Långdragen bodelning av lösöre

Hej, skriver här för att försöka hjälpa min kusin som skilde sig för ett halvår sen, och som helt håller på att tappa greppet. Vad gäller egentligen när ena parten bara vägrar att kommunicera?
Alla kontakter går via advokat enligt hans krav.
Han har gjort ALLT för att ställa till det. Inte betalat räkningar, kronofogderäkningar obetalade och inget underhåll till barnen. Där har nu försäkringskassan gått in och betalar lägsta summan som barnen har rätt till. Inför försäljningen av det stora huset fick hon helt själv tömma 250 m2 med hjälp av sina vänner, och det är sålt. Lösöret finns fördelat i hennes mindre lägenhet med 2 barn, hos vänner och på ett lager som hon bekostar, samt i hennes föräldrars sommarstuga. Han vägrar träffa henne för att dela. Kan man bara vägra hur länge som helst? Innan bodelning kan hon varken slänga eller sälja en pryl. Och lagringen kostar… Är det någon som vet vad lagen säger?

Man kan be att det tillsätts en bodelningsförättare som sköter själva bodelningen. Är man inte överens så måste man nog gå den vägen. Visst, det kommer att kosta men den andra parten kan inte neka den kostnaden och det bodelningsmannen kommer fram till måste den andra förhålla sig till.
Den här texten hittade jag:
“Vad gör man om en make motsätter sig bodelning?
För det fall en make vägrar att medverka till bodelning kan den make som vill få bodelning till stånd, inge en ansökan till den tingsrätt man tillhör och begära att tingsrätten skall utse en bodelningsförrättare att förrätta bodelning mellan parterna.
Oavsett om den andre maken motsätter sig att tingsrätten utser bodelningsförrättare kommer beslut om förordnande av bodelningsförrättare att meddelas.
En bodelningsförrättare är en av tingsrätten utsedd opartisk advokat. Advokaten försöker få parterna att enas i bodelningen. Om så ej är möjligt fattar han ett beslut i bodelningsfrågan utifrån lag och praxis. Bodelningsbeslutet kan sedan överklagas av missnöjd part till tingsrätten.
Kostnaden för bodelningsförrättarens arbete belastar båda parter solidariskt, oavsett vem av parterna som givit in ansökan om bodelningsförrättare”.

Håller med @nizzehult
Har även hon ett juridiskt ombud?

Annars kan det vara en god tanke.

1 gillning

Bodelningsförrättare går ogärna in i detaljerna som lösöret. De är dessutom inte gratis.
Såvitt jag förstått så tillhör alla saker var och en som köpt det, men att värdet av det hela ska räknas samman och fördelas. Därmed borde du kunna ta som ditt saker som du har köpt upp till halva värdet av det totala, förslagsvis med en rejäl säkerhetsmarginal. Resten kan du köra hem till honom. Du hade inte behövt tömma huset, du kunde ha sålt det som det var.

Mitt råd, ta hellre en förlust i grejer än att dra in en massa advokater för det kan bli oerhört dyrt!

(BTW, min sambos x gör lika dant, men där har det dragit ut på det. Om två månader är det 3 år sedan skilsmässoansökan lämnades in och bodelning är ännu inte gjord, fastigheten inte såld. Hon betalar inte räkningarna, bodelningsmannen blir rik…)

Tack för väredefulla kommentarer. Både hon och X:et har varsin advokat, tror att det är hennes som är bodelningsförrättare… om man nu inte kan ha två. Hela grejen är att hennes advokatkostnader tickar hela tiden och ekonomin BLÖDER. Advokaten har blivit hjärtsjuk – är allmänt vimsig och ger varken vägledning eller stöd Hans advokat däremot är bitchig som tusan, och försöker med patetiskt fula grejer för att knäcka. Hon hade gärna bytt sin advokat, men det skulle enligt min kusin kosta 20-30.000 för en ny att “läsa in sig”. Eftersom sommarstugan är skriven på henne kan hon inte få rättshjälp gratis. Det räknas som tillgångar. Sommarstugan är hennes hopp att kunna sälja efter bodelningen och köpa någonstans att bo.
X:et har inte dykt upp till ett enda möte, utan skickar sin advokat eller en bufflig kompis med solglasögon (lovar er… detta är osannolikt) Dyker inte ens upp när han blivit kallad av myndigheterna ang. sina barn.
.
Hon hade hellre avslutat med “förlust i grejer”. Det finns ingen lista på “lösöre” och för henne känns det övermäktigt. Åka runt och sammanställa listor på alla ställen. Dessutom har han ett stort förråd på sitt jobb. Han kommer aldrig göra en lista på det, och när hon vill komma dit och titta får hon helt enkelt inget svar. Inte ens via advokaten. Är det hennes skyldighet att skapa en lista? Hon är rädd att bli stämd om hon gör fel.

Jag tror inte att någon av parternas egna advokater kan vara bodelningsförrättare. Denne ska ju vara opartisk. Rent juridiskt är det väl Tingsrätten som hanterar ärendet, advokaten är bara deras hjälpmedel och är det så att det finns missnöje i själva bodelningen och hur ärendet fortskrider skulle jag ha kontaktat Tingsrätten för att där be om hjälp och förändring. Sen är det magstarkt att kostnaden för en “ny” advokat ska påföras klienten, det borde den som inte kan fullfölja uppdraget ta på sig.

En bodelningsman kan inte vara någons advokat. En bodelningsman förordnas av tingsrätten.

Förutsatt att de var överens om att sälja huset (och det borde de ju rimligen) så kan hon skicka honom en faktura på förvaringen av grejerna. Eftersom de inte har bodelat så är det ju rimligt med halva kostnaden. När han inte har betala, skicka en påminnelse, gärna uppräknad med lite ränta som stod klart och tydligt angiven i den första fakturan. När han inte betalar, skicka till kronofogden. Här någonstans måste han ju meddela sig. Om han avvisar fordran så får ni dra upp det i tingsrätten. Där måste han dyka upp, annars dömer det till henne och det blir utmätning på honom.

Tack för kloka svar. Nu har jag fått reda på att de har en bodelningsförrättare utöver sina advokater. De var överens om att sälja huset. Så långt är bodelningen klar.
Men eftersom han inte har varit närvarande varken innan eller under flytten, hamnade allt i huset hos henne. Det här med förvaringskostnader låter rimligt, men undrar om en faktura kommer påverka honom… men det är helt klart värt ett försök.
Han kommer förmodligen vilja kvitta lagringen med det han själv lagrar… Han har ett större förråd på jobbet där möbler m.m lagras sen länge. Saker som inte fanns i huset. Fördelen är väl att han då är tvungen att redovisa lagret och göra en lista. Utesluter han en massa saker kan det inte kvittas.
Kronofogden och tingsrätten.
Den här mannen har flera ärenden hos kronofogden redan, och diverse företag… den soppan är svår att bevisa och reda ut. Drar hon saker till Tingsrätten antar jag att kostnaderna för advokat hamnar på henne. Ekonomin blöder som sagt, och risken är stor att han lyckas dölja sina inkomster. Han har inget samvete, har bland annat förbrukat sin dementa mammas pension! Men hemska omständigheter leder tyvärr ingen vart…
Hur blir man av med en advokat som är sjuk och inte sköter sitt jobb? Utan att det kostar en förmögenhet? Ska se om vi kan samla fakta kring ren misskötsel.

Vid skilsmässa är all makas egendom som förvärvades av dem under äktenskapet delad. Detta inkluderar var och en av makarnas inkomster, lös och fast egendom, värdepapper, aktier, insättningar, kapitalandelar som bidragit till kreditinstitut eller andra kommersiella organisationer och allt annat som makarna förvärvade under deras familjeliv.

Nej. Det stämmer inte.
Var och en äger sina egna saker, däremot ingår värdet av dem i giftorättsgodset.