Lämnad, han är förälskad i grannen

Klart han inte vill dig illa, egentligen. Han bara inte tänkte. Hela vägen, på konsekvenserna……

Men ord är billiga och alltid praktiskt att hålla alla dörrar öppna.

Jag förstår att situationen är svår o laddad.

Men jag tror att du behöver veta förutsättningarna när ni börjar prata med någon. Går ni båda in i det med samma inställning?
A) Hitta tillbaks
B) Vet inte, får se hur det blir
C) Separera på ett bra sätt.

Om detta är sant:

Ärligt? Då borde han väl släppa grannen och den kontakten och reda ut sin situation först. Annars kör han ju dubbelt, vilket bara gynnar honom och ingen annan.
Om ni båda tillåter det. Klart han måste göra ett val, om ni inte lever i en öppen relation eller polyamoröst. Dessutom sade han ju till dig att han gjort valet, att han ville lämna, eller?

Lätt för mig att säga som inte är i din situation. Förlåt om jag ger dig mer ångest. Se på din situation utifrån, vad skulle du råda din dotter eller väninna att göra?

Du har all rätt i världen att bråka och skrika om detta och inte acceptera situationen som den är.

EDIT: du må tycka att han är snäll o varm, han är ju inte allt igenom elak, han har dock väldigt dåligt samvete o försöker vara snäll o trösta. Men hans egoistiska hållning i detta, inte vilja välja, inte rusa in i något och andra idiotiska kommentarer har ändå satt dig i din förmodligen största livskris någonsin. Det finns inget snällt eller omtanke i det. Han har ju för f-n en familj att tänka på.

7 gillningar

Så otroligt tungt för dig. Låter bra att ni ska träffa en terapeut när ni kommer hem. Skickar en styrkekraam :heart:

1 gillning

Verkligen sant!

1 gillning

Jag känner igen detta så väl. Att leva i den ovissheten är vidrigt, finns inget annat ord för det. Det är bra att ni ska träffa en terapeut och precis som @Lisa0987 skriver måste förutsättningarna vara Väldigt tydliga! Förhoppningsvis kan också terapeuten vara ett stöd här, för det finns inget sätt att jobba på ”er” så länge det också finns ett ”dom”. Han måste bryta. Nu. Och är han inte villig att göra det till 110% så… ja ledsen, men då är han redan på väg. Vi träffade en terapeut när jag upptäckt X otrohet men i efterhand har jag förstått att det var ett rent slöseri med tid - det enda det gav honom var en safezone att tillslut yttra orden att han ville skiljas.

Gå INTE med på att leva i limbo vad du än gör - jag hoppas att du finner styrkan i att stå upp för dig själv! :heart:

1 gillning

Alla kan göra misstag, även om jag har svårt att förstå och acceptera den här typen av misstag, men man är bara människa.

Men när saker uppdagas och konsekvenserna blir tydliga för dessa människor som ev agerat utan hjärna och konsekvenstänk, då borde de åtminstone ta sitt ansvar o faktiskt ”välja”, eller tvingas göra det.

Om övriga inblandade ( fru, älskarinna, ev älskarinnas man osv) tillåter personen/-er att låta övriga leva i limbo, ja då kan de lugnt leva vidare med ”två kakor”.
Du är gift med denne man, du har rätt i att kräva att inte dela honom med en annan kvinna.
Vill han inte välja, sluta skicka SMS osv lämna honom, för då väljer han inte dig och er familj, han är inte 18 år o singel och kör lite dubbelt….
Om ni ska gå i terapi osv, så är det väl bara intressant om han faktiskt släpper den andra kvinnan NU,
Eller varför ska ni gå i terapi? För att han ska bestämma sig? Då är det nog han som behöver terapi.

I vilket fall tycker jag att du ska söka eget samtalsstöd.

Stå upp för dig själv, han gör det som gagnar honom.
:muscle::heart:

3 gillningar

@L_b Tror du själv på att det är bara 3 veckors flört?

Så länge han ljuger så kan du inte lita på honom. När vet du att han talar sanning? När han vågar berätta vad som hänt, när det började etc.

Han är troligtvis livrädd att du ska komma på vad han gjort. Och försöker skademinimera. Hålla dig på bra humör. Hade han brytt sig om dig så hade han försökt få till en bra skilsmässa. Men han fortsätter alltså ha kontakt med henne. Låter det som nån som har empati och visar era år tillsammans respekt?

Men han har ju gjort ett val! Han har sagt att han vill skiljas och ska skaffa ett liv tillsammans med henne. Han fortsätter hålla kontakten med henne.

Läs noga alla råd du fått här. Framförallt om att leva i limbo. Du måste sätta ner foten för din egen skull. Det är enda sättet att få honom att förstå att det här är allvarligt. Han kan inte behandla dig så här.

Jag tycker inte det är att begära för mycket om man ber om en respektfull sorti. Att ni får tid att reda ut vad som händer framöver, boende, barnen etc. Han kan pausa henne för att göra klart med er nuvarande familj. Om hon nu (efter enbart 3 veckors flört) är hans livs kärlek så finns hon kvar när han rett upp skiten han satt sig i.

1 gillning

Så sant. Men om det bara finns en smula till chans för mig är jag beredd att offra mig. Patetisk jag vet men jag vill ju bara vara med honom.

@L_b ska det finnas en chans så måste du vara stenhård. Tillåter du honom att vänta med att välja så går det åt pipsvängen.

Varför? Jo för deras band stärks så länge dom har kontakt.

Men bryter du så finns det en chans att han saknar dig. Man saknar inte kon förrän båset är tomt.

4 gillningar

Det förstår jag. Absolut. Du är inte patetisk.
Men att ”tillåta limbo” och inte låta honom känna konsekvenserna av sitt agerande gynnar dig inte.
Det gör inte att du blir ett intressantare alternativ som han respekterar.

1 gillning

Att kämpa mot en rosa nyförälskelse där man inte delar vardag… antingen vaknar han upp När han tvingas välja eller så kan du aldrig vinna.

Så länge han inte väljer dig, dvs avslutar med henne så behöver ni inte gå i terapi, för det finns inget att jobba med mer än att nå en bra separation.

Stackars honom som inte kan välja (ironi). Då är det lika bra att börja med det praktiska direkt. Var ska han bo när ni kommer hem?

Jag är så ledsen för din skull. Situationen är hemsk och vi är många som varit i den i olika utsträckning.
Men en sak vill jag skicka med dig: Så länge han inte bryter helt med henne, nu direkt, så innebär det att han har han valt henne. Jag är ledsen att säga det men en förälskelse är som en förtrollning och förbannelse, och om han öppet sms:ar och ringer henne så är han fast.

Han är förmodligen mån om att er semester inte ska bli kaos och han vill hålla sams men jag önskar så att jag kunde ingjuta lite jävlaranamma i dig så att du inte låter honom ha två kvinnor.

Om detta är en tillfällig förvirring så kommer han upptäcka det snabbare om du checkar ut från förhållandet. Det är lätt att tro att man då göder deras förhållande och att det skulle innebära att han glömmer dig, men det är tvärt om.

Försök vara stark och ställa krav, du kommer må så mycket bättre av det efteråt. Heja dig!

4 gillningar

Hej, så hemskt för dig! Utomlands och allt.

Jag har varit på andra sidan, den andra kvinnan och jag är helt med på det som dom andra skriver. Man kan inte leva i limbo, och bästa för alla inblandade är att ha noll kontakt med den andra för att reda ut en evt skillsämmsa med dig, det kommer att bli under klarsynt medvetande då, vill han förstfarande skiljas så är det ju så.

Sen att ni ligger med varandra fortfarande är ju hemskt, han utnyttjar ju dig. Hade själv velat veta om det var så, så hade skickat sms till den andra, grannen.

2 gillningar

Men om du är villig offra dig så kom överens om att ni har kvar er relation men han får göra vad han vill. Han uppskattar kanske att familjen är ihop men att han kan få ha relationer utanför erat äktenskap utan dåligt samvete.

Du får ha honom kvar och han får kakan/tårtan/muffinsen när han vill. Tydligen är många äktenskap så bland mångmiljonärer

1 gillning

Ensidigt öppen relation alltså?

1 gillning

Jag har levt under liknade förhållande,fast under en längre tid. Han lovade att han skulle avluta kontakten med den andra kvinnan, för han ville leva med mig. Vi visste om varandra, dock trodde nog hon att vi typ levde som skilda. Men så var ju inte fallet, vi levde som vanligt. Med som vanligt menar jag att vi fortsatte som vi alltid gjort. Dock med bråk om den andre kvinnan. Jag mådde så j-vla dåligt men ville bara få det att fungera, att han skulle välja mig.
Helt sjukt när jag tänker på det i efterhand.
Vi lever fortfarande ihop, kontakten med den andre kvinnan är avslutade sen ett bra tag tillbaka.
Men priste jag fick betala var högt, ångest, oro, kvinnan jag var innan detta hände finns inte mer.
Tänker så ofta på att jag skulle kastat ut skiten till karl, markerat tydligt, då kan jag lova att han hade avslutat allt fortare med den andre kvinnan. Jag kan se det nu, men då mitt i allt var jag bara rädd för att det skulle föra de bägge tillsammans mer.
Så lyd råden i denna tråden, markera klart och tydligt att hos dig har han inget att hämta längre.

7 gillningar

Exakt,

1 gillning

Tack snälla för ditt svar. Kag vet min väg bättre nu.

1 gillning

Om man är lite modernare av sig kan man ju faktiskt förslå/ha ett ömsesidigt öppet förhållande. Beroende på hans inställning till det så skulle det kanske göra att han vill välja lite snabbare så att limbo-tiden blir kortare?

Instämmer till fullo! Du är inte patetisk alls, du vill ju leva med din man, din familj - helt förståeligt! (Jag ville och tänkte precis samma)

Men du måste se om ditt eget hus @L_b skydda ditt eget välmående så gott du kan i denna chockartade situation. För han kan inte göra det! Man vill ju söka stöd hos den man brukar, dvs sin partner, men det funkar inte den här gången eftersom det är han som är orsaken till chocken.

2 gillningar

Det kanske man kan, men ett litet varningens finger för att man riskerar att helt göra avkall på sig själv och sina värderingar i den stora önskan att få ha kvar sitt vanliga liv. Om man inte har diskuterat eller själv funderat på en öppen relation tidigare tror jag inte att det är läge för det just nu, när du är i kris @L_b
Men det är såklart min tanke!

1 gillning