Känslor

Har varit i ett förhållande i 7 år. För 6 veckor sedan sa min sambo att hon inte känner
Nånting alls för mig. Men nu efter 6
Veckor säger hon att hon känner nånting men vet inte om det är kärlek eller vänskap hon vet liksom inte. Vad ska jag göra? Hon vill ju försöka att vi ska känna det där extra. Vi har 2 barn på 3, 6 å. Hon säger att hon tycker om mig och älskar mig. Men hon vill vänta och se om dom starka känslorna kommer tillbaka. Men som sagt vad ska man göra. Dom här veckorna har varit fruktansvärt plågsamt

1 gillning

Jag tror att du först kanske får försöka ta reda på när och hur och varför hon tappade känslorna, i den mån hon kan svara på det. Och utifrån det är det nog lättare för dig att hitta ett sätt att förhålla dig till situationen. För det kan ju finnas en mängd olika faktorer, speciellt under småbarnsåren

Hon kanske exempelvis känner att hon i egenskap av stressad småbarnsförälder tappat bort sig själv i rollen som mamma och projektledare, och i så fall behöver hon nog avlastning och space för att hitta sig själv och börja känna något alls igen.

Eller så upplever hon kanske att ni glidit ifrån varandra och lever parallella liv i egenskap av Familj AB, och då behöver ni kanske istället försöka skapa lite tid tillsammans - utan barn - och återupptäcka kramar, beröring och vänliga ord i vardagen.

Eller också något helt annat. Men om du inte vet vad hon saknar är det svårt för dig att göra rätt. För ibland behövs det mer närvaro och närhet från partnern, och ibland blir detta istället kvävande och det hon istället skulle behöva är lite andrum och egentid.

Har ni pratat något om detta? Vad har hon i så fall sagt?

3 gillningar

Det enda hon säger är att hon inte vet vad hon vill. Om det är kärlek eller vänskap. Men hon tycker om mig och älskar mig. Men hon vet inget mer än så. Och jag vet bara inte mer vad man ska göra. Hon säger att hon vill jobba för att få tillbaka känslorna. Och vad ska man göra. Ska jag backa eller visa ännu mera hur mycket jag verkligen tycker om henne. Men känns som hon vill ha space och verkar som hon tar mer avstånd från mig också :frowning:

Mitt råd är att fråga henne vad hon behöver. Men sannolikt är det space.

Jag tycker också ni verkligen är ett praktexempel på när familjerådgivning hade varit optimalt. Ni låter som att ni ändå är i ett tidigt skede och kan förhoppningsvis få hjälp att fånga upp varandra genom detta.

Det är otroligt känslosamt att vara i bådas skor, jag är/har varit i dina. Man vill bara gasa på och visa/säga hur mycket hon betyder och att det ska bli bra. Men. Sannolikt är hon lite förbi det och behöver tid och plats.

1 gillning

Jag säger som övriga, ni behöver prata om det här. Både själva och gärna med en familjeterapeut.

Att hitta tillbaka eller till något nytt och bra är inget som kommer per automatik. Våra känslor blir våra tankar och det vi tänker blir våra handlingar. Det är genom dialog och beteenden som ni kan ändra det känsloläge som ni tillsammans satt er i. Visa att du vill och ta led i att skapa dialog om det här. Om hon inte vet hur och vad, ställ frågor och var nyfiken, hur skulle hon vilja ha det? Det är lätt att bli passiv och tro att bara den ena ska ändras så kommer känslorna tillbaka men all parterapi utgår ifrån att man gör arbetet tillsammans. Det finns alla möjligheter för er att t o m fördjupa relationen! Så kliv ur din comfort zone och ta action, fråga och visa intresse för dialog och ge inte upp! Det är nu du har chansen så go for it!!

2 gillningar