.
Kanske hade din fru försökt nå dig tidigare men du hade inte brytt dig, inte lyssnat, inte registrerat hennes signaler så när du väl gjorde det var det för sent. Då hade alla positiva känslor för dig tröskats ur henne.

Och jag håller med Stark1 att tråden blivit kapad…

3 gillningar

Så jag ser inget alernativ till separation.
Han är ju nöjd som det är.

1 gillning

Nej, du ser inte bådas perspektiv. Hade du gjort det hade du förstått att hon blir väldigt utsatt av sin man. Men det förminskar du istället. Du ser det du vill se, dvs det du själv upplevde i din egen relation.

2 gillningar

Jag följer tråden och läser nästan alla inlägg.

  1. Jag tycker också att det är misshandel och övergrepp faktiskt. Jag förstod inte det för ett år sen, eftersom jag var så pass skadad och min ansåg att det är så man gör i en relation, att man har sex. Jag tänker att det behöver vara ömsesidigt, annars är det våldtäkt, övergrepp och misshandel. Jag minns att jag skrev här om det jag var med om, och tack vare kommentarerna härifrån så förstod jag att det faktiskt inte är normalt.

  2. Tailor, det du beskriver att man ska säga ifrån att man inte vill ha sex - du får det att låta som attdet är enkelt? Det är det inte, och absolut inte heller i sådan relation där man vet att det finns risk för repressalier. Många gånger sväljer man det för man vet vad som väntar en annars. Alla suckar, allt stampande, alla “extra ljud” man gör ifrån sig enkla saker som när man lägger disken i diskmaskinen eller värmer mat i micro och hur allt hörs extra mycket för han gjorde det med ilska, och den passiva aggressionen - den tog kål på mig.den fick mig att krympa bara mer och mer och jag stängdes av känslomässigt. Ändå tyckte han att jag var konstig som inte pratade eller hade känslor?! Eller var aktiv.
    Jag tänker också att motparten inte är dum, man “känner av” när den man har sex med vill ha eller ej. Min brukade nästan alla gånger säga efteråt “jag kände att du inte ville ha” men jobbade ändå för att ha sex med mig trots att han kände rätt. Och det är psykisk misshandel och övergrepp.

  3. Jag förstår inte varför man ska “eskalera” det innan man lämnar? Jag personligen är inte för hot, utan båda är ansvariga i en relation där båda också ska bete sig på ett vuxet sätt och behandla varandra med respekt. Och varje vuxen person borde veta att hot och repressalier inte är respekt och ska inte finnas i en sund relation. Jag försökte förklara för min i flera år att jag var trött på beteendet och sättet hur han behandlade mig eller agerade, gång på gång. Jag såg ingen förändring. Ändå kom det som en chock när jag flyttade ut. Jag är inte en sån som hotar (om inte du gör så här så blir det den konsekvensen),däremot har jag framfört att jag var trött på hans beteende, att jag inte orkade kämpa mer utan resultat, att han inte lyssnade eller fattade på allvar vad jag pratade om. Han nonchalerade och la all skuld på mig, att det var mig det var fel på.
    Jag tänker att man behöver ta sitt ansvar och lyssna på vad ens partner säger utan att den behöver uttrycka det i hot. Resultatet av att inte lyssna och tq personen på allvar leder tyvärr till skilsmässa, för man orkar inte mer tillslut.

  4. Det är inte silent treatment när man bara är tyst och inte pratar, är sur och trött. Det kunde både jag och han vara efter en arbetsdag eller en jobbig dag. Däremot är det silent treatment när man gång på gång exkluderar en, pratar inte med den, pratar genom barnen, svarar inte på personen, går förbi en utan att ens säga hej osv och som är SYSTEMATISKT, det känns i luften att det inte är bra och man är exkluderad.
    Vi kunde vara tysta utan att för den delen uttrycka silent treatment, det handlar om tonen.

5 gillningar

Det är inte dumt av henne, eftersom ansvaret inte ligger på henne.

Ansvaret att ta reda på om någon vill ha sex ligger hos den som initierar. Underlåtelse innebär också våldtäkt, enligt rådande lagstiftning.

I detta fall förekommer också tvång, eftersom han annars utsätter henne och barnen för repressalier.

@Tailor några standups eller klipp på youtube ändrar inte detta faktum. Det ändrar inte lagen. Hur gärna du än vill det
Det visar bara att du tycker att det hela är en rolig grej som du inte tar på allvar. Det är förkastligt. Bara rent ut förkastligt. Att ens komma på tanken att dra in sådan “humor” i en tråd där flera har vittnat om vilka sår och ärr de har efter utsatthet är så sjukt att jag intr finner ord.

Empati, Tailor, empati. Och lite grundläggande fingertoppskänsla och respekt för medmänniskor, tack.

6 gillningar

Tråden har blivit kapad, vet inte om man kan flytta över diskussionen till en annan tråd så att ts får konstruktiv feedback och kommentarer på det hon faktiskt går igenom.

För övrigt är det intressant att ta del av allas insyn och perspektiv.

1 gillning

Det var väldigt kloka frågor pappa73. Jag hoppas att många av oss här inne, och inte minst ts kan få nytta av dem!
Jag har skrivit ner frågorna hos mig för att ständigt påminna mig själv om svaret, och för att orka kämpa ännu mer mot vinden. Tack!

1 gillning

Jag kände mig också feg, det gjorde inte saken bättre eftersom jag mådde dåligt över att jag var feg.

Jag vet inte gur mycket det hjälper att skriva detta, du är inte feg och behöver inte känna dig feg. Du gör vad du kan i den situation du befinner dig i, och du gör motstånd på ditt egna sätt utiåfrn vad du kan och vad som faktiskt är möjligt i olika situationer. Jag har lärt mig att man förstår hur ens situation fungerar och därmed också de anpassningar och val (och motstånd) man gör, vilka är helt och hållet beroende av när man KAN göra de.

Försök som någon skrivit här att inte ta för snabba beslut, utan landa lite och rannsaka dig själv - vad vill du? Vad vill du uppnå? Vilka möjligheter finns det att prata med din man och prata om förändring? Är det ens möjligt? För min del var det som att prata med en vägg, inget gick in hos honom :thinking:

Och allra främst: hur skulle du vilja ha det? Jag har läst om kognitiv assosians.

Sen tänker jag också att det är klokt av dig att ta en sak i taget och börja rodda med boende. Tänk mer i strategiska steg för att du och barnen inte ska råka illa ut. Varma kramar :heart:

Ps du är väldigt modig. Nu har du tagit steget att skriva här, det är ettt första steg. Rekommenderar dig att prata med någon för att få stöd, ibland räcker det med att någon följer upp och stöttar dig i alla dina småsteg och framsteg. Det gör mycket mer än vad du tror. Så småningom kommer du att se ljuset och glädjas över sånt du inte trodde var möjligt, jag kan bli riktigt glad öcer små saker, t.ex att min blomma har blommat, att barnet har hittat sin mössa i skolan, att jag lyckades göra en favoriträtt och barnen älskade det, att kunna ta sig till jobbet efter en jobbig natt osv. Man blir stolt på ett annat sätt.

4 gillningar

Men @Tailor har du någon koll på lagen alls?

Att ha sex med någon som inte med ord eller handling visat att de vill ha sex är våldtäkt.
Om du är osäker på vad motparten vill och inte bryr dig om att ta reda på det är det oaktsam våldtäkt

Båda delarna är straffbart

1 gillning

Tycker synd om TS som fått sin tråd kapad och behöver utstå Tailors kommentarer och påhopp. Har aktivt valt att inte kommentera för att inte elda på diskussionen ytterligare men tycker att det här måste få ett slut nu. För TS skull.

TS, jag hoppas verkligen att du kan strunta i Tailors kommentarer och att du inte låter dem påverka dig. Vi är väldigt många här som står på din sida och som absolut inte håller med Tailor.

7 gillningar

Läs på om sexualbrott som jag postat i ett inlägg ovan.

2 gillningar

Både jag och Rulle har skrivit vad som räknas som våldtäkt i lagens mening men du har antingen inte läst eller förstått

2 gillningar

Den galna här är du som inte kan förstå vad alla andra skriver

Du behöver läsa på lagen!
För du vet verkligen inte vad våldtäkt är!

För mig låter det inte som ts “bjuder ut sig” åt sin man.
För mig låter det inte som att ts vill ha sex.
För mig låter det som att hon pressas att ha sex mot sin vilja.

Det är ju det ts inte har.
Hon har pressats till det för annars surar han.
Om hon aktivt sagt ja har hon gjort det motvilligt för att han beter sig illa annars.

Från åklagarmyndighetens hemsida:
Sexualbrott (gemensam benämning på brott mot en persons sexuella integritet, som våldtäkt, sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande , sexuellt ofredande och koppleri)

Sedan den 1 juli 2018 har Sverige en sexualbrottslagstiftning som bygger på frivillighet. Det innebär att gärningspersonen kan dömas för våldtäkt även om hot eller våld inte använts. Sex ska vara frivilligt. Domstolarna ska särskilt ta hänsyn till om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt.

En person kan inte anses delta frivilligt om gärningspersonen ”otillbörligt utnyttjar” (ungefär: drar nytta av, för eget syfte) att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla , berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning [etc.] befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Brottsbalken 6:1 **Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år. Detsamma gäller den som förmår en person som inte deltar frivilligt att företa eller tåla en sådan handling. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan aldrig anses delta frivilligt om

  1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,

  2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller

  3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.

Så ja, det är ett lagbrott att pressa någon som inte har lust till att ha sex.
Det kan inte anses frivilligt om man känner sig tvingad att gå med på det för att annars går det ut över barnen också. Det är ett övergrepp och kränkande av ts integritet.
Ingen i ett förhållande har rätt till sex med sin partner.
Ingen i ett förhållande har rätt att pressa den andra till sex.
Det ska vara frivilligt från båda sidor utan hot om repressalier eller dåligt beteende om man inte får som man vill.
Det ska vara en ömsesidighet.
Det är det inte i ts fall. Hon känner sig pressad till det.

jag håller med om att hon bör lämna honom och det pronto.

3 gillningar

Du har helt rätt
Det är tyvärr inte första gången som en trådstartare ber om hjälp och sedan får sin tråd förstörd.

För mig blir detta väldigt dubbelt.

Jag lider med ts, och jag vill heller inte mata troll. I synnerhet inte som den här personen tidigare sagt att han gillar att röra om i grytan.

Men å andra sidan är det svårt att låta vad som helst stå oemotsagt. I alla fall när det gäller allvarliga saker såsom övergrepp och lagar kring övergrepp. Det är oerhört viktigt att folk inte får sprida falska påståenden, eftersom jag tänker på alla de som upplevt övergrepp eller lever med det i dagsläget. Dessa människor måste få känna stöd, och de måste få slippa skuldbeläggandet. Och de måste få ett erkännande.

Men situationen blir svår, och det är risk att det blir fel hur man än gör.

5 gillningar

jag tycker att det är synd att man som trådstartare inte kan välja att blockera de som förstör ens tråd. Må va att det är ett chattforum men någon måtta får det ju vara

1 gillning

Man kan banka in det i din skalla hur många gånger som helst men du fattar inte!
Enligt svensk LAG när en kvinna känner sig TVINGAD till sex då ÄR det våldtäkt. Ts har skrivit klart och tydligt att hon känner att hon måste för att bevara husfriden.

Att det finns Andrew Tates typ av varelser beror på män som dig som inte förstår och inte vill förstå!

1 gillning

Nu räcker det. Det är över 100 inlägg sedan TS skrev sist. Och @Tailor du står för nästan hälften. Gör en egen tråd om detta ämne. Och då kan ni andra som svarar honom stup i kvarten göra det där.

Jag lider med ts.

1 gillning