Kollega kärlek bortvald

30 år. Kille

Sista halvåret har jag pratat mycket med en kollega i samma ålder, vi har blivit väldigt väldigt bra vänner. Hängt mycket på jobbet och pratat i telefon timmar efter arbetet. Vi har varit intima och någon form av känslor har funnits. Det växte för mig och jag blev svartsjuk på en kollega, då förstod jag att det var på riktigt.

För en vecka sedan berättade jag hur jag kände, dvs att jag hade känslor för henne. Tyvärr hade hon inte det för mig och hon var dessutom rädd att det skulle bli problem med jobbet (hon har säkert rätt). Hon kände att jag inte tog min chans när den fanns.

Givetvis blev jag ordentligt ledsen över detta, la mig platt och berättade att jag ville visa allt. tyvärr hade hon stängt dörren till “oss”… Känns som jag inte kan vinna tillbaka henne, hon har stängt ner. Även om det gått en vecka har jag ont i magen och känner fanfanfan.

Hon vill att vi ska fortsätta vara kollegor och bästa vänner men att relation är helt borta “just nu”… antar att det är ett snällt sätt att säga för alltid…

Går det att fortsätta vara vänner (utöver kollegor)? Kommer jag bara lida mer av detta? Ska jag sluta prata med henne efter jobbet… men fan va tomt det kommer kännas.

Försöker att se det positiva… att det finns fler tjejer och att jag inte får sparken… Men jag kommer inte ifrån känslan av att jag hittat rätt tjej.

Pratat med henne som “vän” ett par kvällar efter jag berättade allt, hon nämner att andra killar har intresse för henne och det känns som en kniv i mig… Vet inte om jag klarar det…

Några råd?

Rådet är att sluta jaga henne och bygg på dig själv. Bli en man som du själv tycker om! Kanske bör du börja med någon sorts terapi (jag är dock dålig på sådan, vet inget). För tyvärr blir det ju som en självförsörjande process, om man inte tycker om sig själv så ger man ingen positiv utstrålning och blir då inte intressant.

Omvänt när man gillar sig själv → positiv utstrålning → upplevs attraktiv.

Låt henne ringa dig, men se till att inte alltid ha tid.
Gå och träna, ta en kurs i matlagning eller läs en bok om personlig utveckling. Bygg upp dig själv!

2 gillningar

Jag skulle rekommendera att bryta kontakten. Jag tror inte att du kommer att må bättre av den i dagsläget, åtminstone inte så länge som hon pratar om andra killar med dig.

Jag tycker också att det känns lite oklart kring er relation. Var hon intresserad tidigare, men att du nobbade henne då? Eller vad menar hon med att du hade din chans, men att hon nu stängt för den chansen? Har ni gått om varandra, eller har det funnits missförstånd?

Men oavsett vad - det är svårt att fortsätta vara vänner ifall en part har starka känslor för den andre. Det krävs ömsesidigt förtroende och respekt, såsom att exempelvis respektera varandras gränser och känslor. Och det är tveksamt om det är så i ert fall, och då är det nog bäst i långa loppet att avsluta eller åtminstone minska på kontakten

1 gillning

Vår relation har gått om lott… först hon, sen jag osv. Vi har gått om varann. Hela relationen har svängt en del då vi vet att arbetet inte hade gillat att vi blev tillsammans. Ena sekunden har jag varit rädd, sen hon… känns det som.

Nu landade jag i att jag skiter i jobbet och går all in. Men tyvärr fångade hon inte upp mig.

Pratade med henne för ett par dagar sedan, och känns som att hon vill markera att vi bara ska vara vänner men samtidigt säger hon att man aldrig vet vad som händer i framtiden… att det kanske blir vi 2. Känns verkligen som hon menar det vilket blir lite jobbiga tänk-om tankar. Jag kan ju inte gå och vänta. Vill egentligen kärleksbomba henne… ros/vin osv… Jag hade gjort det om vi inte arbetat tillsammans för det känns som något lever… men rädd att det kan bli FEL om hon tar det fel… och sen ska vi arbeta ihop.

Vet inte hur jag ska göra…

Ett tips från någon som tidigare använt ordet “men man vet aldrig”. Det är ett sätt av en snäll eller konflikträdd person att mjuka upp det hela. I stället för att säga “det kommer aldrig bli något mer” så försöker man släta ut det hela vilket tyvärr ger en felaktig förhoppning hos den andra.

Hon vill inte något just nu och att love bomba en sådan person, dessutom en kollega, blir ju helt fel.

Jag läste din andra tråd om att du önskar kärlek och att vara i en relation, det finns tyvärr ingen quickfix. I många andra delar av livet kan egenskaper såsom att vara effektiv, en doer, driven, målmedveten osv vara positiva egenskaper men kärlek handlar om att två personer ska ha intresse för varandra. Och den enda individen du kan påverka är dig själv.

Mitt bästa tips för dig är att du fortsätter vara nyfiken på andra människor, att du är aktiv och utökar dina kontaktytor (nya aktiviteter, intressen, kurser, facebook-grupper osv). När du umgås med nya människor, i nya miljöer och med personligheter du inte mött tidigare, då får du också en möjlighet att upptäcka hur du trivs i de forum och med de människorna. Allt detta ger dig skills som du har nytta av under hela livet!

Förutom detta är det viktigaste att du jobbar med dig själv. Att DU skapar dig ett sådant liv där du trivs. Att du gör saker som du mår bra av. Att du tar hand om dig (träning, socialt, intressen…). Det går inte att påskynda kärlek men du blir en mer attraktiv person när du själv mår bra. Och dessutom kommer det bli en mycket bättre start för en relation när DU står på båda dina fötter stadigt i ditt liv i stället för att lutar mer åt den andra.

4 gillningar