Lämna barn ensamma

Önskar feedback på denna situation.
Vår son 13-år gammal (går i 7:an) ska få ha 3 kompisar (jämngamla) sovandes vid sin pappa. Jag får veta det då jag får sms från en av föräldrarna till ett barn där hon vill förvissa dig om att det är ok och lämna sitt telnummer om det skulle vara något.
Jag frågar min exman om han vill låna luftmadrass då det blir mkt trångt. Det framkommer då att han avser lämna dom ensamma över natten och själv befinna dig 1 mil ifrån sin lägenhet.
Att de fått förhållningsregler samt att han kopplat en monitor (kamera) så att han kan se dom. :roll_eyes:

Jag blir beklämd och frågar om han informerat övriga föräldrar om att han kommer lämna dom själva . Det hade han inte gjort och det uppstår dispyt då jag anser att det inte är ett gott föräldraskap. Han har träffat en tjej och de har inte möjlighet att ses själva tillräckligt ofta för att täcka deras behov.
Jag känner inte igen hans bedömning och hur anser ni man ska tänka ?
De pojkar som skulle sova så känner vi en av dom skapligt men ej de två andra.

Tja.
Om det är hans tur att ha grabben och tänker istället tänker tillbringa sin tid med en flamma ställer jag mig frågan hur bra föräldraskap det är. Grabben verkar ju vara en belastning för hans privatliv.

Han är en bra pappa. Dock blev jag så överrumplad över att han finner det lämpligt att lämna 4 killar som går i 7:an ensamma i stan i vara 1 mil utanför och att inte isf stämt av med övriga föräldrar att de ska vara själva.
Sen anse att jag är fånig som ifrågasätter.
Nu är han rosenrasande på mig och straffar mig direkt genom att inte tillåta mig få påsk med dom till en fotbollsmatch utan tvingas ta egen bil

Tänker jag fel?

En bra pappa lämnar inte sitt underåriga barn ensam även om det har jämnåriga kompisar hos sig för att fara en mil bort för att tillbringa natten med en kvinna. Inte i min värld i alla fall, då ser man till att ha kvalitetstid med barnen så mycket man kan när man har möjlighet.

5 gillningar

Det här låter väldigt konstigt i mina öron.

Dels bör man tänka sig för innan man låter fyra barn i den åldern tillbringa natten tillsammans utan vuxna. Om man känner allihop väl och vet hur de beter sig så kan det förstås vara okej, men verkligen inte om några av dem är mer okända.

Och sedan låter det oerhört ansvarslöst av honom att inte låta de andra berörda föräldrarna veta att det handlar om en övernattning utan vuxna i närheten. Jag hade definitivt velat veta det om det hade gällt min son när han var 13. Det är inte alls säkert att jag hade tillåtit honom att sova över med kompisar under de premisserna.

Jag vet inte hur du bör hantera det, däremot. Om du berättar för de andra föräldrarna blir kanske du the bad guy som förstör alltihop. Men egentligen tycker jag att det är det enda rimliga.

3 gillningar

Du tänker helt rätt.
Samtidigt är det på hans vecka och den kan du inte styra över.

Att lämna 13-åringar ensamma är inte ok, att inte meddela de andra föräldrarna att de kommer vara ensamma är inte ok, att övervaka barnen (dessutom utan föräldrarnas tillstånd !? :exploding_head:) är inte ok.

Du kan ju svara den förälder som frågat om det är ok samt lämnat telefonnummer att det är din exmans vecka. Du får själv avgöra om du berättar för den föräldern att det inte kommer att vara någon vuxen där men om du inte säger något riskerar du nog att bli dragen över samma kam när de får reda på i efterhand att du visste om det. För det kommer troligen komma fram.

Usch, vilken situation, hur tänker han?

1 gillning

Exakt så , det är hans vecka och jag har ingen rätt att påverka.
Dock skrev jag att han måste informera övriga föräldrar och det hela slöt med att han o hans nya stannade kvar o sov.
Jag blir dock den hysteriska ex hustrun som bara vill förstöra och ibland lyckas han få mig att känna jag gör fel.
Jag hade oxå som förälder velat veta samt att bevaka med monitor känns mycket märkligt .

1 gillning

Fullständigt galen prioritering och totalt olämpligt, ingen av av er vet dessutom vilka de två obekanta killarna är och ingen känner heller till familjerna och dessa känner inte heller till upplägget utan de skickar sitt eget barn i god tro att det finns vuxennärvaro.

Kan bli mycket farligt om ni har otur, där det lindrigaste som riskerar att hända är att de trashar hela bostaden om det sprids bland andra att det är fritt fram utan vuxennärvaro. Vad värre är att det inte finns några som helst garantier för att grabbarna (eller någon av dem) skulle kunna experimentera med diverse saker och då kan precis vsh hända…

Men då har han ju iof monterat en spionkamera istället :confounded:, vilket känns som att han ändå har vissa farhågor för hur klokt detta egentligen är.

Det ska vara ett makalöst knull för att väga upp ens en bråkdel av alla risker med ett sådant här upplägg och absolut inget reducerar det faktum att han visar ett helt otroligt dåligt omdöme som förälder :space_invader: :robot:

1 gillning

Intressant ämne, jag tror det skiljer sig en hel del mellan olika familjer när det anses ok att lämna barn ensamma.

Själv är jag en hönsmamma och lämnar knappt mina barn ensamma för att gå ut med hunden, medan en bekant med jämnårigt barn (7 år) utan problem kan ta bussen till stan ett par timmar för uträtta ärenden. Jag har också en vän som har lämnat sina barn (runt din sons ålder) ensamma över natten för att sova hos sin pojkvän.

Det finns väl helt enkelt inget rätt och fel i frågan, men jag personligen delar din oro! Plus att jag har så svårt att förstå hur en ny partner kan vara viktigare än att få spendera tid med sina barn, men jag vet att det finns olika uppfattningar om detta.

Är du allvarligt orolig för att barnen kan råka illa ut eller reagerar du mest på pappans sätt att prioritera sitt kärleksliv framför sitt föräldraskap?

3 gillningar

Framförallt är det oansvarigt att inte berätta för de andra föräldrarna att de ska vara ensamma. Det är förkastligt.

1 gillning

När, var och hur och i vilken ålder man kan lämna barn ensamma kan givetvis diskuteras och det kan givetvis var högst individuellt…

Men detta upplägg känns illa genomtänkt…

Man får nästan känslan att ”sova-över-med-kompisar” skapar ett upplägg för ex-maken att kunna åka till den nya, och spendera natten där… känns sådär…

Då är det väl bättre att sonen och kompisarna sover hemma hos dig @Nikon :+1: ”pappa-vecka” till trots…

Exakt just så är min känsla. Nu slutade det dock med att han o nya flickvännen blev kvar i lägenheten .
Tack o lov att han ändå lyssnade men det va när jag ställlde frågan om övriga barns föräldrar va informerade.
Det är mkt olikt honom och han gör o värderar inte som jag känner honom.
Dock vet jag ju att han är en klok person o en bra förälder.
Jag trodde allt handlade om att släppa min kärlek till honom men inser att det är så många band som ska klippas.
Det är verkligen svårt och mitt motstånd att släppa familjen är så stort .