Män och kvinnor värderar äktenskapet på olika sätt

Helt ärligt känner jag igen mig i din text. Precis vad jag upplevt.

Svärmor har varit hos oss varje dag i över 1 år…

1 gillning

Som jag har förstått det när man har undersökt internetvanor hos olika människor så är det vanligare bland kvinnor än män att de läser och skriver i bloggar och nätforum. Det i kombination med att jag tror att det akuta tillstånd som inträffar när man blir lämnad ökar behovet att hitta stöd på det sätt som ligger nära till hands snarare är anledningen till att man hittar lite fler lämnade kvinnor här än män skulle bero på att män generellt oftare skulle lämna och vara otrogna. Jag tror med andra ord att du har fel!

I samhället spänner vi mellan massor av olika referenser och sätt att känna och tänka. Bara för att det i de sammanhang jag dagligen befinner mig känns extremt gammaldags med sunkiga ”Venus och Mars”-referenser så betyder ju inte det att det är likadant överallt för alla. Det som är supergammalmodigt för mig är kanske kulturellt eller social är vardag för andra, även om just jag tycker det känns sorgligt när det finns folk som lever på det sättet än idag.

1 gillning

Pass upp där! Att det ska gå fort betyder i de flesta fall att det finns en annan som väntar.

Hon har bråttom för att hon ska köpa gård med sin mor.
Varför ska jag se upp?
Vill hon gå till en annan. Varsegod. Gräset e så grönare på andra sidan.

Hon gick till en annan förra gången hon ville skiljas 2015 Maj/Juni. Då beteende hon sig annorlunda mot vad hon gör nu.
Då ångrade hon sig och vill att vi skulle försöka igen efter 6 månader.

ok - alla har sina ingångsvärden. Då är du erfaren och har koll. Själv tog det jävligt hårt.

1 gillning

Tyvärr har jag erfarenhet. Men den förra gången var det en annan hon gick till. Men denna gång känns det verkligen inte så. Men jag kan ha fel, absolut.

Men du. Jag brukar tänka så här.
”Vindrutan är större än backspegeln”

Nu handlar det om att blicka framåt och se vad jag kan/behöver göra för att må bra och landa i allt. Men det allra viktigaste för mig är att mina barn mår bra och är trygga.

13 gillningar

Vindrutan är större än backspegeln, den var riktigt bra! Den ska jag tänka på om mörkret faller över mig :slight_smile:

2 gillningar

Vilken otroligt bra liknelse.
Faktiskt helt klockren och så riktigt.

2 gillningar

Jag läste den kommentaren själv har på forumet 2015. Den har sedan dess följt mig. Men jag tycker den e riktigt bra!

1 gillning

Tack!
Tyvärr har jag inte kommit på den själv.
Läste den första gången här på detta forum 2015.
Men jag tycker den e riktigt bra och delar gärna med mig av den då den hjälpt mig otroligt mycket när jag var i samma situation som många andra här :+1:

Om du hamnar i mörkret vet jag en riktigt bra ledramp man kan köpa billigt på Wish. Funkar riktigt bra som helljus :metal: (ledsen för ironin, men ibland behöver man få skratta lite också) och lyser upp framför vindrutan :+1:

3 gillningar

Insåg att nu att jag utifrån generaliseringar är man. Okey inget ont i det, även om det kom lite överraskande :wink:

3 gillningar

Ja ett uppvaknade är aldrig fel.

Jag tror precis jag upptäckte att det e jag som varit kvinnan i mitt äktenskap…

3 gillningar

Rulle

Välskrivna inlägg och bra insikt i relationers olika problem. Jobbar du som relationsrådgivare? Imponerad! :grinning:

Tack.
Nej, inte alls.
Har strulat till det för mig och andra.
Fått låna en bok av en kollega.
Läst många trådar här.
Av egen och andras erfarenheter bearbetat och formulerat tankar.