Manipulation

Jag förstår det.
Något är sjukt hos honom.

1 gillning

Nu svarar han inte , när jag meddelar att vårt barn är sjukt och blivit testad.

Känner att han är sur och nu ska jag straffas .
När jag inte gör som HAN vill, då är han som ett barn.
En tvättäkta narcissist

1 gillning

Låt honom vara det.
Skulle tro att hans beteende skadar honom själv och hans relation till barnen.

1 gillning

Som ett stort barn . Jag känner att jag måste bevisa att jag har jobb inplanerat när jag inte ska vårt barn.
Att jag ens ska behöva känna så .

Ja jag låter hnm va. Han har nog mer bekymmer med sig själv . Och som du säger relationen till barnet blir nog mer skadat.
Vårt barn säger hela tiden att : pappa bryr sig inte om mig . Det är ett smart barn som själv känner av.
Naturligtvis svarar jag alltid att pappa bryr sig visst om dig och älskar dig .

För oavsett vilket svin X är vill jag att vårt barn ska känna sig älskad. Tänker barnet får sj upptäcka , jag tänker inte färga dels uppfattning om sin pappa.

Tack @Rulle för dina visa ord

1 gillning

Yep. Barn känner av sin omgivning.

Det finns många trasiga, dysfunktionella människor som inte kan hantera livets olika skiftningar och som liksom drunknande drar ner och skadar dem som försöker hjlälpa dem. De är bortom hjälp, saknar empati och använder härskartekniker och skuldbeläggande. De växlar mellan trevlighet, tyck- synd - om - mig och hot beroende på vilken strategi de tror gynnar dem mest.

Om jag vore vis skulle hag gjort helt andra val här i livet.

3 gillningar

Tycker du verkar vis

Jag är inte så säker på att det är det bästa svaret. Jag sade också så till mina barn, och efteråt har de berättat att det kändes som att jag inte trodde på dem och inte tog dem på allvar. De visste att pappa inte brydde sig, och det de ville ha från mig var tröst och inte lögner.

Numera säger jag i stället “Det måste kännas jobbigt” eller “Blir du ledsen när du tänker så?”.

11 gillningar

Idag , skulle barnet på aktivitet nära mig . Efter det skulle x ha barnet i en timme , men det passa ju inte bra … ( ville väl så gärna hem till sin flickvän) .

Precis innan låter X vårt barn ringa mig … jag hör inte eftersom jag är i fullgång med att fixa till ett kalas . Vårt avtal säger att X ska lämna barn till mig kl 12 idag .

Jag ringer barn , barn svarar ej …
X Smsar mig , om jag kan ha barnet tidigare så barn slipper vänta .
Svarar att jag inte är hemma.
Får dåligt samvete… smsar igen… ska försöka komma …

Stressar dit. Möter X i dörren , säger till hnm att han kan gå- nu är jag här .
X svarar : Hej brukar man säga .
Jag : Vi har ett avtal , hört talas om andra människor? Jag var inte hemma .
Han: kunde du inte göra detta för mig ?
Svarar X : jag gör inget för dig . Gör bara saker för xxxx. Jag var i affären nere på stan …Inte ok . Bara för du flyttat flera mil här ifrån , inte mitt val . Du kan gå nu - jag är här .
X : nej jag måste stanna . Ska ha en sak ( från barnet )
Jag : ok , jag går bort till andra sidan . Har inget mer att prata med dig om .

När aktivitet var klar , höll X sig kvar längre än vad han behövde och skulle gå samtidigt som mig och barnet .

Jag var noga med att INTE kolla bak , men kände hnm i nacken …

Han är så obehaglig. Och jag är så arg på mig själv att jag ens tillät att hämta barn tidigare , bara för det skulle gynna X .

Ska X spela på mitt samvete hela tiden?

Vad är hans sjuka syfte ?

Hans dunkla motiv vet bara han. På något sätt vill han kanske ha kontroll över dig. Vissa älskar att kunna kontrollera och styra andra.

Behöver du förklara dig för honom?

Varför ska du behöva ha dåligt samvete för att du följer överenskommelsen?

Det verkar inte vara för barnets utan för hans egen skull, han tycks använda barnet för att styra dig.

Vill du vara hans marionett? Om inte borde du inte sluta förklara dig och hålla på överenskommelserna? Han vet tydligen vilka knappar han ska trycka på för att få dig att dansa efter hans pipa.

Du är bättre och starkare än så. Kapa banden totalt - d v s inga ursäkter eller förklaringar och håll dig till överenskommelserna.

Jag tänker : han vill styra . Kanske få mig ur balans .

Tack :heart: Jag ska tänka på det . Inga ursäkter. Inga förklaringar. Hålla mig till vårt avtal.

1 gillning

Skulle tro det.

Kämpa på.

2 gillningar

Efter en hel helg med försök till dupera och manipulera, tog min energi slut .
Jag sov i två hela dagar efter den helgen .
Lät INTE hnm få sina begär tillfredsställda …
Men gud så mycket det tog på min energi .

Att behöva säga NEJ .
Han försa sig under helgen : Kan du inte göra detta för MIN skull .
Påminde hnm att jag gör inget för hnm , bara för vårt barn . Då ändra han sig och sa det va ju det jag sa.

Det är så energikrävande att ha med X att göra. Man måste va på sin vakt . Och det tar så på ens energi .
Stolt över mig själv att jag kunde säga nej . Men en veckas sjukskrivning pga detta ?

Varför ska jag behöva söka hjälp , sjukskriva mig när det är han som är sjuk ?
Det är orättvist.

3 gillningar

Bra gjort :v:

Men nej, jag kan inte tycka att en veckas sjukskrivning är rimligt för att du sagt nej till ditt ex… även om jag förstår att det upplevs jobbigt för dig. Så kanske behöver du söka professionell hjälp med att börja träna dig på att säga nej och stå upp för dig själv och vad du faktiskt vill och inte vill i olika situationer!? Kanske inte enbart med ditt ex?! Istället för en veckas sjukskrivning för varje nej…

Men finns det andra anledningar till att du verkligen är sjuk och behöver vara sjukskriven så ska du så klart sjukskriva dig.

För i grunden så är det ju faktiskt helt orimligt att du ska vara sjukskriven en vecka varje gång du står upp för dig själv och säger nej till ditt ex eller någon annan. Den sortens “problemlösning” ger dig snabbt andra problem på ditt arbete och så är du kanske av med jobbet mitt vad det är :cold_face: :woozy_face:

Tack :pray:
Jo jag vet . Jag får hjälp av kriscentrum i kommunen.
X tar sån energi, med allt han håller på med . Jag blir fortfarande påverkad .

2 gillningar

Mina känslor pendlar så … hela tiden …
Är det vanligt så här 2,5 år senare ?
Att känna maktlöshet, att känna att jag är psykiskt sjuk … att känna att det är jag som är felet … att jag inte gått vidare - fast jag gjort … då jag fortfarande är så jäkla rädd … i natt hade jag en mardröm om X . Vaknade kallsvettig, var vaken en bra stund … lyckades somna om på små timmarna … kommer inte ihåg vad det handlade om nu … mindes det så tydligt när jag vaknade kallsvettig… men nu … borta …
Får proffitionell hjälp , ska prata idag med dem .

Är det fel på mig ? Att låtas påverkas fortfarande? Att fortfarande vara rädd ?
Att ständigt ha oro .

Jag pratade med X Igår om barnets aktivitet , undrar om det var själet till min mardröm?

Just nu känner jag mig som det är JAG som är sjuk , liten , idiot , korkad.

1 gillning

Vårt barn pratar bebis språk de första dagarna hos mig , svär en massa ( grova ord) vill bara va med mig . Säger att det varit bra hos pappa . Men vad vet jag - barnet har munkavel . Vet bara att pappa alltid är sur på barnet .

Slår barnet sig även om det är en liten skråma är det att barn ringer till mig ( på mina veckor) från skolan och vill hem .

Det är bara mamma mamma mamma hela tiden .
Blir orolig. Går inte att gå och prata med ngn . X tillåter inte . Och i hemlighet går inte längre . Barnet har fått munkavel . Berättar inte .

Känns som det finns en massa knutar att reda ut som inte går att reda ut pga omständigheter.

Barn är rädd för pappa. Pappa är sträng nu , blir lätt arg och får utbrott, enligt barn . Surar svarar inte barn … precis som X gjorde med mig när vi levde ihopa.

Tyvärr får jag ingen” inblick” längre vad som sker där hemma , då det är tystnad bara .

Det låter som en jättesvår situation!
Jag vet inte om man kan säga att det är normalt att vara rädd efter så pass lång tid som 2,5 år, men jag tänker att det beror på hur ditt x är och att ditt barn är känslomässig gisslan.

Har du provat att prata med soc om ev oro för hur barnet har det hos sin far?
Tyvärr känns det ju som om det är väldigt personberoende på vem man möter från soc hur det blir mottaget. Men det känns ju som läge att begära enskild vårdnad.

Vad får du för signaler från skolan?

1 gillning

Stökig klass , Soc ger jag inte mycket för . De har ingen kunskap- de tror på denna charmiga , solbrända, vältränade mannen . Det är ju trots allt unga tjejer med noll kunskap om relations våld och manipulation.

X är så trevlig- inte ens min familj kunde se … min farmor sa en gång när vi just separerat : Varför berättade du inte ? Sen ångra farmor sig och sa : Nej förlåt ingen hade trott dig . För hon förstod.

Tyvärr tror jag att Soc inte gör ngt alls . De bara väljer sida typ . Ger inte mycket för dem överhuvudtaget.

Så tråkigt att höra! Ja, det är svårt att handskas med verbala och charmiga typer.

:cry: mmm verkar ha hoppat det kapitlet i socionom utbildningen

1 gillning