Måste lämna?

Men det är ju inte samma sak eller?

1 gillning

En av de vanligaste frågorna en bankanställd får av kvinnor är hur de ska ha råd att skilja sig. Ekonomi är bara en av de käppar som tidigare sattes i hjulen för de som ville separera, men inte kunde. Normer, barn, könsroller, okunskap, sociala eller praktiska hinder… Listan kan göras lång på faktorer som fortfarande spelar en stor roll när många stannar i relationer som de i åratal längtar ut från, men där vi kanske med tiden ändå fått det lite bättre.

Så detta kan snarare bero på att fler idag har praktisk möjlighet att göra det som många tidigare bara kunnat drömma om.

Det är också av vikt att hjälpa utsatta människor att med stöd, insikt och kunskap kunna bryta sig loss ur normalisering och andra mekanismer som tvingar dem kvar i destruktiva relationer, och även där har vi förhoppningsvis blivit bättre (även om det finns mycket kvar att göra).

Det behöver alltså inte bero på att folk är för bekväma för att kämpa i ett ändå halvbra förhållande, utan en mängd andra förklaringar är snarare troligare.

Din tolkning anser jag alltså vara endimensionell och präglad av tunnelseende. Det kan vara klokt att på ett seriöst sätt istället fundera över mer rimliga motiv.

1 gillning

Och att tvingas ha sex mot sin vilja, annars tar han ut det på resten av familjen? Vad kallar du det då?
Själsliga sår kan vara värre än fysiska och är svårare att bevisa. Men psykisk misshandel kan vara värre än fysisk och är svårare att bevisa än fysisk. Så hon tvingas ställa upp med sin kropp mot sin vilja. Vad kallar du det?
En dålig relation?
Att det är hennes fel och borde förstå och bemöta hans behov med större acceptans? Är det så du ser på saken? Att det är hon som måste jobba på att anpassa sig till honom och att hans beteende är hennes fel? Är det så du ser på saken?

1 gillning

Fast det där vet ingen av oss något om, och det är heller inget vi ska spekulera i. Det blir bara integritetskränkande för de inblandade, eftersom jag gissar att detta är ett väldigt känsligt ämne för de som blivit utsatta för dylikt. Så lite respekt får vi ändå ha.

Men oavsett vad som sägs eller inte sägs rätt ut vet man ju om ens partner vill ha sex eller inte. Det märks ju både innan, under och efter. Allt annat är ju absurt

2 gillningar

Ja.
Jag tror utifrån det hon skriver att hon har sex mot sin vilja.
Många våldtäkter sker i nära relationer.
Så vissa struntar i om deras partner inte vill, de tvingar till sig sex på olika sätt mot sin partners vilja. Hon har inte lust men känner sig tvingad att ställa upp för annars går hans humör ut över familjen och hon blir utsatt för silent treatment

Är du på allvar?
Så om man parkerar röven i soffan och inte engagerar sig i familjen trots att man är ombedd att göra det så är det en slagen man det handlar om?

Han utsätter henne för MISSHANDEL och tjatar till sig sex! Misshandeln må inte synas utanpå men det är fan ta mig misshandel!

Då öppnar man käften och pratar! Och saknar man förmågan att prata då söker man hjälp så att man lär sig att kommunicera! Det är INTE hennes ansvar att han inte vet hur han ska göra för att leva, det är hans!

Om någon år efter år efter år inte gör en smack trots att man är ombedd att göra något då vill man inte ändra på sig och då får man stå sitt kast, att partnern slutar älska en och vill lämna. Det krävs två för att få ett förhållande att fungera, men det räcker med en för att ta död på det.

1 gillning

Så bara för att ditt ex beter sig som ett rövhål så antar du att ts har gjort likadant?

Jag har blivit utsatt för psykisk misshandel av mina föräldrar när jag växte upp. Det tog mig 20 (!!!) ÅR efter att ha flyttat hemifrån att förstå och sätta ord på vad som hade hänt mig.

Allt var så subtilt, framförallt min mammas sida , när det hände. Jag kände mig ledsen och knäckt då men jag förstod inte vad som hände. Så att läsa det du skriver och förminskar det vi andra ser är en röd flagg för mig. Det är något fel på dig!

3 gillningar

Att tjata till sig sex är att tvinga någon och det är straffabart.
Ett litet utdrag från polisens hemsida “den som har samlag med någon som inte deltar av fri vilja kan dömas för våldtäkt”.
Så den som tjatar till sig sex begår faktiskt ett brott!

3 gillningar

En sak som du måste börja förstå är att om många i en tråd säger att du har fel så är det nog så. Och många i denna tråd tycker att du är ute och cyklar. När ska du ta till dig det?

4 gillningar

Om det är så som du “gissar” så har ts man begått ett brott för ts deltar inte av fri vilja.

Så relationer bryter samman pga våldtäkt?

Frågan här var inte om man skulle eller inte skulle ha sex. TS har det MOT SIN VILJA!

Och din lilla video är ju patetisk. Att jämföra verkliga livet mot ett komikers klipp är tragiskt!

Och jag står kvar vid mitt tidigare påstående. Det är något fel på dig

2 gillningar

https://www.aklagare.se/om-brottsligheten/olika-brottstyper/sexualbrott/

Sexualbrott (gemensam benämning på brott mot en persons sexuella integritet, som våldtäkt, sexuellt tvång, sexuellt utnyttjande, sexuellt ofredande och koppleri) tillhör de brott som är särskilt svåra att utreda. Utredningarna kan därför ta lång tid. Bevissvårigheter innebär att en stor del av brottsmisstankarna inte sällan läggs ned.

Det är mycket vanligt att sexualbrott begås i slutna rum utan vittnen. Ofta står ord mot ord och då krävs i allmänhet någon annan form av bevisning, så kallad stödbevisning, för att kunna utreda vad som hänt. Att dokumentera eventuella skador och snabbt genomföra läkarundersökning kan vara avgörande för att nå framgång i sexualbrottsärenden.

Sexualbrottslagstiftning som bygger på frivillighet

Sedan den 1 juli 2018 har Sverige en sexualbrottslagstiftning som bygger på frivillighet. Det innebär att gärningspersonen kan dömas för våldtäkt även om hot eller våld inte använts. Sex ska vara frivilligt. Domstolarna ska särskilt ta hänsyn till om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt.

Särskilt utsatt situation

En person kan inte anses delta frivilligt om gärningspersonen ”otillbörligt utnyttjar” (ungefär: drar nytta av, för eget syfte) att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning [etc.] befinner sig i en särskilt utsatt situation. (Särskilt utsatt situation, enligt Brottsbalken 6:1 ): Den som genomför ett samlag, eller en jämförbar sexuell handling, med en person som inte deltar frivilligt ska dömas för våldtäkt. Vid bedömning av om deltagandet är frivilligt ska det särskilt beaktas om frivilligheten uttryckts genom ord eller handling, eller på något annat sätt.

Brottsbalken 6:1 **Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år. Detsamma gäller den som förmår en person som inte deltar frivilligt att företa eller tåla en sådan handling. Vid bedömningen av om ett deltagande är frivilligt eller inte ska det särskilt beaktas om frivillighet har kommit till uttryck genom ord eller handling eller på annat sätt. En person kan aldrig anses delta frivilligt om

  1. deltagandet är en följd av misshandel, annat våld eller hot om brottslig gärning, hot om att åtala eller ange någon annan för brott eller hot om att lämna ett menligt meddelande om någon annan,

  2. gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation, eller

  3. gärningsmannen förmår personen att delta genom att allvarligt missbruka att personen står i beroendeställning till gärningsmannen.

Så jo, det är ett sexualbrott att pressa någon att mot sin vilja ha sex.
Men det finns mer.

TS skriver inte om det är något hon frivilligt tagit på sig från början eller om hon blev tvungen att göra det.

Det verkar vara en frånvarande fader som inte har något annat intresse än att ha någon som tar hand om hem och barn så han kan pyssla med sitt.

Oavsett hur de har hamnat där verkar mannen ointresserad att lösa problemen som paret har. Hans val hur han väljer att agera och hans ovilja att diskutera är inte ts ansvar.

Att pressa någon att ha sex för att annars blir hela familjen lidande är inte heller en sinekur för att få en relation att överleva. Paret har ett destruktivt förhållande och rotorsaken är att han inte vill dela ansvar för hem och barn och däremed avlasta henne.

Många relationer dör för att männen tar sin partner för given och överlåter vardagssysslorna åt dem medan männen vill hålla på att leka runt. Skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker. Vissa blir aldrig vuxna och varken kan eller vill ta ansvar för en sund, fungerande relation.

2 gillningar

Ts skriver att hennes man tjatar och förväntar sig sex annars blir familjen lidande bland annat genom utfrysning om hon inte ställer upp.

1 gillning

Då ska han öppna käften och prata!

Men TS man gör ju inte det. Han går och surar istället.
Och om han nu inte känner sig älskad, varför tjatar han om sex istället för att kommunicera? Varför stannar han kvar?

Jag tänker inte mata trollet mer. Ts tråd har blivit tillräckligt kapad.

Du saknar förmågan att inse när du har fel. Och dina gissningar har antagligen sänkt ts ännu mer. Och det är det sista hon behöver.

2 gillningar

Ponera att det är hon som inte känner sig älskad utan utnyttjad av honom, hon får ingen avlastning, ber om hjälp och han bryr sig inte. Ja, han ska börja steppa upp, ta ansvar, lyssna på och respektera henne och gå med på parterai.

Det är inte alla som fungerar som din fru eller som dig.
Kanske var det för sent.
Kanske hade din fru försökt nå dig tidigare men du hade inte brytt dig, inte lyssnat, inte registrerat hennes signaler så när du väl gjorde det var det för sent. Då hade alla positiva känslor för dig tröskats ur henne.

Och jag håller med Stark1 att tråden blivit kapad…

3 gillningar

Så jag ser inget alernativ till separation.
Han är ju nöjd som det är.

1 gillning

Nej, du ser inte bådas perspektiv. Hade du gjort det hade du förstått att hon blir väldigt utsatt av sin man. Men det förminskar du istället. Du ser det du vill se, dvs det du själv upplevde i din egen relation.

2 gillningar

Jag följer tråden och läser nästan alla inlägg.

  1. Jag tycker också att det är misshandel och övergrepp faktiskt. Jag förstod inte det för ett år sen, eftersom jag var så pass skadad och min ansåg att det är så man gör i en relation, att man har sex. Jag tänker att det behöver vara ömsesidigt, annars är det våldtäkt, övergrepp och misshandel. Jag minns att jag skrev här om det jag var med om, och tack vare kommentarerna härifrån så förstod jag att det faktiskt inte är normalt.

  2. Tailor, det du beskriver att man ska säga ifrån att man inte vill ha sex - du får det att låta som attdet är enkelt? Det är det inte, och absolut inte heller i sådan relation där man vet att det finns risk för repressalier. Många gånger sväljer man det för man vet vad som väntar en annars. Alla suckar, allt stampande, alla “extra ljud” man gör ifrån sig enkla saker som när man lägger disken i diskmaskinen eller värmer mat i micro och hur allt hörs extra mycket för han gjorde det med ilska, och den passiva aggressionen - den tog kål på mig.den fick mig att krympa bara mer och mer och jag stängdes av känslomässigt. Ändå tyckte han att jag var konstig som inte pratade eller hade känslor?! Eller var aktiv.
    Jag tänker också att motparten inte är dum, man “känner av” när den man har sex med vill ha eller ej. Min brukade nästan alla gånger säga efteråt “jag kände att du inte ville ha” men jobbade ändå för att ha sex med mig trots att han kände rätt. Och det är psykisk misshandel och övergrepp.

  3. Jag förstår inte varför man ska “eskalera” det innan man lämnar? Jag personligen är inte för hot, utan båda är ansvariga i en relation där båda också ska bete sig på ett vuxet sätt och behandla varandra med respekt. Och varje vuxen person borde veta att hot och repressalier inte är respekt och ska inte finnas i en sund relation. Jag försökte förklara för min i flera år att jag var trött på beteendet och sättet hur han behandlade mig eller agerade, gång på gång. Jag såg ingen förändring. Ändå kom det som en chock när jag flyttade ut. Jag är inte en sån som hotar (om inte du gör så här så blir det den konsekvensen),däremot har jag framfört att jag var trött på hans beteende, att jag inte orkade kämpa mer utan resultat, att han inte lyssnade eller fattade på allvar vad jag pratade om. Han nonchalerade och la all skuld på mig, att det var mig det var fel på.
    Jag tänker att man behöver ta sitt ansvar och lyssna på vad ens partner säger utan att den behöver uttrycka det i hot. Resultatet av att inte lyssna och tq personen på allvar leder tyvärr till skilsmässa, för man orkar inte mer tillslut.

  4. Det är inte silent treatment när man bara är tyst och inte pratar, är sur och trött. Det kunde både jag och han vara efter en arbetsdag eller en jobbig dag. Däremot är det silent treatment när man gång på gång exkluderar en, pratar inte med den, pratar genom barnen, svarar inte på personen, går förbi en utan att ens säga hej osv och som är SYSTEMATISKT, det känns i luften att det inte är bra och man är exkluderad.
    Vi kunde vara tysta utan att för den delen uttrycka silent treatment, det handlar om tonen.

5 gillningar

Det är inte dumt av henne, eftersom ansvaret inte ligger på henne.

Ansvaret att ta reda på om någon vill ha sex ligger hos den som initierar. Underlåtelse innebär också våldtäkt, enligt rådande lagstiftning.

I detta fall förekommer också tvång, eftersom han annars utsätter henne och barnen för repressalier.

@Tailor några standups eller klipp på youtube ändrar inte detta faktum. Det ändrar inte lagen. Hur gärna du än vill det
Det visar bara att du tycker att det hela är en rolig grej som du inte tar på allvar. Det är förkastligt. Bara rent ut förkastligt. Att ens komma på tanken att dra in sådan “humor” i en tråd där flera har vittnat om vilka sår och ärr de har efter utsatthet är så sjukt att jag intr finner ord.

Empati, Tailor, empati. Och lite grundläggande fingertoppskänsla och respekt för medmänniskor, tack.

6 gillningar