Köpa ut partner, br värdet gått ner

Hur räknar man när ena parten ska köpa ut den andra när värdet på lgh har sjunkit sedan köp?

Jag läste detta men blir inte riktigt klok på hur det blir:
"Hur mycket får jag tillbaka när jag sålt bostad med förlust?

Om du har sålt din bostad med förlust kan du göra förlustavdrag på 50 % och får avdrag på 30 % upp till 100 000 kr och 21 % överstigande belopp. Räkna ut din förlust enligt ovan.

Exempel: Du har sålt din bostad med 300 000 kr i förlust. Du får då göra förlustavdrag på 50 % av det, 150 000 kr. Utav 150 000 kr får du tillbaka 100 000 kr x 30% + 50 000 kr x 21 %, alltså 40 500 kr."

Våra siffor
Köpte för 3 370 000
Nu värderas till 3 050 000 -3 100 000 kanske, inte gjord med mäklare än
lån 1 150 000
förbättringar är nog mer än 100 000 men kan sätta det
mäklararvode sist blev 45 000

Hur räknar jag vad jag bör få, så svårt att få ett lån när jag bara tjänar 32 000 kr verkar det som! Kommer ha 1 barn på 50% och det andra barnet är under 18 men bor på annan ort och en släkting betalar hens omkostnader.

Är orolig för hur jag ens ska kunna få lån om jag har 1 000 000 i kontantinsats och drygt 500 000 i olika sparanden. Hur bär man sig åt? :cold_sweat:

Om du har en bra kontakt på banken så be dom om hjälp o räkna o dra dej inte för o be fler banker o räkna o var tydlig i mot dom att fler räknar o att du kommer ta bästa förslaget . Jag fick tex nej en gång av banken men på hemvägen gick jag förbi en annan bank var så fräck att jag gick in o sa att jag redan varit på banken o hade ett förslag men undrade om dom kunde ge ett bätre 24 tim senare var lånet klart o kom i håg det är du som gör banken en tjänst genom o låna inte tvärtom

1 gillning

Vad kalkylerar du med att den bostad du ska köpa kommer att kosta?

Tack för pepp :heart:

En som jag tittat på nu som är bra läge, bra för sonen etc kostar 2 395’ ca 4500 i avgift.

Lägger du en miljon i kontantinsats då kommer du under 70% belåningsgrad = 1% amortering. Lägger du ytterligare 200’ så kommer du under 50% och då är det amorteringsfritt.

Men i första alternativet så lånar du isf ca 1,4 milj och det bör inte vara helt omöjligt med din inkomst, ett hemmavarande barn och 500’ i besparingar. Men just mkt mer tror jag inte du kan räkna med i lånelöfte, mtp att du har 2 barn.

Du får då en månadskostnad för boendet på nästan 11’ före skattereduktion och ca 9,5’ efter skattereduktion. Klarar du det?

Ja får försöka lägga in lite mer då! Vore skönt om räntorna kunde vända tillbka lite snart, känns som att vi valde värsta perioden på år att separera :woman_facepalming:t3:
Men min man är en vettig person och säger att vi ska läsa allt så jag och barnet har det bra och allt vi behöver sen kommer ham absolut att betala mer för barnen, helt övertygad. Han skulle aldrig göra något så de blir drabbade, han tjänar mycket mer än jag.
Kan man ha en medlåntagare tex, hjälper det? Mina föräldrar är pensionärer så de kanske inte får hjälpa till, men jag har inga syskon och jag kommer ärva allt själv när det blir altuellt om det hjälper.

Du behöver beställa tid på din bank så fort som möjligt för att få klara besked vilken nivå på lån du kan räkna med. Där kan du också få besked om medlåntagare kan accepteras, men det kräver som regel någon med god inkomst som inte redan är högt skuldbelastad själv.

Banken gör en kalkyl beroende på lånesumma, räntenivå, månadsavgift, fasta utgifter, levnadsomkostnader för dig och dina barn, din inkomst, dina tillgångar osv.

Framtida arv från dina föräldrar kan du inte räkna med på plussidan för dig. Så länge de inte gett dig ett kapital (i ditt namn som enskild egendom) som förtida arv så är pengarna deras och kan inte räknas dig till godo.

1 gillning

Fattar inte ens hur jag ska kunna gå till banken utan att bryta ihop, det är liksom sorgen över allt, jag trodde ju vi skulle till banken för att prata om byggnadslån till att bygga nytt hus nästa gång vi skulle ändra något.
Det blir så definitivt att det inte är vi längre. Jag trodde aldrig vi skulle hamna här eller göra varandra så illa. Efter 26 år kanske det inte är så konstigt om man tröttnat på varandra iofs men jag trodde han skulle kunna ha mer förståelse för min utmattning och stress.
Vill bara vinna en massa pengar nu så livet kan bli lättare, känns inte kul att börja sälja av en massa på börsen när så mycket gått ner.

Förstår att de tär jobbigt, men att ha den här stressen hängande över dig som ett litet svart moln som följer dig vart du går är inte bättre.

Så samla ihop dig nu och ta reda på vad som gäller, ovissheten är värst och mkt troligt så kan det falla ut så att åtminstone den oron skingras om du får veta att dina egna farhågor är värre än verkligheten :muscle: :v:

Du ska be banken hjälpa dig att räkna ut vad som är mest förmånligt i din situation, att lägga mer i kontantinsats eller att amortera mer och behålla dina fonder.

1 gillning

Förstår verkligen att allt känns skit. När man är där så är det svårt att se någonting positivt. Känner igen det. Jag separerade precis i samband med den ekonomiska nergången. Huset blev värderat när allt var toppat, några dagar senare bröt kriget ut och allt rasade. Jag fick sälja tillgångar som rasat 30% för att köpa ut henne på en värdering gjord i en annan verklighet bara några månader tidigare. Tänkte att allt gick emot mig…

MEN det är 1,5 år sedan och nu kunde jag inte bry mig mindre om den delen. Jag mår bättre och är i mer balans än på många år oavsett hur många tusenlappar jag har på banken för jag har vunnit något annat som är så mycket viktigare. Jag har fått tillbaka mig själv.

Det låter klyschigt jag vet. Men ha alltid med dig att hur pissigt det än känns som kommer det bli bättre. Bara den tanken är värd mycket. Ta en liten sak i taget, små framsteg och påminn dig själv om de stegen.

5 gillningar

Ja tack, har ett hum i alla fall då vi var nära att bryta i april också, ringde min bank som inte hade tid med mig förrän om 2 veckor (!) så ringde en annan och där skulle jag få lån iaf så jag har nån slags tanke om att det kommer lösa sig, nu har ju räntorna gått upp på ett halvår men ja…
Tack för pushen, ska ta mig samman snart… :melting_face:

1 gillning

Tack!

Kändes inte rätt i ert fall att göra en värdering och sedan rasar allt, gör man inte om den då? :pensive:

Ja vi köpte vårt nuvarande precis innan kriget och skulle lägga ut vårt då…det blev ju en pärs att få det sålt, tog nog 5 månader och den stressen…men till slut så!

Var ändå bra att vi gjorde det då för grannen sålde nu nyligen ett likadant och de fick flera hundra tusen mindre än vi, så skulle vi sälja det vi har nu med en förlust på kanske 200´ så är det ändå mindre än det andra om vi bott kvar.

Jag får bara ångest över pengarna då jag är “snål/ekonomisk” och det är jag som har hand om alla våra pengar, jag investerar dem, jag lägger på sparkontot osv. Han bryr sig inte alls utan är glad att jag gör det, men blir heller inte “arg” om det skulle vara en dålig investering utan tycker bara “äh det kommer nya pengar” så är inte jag riktigt utan får lite ont i magen.

Därför är det också jobbigt nu att bli ensam med min lön på 32´ har sökt andra jobb men verkar vara stor konkurrens nu då jag inte ens får komma på intervju! Jag har ingen utbildning så jag kan inte komma upp så mycket i lön heller utan det måste vara en lyckträff då.
Kanske kan försöka få ett extrajobb i butik eller så på helgen då det är bra OB, men man kan ju inte jobba ihjäl sig heller.

Skönt ändå att höra att man kommer ut hel på andra sidan för just nu kan jag inte tro på nån av er :sweat_smile: får läsa det här om ett år och se.
Det som gör mest ont är nog ändå att han inte tänker att han kan ändra något själv eller jobba på sig själv och oss utan hellre bara ger upp när jag föreslår det. Jag hade ju önskat att han sa annat.

Så det känns som jag blivit dumpad fast jag eg har initierat det hela. Känner att han valt bort mig. Jag är ju a great catch tycker jag själv :sweat_smile: om jag bara hade fått lite mer hjälp att styra rätt och inte bli lämnat själv i en båt utan varken motor eller segel. Har så dålig självkänsla och har haft det mycket tuffare än honom i min uppväxt, för min del märks det nu, att jag fått kämpa för att känna att jag duger, att hela tiden blivit jämförd med andra och att allt är mitt fel jämt, det kan ju inte vara fel på “alla andra” det måste ju vara jag.

Jätteskönt att höra att du mår bra nu! :two_hearts: Jag kan liksom inte se vad mitt liv ska innehålla, jobb och väntan på att få vara med barnet vad kommer meningen att vara.

1 gillning

Först så bör ni bestämma er om lägenheten skall delas utifrån en bodelning, eller ett utköp… Det kan låta ”likadant” men det är inte exakt lika, och skall man köpa ut så skall man upprätta lite andra dokument (ett köpeavtal).

Men jag vill nog tro att ni tänker er en sedvanlig bodelning, din make tar över lånet, du blir ”utlöst”.

Första steget är att ni kommer överens om ett marknadsvärde. Anlita en eller fler mäklare. Kom överens.

Finns det ett övervärde (marknadsvärde kontra vad man köpte för), då brukar man beakta den latenta skatten (22%). I ert fall så skissar du på att ni inte har ett övervärde, utan en ”förlust”. I sak så kan ni dela även på denna förlust (dvs, se det som en ”negativ” skatt). Eller så bortser ni helt från ”skatteeffekter”, eftersom det inte (just nu) finns en vinst. En bodelning är ju en ”fiktiv” försäljning. Dvs, ska inte din make sälja lägenheten (just nu) så uppstår ju ingen förlust, eller möjlighet till förlustavdrag i deklarationen…

Ni får komma överens hur ni vill göra helt enkelt. Enkelt uttryckt så är ju renoveringar, ”fiktivt” mäklararvode poster som ligger till grund för att fastställa vinst eller ”förlust”.

När jag och min ex-fru skildes för en knapp månad sedan, så hade vi två bostäder i bodelningen. En med ”vinst” en med ”förlust”. För oss så var det enkelt att se det som en ”klump” en positiv skatt och en ”negativ” skatt. Mäklararvode struntade vi i… Renoveringar de senaste 5åren hade vi inga utifrån betydande belopp… så det struntade vi också i…

Så, är det så att du och din make (som du säger är vettig) är på speaking terms, då är det viktiga att ni är överens om de olika värdena (marknadsvärde, lånebild, eventuella poster som skall beaktas och delas på i beräkningen av skifteslikvid).

Så, börja där, så du/ni har ett hum om skifteslikviden (som bör ligga kring 900tsek – 1msek)

Därefter så tar du kontakt med din/er bank (eller andra banker) och får ett bättre grepp om låneutrymme för dig enkom (utifrån din övriga ekonomi). Är din make (fortsatt) vettig så finns det inget som hindrar er att ni gör vissa av dessa saker gemensamt… för din make behöver ju även han vara i kontakt med banken, för att säkerställa att han kan ta över lånet… Banker är tämligen vana (vill jag påstå) att hantera bodelningar utifrån skilsmässa, och övertagande av lån hit och dit och eventuella ”nya ”lån för frånträdande part och/eller ”kvarvarande part”, och har man en bra bank, en bra bankkontakt (och en ok ekonomi i övrigt, vilket det låter som) så ligger det ju trots allt i bankens intresse att försöka hjälpa till (då banken tjänar bra med pengar på våra bolån… :sweat_smile: :cry: :grimacing: :dollar:)

Hoppas att det löser sig för framtiden!

1 gillning

Ja du har rätt, vi ska göra bodelning och han ska bo kvar. Dels då det verkar trögt att sälja i vårt område, vi har lagt ner en del på att göra om och att vi kommer förlora lite på att sälja nu men mest för minsta barnets skull, att få ha kvar en trygghet iaf.

Vi har bokat in en mäklare och ska höra med ett par till, en bor i vårt område så jag tror han är bra då han känner till området väl och även bostadsrätten och ser vad vi har gjort om.

Jag har 3 fria samtal med jurist eller ekonom via jobbet, kanske ska passa på att utnyttja det?

Ja vi är sams, han är vettig och kommer nog fortsätta vara det så vi sa att han köper ut mig nu och sen om han säljer med vinst om ett par år så får jag ta del av den vinsten då eftersom han tycker vi båda lagt ner tid och energi på det här boendet.

Svårt det här, vi har ju även ett uppskov hos Skv på vinsten av förra försäljningen, ska den beaktas också i det här skedet? Betalade en lite högre summa restskatt pga det.

Hade känts så mycket tryggare att ha 10´ mer i lön just nu :smirk:

Ja, uppskov sedan tidigare “bostadsaffär” kan/ska man också beakta i er skifteslikvid.

Jag skriver kan… för generellt, bodelning syftar till en 50/50 fördelning av “boet”, och “boet” kan man ju betrakta som tillgångar minus skulder - om vi för enkelheten fokuserar på bostad, bolån, eventuella besparingar (aktier, fonder, sparkonton). Finns det då “+100” så skall dessa delas i en hög med “50” och en lika stor hög med “50”. Det är du säkerligen med på, eller, jag vet att du är det. :slight_smile:

(är det -100 så skall minuset delas lika också…)

Sen finns det säkerligen personer som landar i “55/45”, eller “60/40” eller “vadsom”, så länge man är överens och man spelar med “öppna kort” och vill sköta det snyggt och by the book.

Lagen säger 50/50, men den är dispositiv, dvs du och din make kan komma överens om någon annan fördelning. Så länge ni är överens.

Så, mitt tips (givet att ni är på speaking terms) är att du och din make börjar först; få in bedömningar av marknadsvärde, kolla av lånebilden, uppskov, renoveringar, fiktivt mäklararvode etc, se över andra monetära tillgångar (aktier, fonder, sparkonton). Se till att ni har “samma bild” över tillgångar och skulder.

Sen kan det absolut vara så att det kan vara värt för dig (speciellt om det är “gratis”) att bolla med en jurist eller ekonom. Men för att få ut det mesta av ett sådant samtal så kan det vara bra att ha gjort “grundjobbet” själv… även om ditt jurist-samtal är gratis, så tickar tiden, och då kan det vara klokt att ha fakta på bordet innan juristen/ekonomen skall göra beräkningar, ge råd, författa ett dokument etc bla bla.

Även detta med “framtida vinst”. Är ni överens om det, då kan det vara klokt att få det på papper, och då formulerat på ett korrekt juridiskt vis. Hyfsade “vänner” idag… men vem vet om 1-5år… i all välmening…

Få del av eventuell framtida vinst ska du inte lita på utan skrivet avtal. Det hinner rinna mycket vatten under broarna innan det kan bli aktuellt…
Sen tycker jag ska se till det du har och uppskatta det. Det är lätt att tänka ”bara jag hade en fin bil/pengar/hus…” men det gynnar inte dig. Snart är du igenom det värsta och ser på livet med nyfikenhet igen!

1 gillning

Förutsatt du inte har skulder ska du kunna få ett bolån för att få råd med lägenheten.

Tycker du har en bra grund att stå på med så mycket sparat och en fin kontantinsats. Starkt jobbat att ha sådana förutsättningar i en hemsk situation som en separation kan vara.

Samtala med bank så löser det sig :+1:

1 gillning