Jag som trodde allt var bra

Önskar du att ni kan lösa det och hitta tillbaka?
Om inte annat, skicka in om skilsmässa själv, när du får den registrerad köp en bil.

Jag börjar mer luta åt att bli grannskapets crazy cat lady. :laughing:

2 gillningar

Skicka in om skilsmässan via e-tjänsten själv, så kan du köpa en bil sedan. Datumet ansökan registreras blir erat brytdatum för bodelningen, de tillgångar ni hade då ska delas lika. Nu har ju lönen kommit, så töm ditt konto och skicka ansökan!

For the record behöver man inte fullfölja skilsmässan bara för att man skickar in den första ansökan, du har ett års betänketid. Det känns förstås vidrigt hemskt att göra det men på ett sätt är det bra för självkänslan att ta initiativet. :muscle:

3 gillningar

Jodå det finns normala karlar, tack och lov :smiley: kruxet är bara att finna dom bland alla andra på tinder eftersom varenda en samlas där och får lika mycket plats i flödet…

Det är för övrigt värdet av bilen som ingår i bodelningen, inte bilen självt. Har du skulder på bilen blir ju nettovärdet rätt lågt. Det enda som skulle vara problematiskt vore om du fick pengar från t.ex. pappa för att köpa bilen. Om det inte var som enskild egendom så skulle hälften gå till x:et.

Men jösses så jag känner igen mig i din historia, även tidsmässigt, Min idiot har inte flyttat ännu, han vet att jag inte har kommit lika långt i “nu ska vi gå isär och skita i det här” processen och han kan linda mig kring sitt finger precis som han vill. Jag är också för snäll, precis som du, Men du gjorde så bra att du konfronterade honom när du upptäckt att han var otrogen, hade nåt annat på gång. Jag har inte kommit så långt ännu. Är fortfarande i kontrollfasen, nästintill besatt. Och jag skäms över det, samtidigt som jag inte kan sluta…
Har läst många goda råd i din tråd, håller med om alla. Och du verkar ha tagit och fixat det här bra på så kort tid! Fantastiskt att fixa körkort! Stort grattis till dig! Det visar mer än du tror, att du är stark och fixar det här!

Sen att det är en speciell dag,tänk på ultraljudet bara och skit i det andra! Fira körkort och minsting idag! :slight_smile:

1 gillning

Jag minns att jag hade just flyttat vid vår bröllopsdag, jämn sådan dessutom, så skickade ett :broken_heart: åt honom. Enbart det. Fick som svar ett ?, så nej de bryr sig inte.

Citat

Menar du att det kanske t.o.m är positivt för mig ekonomiskt att ha billån på bilen och/eller att det inte spelar ngn roll?
Jag vill definitivt inte ha tillbaka idioten men jag vill inte att han ska “lura” mig mer än han redan gjort.

@Caro jag SKA skicka in om skilsmässa, måste bara få klart för mig vad som gäller vid bilköpet och bodelning bara… :roll_eyes:

1 gillning

Skicka in bara!

1 gillning

Märkligt hur livet är och blir… men du tar dig ut på andra sidan snart, jag lovar :heart:
Det är så svårt och så smärtsamt och det är inte alls säkert att du kan ta dig till alla goda råd ist nu men en dag får du liksom ett uppvaknande… då inser du vad alla menade och sa hela tiden.

Ta en dag i taget! Skrik, gråt, och skrik lite till om det behövs…

1 gillning

Tja, alltså bilen ingår ju som en tillgång, och lånet/skulden på bilen ingår också. Köp en bil där skulden är samma som värdet, så blir det ett nollsummespel (väl?). Lägger du in 20 000 kontant, och lånar resten, så är värdet 20 000 högre än skulden och får kvittas mot något annat - inte lika bra för dig. Så om du inte kan låna exakt hela prislappen (vilket man väl inte brukar göra) så säger jag som @caro: betala alla räkningar (skulder däremot vill du ha så höga som möjligt) gör kontona så tomma som möjligt, skicka in skilsmässan digitalt och köp sedan bilen. Begär ut info om era konton från banken så att du har underlag på vad som fanns vid brytdatum.

2 gillningar

@Uppochner
Jag tänker att jag annars gör bilen som enskild egendom men om jag gör det, vad händer då med lånet? Det är ju inte lånet jag anger som enskild egendom utan bilen… alltså det är ju en hel vetenskap det här!

Ni som vet allt.
På tal om bodelning…

Jag får underhåll från fk, för mina stora barn från ett tidigare äktenskap… ingår dessa pengar i en bodelning?
En del säger ja men HUR bevisar man att det är underhåll till barnen? Jag har ett namngiven konto som pengarna går till varje månad men räcker det?

Hur gör man något till enskild egendom? Krävs väl ett äktenskapsförord som båda ska skriva på i så fall? Och går han med på det så kan ni lika gärna göra en bodelning där ni skriver bilens värde till noll. Jag tror inte att man själv kan bestämma att något är enskild egendom.

Alltså en bodelning behöver inte vara ekonomiskt 50/50. Ni kan fördela ojämnt om ni är överens om det. Nåt i stil med vi är överens om att kontot … med summan… ska tillfalla @lillstrumpaa.

Är det mycket pengar, typ ett sparande till dina stora barn? Vet du ditt ex (blivande ex?) inställning till kontot?

1 gillning

@Uppochner
Nej självklart menar jag genom ert äktenskapsförord!
Han har ingen koll på hur sånt här går till och om jag förklarar varför min bil ska vara enskild egendom så har jag svårt att se att han ska motsätta sig att skriva på… eller det gäller iag den person har var, vem han är nu vet I tusan…

Han har aldrig gjort anspråk på de pengarna utan de har använts när barnen ska ha ngt utöver det vanliga… nya vinterjackor, nya skor, nya mobiltelefoner osv…

Det är ju lite jobb med ett äktenskapsförord:

Men om alternativet är skilsmässa inklusive bodelning så kanske ett äktenskapsförord känns ok, om det finns ett hopp om att ni fortsätter äktenskapet… Låter positivt att ni kanske trots allt är överens om ekonomin, och då är det väl jättebra att få det på pränt, ifall saker blir värre sen. Passa på!

1 gillning

Om ni kommer överens så kan ni välja lite själva hur ni gör i bodelningen. Vi tog t.ex inte upp vad vi hade på kontona alls. Mitt ex sa att han inte brydde sig om dem då han ansåg att det var mina pengar. Nu tror jag inte hade han något undangömt heller så vi skrev nåt i stil med att vi kommit överens om det i godo eller nåt liknande.

1 gillning

Varför inte hyra bil till dess skilsmässan gått igenom?

@Rulle
Hyra bil? Som privatleasa eller faktiskt hyra på en besinstation typ?
Nej, jag vill väldigt gärna ha min bil.
Det löser sig väl allting på ngt sätt.

Just nu är jag rätt pissed off på honom!
Jag messade igår imorde och frågade om deras semesterplanering är klar på jobbet, inget svårare än så. Han har fortfarande inte svarat trots att jag igår kväll, när jag skulle prata med sonen, frågade honom om varför han inte svarar…
Idiot är bara förnamnet!