Kronofogden barn

Vid skilsmässa brukar det vara vanligast att det är kvinnan som måste flytta.
Lagen säger att barnen fortsätter vara skrivna hos den som inte flyttar, dvs vanligast mannen.
Det innebär att mannen får all post.
Om nu pappan mycket sällan öppnar posten, och inte meddelar mamman om när post kommer till barnen och plötsligt hamnar ett barn hos Kronofogden utan att mamman vetat någonting. Vad händer? Vad göra?

Är det ett minderårigt barn? Hur har barnet ens kunnat få skulder från början isf?

3 gillningar

Det finns ingen lag som säger att barnen ska vara skrivna hos den som inte flyttar!
Förmodligen har den som bor kvar lurat i kvinnan att det är så…

2 gillningar

Jag tycker att du ska kontakta kronofogden och höra efter direkt med dem hur detta funkar. Vad är det för skuld som ditt barn har, hur stor den är, vem som är betalningsansvarig, hur du som vårdnadshavare ska hålla dig informerad och så vidare. Uppenbarligen kan du inte förlita dig på den andre vårdnadshavaren.

När barn har skulder kan det många gånger bero på att en förälder skriver över sin bil på barnet och sedan struntar i tex fordonsskatt, parkeringsböter. Och det är förstås inte ok.

2 gillningar

Jag vet ju inte.
Det jag vet är att barnen har mycket fonder från farfar

Ja 9 år

Nej. Jag frågade min advokat. Barnen stannar där dom bott. Flyttar jag så stannar barnen.

Oj. Det jag vet är att barnen har en massa fonder och aktier från sin farfar

Bor barnen ungefär lika mycket hos er båda måste ni komma överens om att ändra folkbokföringen, men inget säger att det inte går. Om han vägrar gå med på det blir det förstås problematiskt för dig att mantalsskriva dem hos dig.

Att pappan kan “slippa” all administration som att öppna barnets post och hålla reda på saker som tandläkartider, skolpapper och sådant som dyker upp i brevlådan kan vara ett bra argument för att låta mantalsskriva dem hos dig.

1 gillning

Har försökt.
Jag har ingen laglig rätt när han nekar.

Ja 9 år

Jag skulle säga att din advokat inte har en aning om lagen om hen sagt så till dig.
Det finns inte reglerat nånstans i ngn lag att barnen ska fortsatta vara skrivna på adressen som den vårdnadshavare som bor kvar.
Det är upp till er att komma överens om.

Vart bort barnen mest?
Om du gör en adressändring hos SKV som han inte godkänner då gör de en utredning på var barnen har sin mesta dygnsvila, och utifrån det bestämmer de var barnet ska vara folkbokförd. Det är en process som kan ta några månader…

Vad gäller posten som inte öppnas…
Kan barnet öppna sin egen post? Det krävs förvisso att det är adresserat till barnet och att posten inte göms undan…

2 gillningar

Fonder etc: Detta är ju tillgångar och inte skulder. Någon har ingått ett avtal och sedan inte följt det. Nioåringen kan förstås själv ha lurat till sig något slags affärsuppgörelse, köpt saker på nätet eller i ett spel. Jag skriver lurat för man får inte teckna affärsuppgörelser med nioåringar. Större trolighet att någon vuxen (pappan?) använt barnet som täckmantel. Om pappan har skulder hos kronofogden men vill köpa en bil, t ex. Och sen struntat i att betala någonting.

Du kan inte spekulera, du måste begära uppgifter från Kronofogden, jag är säker på att de hjälper dig på måndag. Tills dess: hur är det tänkt att barnet ska ha det? Ska pappan ha huvudansvaret för barnet? Kan du ta ett större ansvar, dvs ha barnet mer hos dig och därigenom få barnet folkbokfört hos dig och koll på post etc. Om det är som jag misstänker, att någon försatt barnet i skuld, så är det faktiskt riktigt fult gjort. Man har verkligen inte satt barnets bästa främst utan tvärtom ekonomiskt utnyttjat det. Därför: gissa inte utan skaffa fakta.

1 gillning

Nej, det står att barnen har kvar sin folkbokföringsadress och byter den inte om en förälder flyttar. Föritsatt gemensam vårdnad och växelvis boende 50% som i detta fall.
Och jag känner fler kvinnor i samma sits. Det är ju oftast kvinnan som måste flytta vid skilsmässa. Om mannen nekar ändra barnens folkbokföringsadress så är det inget att göra.

Så här står det hos skatteverket:

”Tillbringar barnet minst 40 procent av sin dygnsvila i ursprungsbostaden ska det vara folkbokfört där (KRNS 2016-01-18, mål nr 3531-15).”

Vid skilsmässan flyttade jag (som kvinnan oftast gör) och har man växelvis boende 50% som vi har så ska barnet vara folkbokförd hos pappans bostad som är utsprungsbostad.
Dit kommer posten.

Hur har du ens fått reda på att barnet hamnat hos fogden då? De goda nyheterna är väl att om barnet bara är 9 år hinner pricken försvinna innan barnet blir myndigt, förutsatt att skulden betalas förmodar jag. Men det viktigaste just nu är väl att ta reda på hur barnet ens hamnat där för att förebygga att det upprepas. Om en bil ställts på barnet (brukar det väl handla om) kanske du ska försöka sälja bilen och på så vis även betala bort skulden. Eller har andra vårdnadshavaren godkänt någon sorts spelkonto barnet sitter och shoppar på kredit på? Det finns liksom inte jättemånga sätt en nioåring kan bli skuldsatt på.

1 gillning

Och dokumentera noga alla kontakter du har med myndigheter, @WilmaW!
Skriv noga upp vem du har pratat (och mejlat) med, om vad, vilket besked du fick, och när, i kronologisk ordning.

Nioåringar borde inte kunna skaffa sig skulder hos Kronofogden utan att båda föräldrarna samtycker, har du inte lämnat något sådant samtycke är det “någon” som gjort något hen inte borde.

Detta är nog mer dina egna erfarenheter än fakta i ämnet…

Jag skulle nog vilja påstå att det är betydligt vanligare att kvinnan blir “boendeförälder” efter en skilsmässa.

Hur som helst så har boendeföräldern ett långtgående ansvar att informera umgängesföräldern om barnet post. Brister boendeföräldern i detta ansvar så ser det otroligt illa ut när rätten vid ett senare tillfälle skall avgöra i er vårdnadstvist.

2 gillningar

Barnens far svarade nu nyss ( kopierat förutom namnet)

Att hamna i Kronofogdemyndighetens register är ju inte hela världen och leder ju inte i sig till betalningsanmärkning. Och skulle det bli en betalningsanmärkning så försvinner den efter tre år, i god tid innan det är dags för XXX att ta lån eller skaffa bostad.

Vad har ni för kommenter till den instälningen från en förälder då hans barn hamnat hos Fogden?

Jag pratDe med skatteverket idag. Så är det