Kronofogden barn

Det låter ju onekligen helt jävla sjukt. Men fortfarande, vad är det som har hänt? Är det en bil han ställt på barnet? Står bilen kvar? För då blir det ju kanske nya anmärkningar.

Nej
Nu har jag luskat och tror jag vet vad det är.

Barnen har wtt isk konto. Sparpengar.
Om barnen tjänar mer än 2000kr per år på sina aktier eller fonder så måste de betala 30% skatt.
Nu har pappan inte betalat detta.
Jag har ju inte vetat detta eftersom barnens post går till pappan
Han har inte betalat på ett år och nu är det nog. Nu har barnen hnat hos Fogden.

Jag lyckades rädda detta eftersom jag av en slump såg dessa brev. Jag betalade och började nysta i det.
Min yngsta son blir alltid kvar hos fogden men nu som sekretess.

Nja, vad är egentligen ”hela världen”? Att få en obotlig sjukdom? Att inte bli beviljad telefonabonnemang? Att bli ekonomiskt utnyttjad av sin egen förälder, sin vårdnadshavare…? Nej, jag kan naturligtvis tänka mig värre saker som kan drabba ett barn, men det är att sätta fokus på helt fel sak.

Jag går också igång för att det påminner om resonemang som mitt ex använde. (Så se upp, det kanske handlar mer om mig…) Att det HAN gjorde aldrig var ”hela världen” och ”varför gör du så stor sak av det?” Jag gissar att ni två ser helt olika på detta som han gjort (vad det nu är…) och jag gissar också att du inte kommer kunna förklara hur tokigt hans resonemang är och få honom att förändras. Istället ska du skydda ditt barn och barnets intressen!

Ta reda på allt du kan från Kronofogden och diskutera med dem hur du kan skydda ditt barns ekonomiska intressen! De vill inte heller ha barn registrerade, förstås. Spara och dokumentera allt barnets pappa gör och säger. Skriv som en loggbok med datum och händelser, sms etc, men utan att ta med hur arg du blir eller ledsen. Ta med hur du agerar, om du markerar mot honom att han gör fel etc.

Tänk om en okänd människa gjort detta mot ditt barn. Hur hade du resonerat då? Varför ska en vårdnadshavare komma lindrigare undan? Om barnet riskerar att råka ut för ytterligare skada, bedrägerier, etc så hade jag övervägt enskild vårdnad, om det kan förhindra skada. Men en expert behöver kanske hjälpa till att råda.

1 gillning

Ok, jag höll på att skriva när du postade din senaste del. Kanske inte bedrägeri och utnyttjande då, men en riktig slarver som inte har koll på barnets intressen. Tonar ner mig lite här… men inte helt.

Ja, ansolut är det ju värre om barnen dör.
Men som föräldrar är det loj och nonchalant inställning till barnens ekonomiska liv. För mig finns det inte världen. Varför berättar han inte för mig om det? Varför, när det är våra gemensama barns ekonomi?

Jag har talat med skatteverket och Kronofogden hela dan idag. De håller med mig om att det är tokigt att inte båda vårdnadshavare får reda på barnens skulder. Men så är det.

Men om det bara finns en vårdnadshavare? :thinking: Om du är denna enda vårdnadshavare? Då får bara du informationen?

Jag hade kanske inte sökt enskild vårdnad enbart baserat på detta, men jag hade absolut dokumenterat och om jag hade fler anledningar så hade detta med ekonomin varit en del för att möjligen vinna en tvist.

Det är inte bara detta.
Jag har inte ensam vårdnad men blir galen snart. Detta var nästan droppen.