Känslor

Tack för din empati. Det låter verkligen som att du kände väldigt stark smärta en gång i tiden och kan relatera till det jag känner just nu.

Jag söker verkligen sätt att förklara varför jag mår som jag gör, smärtan av att förlora den personen. Varför tar jag det så seriöst? Den frågan fortsätter jag att ställa mig själv. Nästan alla personer jag känner ha en gång i livet separerats, det är en del av livet fortsätter jag att försöka intala mig själv.

Tack för dina fina ord, tack för empatin, jag känner mig mindre ensam när jag får skriva hör och blir bemött av er. Det glädjer mig att se att det finns ett ljus efter det här.

Ibland när jag får tanken på acceptans i huvudet, så blir det hela värre. Det känns så verkligt då det som händer, att det här har verkligen hänt. Acceptans är sista steget i bearbetningen vid en kris. Vad har du tidigare gjort för att arbeta med acceptans, jag kanske borde ta det lugnt och ta en dag i taget i stället för att stressa mig själv över sånt som tar tid.

Japp. Det är precis vad du ska göra. Ofta vet man egentligen svaret själv. Ta en dag i taget, det är ok att vara smärtsamt ledsen. Det är inte farligt. Ångest och oro. Det är inte farligt.

Acceptans är egentligen ett ord som blir allt oviktigare med tiden, det sätter dessutom upp en förväntan om att man en dag slår upp ögonen och “Eureka! Nu har jag nått acceptans!” Det magiska ögonblicket finns liksom inte, det kommer alltid finnas saker i det som hänt som man aldrig accepterar. Och det är inte poängen med acceptans, det borde väl egentligen heta “lär sig leva på ett sätt som inte gör ont hela tiden”. För att få fler sådana dagar testa:

  1. Distans (detta gör du redan vad jag förstår)
  2. Prata och umgås med vänner
  3. Håll dig aktiv. Träna, plugga, jobba, städa, renovera, måla, laga mat…du fattar, fyll dagarna med dina intressen eller plocka upp ett nytt. Promenera med musik i lurarna om du inte kommer på något och koncentrera dig på omgivningen, namnge den i huvudet. Ett träd, en människa, undrar vad den människan tänkte när den köpte den jackan? En hund, gullig. osv osv. Gör det aktivt.
  4. Avbryt grubblande genom punkt 2 och 3.
  5. Om ångest eller stark oro: Andas i fyrkant, in 6 sek, ut på 8. När pulsen går ner återgå direkt till punkt 2 eller 3.
  6. Lägg dig och stig upp på samma tid varje dag.
  7. Undvik för mycket alkohol, avstå gärna helt.
  8. Sluta självdiagnostisera dig själv efter saker du läser på nätet, de sammanfogas lätt till betydligt mörkare bild än hur det verkligen är.

Se det som ett träningsprogram för kroppens viktigaste muskel. Men den är bara just det också, en klump med nervtrådar som behöver rehabas tillbaka efter att ha åkt på en rejäl smäll.

Ge ovan åtminstone 3 månader och utvärdera sen.

3 gillningar

Hej! Jag har varit i precis samma sorg och känlsor som du i samband med min separation. Jag kunde inte jobba, äta, vakande varje natt med ångest där jag inte visste vad jag skulle ta vägen (men tog Atarax för att kunna sova bättre villet hjälpte när det var som värst). Jag ville bara tillbaka till dåtiden med mitt ex och när folk sa att det blir bättre så fick jag nästan panik för det kändes helt omöjligt. Det köndes som att allt jag kände var bottenlöst och jag var precis som du i kris.
Men vet du. Det BLIR bättre. Jag läste att du hade haft en dag då du kände dig gladare. Det kommer fler sådana tillfällen och du kommer känna hopp oxh ljus igen.
Hade jag gjort självskattningstest för depression nör jag mådde som sämst så hade poängen slagit i taket. Det du känner är en helt normal reaktion på sorg, förlust och kris. Går det för dig att normalisera det du känner så du slipper tänka att “nu är jag deprimerad”, “nu har jag ångest”? Kanske byta ut orden till “det jag känner är en normal reaktion på något jobbigt”. Du har dina känslor men du är inte dom, du är inte din ångest.
Jag förstår även att ditt liv ställts om helt när du även är klar med dina studier och inte har ett sammanhang via ett jobb. Hur går det att söka jobb när du mår så här?
Håll i dina rutiner så mycket du bara kan. Ät frukost, lunch, middag fast du kanske inte är hungrig. Gå ut varje dag fast du bara vill gräva ner dig. Se om du kan hitta någon aktivitet där du bor för att sysselsätta dig. Prata med de som du har i din närhet. Och gråt dina tårar när du behöver.

3 gillningar

Hej tack så otroligt mycket för dessa råd. Det är verkligen livräddande. Jag måste verkligen ta det lugnt och börja tänka dag för dag.

Ett steg i taget. Jag måste också börja påminna mig själv att jag inte behöver vara rädd när jag har otroligt starka känslor, ångest och oro. Dessa känslor är inte farliga, utan endast kroppens reaktioner på det hela. Desto mer jag fokuserar på varje dag och följer dessa råd, kommer mina symtom av hela situationen att minskas. När smärtan inte väl är så stark längre, kan jag tänka mycket klarare och se livet ur ett nytt perspektiv.

Det hjälper verkligen att skriva av sig här. Jag börjar förstå att jag inte är speciell eller ensam i den smärta som jag känner. Sakta men säkert, ska det hända. Jag ska komma ut som en ny person. Smärtan ska avta, jag ska stå på egna ben. Dagen kommer. Tålamod.

Tack återigen. Det hjälper mig verkligen att få skriva hör och att ta del av era fina ord :heart:

3 gillningar

Tack för de fina och kloka orden :heart:

Jag kan känna att du har varit i min situation, om inte värre. Jag är otroligt glad för din skull att du har kommit till en punkt där det har blivit bättre för dig. Otroligt stolt över dig. Vilken resa du har valt att ta!

Ja jag försöker verkligen sätta ord på det jag känner. Det här är nytt för mig, jag trodde aldrig att det skulle sluta så här. Jag trodde inte heller att jag någonsin skulle kunna känna sån här smärta. Men här är man, från den positiva sidan, så kommer jag en dag att kunna säga att jag har uthärdat bland den värsta smärtan som finns.

Tror du att det hade varit bra med ett jobb för mig nu? Jag gillar den sociala miljön på jobbet och särskilt om man hittar lite vänner där och får gemenskap. Jag hade gärna haft ett deltidsjobb kanske, så jag kan träna hårt samtidigt.

Jag ska börja kampsport nästa vecka. Det kommer att vara en otroligt fysiskt ansträngande och social aktivitet. Jag hoppas att jag tycker om det och känner någon typ av gemenskap.

Även om jag försöker fylla upp dagarna med massa saker, så har jag också alltid gillat att slappna av ibland i soffan. Sitta på mobilen och titta på tv. Detta har blivit hårt på sistone, då ångesten är så som störst, men senaste dagarna har jag kunnat göra mer och mer av detta. Igår spenderade jag till och med flera timmar framför tvn, för någon vecka sedan var det omöjligt att sitta hemma ens.

Min tillvaro och hur min dag spenderas har ändrats 360 grader sedan separationen, så det har varit väldigt mycket att ta in. Den känslan av att man nu inte har sin bästa vän som man alltid hittar på saker med, den personen väntar inte hemma på en längre, fick till och med säga hejdå till min hund. Det har ändrat min vardag så mycket. Jag försöker nu att hitta nya intressen och fylla upp det. Med tiden hoppas jag att jag kan börja njuta av livet ensam igen, att jag inte alltid måste ha någon med mig för att ha roligt.

Ja det är som du säger en helt ny tillvaro man ska förhålla sig till och där man ska navigera i allt det nya på egen hand. Det är ovant för hjärnan men den vänjer sig och hittar nya vägar. Vad fint att du känner att du kan känna att du kan göra saker som var omöjliga för ett tag sen. Och spännande med karate!

Jag har jobbat med både studenter, arbetssökande och sjukskrivna och min erfarenhet är att vi människor mår bra av att ingå i ett sammanhang så som ett jobb eller studier. Om du varken studerar eller jobbar kan kanske vardagen bli extra skör när annat i livet är i gungning. Kanske du kan söka jobb som vikarie inom kommun (äldreomsorg, storkök, skola) eller andra deltidsjobb om du inte kan/vill arbeta heltid. Finns det något du kan spinna vidare på utifrån din examen du nyss tagit?

Jag skulle möjligtvis kunna att hitta ett jobb relaterad med studierna. Jag skulle möjligtvis även kunna fortsätta studierna genom att hitta en praktikplats. Jag har inte alls letar efter jobb eller något.

Jag får upp den här jobbiga känslan när jag tänker på att börja jobba redan nu igen, en känsla som säger jag orkar inte.

Det jobbiga med det hela är att jag hade planerat att bara slappna av och ta flera månader ledigt efter mina studier. Nu behöver jag hitta ett jobb för att må bättre. Det är jobbigt, att bli tvingad in i den här sitstuoonen, allt jag ville göra efter studierna var att vila. Nu behöver man vara så aktiv.

Jag har inte letat efter jobb alls. Jag hade ett som jag trivdes med jätte mycket, men den avslutade jag förra veckan då jag hade min sista arbetsdag då.

Bör jag försöka hitta ett jobb så att jag inte blir hemmasittandes alldeles för länge?

Detta kanske låter hårt och tufft! (har läst flera av dina trådar och senaste inlägg). Men så är jag så ofantligt mycket äldre än vad du är… :sweat_smile: … så se det lite som “tough love” från en “Pappa”!

Ja, jag tycker att du skall börja söka jobb, inte bara skall utan måste (!), gärna något som har bäring mot dina studier så klart. Men söka jobb bör du göra, av så många olika anledningar (jobb i sig för ditt CV, en inkomst, ett socialt sammanhang och tillhörighet - utifrån det du kämpar med just i detta nu - din hjärtesorg!).

Och ja, för att inte bli hemmasittande (!). Det är oerhört viktigt!! Dvs, det är viktigt att du inte blir hemmasittande nu och skärmar av dig från livet, från samhället, från vänner. För då ökar risken att du bara kommer att må sämre, och sämre. För det är tydliga symptom på när man mår dåligt, känner sorg, känner ångest och kämpar med depressiva tankar.

Sysselsätt dig! Det är ok att känna sorg, det är ok att känna sig “låg”, det är ok att gråta, att sörja. Men fastna inte för djupt, för länge, i dessa tillstånd. Bryt av med något då!

Jättekul att du ska börja träna kampsport! Det har jag också gjort för många, många år sedan! Fysisk träning är ett jättebra “botemedel” när man har det tufft i livet!!

Lycka till och häng i!! Du har hela livet framför dig, även om det känns tufft just nu!!

:muscle: :martial_arts_uniform:

5 gillningar

Jag instämmer med pappa73. Att gå utan sysselsättning för länge gör det svårt att komma igång igen. Ju längre man är utan sysselsättning (arbete/studier) desto svårare att komma tillbaka. Jag har sett det allt för många gånger med de arbetssökande/sjukskrivna jag arbetat med. Sök jobb även utanför ditt utbildningsområde skulle jag säga annars kan man få vänta länge på det “optimala” jobbet. Skriv in dig på Arbetsförmedlingen, var öppen för olika alternativ och tänk vilka valmöjligheter som ligger framför dig.

Lycka till!

Hej hade behövt lite råd. Hur kommer jag åt sömnbesvär. Jag har väldigt svårt att sova. Ibland kan jag gå några dagar utan att somna. Det är väldigt jobbigt och besvärande. Jag är helt utmattad men somnar ändå inte.

Det låter tungt. Om du har haft så länge tycker jag att du ska vända dig till vårdcentralen.
Gällande sömn så brukar man behöva vara konsekvent så att man går och lägger sig och går upp samma tid varje dag. För att kunna sova 8 h har du 16h på dig att vara vaken och för att kunna sova 8 h behöver du bygga upp ditt sömntryck under dagen genom att vara aktiv och göra saker som stimulerar dig (jobba/studera, vara fysiskt aktiv/träna, vara ute i dagljus, äta på dagarna och inte på nätterna). Ju mer aktiva vi är desto större sovtryck tills vi ska sova. Så fundera över vad du gör för att ha ett tillräckligt stort sömntryck. Men - går det flera dagar utan att du kan somna, kontakta vårdcentral. Utan sömn funkar inget :bed:

Hej tack för dessa kloka ord.

När det gäller dagarna skulle jag säga att det mesta jag bränner energi på är fysisk träning. Jag tränar oerhört hårt under dagarna och konsekvent.

Jag kanske hade behövt och börja stimulera hjärnan lite till också. Jag är inte ute så mycket eftersom det är vintertider och det inte finns så mycket att göra där jag bor.

Jag ska idag ta melatonin 5mg, jag hoppas att detta hjälper mig att få en god natts sömn. Jag hade verkligen behövt sova idag, det är så jobbigt att ligga vaken och grubbla på kvällarna konstant.

Jag skulle ändå vilja säga att när jag går och lägger mig är jag ganska utmattad, men behöver verkligen varva ner. Jag lyssnar ibland på sömn hypnos och det funkar ibland, inte alltid men det är det enda sättet för mig att stänga av det mitt krigssystem som är på och håller mig vaken.

Jag har jobbat i så många år och precis tagit min examen för en av de tuffaste utbildningar som varade 4,5 år. Jag hade planerat att vara slappna av i några månader efter examen eftersom jag började känna mig utmattad.

Tycker du att jag ska ge mig på ett nytt jobb? Det ger mig typ ångest att bara tänka på det. En känsla inom mig dyker upp när jag tänker på att söka jobb och det är uhh jag orkar inte och vem bryr sig. Jag är en månad in i separationen, och försöker fortfarande att bygga upp mina rutiner. Att äta, sova och att träna regelbundet. Jag försöker även hitta något intresse eller hobby. Bör jag fokusera på dessa saker först innan jag börjar se över ett jobb eller vad tycker du? Det blir svårt med jobb, med mina sömnbesvär just nu, eller tror du att det hade förbättrat mitt mående och sömn?

Hej tack för dessa otroliga ord. Jag försöker verkligen att ta till mig allting som ni har att dela med er.

Vad roligt att du också tränar kampsport. Jag har mitt första pass imorgon. Jag hoppas att jag trivs.

Jag är så trött just nu känns det som. Jag tror att jag fortfarande är i reaktionsfasen, jag har väldigt starka känslor, sorg, ångest och depression. Det har gått en månad sedan separationen.

Jag tog precis examen och har jobbat mycket under studietiden och känner mig rätt utmattad. Jag har försökt att fokusera på att äta, träna och att sova. Det jag inte har lyckats med det är att sova. Det har varit nästan omöjligt känns det som.

Tycker du att jag borde först fokusera på mina vardagliga och grundläggande rutiner som jag måste ha innan jag söker jobb? Skulle ett jobb försämra min sömn, eller hade det hjälpt till? Det är synd att jag precis avslutade den ställningen som jag hade. Jag trivdes väldigt bra där och hade en god gemenskap och kollegor.

Det jag saknar förutom sömn, är just bättre social kontakt. Jag har nu försökt att förbättra den genom att exempelvis börja kampsport.

Hej @Clueless1. Jag känner så med dig, är hemskt att hamna där du är.

Du måste dock inse några saker, hoppas du tar det på rätt sätt. Jag vet att du vill få svar på dina frågor, jag fattar att det skulle vara bekvämt om någon annan kunde bestämma åt dig. Du är trött och ledsen och orkar inte med allt som det innebär med att vara vuxen och ta ansvar. Tro mig jag har varit där och jag känner också så flera gånger om året och jag är 40, alltså definitivt vuxen!

Men det är helt pointless att söka svar på om du ska börja jobba eller träna eller bara ligga på soffan av främlingar på ett forum. Vi vet inget om dig, dessutom är det miljoner saker som kan vara rätt eller fel. Det du kan och behöver göra är att prova på. Testa jobba, kanske inom en helt annan bransch än den du utbildat dig till. Vad har du att förlora? Om du har råd att “bara vara” hemma är du väldigt privilegierad, de allra flesta vuxna måste arbeta för sitt uppehälle. Du kan ju börja smått med ngt på deltid ifall du inte är beroende av en heltidsinkomst.

Jag tror iallafall att det är bättre att jobba och fylla dagarna med mening än att gå hemma. Det är inte alltid hälsosamt att tänka för mycket och den loopen hamnar man lätt i om man inte kommer ut bland folk som kan lyfta ens perspektiv litegrann.

Önskar dig lycka till hur det än blir.

1 gillning

Jag förstår att det är jobbigt. De ”vanliga” råden.
Lägga sig och stiga upp samma tid oavsett om du sovit eller inte.
När du inte kan somna eller vaknar och inte kan somna om. Ligg inte och vrid dig i sängen, kliv upp en stund men gör inget roligt/stimulerande. Räkna mattfransar en kvart och pröva igen.

Jag har gjort allt det här och massa annat jox, det funkar säkert bra för många. Men, ja. För somliga av oss inte lika mycket.
Känns det ohållbart, boka ett besök hos din vårdcentral, förklara läget och se vad de säger. Initialt antagligen det jag nämner ovan. Men kanske kan du få lättare insomningstabletter eller liknande beroende på vad för sömnproblem du har. Men, igen. Får du dem var försiktig. De är både förrädiskt enkla att fastna för och fördjävliga att fasa ut så tänk efter innan. Men hjälper gör dom.

Hej tack för den tuffa kärleken. Ja man skulle kunna säga att jag är privilegierad. Jag har flyttat hem till morsan efter att jag har varit tvungen att flytta ut från det gemensamma boendet.

Det är exakt som du säger, det är väldigt tufft just nu. Det hela känns så overkligt. Är livet verkligen så här tufft…

Jag ska försöka att hitta någon typ av sysselsättning och prova på det. Det är exakt som du säger, allting känns fel just nu, även om det är rätt. Sorgen och allt annat är överväldigande, även om verkligheten egentligen är ljus.

Tack för de här värdefulla råden. Jag vill också som du säger avvakta med sömntabletter, jag vill inte hamna i något beroendetillsrpnd och förvärra min situation. Jag är just nu i akutfasen och försöker ha tålamod. Jag sov helt okej igår tror jag, med hjälp av melatonin. Det är däremot konstig sömn, man sover någon timme och så vaknar man, somnar om och vaknar. Upp och ner. Men det är iallafall någon timme mer än inget.

Kände du att det hjälpte att dela med dig av din historia och vad som hände här på forumet? Ibland känns det som att jag inte alltid behöver råd, utan bara att skriva av mig. Det känns skönt att kunna göra det här och få stöd. Även om jag verkar inte kunna ta åt mig råden helt, så hjälper det ändå att prata ut.

Kämpa på, och en konstig timme sömn är ändå en timme☺️

Till viss del har det hjälpt mig, men jag har just nu visserligen en livsomvälvande men inte en kris att processa. Jag tror behovet att ”skriva av sig” är högre om man är med om något man upplever chockartat och oönskat.
Det blir en del av att försöka förstå sin nya verklighet. Så skriv du. Men ställer du frågor kommer ju folk försöka svara på dem. Alla vill ju hjälpa på sättet de kan:-)

För mig är det nog mest hjälpsamt att läsa andras historier, det ger perspektiv och även om situationen inte är exakt som ens egna så känner man ju igen många av känslorna och det är skönt att veta att man inte är eller har varit ensam.

Okej här kommer min historia. Det är en lång men jag ska försöka att hålla mig kort.

Vi var tillsammans i över fyra år. Vet inte hur relevant denna händelse är, men berättar ändå om det för en mer rättvis bild. När jag var 21 eller 22, hade vi ett stort bråk/gräl och det slutade med att jag som en idiot gick ut och drack mig själv full och kysste någon annan. Det var allt som hände, en kyss på en klubb. Jag har haft en svår uppväxt och har haft väldigt svårt att kommunicera, så när vi hade ett stort gräl så antog jag att relationen var slut. Jag berättade självmant sanningen nästa dag. Lång historia kort, det tog mig kanske ett år av ett helvete att jobba mig tillbaka från det misstaget och “reparera” skadan. Jag vet inte om detta påverkade hennes beslut, som sagt var detta två år sedan och jag kämpade verkligen som i helvete för att återuppbygga tilliten. Jag gjorde allt mellan himmel och gjord kan man säga. Detta kan man säga är mitt enda verkliga misstaget. Jag vet att det var ett hemskt misstag, men som sagt har jag verkligen gjort mer än vad som kan krävas för att få en förlåtelse.

Spola fram två år, och saker går ändå bra. Vi har ett väldigt hektiskt liv eftersom vi både heltids studerar, arbetar och har en hund. Det hela började i sommaren 2023, när någon väldigt nära till mig i familjen börjar att må riktigt dåligt. Denna person är den närmaste personen för mig i hela livet. Den personen hamnar i en psykos, och jag spenderar så mycket tid och energi att försöka få personen den hjälp den behöver i akutpsykiatrin, utan att behöva ringa polisen som ska tvångvårda den personen. Det går flera dagar, veckor, varar hela sommaren, den här personen blir bara sämre och sämre, och börjar få vanföreställningar. Jag känner inte igen personen längre, och varje dag som går lider den här personen oerhört mycket. Under denna tid arbetar jag heltid, tar hand om hunden, har mitt examensarbete, försöker spendera tid med exet, och hinna med någon typ av socialt umgånge, som verkade omöjligt under den tiden. Allt eftersom dagarna går börjar jag må sämre och sämre. Till slut lyckas vi få den här personen till akutpsykatrin, som tvångsvårdar denna person. Jag kan inte beskriva känslorna, av att se din närmaste person i det skicket, så mycket medicin pumpas i denna person att de inte längre är ens medvetna.

Den här personen blir sedan friskriven efter några veckor. Hela händelsen var traumatiserande för mig. Nu måste personen ta oerhört stark medicin. Under de kommande månaderna måste jag ständigt hålla samma konversation med den här personen, som fortfarande är i vanföreställningar, och inte vill ta medicin. Jag måste nästan varje dag umgås med den här personen, för att hjälpa den, så att vi inte förlorar personen. Jag får samtal varje dag, den här personen vill alltid umgås, och jag känner att jag börjar bli sjuk av att spendera så mycket tid med en person som är så här sjuk. Under de här flera månaderna, börjar jag må otroligt dåligt, av att jobba heltid, deltid, examensarebte, ta hand om hunden konstant, och samtidigt med detta alltid umgås och prata och hjälpa till denna sjuka person. Jag behövde alltid byta boende, en dag hos exet, en dag hos familjen, och så fram och tillbaka.

Jag hade inte en enda minut av ro under flera månader kändes det som. Jag led nog av ångest, utmattning, och depression under denna tid. När det var som värst hade jag inte sovit en enda dag på två månader. Ja tänk er att inte sova en enda dag på två månader, för att du är uppe så hög varv.

Sedan kommer diagnosen från läkaren om den här personen. Diagnosen är det värsta man någonsin kan tänka sig. Världen blir svart. Jag får dödsångest över den här personen när jag får höra diagnosen. Det här gör att jag tar beslutet att jag måste åka hem en hel månad för att hjälpa den här personen, så att vi inte förlorar den personen helt. Jag fruktar att nästa steg är självmord, och därför behöver jag spendera mer tid i hemmet.

Under den här tiden trodde jag att exet var förstående över min situation som hade varat kanske 3-4 månader. Hon började dock att bli påverkad. Under den här tiden hade jag inte tid, eller var kapabel till att ge henne en kram, eller en kyss, eller trösta henne när hon grät på kvällarna, utan jag gick iväg och sov i soffan i stället när hon ville prata om vad hon behöver. Jag kunde bara inte, jag mådde så dåligt och hade så mycket på gång, och var uppe i högvarv av att inte sova på två månader. Förutom att inte kunna visa henne närhet, skulle jag säga att jag skötte mig bra ändå.

När hon gör slut med mig säger hon att hon känner sig bortprioriterad, och att vår relation har blivit vänskapligt på den senaste tiden. Jag har inte kramat henne tillräckligt, gett henne stöd, eller visat henne kärlek, jag har helt enkelt bortprioriterat henne. Hon förtjänar inte det här säger hon, att hon vill ha kärlek, och de små sakerna, såsom kramar, och allt det lilla. Sen börjar hon säga en del andra saker som jag gjort fel, som jag inte ens får möjlighet att försvara för. Jag blir ju självklart ledsen över att höra det här, och förbluffad eftersom jag alltid har kunnat visa henne kärlek på det sättet hon påstår, jag har ju efter allt gjort det alla år vi varit tillsammans. När jag säger detta till henne, att jag har ju gjort det alla dessa åren, så säger hon att det inte spelar någon roll, det är så hon känner nu, hon älskar mig inte längre. Hon säger att jag har sårat henne så mycket att det inte finns något kvar.

Vad har jag ens gjort som har sårat henne så mycket? Jag har tagit hand om min sjuka anhöriga på bekostnad av mitt mående, samtidigt som jag jobbar, studerar, tar hand om hunden, och allt möjligt. Jag har gjort allt detta utan en enda dag av sömn, med ångest och allt möjligt.

Problemet är enligt henne att jag inte lyssnar, när hon försöker prata med mig om vad hon behöver och vad hon vill ha. Tänk er att jag kämpar med alla de här sakerna som jag har pågång, och mår så sjukt dåligt över det och mitt ex försöker konstant under de här månaderna att prata med mig samtidigt om vad hon behöver, och vad hon vill ha. Inte en enda gång, har hon frågat mig vad jag behöver, eller gett mig utrymme eller tid att hantera hela situationen. Inte en enda gång har hon försökt att samtala med mig om vad hon kan göra för att hjälpa mig, eller om jag just nu inte är mottaglig för hjälp att ge mig lite utrymme.

Då blir man sedan lämnad, eftersom man har sårat den personen så mycket…När jag frågar mina vänner, och psykolog, som beskriver hennes uttalanden som “narcissistiska”. Inte en enda gång, försökte hon prata med mig om vad jag behöver när jag mådde som skit, utan alltid om vad hon behövde. Det är ju jag som mår skit och hanterar det ohanterbara, varför är det jag som ska trösta dig?

Här är man sedan lämnad, när man redan har så mycket skit på gång. Din närmaste person slutar att älska dig, för att du har blivit tvingad in i en hemsk situation i ditt liv, som du inte bad om, och tog ditt ansvar och gjorde utöver ditt bästa för att hjälpa till. Tänk er om den närmaste personen till er blir oerhört sjuk, och du är den enda personen som kan hjälpa de att bli bättre, och du väljer att göra det under några månader, och det slutar med att din partner, som älskade dig och du har spenderat flera år med denna, och byggt upp framtidsplander och allt möjligt, säger att de känner sig bortprioriterade och oälskade, och att du har sårat de.

Med det här sagt har jag gjort allt för den personen, under vårt förhållande, bokstavligen allt. Jag visade mer än bara kärlek. Även som student, hade jag sparat upp mot 100 000 kr för att spendera på den här personens examens firande, eftersom jag älskade den personen så mycket. Jag har gjort allt, och hade gjort allt för den här personen, men ändå blir man lämnad på detta vis.

Jag får konstant höra från alla jag pratar med, att det var bättre att jag fick se hennes riktiga sida nu än senare. Förr eller senare hade något tufft i livet hänt, och någon av oss hade kunnat vara den som blir sjuk eller har det svårt, hade hon då reagera på samma sätt? Hur kan det första och enda alternativet, vara att göra slut när man har det tufft? Hur kan en person be om så mycket uppmärksamhet från dig, när du hanterar bland det värsta som kan hända i livet mot en person som står dig närmast.

Historien kanske inte blev kort, det är ändå mer än bara en sak jag håller på att hantera just nu. Så mycket sorg på flera håll… Det känns ändå skönt att få skriva ut