Kan vi gå vidare eller är det skilsmässa nästa?

Jag skriver igen på det jag redan skrivit.

Varför har din fru tagit upp kontakten med denna A
Varför har din fru använt han som bollplank
Varför kan inte din fru se att denna relation med A inte är passande
Varför kan inte din fru fatta att A är gift och oxå har förpliktelser

Om du nu @J.s tycker att det är okay att hon träffar A, vad grundar du din ståndpunkt på då ?

Du skrev till @Noomi om jag fattat dig rätt att du inte kan förbjuda denna träff, hon skulle åka ändå - eller så har du pest eller kolera att välja emellan.

Jag tycker att din situation hittills inte varit att ta kontakt med denna snubbe A och delge han ditt dilemma, jag skulle gjort det om min dam börjat med yttre kontakt utöver familjen.

………………………

1 gillning

Bigger och bigger vet jag väl inte… men ensidiga ultimatum är sällan och aldrig en konstruktiv lösning på ömsesidiga problem :muscle: :v:

Jag vill bara göra en sak fullkomligt klart och det är att jag tycker att du är en osedvanligt resonabel och insiktsfull person och DET ska du bära med dig och klappa dig själv på axeln för… oavsett hur allting slutar :muscle: :v: :revolving_hearts:

………………………

1 gillning

Jag är allt annat än expert på diagnoser men visst jag kan se den vinkeln också eller det som ni kallar helhetsbilden/helikopterperspektivet.

Om TS och du tycker detta kräver extraordinära handlingar, so be it.

Personligen tycker jag att frugan hade kunnat välja vem som helst att anförtro sig åt, en väninna, någon professionell, en annan man som hon inte haft en flört med. Jag förstår om hon är astrött på allt och vill prata med någon annan än sin man, men bara för att man själv har rörigt i sina tankar så blir det inte mindre rörigt av att ta upp kontakten med gamla pojkvänner/flörtar. Snacka om flyktbeteende. Men nu har hon valt detta och utsätter förhållandet för ännu större påfrestningar/ytterligare oklarheter….

Jag vet inte, men som vid alla andra tillfällen (oavsett ev diagnoser) så anser jag att man bör avsluta först innan man söker romantik på annat håll, både för övriga inblandades skull, barn och respektive i det här fallet i två familjer, men faktiskt också för sin egen skull. Landa i sig själv, just för att så hade jag velat att min partner hade behandlat mig, även om hen var på väg att lämna. Och då kanske inte propsa på att absolut ta upp en gammal kontakt/flört eller vidhålla den just då. Sedan råder man inte över andra men Det är respekt.

2 gillningar

Du har i sak helt rätt. Men nu är ju en gång för alla saker och ting inte alltid så “lätta” i praktiken som de är i teorin :sweat_smile:

Det där med “oavsett ev. diagnoser” kan jag inte alls hålla med om… för förekomsten av alla dessa diverse diagnoser gör det hela långt mer komplicerat än utan någondera inblandad. Och då ska gudarna veta att det kan var nog så j-a komplicerat redan utan diagnoser… så hur komplicerat kan det inte bli med dem ingående i ekvationen…

Respekt… det är ett mångfacetterat ord och uttryck, som kan användas både här och där och everywhere. Men det man kan säga på ett enkelt sätt är att respekt works both ways… och ingen nämnare i en ekvation är helt oberoende av den andra.

………………………

1 gillning

Alltid lättare att ha åsikter om andras problem och vara ”förnuftig” :joy:

Kanske.då en bra anledning att hålla andra parter utanför ekvationen, för att undvika än mer komplexitet, men som sagt, lätt för mig att sitta här i soffan och säga…… :couch_and_lamp:

Här blir jag lite lost… förklara mer hur du menar är du snäll :pray:

Jag menar att blanda in A när man redan är villrådig och inte vet vad man vill, det lägger ju till ytterligare en dimension av komplexitet. Men jag kanske har misstolkat delar av historien….

………………………

Alltid lätt att vara efterklok, men just det är ju inte ”ditt fel”, du ska ju inte behöva”passa” din fru i det avseendet. Men jag känner igen känslan”om jag bara….”

………………………

Det är nog inte bara en förklaring till att det börjat gå ”fel” i förhållandet, det finns förmodligen flera bidragande faktorer, men ta upp dina tankar med din fru.

Jag svarade på tidigare inlägg utifrån råd min man fått i familjerådgivning (och även hur jag skulle vilja bli bemött, med hänsyn till dina känslor kring A) att stå upp för det han tycker/känner, sätta gränser och kommunicera kring det. Tanken där var att arbeta med att förstärka självrespekt och respekt från partner. Min man (och jag) upplevde inte att han hade ”problem” med detta men ibland ser man inte sina egna ”mönster”.

………………………

1 gillning

Det viktiga är att båda vill nå målet och gör vad som krävs för det. :heart:

………………………

1 gillning