Manipulation

Ni som läst om min historia vet hur mitt X är .

Han fick orosanmälningar i våras och lyckades vända det till att han var offret , jag ville ha hnm tillbaka, det har jag tydligen sagt (:face_with_symbols_over_mouth:) , jag är inte frisk, jag hittar på att vårt barn har problem med magen , jag har sagt till vårt barn att han ska säga det han sagt till kurator och läkare på VC

När mötet var över , gick han efter mig , sa att vår son visst hade problem med magen . Vi pratade en stund utanför Soc och det verkade som jag nådde fram .

Veckorna efter ringde X varje gång det var min tur att ta över ansvaret . Pratade länge ( längre än vi pratat i tel under vårt förhållande) jag blev nervös , pratade för mycket , svarade på irrelevanta frågor , saker som inte har med vårt barn att göra. Efteråt var jag frågande - hur vet han det ?
Han började sakta men säkert krypa under mitt skin. Han ville göra lite ”ändringar” i vårt avtal från TR. Allt för vårt barns skull … körde ” det är mycket bättre för xxx” . Saker han fått igenom som inte längre passa denna gången ( ha barnet min helg , innan lov för han har lov veckan ) detta är andra gången detta år han ska ha vårt barn på lov och inte resa… och kommer på det i sista minuten.
Han ville även ändra julen och nyåren . Lovade hnm inget svara att jag måste kolla med mitt schema- eftersom mitt schema är anpassat efter ÖK.

Jag har ringt X med , men det var när vår son kom från hnm sjuk (!) och jag fick testa vårt barn , för X inte kunde ta ansvar o skickade vår son till skolan .

Bad er om råd här på forumet då han är obehaglig.
För ca 2 veckor sen kom utredningen från Soc . Den veckan ringde han inte .
Nu ringer han igen … ivrigt…
vill ändra igen …
svarade inte . Skrev sms - var det ngt speciellt ang XXX , annars går det bra med Mail/sms .

Får då ett sms om vårt barns födelsedag som är i helgen . Varannat år ska han va hos pappa på sin dag , och varannat hos mig … detta passar inte.

Det heter : det är inte det bästa för xxx, att sova en natt där ( i helgen) och sen tillbaka. När jag svarar att vi har ett avtal - kör han i gång genast på mitt samvete . Att det inte är det bästa för xxx.

Senare på kvällen sms igen , då vill X ha svar på hur jag ska göra . För att jag ( enl avtal ) inte har vår son på 4 helger ( lov…) . Hänvisar åter igen till vårt avtal . Han kör samvetes kortet igen …

Jag avslutar med : se det positivt du har mycket tid du kan spendera med xxx. Hans svar : Absolut.

Jag tycker mitt X är fruktansvärt obehaglig- och han använder vårt gemensamma barn som maktmedel.

Känner alltid en rädsla att X ska försöka ta hnm ifrån mig .
Att jag inte sätter vårt gemensamma barn först. Men avtalet är ju skrivet av en andledning- för att minska konflikter .

Tips ? Råd?

Svara så kort och sakligt som möjligt om det som gäller barnet, i övrigt tig still.

1 gillning

…och håll dig till överenskommelsen om det inte är något exeptionellt.

Han verkar vara ute efter att kontrollera, manipulera och styra ditt och barnens liv. Vissa vill känna att de har makt och kontroll.

1 gillning

Fruktansvärt obehagligt

Jag förstår det.
Han verkar vilja ha dig som en marionette och tycks försöka använda barnen som medel så de kommer i kläm. Barn behöver gränser och rutiner.

1 gillning

Hej. Har du en professionell samtalskontakt? Att läsa råd från främmande människor på ett forum ska göras med en stor nypa salt. Ingen här vet något om din situation egentligen. Professionellt stöd med fokus att ge sitt barn den största möjliga tryggheten samt tillgång till båda sina föräldrar är ett bra mål att överväga.

3 gillningar

Jag får hjälp proffessionalitet.

Du måste vara förberedd. Du har hört hans argument hundratals gånger och vet säkert ungefär vad han kommer att säga. Därför kan du bestämma i förväg vad du ska svara nästa gång. På ett påstående att “det inte är det bästa för xxx” (ja, mitt ex säger också så) svarar jag “Du har fel” eller “Det anser jag”, och så får det svaret räcka.

Sedan behöver du inte stirra dig blind på avtalet. Tycker du själv att avtalet är perfekt och det bästa för barnet eller dig? I så fall håller du dig exakt till avtalet. Om du inte tycker avtalet är perfekt, så kan du gå med på tillfälliga ändringar när det gynnar dig eller barnet.

Säg att exet vill att barnet ska fira sin födelsedag hos dig. Du tycker det vore roligt och du anser att barnet mår bäst av att träffa sin pappa mindre. I så fall säger du “OK”. Om du däremot planerat in firande en annan dag och ska jobba på födelsedagen, då säger du “Nej, det går inte”. Samma sak om du vet att barnet verkligen ser fram mot att fira hos pappa.

Så blir det omvänt när julen närmar sig. Barnet ska vara hos dig på julafton, men pappan vill byta. Tycker du det är en bra idé, så säger du “Ja” men annars säger du bara “Nej”.

Använd så få ord som möjligt, så trasslar du inte in dig. Säg aldrig “Jag vet inte”, för då passar exet på. Svara bara ja eller nej och släng möjligen in något “tyvärr” bara för artighetens skull.

5 gillningar

Tack :heart: Jag ska verkligen tänka på det !
Kort , tydlig ! Artig .

Ja ngt sjukt är det iallafall. Det är INTE friskt beteende iallafall .

Att ha ngn annan vid sin sida och ändå styra på ngt sjukt sätt hos Xet … sjukt .
Förstår inget .
Men å andra sidan , ngt är ju allvarligt fel bara det . Och det är inte mitt problem.

Pratade med professionell samtals stöd idag . ”Förklarade läget , min terapeut förstod att jag tycker INTE det är roligt att behöva gå o prata , stötta barn i kontakter med kurator mm, vara i detta jäkla fängelse - dag ut o dag in … ekonomisk gisslan , manipulation, psykningar, spela spel , alltid leva i skräck av att förlora barnet till hnm ( yes han har försökt)
Det är slut och jag ska väl inte leva efter X regler mm tills vårt barn är vuxet ?
Det är HAN som behöver hjälp ju och detta system i Sverige är sjukt . Att de bara kan få bete sig så här ?? Helt jävla sjukt .”

Förlåt min franska , men jag är SÅÅÅ trött på detta nu

Jag förstår det.
Något är sjukt hos honom.

1 gillning

Nu svarar han inte , när jag meddelar att vårt barn är sjukt och blivit testad.

Känner att han är sur och nu ska jag straffas .
När jag inte gör som HAN vill, då är han som ett barn.
En tvättäkta narcissist

1 gillning

Låt honom vara det.
Skulle tro att hans beteende skadar honom själv och hans relation till barnen.

1 gillning

Som ett stort barn . Jag känner att jag måste bevisa att jag har jobb inplanerat när jag inte ska vårt barn.
Att jag ens ska behöva känna så .

Ja jag låter hnm va. Han har nog mer bekymmer med sig själv . Och som du säger relationen till barnet blir nog mer skadat.
Vårt barn säger hela tiden att : pappa bryr sig inte om mig . Det är ett smart barn som själv känner av.
Naturligtvis svarar jag alltid att pappa bryr sig visst om dig och älskar dig .

För oavsett vilket svin X är vill jag att vårt barn ska känna sig älskad. Tänker barnet får sj upptäcka , jag tänker inte färga dels uppfattning om sin pappa.

Tack @Rulle för dina visa ord

1 gillning

Yep. Barn känner av sin omgivning.

Det finns många trasiga, dysfunktionella människor som inte kan hantera livets olika skiftningar och som liksom drunknande drar ner och skadar dem som försöker hjlälpa dem. De är bortom hjälp, saknar empati och använder härskartekniker och skuldbeläggande. De växlar mellan trevlighet, tyck- synd - om - mig och hot beroende på vilken strategi de tror gynnar dem mest.

Om jag vore vis skulle hag gjort helt andra val här i livet.

3 gillningar

Tycker du verkar vis

Jag är inte så säker på att det är det bästa svaret. Jag sade också så till mina barn, och efteråt har de berättat att det kändes som att jag inte trodde på dem och inte tog dem på allvar. De visste att pappa inte brydde sig, och det de ville ha från mig var tröst och inte lögner.

Numera säger jag i stället “Det måste kännas jobbigt” eller “Blir du ledsen när du tänker så?”.

11 gillningar

Idag , skulle barnet på aktivitet nära mig . Efter det skulle x ha barnet i en timme , men det passa ju inte bra … ( ville väl så gärna hem till sin flickvän) .

Precis innan låter X vårt barn ringa mig … jag hör inte eftersom jag är i fullgång med att fixa till ett kalas . Vårt avtal säger att X ska lämna barn till mig kl 12 idag .

Jag ringer barn , barn svarar ej …
X Smsar mig , om jag kan ha barnet tidigare så barn slipper vänta .
Svarar att jag inte är hemma.
Får dåligt samvete… smsar igen… ska försöka komma …

Stressar dit. Möter X i dörren , säger till hnm att han kan gå- nu är jag här .
X svarar : Hej brukar man säga .
Jag : Vi har ett avtal , hört talas om andra människor? Jag var inte hemma .
Han: kunde du inte göra detta för mig ?
Svarar X : jag gör inget för dig . Gör bara saker för xxxx. Jag var i affären nere på stan …Inte ok . Bara för du flyttat flera mil här ifrån , inte mitt val . Du kan gå nu - jag är här .
X : nej jag måste stanna . Ska ha en sak ( från barnet )
Jag : ok , jag går bort till andra sidan . Har inget mer att prata med dig om .

När aktivitet var klar , höll X sig kvar längre än vad han behövde och skulle gå samtidigt som mig och barnet .

Jag var noga med att INTE kolla bak , men kände hnm i nacken …

Han är så obehaglig. Och jag är så arg på mig själv att jag ens tillät att hämta barn tidigare , bara för det skulle gynna X .

Ska X spela på mitt samvete hela tiden?

Vad är hans sjuka syfte ?

Hans dunkla motiv vet bara han. På något sätt vill han kanske ha kontroll över dig. Vissa älskar att kunna kontrollera och styra andra.

Behöver du förklara dig för honom?

Varför ska du behöva ha dåligt samvete för att du följer överenskommelsen?

Det verkar inte vara för barnets utan för hans egen skull, han tycks använda barnet för att styra dig.

Vill du vara hans marionett? Om inte borde du inte sluta förklara dig och hålla på överenskommelserna? Han vet tydligen vilka knappar han ska trycka på för att få dig att dansa efter hans pipa.

Du är bättre och starkare än så. Kapa banden totalt - d v s inga ursäkter eller förklaringar och håll dig till överenskommelserna.

Jag tänker : han vill styra . Kanske få mig ur balans .

Tack :heart: Jag ska tänka på det . Inga ursäkter. Inga förklaringar. Hålla mig till vårt avtal.

1 gillning