Klander av bodelning

Finna det någon här som varit med om att bodelningsbeslutet överklagats till tingsrätten?

Har fått ett bodelningsbeslut, och har nu fått information att motparten som inte medverkat alls i bodelningen kommer att överklaga, trotts att motparten inte hade några invändningar på förslaget som kom först.

Vad händer om det överklagas?
Jag behöver få reda på minsta detalj, för ju mer jag googlar ju mer frågor har jag :rofl:

Det troliga är att tingsrätten avvisar överklagandet. Det kan dock ta ett tag innan de tar tag i det.

Va?

Vad var det som inte var tydligt?

Om bodelningen är överklagad till tingsrätten så kommer tingsrätten att ta en titt på överklagan för att se om den är uppenbart ogrundad. Isf. Blur överklagan avvisad och bodelningsbeslutet gäller.

Vilka argument används i överklagan?

Som jag skrev i mitt inlägg så är jag noll insatt i hur det här fungerat, noll!

Jag har fått ett beslut, motpartens advokat har hört av sig till mig med flera “krav” som kommer att överklagas enligt denna, om jag inte går med på kraven. Jag kommer inte gå med på någonting, not so ever. Den här bodelningen har tagit många år och tillslut blev det tvångsbodelning.
Så, om motparten nu överklagar, så överklagar denna till tingsrätten, så mycket har jag fattat. Vad händer sen? Är det jag som ska svara på överklagan? Jag som egentligen inte har någonting med beslutet att göra, beslutet kommer från en bodelningsförättare som är utsedd av tingsrätten och som upprättat en tvångsbodelning pga motparten.
Om svaret är ja, vad händer då?

Nej, det är inte du som ska svara. Det bästa är om du ringer bodelningsförrättaren och frågar.
Din motpart försöker skrämma dig.

Bodelningsförättaren har av flera anledningar helt brutit kontakten, och jag står helt på hans sida i detta beslut. Så av honom kommer jag inte få några fler svar.

Oj, men det måste ändå vara han som ansvarig för en bodelning han beslutat om. Har han gjort den för tingsrätten måste han ju svara till dem för det. Men det är svårt att tro att en överklagan på en bodelning uträttade på det sättet ska ha någon chans. Det skulle väl vara om ovedersägliga bevis på att viktig information undanhållits kommit i ljuset

1 gillning

Min exman klandrade vår tvångsbodelning. Nästan 4 års bodelning började rent krasst om på nytt och vi är precis igenom 2 års tingsrättsprocess. Nu har han överklagat till hovrätt och har inte en aning om hur lång tid denna kommer ta. Inte klokt hur det får gå till :frowning:

1 gillning