Kan en 10 åring bara få flytta efter sex år?

Jag skilde mig för 6.5 år sedan och från början hade vi växelvisboende men rätt snabbt så lämnade hon barnen till mig på heltid och flyttade in till sin nya pojkvän i en annan stad 30 minuter bort.

Alla försök till att få henne att gå tillbaka till växelvisboende har misslyckats både med hjälp utav socialen och familjerätten.

Ursäkten har oftast varit den samma, hon bor i en liten etta och sparar pengar till ett radhus och sen skulle radhuset renoveras.

Som bäst har hon tagit dem varannan vecka och någon vecka vid sommarlov.

Men i år så var sonen, som är nästan 14 inte så sugen att gå varannan helg och hon har haft “vill du inte, så kom inte då”

Istället har hon visat stort intresse för att hänga med dottern som fyllt tio år nyligen och hämtat och lämnat henne tidigare och senare, vilket jag har tyckt att det är en bra ide, med tanke på att hon knappt har umgåtts med henne i sex år.

Men så helt plötsligt ringer hon och säger att dottern inte vill komma hem utan bo kvar med henne och byta skola och flytta till den andra orten och lovar att ta det till familjerätten med hänvisning till dotterns vilja och känslor och att hon vill “uppfostra” henne.

Växelvisboende är hon inte intresserad av och dottern som tidigare varit tveksam till växelvisboende och byta skola skriver på Snapchat att hon vill bo med sin mamma.

Efter så många år så vet jag att hon inte gör det med barnets bästa i åtanke och att det är en tidsfråga innan dottern och köras hem till mig och “dumpas”

Alla gånger hon har varit på skolavslutning, utvecklingssamtal, vabbat för att ta hand om dem när de är sjuka kan räknas på två händer.

Hur stor chans har en förälder att plötsligt efter 6 år, kräva och få heltidsboende hos sig själv och flytta henne till en annan stad och sära på syskon, klasskompisar och så vidare genom att hänvisa till en tioårings “vilja”?

2 gillningar

Jag har ingen personlig erfarenhet av sådana turer i olika instanser… M E N alldeles oavsett det så skulle jag inte ge vika en enda tum från att dottern blir kvar i sin skola och sedan får hon lösa umgänget därefter och se hur engagemanget håller över tid.

Ge INTE vika, dottern är fortfarande liten och oavsett vad mammafiguren gjort för att få henne att byta fot så går det inte att sätta tilltro till så här direkt.

Iom att både Sociala myndigheter och familjerätt redan varit inkopplade multipla gånger och bör vara bekanta med hennes beteenden så bör du ha goda chanser att som minst så kan en högst eventuell flytt INTE kan gå till på det här viset, från en vecka till en annan.

Helt och totalt oansvarigt men förmodligen synonymt med den kvinnan/“mammans” sätt att fungera :face_with_raised_eyebrow:

Koppla in alla myndigheter du kan asap och se till att dottern kommer tillbaka till skolstart och låt henne dra det var som helst, men ge dig inte :muscle: :v:

2 gillningar

Se till att flickan kommer hem i första hand. Sedan kan ni diskutera saken. Just nu vet du inte ens vem det är som skriver på Snapchat. Är det din dotter? Är det mamman? Är det dottern med mamman som står bakom och dikterar?

1 gillning

Svara att dottern självklart ska komma åter till dig efter att umgänget avslutats efter schemat för denna gång. Men att du gärna träffas i familjerätten för att ev ändra schemat framöver. Skolflytt måste skrivas på av bägge vårdnadshavare så det kan hon inte ändra själv. Men ibland blir det fel i handläggningen så en bra idé är kanske att du informerar nuvarande skola om att dottern inte ska byta.

2 gillningar

Tack så mycket för svaren. Jag kommer själv personligen att plocka upp dottern då hennes mamma säger att hon endast kommer köra hem henne när “hon vill”.

Det har visat sig att det är min nya sambo som mamman stör sig och därför har manipulerat dottern atr skicka screenshots när jag skäller ut barnen på Snapchat för det har stökat till det där hemma när jag har varit på jobbet och sambon varit hemma.

Detta använder hon som ursäkt för att påstå att min sambo behandlar barnen illa och de inte trivs hos mig och ska ansöka om ensam umgänge.

Hmmm… hur menar du här, har dottern filmat dig när du skäller ut henne och skickat till mamman?

Begriper mig inte på snapchat så kanske en dum fråga :see_no_evil:

Men hur är egentligen relationen mellan dina barn och din nya sambo och när har hon flyttat in hos er :thinking:

Nej, jag har en gång tappat besinningen och bett henne flytta till sin mamma över text. Då har dottern tagit screenshot och skickat det till sin mamma. Inget jag är stolt över och något som jag självklart har bett om ursäkt för och lagt bakom oss trodde jag.

Men exet använder hela det bråket som utgångspunkt och använt som en förevändning om att jag och sambon inte riktigt vill ha henne boende hos oss och hon skulle ha det så mycket bättre hos mamman, där hon får gå till det lokala köpcentrumet helt ensam.

Jag fick gå och själv köra hem dottern så hon kommer till skolan imorgon. Mamman blockerade mig och sa att hon ska ta det till rätten efter att jag meddelat familjerätten att endast växelvisboende är aktuellt till att börja med.

När det gäller sambon, ja, jag har ju levt ensam med barnen i sex år och det har bara varit oss och de har alltid haft min fulla uppmärksamhet och varit bortskämda och alltid fått bestämma och stöka till det.

Men nu är det någon mer som jag måste dela uppmärksamhet med som dessutom lagar hemlagad mat. Dessutom känner dottern sig begränsad till att kunna stöka ner som innan.

Bortsett från de är de trevliga mot varandra, respekterar varandra, kommunicerar bra.

Hundra gånger bättre än exets pojkvän som hade sagt till tioåriga dottern att hon får följa med honom på gym när hon blir 13, eftersom hon har börjat bli tjock :exploding_head:

Hmm… det låter som att detta med situationen mellan dina barn, den nya och din hantering av hela den nya bonusfamiljesituationen inte är riktigt lika bakomlagd för din dotter som för dig.

Här kanske det kan vara läge för dig att gå mer på djupet rörande vad dina barn och ffa dottern då egentligen tycker och hur de upplever hemsituationen som den ser ut nu. Oavsett var flickan ska bo framöver :+1:

De här bonusfamiljerna är troligen sällan och aldrig så enkla och friktionsfria som det ofta ges sken av. Sannolikt inte många “tomten-är-far-till-alla-barnen-familjer” IRL :face_with_raised_eyebrow:

2 gillningar

Självklart är det inte enkelt, utan det är något något som kräver lyhördhet, balansering och tålamod, för det är inget som kommer att fungera bra från dag ett och fortsätta så utan det kommer att vara en lång berg-och-dalbana liknande resa antar jag.

Det första jag gjorde igår var så klart att påbörja arbetet med att gå till botten med det och dessutom förklara för dottern varför jag tycker att det är en dålig ide att byta skola från vecka till vecka och att jag inte har något emot och aldrig har haft något emot växelvisboende och har föreslagit att vi börjar med det, som hennes mamma tyvärr inte godkänner eftersom hon bor 30-40 minuter ifrån skolan.