Mår skit

Fan va tråkigt @Andreasnoord, tyckte du skrev tidigare att drickandet höll du under kontroll.

Jag har läst dina inlägg så jag vet en del, tråkigt att du trilla tillbaka mannen. Kämpa på

Stor medkänsla till dig @Andreasnoord! :heart::heart::heart:
Själv var jagigår inne på slutenpsykiatrisk avdelning och hälsade på min x-svärmor som också försökt ta livet av sig. Som utomstående ärman så maktlös fastän man vill hjälpa!

Hoppasdu får hjälp och kommer vidare!

Det var tråkigt att höra. Se till att du tar emot all hjälp du kan få.

All styrke til deg fremover nå. Ønsker deg lykke til og ta imot hjelp, den finnes :pray:

Hoppas verkligen du får den hjälp du behöver. Själv har jag inte druckit en droppe på 2 veckor och tänker fortsätta så hoppas jag. Dessutom håller jag på att städa efter min senaste fylla än och ķan väl säga att de närmaste dagarna kommer qtt ha stor betydelse för framtiden. Men nu är jag på jobb och nykter som sagt. Inget sug eftet alkohol utan känner avsky för den person jag blev sist jag drack. Gör saker som jag aldrog skulle göra nykter. Har mått dåligt med skuldkänslor i 2 veckor. Men visst ibland finns det lite ljusare stunder i tillvaron också. Men balanserar på kanten till avgrunden. Hoppas på lite positiva besked imorgon så kommer dagarna att könnas lättare. Vill inte svika min fru. Me inte lätt när man förvandlas till en ifiot nör man får i sig alkohol. Men som sagt. Jag siktar frammåt och försöker undvika nya problem och får försöka lära mig att leva med det jag gjort tidigare. Lite svårt att få allt ogjort.

2 gillningar

Man kan aldrig få saker ogjorda.
Men man kan ändra sen och hoppas det inte är försent att bli förlåten.
Men man går långt med att se själv med vad man gjort gäller både i gott o ont.
Livet går upp och ner, när man är nere gäller det att komma ihåg hur det var där uppe. Så man vet att det inte alltig kommer vara så dåligt som då man är på botten. Samma sak då man är på toppen, så man kommer ihåg hur jobbigt det är och håller sej borta från det som drar ner en.

Man får ju hoppas att man lyckas få någon ordning och förlåtelse. Könner mig som en idiot slm gör dumma saker när jsg dricker. Men visst är det så lätt som att låta bli stt dricka så får man ju börja i den änden. Vet ju vad som orsakar all elände. Sem får man försöka rätta till allt när man inte dricker och får ännu mera ångest.

Ja så jäkla lätt detta är. Vad fan tror ni muppen gör? Jo dricker öl med en jobbarkompis. Eller vi drack typ 6 öl. Gjorde väl inget dumt eller så och blev väl inte så full heller. Men just grejen att man bara var tvungen att dricka de där jäkla ölen. Men nu har jag tagit ett snack med min arbetsledare. Måste få lite hjälp med detta inser jag. Fungerar ju jättebra när jag är hemma med min fru. Då är allt frid och fröjd och jag har inget behov av dricka. Men sen när jag är borta på jobb. Då har jag ångest och hemlängtan och det är lätt att ta någon öl med någon jobbarkompis. Visst några öl efter jobbet är väl ok. Men inte att bli berusad. Jag hatar mig själv för detta. Men som sagt jag försöker verkligen sluta.

Har du ens nämnt att du har dessa problem och en vilja att sluta för dina arbetskamrater??

Jättebra, mycket klokt gjort. De har en skyldighet att ge dig den hjälp du behöver. Baserat på din text stämmer du nämligen på många punkter rätt väl in på “alkoholist”, och det är i så fall ingenting som man rimligen kan klara av att hantera på egen hand.

Jodå vi snackar om det. Grejen är att vi bägge är lika dåligt sällskap för varandra. Vi har liksom en tendens att trigga varandra att dricka lite för mycket. Men som sagt senaste höndelsen var väl inte någon katastrof. Men dumt att dricka när mqn verkligen inte vill.

Ja man får försöka styra upp detta innan allt blir värre. Faktum är att jsg funderar på att byta jobb också. Trivs visderligen på jobbet. Men saknar familjen när jag är borta. Men som sagt hemma kan jag avstå alkohol utan problem. Nu funkade det typ 2 veckor utan en droppe. Men sedan blev det som sagt ett bakslag igen. Men 2 veckot är ju 2 veckor. Nu tar vi nya tag och försöker igen.

1 gillning

Hur skulle det vara att testa antabus? Då kommer du att må skit om du dricker. Det kanske kan hjälpa när du är på jobb.
Det går att komma ur detta, lovar. Har en vän som nu varit nykter alkoholist i över tio år.
Glöm inte att ett bakslag är ett bakslag. Nu tar du nya tag. Första steget är att erkänna för sig själv, nästa steg är att söka hjälp och att berätta för nära och kära. Du har redan tagit flera steg, var stolt över det. Det finns olika tester man kan göra och dessa kommer med all sannolikhet visa att du har ett riskbruk, och jag tänker att genom att för dig själv göra ett sådant test skulle kunna hindra dig från att bagatellisera ditt drickande vilket du kanske gör i vissa stunder? Det här ÄR svårt.

Jeg forlot pappaen til mine sønner på grunn av hans alkoholmisbruk. Hans drikking påvirket alt. Han hadde alltid en forklaring på hvorfor han måtte ta seg en øl eller et glass vin, hver dag. Han hadde ikke en eneste dag uten alkohol. Ikke det at han var dritings hver dag det var han ikke. Han var en fungerende alkoholiker i mange år, hadde jobb han klarte. Han far og bror har/hadde samme drikkemønster, og faren var sjef og klarte seg riktig så bra jobbmessig, utrolig nok. Privat er en helt annen sak, og det gikk ikke så bra.
Etterhvert som tider gikk minsket han på inntaket, og jeg trodde at nå gikk det i riktig retning. Vi fikk første sønnen vår. Han ble så stolt over sønnen at det var et påskudd til å drikke mer.
Det roet seg faktisk, selv om det ikke ble helt borte. Det var alkohol hver dag, også på jobb. Vi bodde i Paris, og der ser man annerledes på alkohol. (Jeg fikk kjøpe en flaske vin i kantina på jobb, eller øl om jeg ville.)
Min eks gikk til baren rett ved jobben og inntok flytende lunsj. Hver dag han jobbet. Nivået var tålelig, franskmenn ser på alkohol på en annen måte enn oss nordmenn, og jeg var for ung og uerfaren til å forstå hva alkoholisme egentlig er. Uansett, ting var ok og yngste sønnen ble født. Enda mer grunn til å feire, 2 sønner, og det tok av. Jack Daniels kom inn i hans liv og ble en god venn. Drikkemønsteret var sterkøl, vi snakker 10-12 halvlitere, frem til middagstid, deretter minst en flaske vin til maten og øl, 6-10 halvlitere, videre utover hvis det ikke var J.D.
Jeg hadde selvsagt mast og kjast og prøvd å få ham til å kutte ut i lang tid, ingenting hjalp på sikt. Jeg tror at siden han også klarte å skjøte jobben så tok han ikke mitt ønske om bli edru på alvor, han klarte seg jo fint.
Da jeg tok med meg guttene og dro til Oslo og ba om skilsmisse, forsto han ingenting. Vi ble skilt, og han ble aldri edru, dessverre. Vi, guttene og jeg, var ikke motivasjon nok til å slutte med alkohol.
Vil bare fortelle deg at din kone vil nok komme til et punkt hvor hun gir opp. Ta imot hjelp, den finnes. Det vanskelig, som Lussan skriver, men du har alt å vinne på å vise din kone at du virkelig vil slutte. De gangene min eks prøvde å slutte, støttet jeg ham så godt jeg kunne. Klart man gjør det! Han prøvde etterhvert mer og mer halvhjertet, til tross for medisiner og legehjelp, opphold på institusjon for hjelp og oppfølging. Han mistet oss.

Jeg ønsker så inderlig at du tar tak i deg selv nå, dette kan du klare!! Legg deg inn til behandling hvis du kan, gjør som kjendisene du også (humoristisk ment, altså).

Sender deg styrkeklemmer :hugs::hugs:

2 gillningar

Ja nu är det dags att riktigt styra upp livet i rätt riktning. Klarat en helg här hemma utan att ens tänka på alkohol. Det är som sagt absolut inga problem här. Finns sbsolut inget behov att dricka något. Har ju liksom familjen runt mig och saker att hitta på och pyssla med. Så jag är inte alls det minsta orolig för stt något ska gå åt skogen nu. Men sen bär det sv på jobb igen och det är som sagt då allt hönder. Men nu är jag fast besluten om att lyckas. Har börjat skriva en hel del och det är något som hjälper mycket. Annars har jag märkt en stor ovana hos mig och det är att jag pratar för mig själv. Måste liksom få ur mig saker. Men har ingen att prata med. Men att skriva om det dumma man gjort och sin ångest verkar hjälpa. Märker att det blir lättare att få förståelse för hur dumt man handlar och hur msn ska försöka undvika fler dummheter. Fast det är ju lätt. Bara att låta bli alkoholen. Tänk om det bara var så lätt att man kunde avstå den helt utan problem. Men jag tar en dag i taget och måste klara detta.