Kan vi hitta tillbaka till varandra? Separation - kyssar - parterapi

Ju snabbare du flyttar, desto bättre kommer du att må, dvs acceptans av nästa fas. Inget blir bättre av att du bor kvar.
Många bra tankar från @Trassel.

Det finns nog väldigt få som aldrig blivit lämnade/sårade och oftast tror man ju att det var ”den stora kärleken”. Det är tufft, men det blir bättre, man måste igenom det.

För länge sedan separerade jag från sambo efter drygt sex år (inte mitt val) och min pappa dog i den vevan. Då låg jag hemma hos en kompis på en madrass och grät, men jag valde att jobba mycket för att skingra tankarna, det var mitt sätt att hantera sorgen.

Mitt bästa tips är att hålla sig sysselsatt och tvinga sig ut bland folk, dvs gå upp och göra sig i ordning varje dag och gå utanför dörren/jobba. Då kan man inte gå totalt in i sin sorg och man ”tvingas skärpa sig”, fake it til you make it…… Lite så.

Men alla behöver hitta sitt sätt, men det startar med acceptans tror jag.
:heart:

2 gillningar

Du har fått många kloka tankar och det här, att acceptera läget, är starten.

Om förändringar hade varit enkla, hade vi alla snabbt kunnat träna oss till en snygg muskulös kropp eller lärt oss spela ett instrument. Du har frågat många gånger när gör det mindre ont och svaret är att det är inte tiden i sig att det gör mindre ont och att du kommit vidare. Det går utmärkt att fortsätta leva livet i bitterhet och besvikelse.

Att acceptera läget och samtidigt fokusera på dig och ditt nya liv, det är svaret. Du kan det här, jag tror på dig och det gör hela forumet :heart:

3 gillningar

Detta är en sanning. Ens inställning styr måendet. När man ser sin situation för vad den är och accepterar den så blir den ev bördan lättare.
Man behöver också sluta tänka på ”alla andra”, eller att livet är ”orättvist” osv. Man kan bara ändra sig själv och välja åt sig själv.
Visst kan man sörja det som inte blev. Men sedan se vad man kan ha istället.
:heart:

5 gillningar

Jag läser vad ni skriver och håller med men det känns ändå som att sorgen äter upp mig?

Jag tänker bara HUR ska jag kunna eller orka börja om? Jag hade en man vid min sida som jag älskade varje dag i fem år och aldrig tvivlade på. Visst hade han sidor och egenskaper som jag tyckte mindre om - men jag vet ju samtidigt att det finns ju hos oss alla? Ingen är perfekt? Och HANS sidor var ju någonting som jag alltid kände att jag kunde tolerera och leva med. Ingen är perfekt med X för mig var liksom som den där pusselbiten som saknades…

Det har gått över 8 månader sedan bomben och lite mer än två veckor sedan han återigen backade från “oss”…

Jag är ju så redo för att skaffa familj och rädd över att aldrig få bli mamma att jag laddade ner Tinder. Det var blivit en jävla cirkus där med massor av män som skriver och jag känner bara panik varenda gång någon föreslår att ses eller skriver någonting “personligt”. “Hej hur är det” där går min gräns. “Jag gillar hundar” eller “vill du ta en fika?” och jag blockar direkt i panik.

Jag vet att jag inte är redo men det var nog mer för att lugna mina känslor om att det inte finns någon annan där ute som jag laddade ner skiten. Det finns ju såklart män MEN det är inte X. Så jag tog bort Tinder igen samt Match direkt.

Jag vill bara ha tillbaka honom. Jag vill lösa allting. Jag vill berätta för honom att jag tänker kämpa tills jag dör. Men… det är ju som ni säger inte upp till mig. För han vill inte längre och jag vet ärligt talat inte HUR jag ska acceptera det?

7 gillningar

Du måste acceptera situationen som den är och tiden kommer att hjälpa dig.
Du kan styra dina tankar.
Jag förstår om du är ledsen, men du måste sluta klamra dig fast i det som varit och det som inte blev.

Det kommer inte att hjälpa ditt mående.
Lätt för mig att säga……

Kanske KBT trots allt vore bra?
:heart:

1 gillning

Det är egentligen omöjligt att acceptera att han inte vill samma som du. Det är ju inget man rycker på axlarna åt.

Jag tror snarare att du måste försöka acceptera att det blev så här dåligt.

Det kan låta som hårklyverier, men det är skillnad på att försöka acceptera en situation som man inte alls vill uppleva, och på att acceptera att livet tar sina egna vägar oavsett vad man själv önskar. Att acceptera att man mår dåligt av det.

För att göra en jämförelse: Jag har barn med funktionshinder. Kanske kan hen aldrig bli självförsörjande. Kanske kommer det funka med någon sorts anpassade jobb på deltid framöver, det vet jag inte än.

Och det här har jag egentligen inte alls accepterat. Jag ville ju att mitt barn skulle vara som alla andra barn. Växa upp, börja jobba och bilda familj. Nånstans önskar jag fortfarande att det ska bli så. Jag har inte förlikat mig helt med tanken på att det sannolikt blir något helt annat. Och jag tänker sällan eller aldrig att det blev bäst som det blev. Den acceptansen har jag inte alls. Jag märker det t ex genom att jag blir illa berörd när vänner pratar om sina unga vuxna barn som har tagit examen, flyttat hemifrån, skaffat jobb, hittat en partner…

Men däremot har jag förlikat mig med hur mitt och barnets liv ser ut. Med vår situation. Mitt liv är alldeles utmärkt och mitt barn mår bra. Det blev inte som jag hade föreställt mig och hoppats, men jag tänker att ingens liv är precis som man önskar. Och det är det man behöver acceptera och leva med.

Jag är alltså inte alls nöjd med att just mitt barn drabbades av svårigheter, men jag har accepterat att jag inte är nöjd! Jag har accepterat att jag får kånka runt med min sorg och min oro över barnets framtid. Det ingår helt enkelt i mitt liv. Och jag kan må bra trots detta.

Hänger du med i skillnaden? Det är kanske bara i mitt huvud som det här låter rimligt, men jag tänker att det är två skilda förhållningssätt.

I ditt fall ska du alltså inte sträva efter att bli fri från sorgen. Det är en kamp som är omöjlig att vinna. Du får vara beredd på att sorgen kommer följa dig ett bra tag.

Du behöver hellre hitta sätt att leva med din förlust och sorg och dina tankar om framtida familjebildning. Det är vad acceptans handlar om i din situation, och det kommer hjälpa dig att hitta en väg framåt.

13 gillningar

För att citera Allan Karlssons livsfilosofi: Det är som det är och det blir som det blir.

ref:
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. En underbar skröna av Jonas Jonasson

3 gillningar

Jag tänker ganska ofta på Winston Churchills svarta hund. Han betraktade sin depression som en svart hund som dök upp hos honom då och då, och följde honom vart han än gick.

3 gillningar

Jag försöker acceptera det så gått jag kan… Men att känna att man inte fick chansen fullt ut eller ens förstår varför? Det gnager så hårt och gör det så otroligt svårt…

Jag förstår liksom inte och delar inte hans anledningar. Jag förstår dem och jag vill inte förminska hans känslor men det känns ibland som att han fått för sig något som aldrig var och gjort en höna av en lite jävla fjäder… För honom kanske det var jättestort men hade han bara PRATAT med mig så tror jag att vi hade löst alltihop… När vi under våren pratade om de problem han upplevt så pratade vi ju också om lösningar och andra möjligheter… ALLT vi sa då gjorde honom nöjd och han sa att han önskar att vi kommunicerat innan (då lösningarna var riktigt jävla bra) och att vi hamnade på samma bana…

Men så blev det såhär ändå? Jag känner mig som en snickare med alla verktyg framför mig men utan manual? Vi har allt framför oss, det känns bra både när vi ansträngt oss och träffats spontant och han säger att han fortfarande älskar mig? Varför släpper han taget när vi inte ens försökt? Varför ger han upp utan att gå tillbaka till terapeuten och tala om att nu är vi HÄR - hjälp vad skulle vi behöva göra nu…

Jag VET att jag måste acceptera det men det är så otroligt jävla in i helvete SVÅRT

Och ja, jag går i EMDR nu som är mot depression och trauman. Gick i KBT i vintras men psykologen var sjuk hela tiden och sedan flyttade den vårdcentralen. Nu när jag flyttar i dagarna ska jag byta VC och önska KBT igen.

Ja det känns verkligen brutalt och omöjligt. Jag kan förstå att två människor inte vill samma saker men allt det vi gått igenom under våren har ju pekat mot att vi faktiskt vill? Jag accepterar inte att han återigen gav upp för att det blåste lite motvind. Herregud det gör det ju i alla relationer? Men vi har grunden där och HUR kan man inte vilja kämpa för den?

Jag förstår vad du menar och uppskattar verkligen dina ord. Man behöver liksom acceptera att livet inte blev som man önskade och att allting inte blev som man velat eller trott. Så är det såklart och jag accepterade hans beslut i november men under våren fick jag liksom hoppet åter…

Nej jag håller med dig och förstår skillnaden. Det blir en sorg som man får lära sig att leva med och acceptera. I slutändan kommer det förhoppningsvis bli ett vackert minne när jag tänker tillbaka på vad vi hade och även i framtiden tänka på vad som hade kunnat bli, men aldrig blev. Förhoppningsvis ser jag tillbaka på det med glädje och kärlek då.

Ja, ibland har jag tänkt tanken om hur jag hade känt och hanterat detta om vi inte försökt skaffa barn två gånger. Om jag inte haft missfallen i bagaget… Om det hade varit enklare? Jag vet inte. Han är min stora kärlek och även om jag nu knappt får någonting annat än “hund-relaterade sms” så känner jag tyvärr att en gnutta hopp hänger kvar. Någonstans i bakhuvudet tänker jag att om han bara så småningom kan se mitt nya liv, i min nya lägenhet… då kanske kanske… men sen försöker jag slå bort den tanken och tänka att jag behöver börja mitt nya liv i min nya lägenhet enbart för MIG…

Men det är brutalt svårt

Jag uppskattar verkligen allas råd och ord som kommenterar mina patetiska inlägg.

Jag vet att jag håller kvar i hoppet men det är så fruktansvärt svårt att släppa taget. Jag vet liksom inte hur jag ska acceptera och gå vidare. Vart börjar jag ens?

Jag försöker verkligen intala mig själv att detta är ju vad han vill… även fast jag inte riktigt kan tro på det då han ju visat motsatsen hela vägen hit.

Jag tror verkligen att det är en stor livskris som han själv inte kan förklara. Personen han blev i november och nu igen i juni är inte den person han var i 5 år. ALDRIG. Jag såg och kände aldrig några varningatecken som i andra relationer. Jag kände mig bara älskad och som att det var vi mot allt. Och jag kan bara inte tro att han innerst inne INTE vill vara utan mig utan att han önskade att saker vore annorlunda… men att han inte vet hur och väljer denna väg då han är rädd? Vi är för olika. Men hur kan han inte ha tyckt det i fem år?

Men ja, ni har ju rätt, han visar ju inte det längre och vi har i princip nollkontakt mer än kring absoluta måsten och hunden.

Han behöver kanske vara utan mig nu och eftersom jag älskar honom så vill jag ju att han ska må bra och kommer ge honom det han vill ha.

Men fyfaaaaan va svårt det är.

4 gillningar

Igår hade vi ett bra samtal på 3h där vi gick igenom det sista samt ekonomin. Jag ska härmed inte bli uppköpt men skriva kontrakt på att bilen blir “min” 1-2 dagar i veckan på mitt initiativ och dra av lite på skulden varje gång jag lånar den. Detta var alltså min ide och vad jag ville så det kändes bra. Att skaffa min nya lägenhet var ju verkligen att isolera sig och bilen kommer kanske underlätta lite… jag kan åtminstone ta hunden och åka till mamma och pappa i stan… Han ska även försöka ha hunden 2 dagar i veckan i höst…

Men ändå är jag så brutalt ledsen idag. Jag vet att han är ute på stan med sina killkompisar och jag är helt tårfylld och tom…

Varför hade vi en så underbar och vänskaplig kväll igår och idag har det varit helt tys? Hur går det ihop. Det varma och kalla. Är han bara snäll för att han försöker göra sitt bästa och inte orkar såra mig mer? Men när vi inte ses så mår han bra? Igår kändes verkligen som vi. Vi skrattade. Trots påfrestningarna av att behöva prata så seriöst och köpa loss varandra från möbler osv…

Fyfan jag är inte över honom. Inte ens i närheten.

Jag skulle egentligen flyttat idag men valde att stanna hos föräldrarna en natt till… det var nog bäst för annars hade jag nog …jag vet inte vad.

Fyfan

2 gillningar

För din skull hade det nog varit bra om ni inte delade bil.
Jag har förstått att du lider och helt ärligt så tror jag inte det är bra för dig att ha kontakt överhuvudtaget.

Jag förstår att du är ledsen men ni är ju inte tillsammans o kontakten med honom gör dig inte gott. Lättare att inte veta vad han gör.

Han har ju ingen anledning att vara elak eller dum mot dig, men han kan ju inte vara din nära vän heller, det går ju inte när du vill ha mer av honom. Det blir tortyr av dig själv. Du kommer aldrig vidare.
För dig blir det ju aldrig något avslut eftersom du hela tiden tolkar in något mer i hans ”snällhet”, för du vill ha mer.

Mycket lättare att klippa och påbörja läkning än att dra ut på er kontakt ännu fler månader.
Detta leder inte till någon acceptans hos dig.

Jag önskar dig allt gott, men du drar ut på ditt lidande och göder ditt hopp och tolkar in så mycket i att ni kan umgås och vara trevliga mot varandra, vilket är så man beter sig när man är med andra människor, eller hur?
Jag tro att du gör dig själv en stor tjänst om du bryter detta, men det kan bara du avgöra.
:heart:

EDIT: jag och flera andra här har redan sagt detta ett flertal gånger. Vi vill dig väl.
Du fortsätter att vilja ha kontakt, först var det hunden, nu är det hund och bil. På ditt initiativ.

Vill du ens släppa kontakten? Kan du acceptera att bara ses för ”överlämningar”? Utan att tolka in ”nu är vi på rätt väg” bara för att ni beter er bra mot varandra, ”nu får jag visa att jag mår bättre och är stabilare, då kanske han ändrar sig”…… ”nu hade vi det trevligt o bra, det borde betyda att det finns en chans, han behöver bara förstå det”….
Han gjorde slut för X månader sedan, du fortsätter att hoppas. Allra bäst är att bryta helt, tro mig. Då kan din läkning börja.

Jag menar verkligen inte att vara elak mot dig, men du måste se detta lite utifrån och jag tror du gör dig själv illa genom att hålla kvar honom i ditt liv.

9 gillningar

Du har fått superkloka ord av @Lisa0987 stort gilla på det!

Jag har så svårt att förstå varför du inte vill jobba med dig själv? Du har alla möjligheter att jobba med din inre trygghet, lära känna dig själv på riktigt och skapa dig ett stabilt liv som du trivs med. I stället vill du hitta sätt att binda ihop ditt ex med hund, bil eller annat.

Om du verkligen älskar honom så släpper du honom fri. Och fokuserar på dig själv i stället.

8 gillningar

Hej @Gladtjejhejhej så ledsamt att höra hur dåligt du mår :pensive:

Du har fått väldigt goda råd i inläggen före mitt, läs dem gärna flera gånger. Speciellt det här:

“Han har ju ingen anledning att vara elak eller dum mot dig, men han kan ju inte vara din nära vän heller, det går ju inte när du vill ha mer av honom. Det blir tortyr av dig själv. Du kommer aldrig vidare.
För dig blir det ju aldrig något avslut eftersom du hela tiden tolkar in något mer i hans ”snällhet”, för du vill ha mer.”

Jag tolkar det som att ditt ex är en snäll person och han vill hjälpa dig. Problemet är att du vill något mera. OM du kan acceptera att det inte kommer att bli ni igen så finns det ju förutsättningar för att ni kan vara vänner i framtiden. Men du behöver stärka dig själv först och det gör du genom att helt frigöra dig från honom. Det är svårt men när du klarar av att säga “tack jag klarar mig själv” så ökar ditt självförtroende.

Jag funderar också om det är så att du sörjer missfallet och tanken på barn/familj mera än du inser? Att det egentligen inte handlar så mycket om ditt ex utan om det livet som du önskade? Ju fortare du släpper honom så har du möjlighet att uppnå alla dina önskemål. Faktum är ju att ju längre du klänger fast vid honom (som uttryckligen INTE vill starta familj, hårt men sant) ju längre tid kommer det att ta innan du får din familj med någon som verkligen vill samma som du.

Det är lätt att säga men fokusera på dig och inte på honom. Gör saker för att distrahera dig och nästa gång du skriver ett inlägg, försök att skriva om dig själv, bara som en övning. Dina inlägg handlar väldigt mycket om hans känslor. Men har du känt efter vad du EGENTLIGEN vill?

Önskar dig all lycka, många kramar :heart:

6 gillningar

Instämmer med ovanstående. Bryt helt nu för din egen skull och börja läka istället.

Precis. Så släpp taget nu. (Även om bilen). Det finns andra där ute som vill ha hela dig precis för den du är, så börja läka ihop och bli dig själv igen så kommer du börja se världen med klarare färger så småningom :two_hearts:

Risken om du fortsätter såhär är att nya bakslag kommer. Vad gör du den dagen han ses ute med en ny vid sin sida?

7 gillningar

@Gladtjejhejhej
Hur mår du och hur går det för dig?
:heart:

2 gillningar

Undrar också hur det är med dig :heart:

Jag har börjat en KBT-kurs via mindler då min psykolog via VC är helt värdelös. Det kanske kan vara något att kika på i och med att din VC flyttade, det går via högkostnadsskyddet så kostar inte skjortan.

Efter en KVART med min nya psykolog där så föreslog han att jag kanske har ett trauma från förra året pga allt som hände och det gör denna processen svårare (behövs fler verktyg än “ge det tid” vilket var allt förra psykologen sa). Kanske kan vara något liknande för dig med i och med missfallet och allt annat? Kändes lite skönt att höra att det är rimligt att det känns SKIT fortfarande för att man har mycket att bearbeta, både i kropp och själ. :mending_heart:

2 gillningar

Hur mår du? Och hur går det med allt?
Kram

1 gillning