Kostnader för barn efter skilsmässan

Tagit bort inlägget - raderat.

Vi delar på dessa kostnader ex:

  • Barnbidraget används just nu till barnomsorg samt försäkring (båda täcks av denna). När barnomsorgen inte behövs längre så kommer vi ta en ny diskussion. Just nu får jag hela beloppet, då räkningen för både barnomsorg och barnförsäkring står hos mig eftersom sonen är skriven hos mig. Förmodligen sätts det in på ett gemensamt barnspar som vi har sedan tidigare.
  • Mobilabonnemanget delas lika (Vi använder fortfarande ett familjeabonnemang som jag betalar månadsvis, mitt X skickar över pengar varje månad för det. Hon har en ny, så får se hur långe vi kör på detta sätt.)
  • Sonens aktiviteter delar vi lika på. (Där fungerar kommunikationen relativt bra).
  • Vi swishar varandra om det uppkommer kostnader ex TBE spruta, vaccin, även presenter till barnkalas. (DOCK så kommuniceras det ut innan, så att man inte gör ngt för att sedan kräva den andra på pengar).
  • Kläder står vi för själv, dock kan det finnas något som vi ser kan vara aktuellt att dela på då tar vi diskussion från gång till gång.
2 gillningar

Jag och mitt x har numera var sitt barn på heltid. Vi har var sitt barnbidrag/CSN men då äldste barnet (som bor hos pappan) bor på internat på sin gymnasieskola i veckorna betalar jag halva kostnaden för det (jag har avsevärt bättre betalt). Jag betalar också körkort för dem.

Finns en tråd här inne om dyrt stugboende och ett dyrt intresse som slalomåkning där pappan tyckte att mamman skulle vara med att betala.
Det viktigaste är att kommunicera först. Har man väldigt olika inkomster så kanske den som tjänar lite mer kan betala lite extra just för barnets skull.
Egna resor och intressen får man stå för själv tycker jag.
Smart att låta barnbidraget gå till barnomsorgen @martor

Tagit bort inlägget - raderat.

Det kan ju bli svårt. Ta höjd och sätt in en summa månadsvis på konton och ta pengar därifrån om ni har förtroende för varandra.

Vi har ett gemensamt konto. Barnbidragen går in där och vi sätter in pengar. Försöker ha autogiro /e-faktura så man slipper hålla på så mycket. Sen överför vi utlägg från barnkontot om vi till exempel köpt något.

Tagit bort inlägget - raderat.

Vi har också ett gemensamt konto där jag sätter in BB och 1000krvar/mån. Det har vi båda tillgång till och kan dra klädinköp, mobilräkning, fritids mm. Det funkar faktiskt väldigt bra. Vi stämmer dock alltid av inköp med varandra.
Vi har dubbel uppsättning av mkt men klädköp och grejjer fö är gemensamt. Det kan kännas lite surt ibland när mkt fastnar hos min fd make ( hans hus känns som ett svart hål för barnkläder ibland) men barnen vill ju känna att det är deras grejjer som de flyttar efter eget tycke så det funkade inte att ha uppdelade klädfarderober.