Konfrontera?

Mycket har jag köpt till henne genom åren @Tailor men just nu hade nog det här legat högst på listan:

Grym idé @Noomi får hoppas man inte lyckas bli ”sjuk” precis samma dag :sweat_smile:

2 gillningar

Menar du forum-rave-party-med-extasy-tillhandahållet-av-tailor… då är det nog en välsignelse att bli sjuk… redan innan :roll_eyes: :rofl:

2 gillningar

Jag vet inte för jag har inte gjort någon egen publicerad forskningsstudie för att kunna ha en åsikt!!

Men jag tror rent allmänt inte på humbug som inte är vetenskapligt prövat och bevisat i så motto att det blivit allmänt accepterat av drog/läkemedlesmyndigheter (en enskild studie publicerad i dubiös tidskrift kan “bevisa” vsh men sånt tror jag inte på) och som dessutom rent juridiskt är tvivelsamt :point_up:

2 gillningar

Men gå på Raveparty du då, och bli en ny människa :clap:

Och ta frun med dig så ser du tämligen direkt om det där tramset funkar :wink:

Ooookeeej… ja, jag har ju själv aldrig gått på raveparty vilket knappast förvånar dig anar jag :sweat_smile:

Men jag tillåter mig att tvivla på den typen av behandling för allsköns psykiatriska tillstånd, men upplevelsen av att bli botad är ju gott och väl… så länge det varar.

Jag såg en som var på väg till ett rävparty. Tror sådana fungerar rätt bra för Mickel.

Hahaaa… tror du alla är totalt hopplösa lantisar förutom du som inte fattar vad KI står för, eller KS för den delen.

SÅ, nu när vi är överens om vad KI står för, så VAD exakt stod din behandling/bot mot din depression för på KI som INTE var rave eller psykedeliska droger?

Lund har testat psykedeliska droger som alternativ till ECT vid depression, men kanske även KS? Men isf om du inte fått psykedelika, då är det väl ECT isf?

Okej, det var svar nog :+1:

Nääe, kanske inte, men det är isf inte du heller. Jag påpekade att Lund testat psilocybin för mer än ett decennium sedan som alternativ behandling för depression, men du har behandlats vid KI och förnekar psilocybin så då frågade jag vad som återstår, Ketamin eller ECT?

Men därefter var jag uppenbart inte så rolig…

Hahaha! Kan ju bli lite besvärligt med de sideffekterna…
Och helt klart nåt som skulle gå att sälja för dyra pengar om det var en kontrollerbar effekt…

Intressant undrar varför man inte gick vidare? Eller iofs om KI testar det nu kanske det pågår vidare studier inför ev läkemedelsregistrering så småningom. Jag tror att problemet @Noomi har och definitivt jag har är att när du hänvisar till det ovan låter det inte som att du hänvisar till ett läkemedel eller nåt du testat i ett seriöst försök utan nåt man handlar på nätet… och det är heeeelt andra grejor!

Det är mycket som säljs i andra delar av världen och även i denna del av världen som inte är nåt att ha. :wink:
Bara för att det säljs och används är det inte ett tecken på att det är verksamt eller ens bra…
Farmakologi är en mycket exakt och på samma vis inexakt vetenskap där det är lika farligt med ineffektiva/overksamma läkemedel som överdoserade läkemedel. Inom humanmedicinen räknar man dessutom med att alla är män runt 70 kg (om det nu fortfarande är så - var ett tag sen jag läste farmakologi…) så även om själva läkemedlet är kontrollerat och exakt i dosen är inte dos/person den ges till likadan. Dessutom har alla människor lite skillnader i ämnesomsättning. Lägg till det personens egen vilja att följa ordination samt minne att ta läkemedlet så ser vi vilken inexakt vetenskap medicin egentligen är.
Poängen är att vi då åtminstone har kontroll över vilken dos människan fått.
Tar vi ett random okontrollerat preparat kan det bestå av allt från 0 verksamt ämne till toxiska mängder av substansen (och kanske lite andra ämnen) och därför är jag lite sunt skeptisk till diverse “naturliga” hälsobefrämjande preparat som säljs.

1 gillning

Eehh - läkemedel har även momentana effekter och det finns läkemedel både för engångs- och långtidsanvändning så där förstår jag inte alls vad du menar faktiskt. Läkemedel är bara ett preparat du använder för att läka något - det har ingen betydelse hur lång effekt det har eller hur det påverkar - det är något du ger för att läka.

Och den mentala upplevelsen beror på att du påverkat hjärnan biokemiskt…

Alltså länken rörande studien på KI säger ju inte så mkt mer än att studien pågår så något resultat går inte att utläsa.

Men rent allmänt så är det vetenskapliga underlaget för bruk av psykedeliska droger som exv psilocybin relativt magert än så länge. Men visar fortsatta studier pålitlig positiv inverkan på hjärnans aktivitet/funktion så är det väl ingen omöjlighet att syntetiskt psilocybin i framtiden kan bli ytterligare ett (men troligen inte ett förstahands) behandlingsalternativ för mer terapiresistenta patienter utan andra komplicerande faktorer som exv hereditet för psykossjukdom osv.

Men där är vi inte ännu, än så länge får det här nog anses som lite mer av experimentell forskning… men tiden lär utvisa :+1:

1 gillning

Här har det varit full fart :sweat_smile:

Efter mitt senaste inlägg i tråden hände det något med mig. Det blev bara för mycket av allt för mig. Det är så mycket känslor som sprutar ut hela tiden.
Så jag valde att backa tillbaka i mig själv. Vad håller jag på med?, var är jag påväg? Vad vill jag egentligen?

Efter flera misslyckade försök till dialog tillsammans med henne valde jag att vända på allt och bad henne förklara för mig. Vad var det som hände och varför. Något hon inte klarat av tidigare utan bara vagt svarat undvikande.

Efter lite påtryckning var hon helt ärlig och öppen för första gången sedan hon i februari berättade att hon ville skiljas.

Det blev både ett genombrott i vår kommunikation och gav mig nya insikter.
Nu finns en tydlighet mellan oss att vår relation är slut. Att vi står längre ifrån varandra än vi någonsin gjort tidigare. Ingen av oss har landat och det speglas i våra beteenden.

Mycket av det som sagts och gjorts de senaste månaderna har sårat, mycket av det omedvetet. Det är inget som speglar våra verkliga jag.

Innerst inne vill vi båda varandra väl. Just nu är vi inte rätt för varandra och vi kommer nog aldrig bli det heller. Vi landar i gamla mönster och skapar egna sanningar efter tidigare dåliga erfarenheter oavsett vilket bemötande vi får.

Våra olikheter gör att vi bearbetar på olika sätt. Vi båda blir provocerade av varandras bearbetning. Men vi sitter inte ihop längre och därmed upphör många skyldigheter och rättigheter.

Det som tidigare har hållit oss ihop trotts att vi är så olika är vår kommunikation. Nu när vi inte längre bor tillsammans har den försvunnit.

Det finns också oläkta sår hos mig efter svek som kommer ta tid att läka.

Nu har vi satt ett gemensamt mål att fokuserar vår relation på barnen och skapa de bästa förutsättningarna vi kan för dem. Vi ska hålla en reglerad kontakt utan barnen för att hålla vår kommunikation igång så avståndet inte växer ytterligare och påverkar barnen. Det känns som ett riktigt avslut där vi båda för första gången sedan i vintras förstår varandra. :pray:

Kanske att vi i framtiden när allt ligger bakom oss kan hitta den respekt och tillit som krävs för en något djupare relation där vi kan stötta varandra mer.

Nu vet jag att detta bara var en av alla backar som kommer. Men det är ändå en backe mindre kvar nu.

Nu hade det varit skönt att få rulla i nedförsbacke ett tag innan nästa uppförsbacke kommer.

Jag konstaterar också att jag inte vet vilken relation jag vill ha på sikt men också att jag inte behöver bestämma någonting nu. Allt bygger på vilken respekt och tillit som kan byggas. Jag vet bara att vi inte kommer bli ett par igen.

Jag känner mig tillfreds och samtidigt helt tom.

11 gillningar

Till sist kanske det ändå blev den konfrontation som jag efterfrågade i trådstarten för över en månad sedan.

3 gillningar

Jag tror du har goda chanser att längre fram träffa en mer mogen person som kan ge dig mer djup och intimitet i en relation. Och då kommer det nog att kännas relativt enkelt att umgås med ditt ex på ett lite överseende sätt. Bra att ni ändå båda fokuserar på barnen! Men räkna inte med att hon fullt ut klarar av att hålla det perspektivet eftersom hon verkar vara i en ganska egotrippad period.

Tomhetskänsla är ju helt naturligt efter en urladdning. Skönare än den där rastlösheten som byggs upp när det finns väldigt mycket osagt.

2 gillningar

@Ensam_man

Bra story du skriver, skönt att du får ett skapligt uppklarande så att du vet din och hennes ståndpunkt.

1 gillning

Jag är medveten om att det är en väldigt tunn lina det vilar på @Honungspaj och jag kommer få kämpa för att hålla i detta.

I all ärlighet så dök det också upp en hel del erkännanden om att delar av hennes beteenden bottnar i hennes behov att känna kontroll, en kontroll hon nu tappar.

Och tack, jag hoppas också att framtiden har något spännande och nytt att erbjuda :blush:

Tack @nuggen små steg framåt i processen. Nu sitter jag i förarsätet.

3 gillningar

Det är så bra tänkt ! Jag hade själv hjälp av det i början när vänner och familj sa: “det har inte gått så lång tid, detta kommer göra ont länge, och du måste igenom det.” Minns att jag svarade, med en orubblig envishet att det åtminstone var 3, 5 eller 10 dagar av helvetet mindre kvar. Oavsett om det skulle ta 365 dagar, så var åtminstone några av dom över.
:muscle:

1 gillning