Komplicerat vid delning

Jag är en man som funderar på att skilja mig. Vi behöver inte gå igenom allt men vi har inte fungerat bra i många år men det som hållit ihop oss är vår gemensamma firma och våra två barn.

Hon jobbar halvtid i firman men har en heltidslön. Hon har också i en ev framtid utan företaget lättare att hitta anställning någonstans.

Så fort jag börjar prata om skilsmässa så säger hon att hon ska se till att firman inte kan drivas dagen efter jag säger att jag vill skiljas och att hon kommer tvinga mig att sälja huset

Vi har dels ett hus dels en lägenhet där hon redan idag spenderar mycket tid.

Vi har två barn i skolålder. Barnen sover ibland i lägenheten då den passar deras skola bättre än huset.

Jag tror hon tänker att hon ska bo i lägenheten med barnen och att jag ska tvingas lägga ner företaget och huset ska säljas.

Jag vill inte sälja huset. Jag vill bo kvar och jag vill vid en skilsmässa att hon får lägenheten /bostadsrätt) plus “rätt summa” pengar.

Jag tänker att jag kan ju tvinga fram en försäljning av den lägenheten om hon tvingar fram en försäljning av huset men jag vill ju inte det. Varken för barnens skull eller för hennes skull. Jag drivs inte av något hämndbegär som hon verkar drivas av.

Vad kan jag göra för bådas vår skull? hur kan jag säkra mitt men utan att vi blir ovänner för livet

1 gillning

Alltså i slutändan tror jag inte du kan göra mer än syna hennes hand. Utan att veta något mer om er får jag ju känsla av att det mycket väl kan vara en bluff, eller att det är sånt hon tänker i lite känslomässig affekt vid tanken på ett skilsmässobesked, men att hon i praktiken skulle sansa sig för barnens skull etc om det väl kommer till kritan.

Men sen är det väl sen gammalt att man förhandlar inte med terrorister liksom. Du kan inte stanna i ett äktenskap p.g.a hot om vad hon gör om du vill skiljas, det går inte att leva med det och se sig själv i spegeln. Klart att det är ditt beslut i slutändan men i min värld får det helt enkelt kosta typ allt att inte falla till föga för sådan utpressning.

Jo jag har ju kommit till punkten att det tyvärr måste ske. Tyvärr vet jag ju att hon ibland går in i väggen bara för att förstöra när hon får de tankarna så behöver inte vara bluff samtidigt som det skulle vara idiotiskt att henne rent ekonomiskt då det påverkar i lika hög grad henne och även barnen i ett framtida arv. Firman går bra och genererar bra inkomster och vinster så tänker man bara ekonomiskt så är det lätt.

Vill ju inte heller komma med en massa hot eller överklaganden eller liknande. Vill skiljas. Göra ett “snyggt” avslut och hon ska självklart få sin del.

Men rädd att det blir viktigare att krossa mig på olika sätt än att få betydligt mer pengar. Men kanske kanske i verkligheten så förstår hon själv konsekvenserna.

Är nog bara att hoppas på det bästa och försöka få till ett upplägg på det som triggar hennes bättre sidor snarare än de sämre. Håll det lugnt och börja inte gå till motangrepp med egna hot och anklagelser. Stressa inte fram snabba beslut utan låt det sjunka in så hon (förhoppningsvis) hinner sansa sig. Om hon har närstående omkring sig som är vettiga kanske det vore läge att på något sätt försöka skicka bollen lite till dem att hjälpa henne att se till sina egna bästa intressen på sikt istället för att agera i affekt.

Mer än så kan du nog inte göra, och du kommer överleva och bygga upp dig och ditt liv igen även om det skulle vara så att hon går in för att krossa dig.

Firman. Nu skriver du mycket om hus och lägenhet. Men personligen, när jag läser ditt inlägg så fastnar jag direkt, och först, på “er” firma. Givet att du även skriver att om det blir skilsmässa så kommer din fru se till att “firman inte kan drivas vidare”… sen om det är ett tomt hot eller inte. Det spelar i sak ingen roll, för även er firma måste ni hantera i en ev bodelning, och de få erfarenheter jag har av det, som “åskådare”, är att det kan vara ack så snårigt och krångligt, speciellt om det finns mycket känslor med i spel…

Här kan det vara bra att söka experthjälp vågar jag påstå… som jag tolkar din text så är det ju bådas “levebröd” just nu…

2 gillningar

Jo det är bådas levebröd just nu.

Företaget är startat av mig och är inom min “bransch” men jag har tyvärr låtit henne skaffa sig expertkunskaper inom ett litet men viktigt område. Jag tror jag kan fixa det utan henne men hon (tror jag) vill sätta så mycket käppar i hjulen som vanligt.

Förstår också att det behövs experter. Nu är jag i steget innan men har bestämt mig att det bara finns skilsmässa kvar som kommer vara oerhört slitsamt innan det är över.

Är nog för snäll totalt sett

1 gillning

Har inte så bra relation till hennes släkt. Har hjälpt dem oerhört mycket men bara fått skit tillbaka. Så trött på dem alla.

Min största rädsla är självklart att hon ska vända barnen emot mig.

1 gillning

Mmm, min poäng är (och kanske är du 100% medveten om den) att det spelar ingen roll att företaget är startat av dig, eller att du “äger” det, eller om det är en “enskild firma”, eller att det heter “Gilftskild 1 AB”. Har ni inte skrivit avtal kring att “företaget” är enskild egendom, så kommer det rent juridiskt ingå i er bodelning. Gäller även aktiebolag där du äger 100%, startat av dig, under ert äktenskap…

Att vara snäll är en fin egenskap. Men det är inte fel att säkerställa att juridiken är på plats om det blir snårigt, komplicerat och känslosamt.

1 gillning

Nej det har jag full koll på. Vet om att hon har rätt till 50% av företaget oavsett annat.

Min miss.

hon är inte intresserad av branschen eller sitt jobb egentligen. Hon har jobbat halvtid och fått betalt för heltid och kanske är det en del av förklaringen för går vi skilda vägar måste hon hitta något annat att försörja sig på och då blir det heltid troligtvis med sämre betalt än nu.

Men jag hade gärna betalt henne heltid ett år och hon jobbat 25% samt betalt för att köpa hennes del.

vi får väl se hur det landar

Det är nog ett bra läge att ta in juridisk experthjälp. Samt att du ser till att få hennes uttalande om att hon ska sabotera firman på pränt (helst inspelning, men mail eller sms funkar ju bra också). Det kan ju också vara bra att se till att du har kontinuerlig kopia på bokföring och kundregister samt annat som kan vara viktigt.

Man skulle ju kunna försöka med samarbetssamtal via kommunen. Nyckeln är att involvera andra som får säga åt henne att det är orimliga krav hon ställer.

1 gillning