Jag kommer inte vidare

För ca 3 år sen blev jag efter 10 år lämnad av mitt ex. Han kom hem en dag, sa att han träffat en annan, packade en väska och gick ut genom dörren, och var borta. En historia som inte är unik, vi e många som har varit med om samma sak. För mig var den upplevelsen det värsta jag varit om i hela mitt liv, den har förändrat vem jag är i grunden. Och jag mår fortfarande oerhört dåligt över det som hände.

Jag har med ljus och lykta försökt hitta någon som varit med om samma sak och inte levt ett vanligt kärnfamiljs-liv med barn, men det har varit svårt. Jag har inte haft någon att känna igen mig i helt.

Vi umgicks i ett väldigt stort kompisgäng med ganska blandade åldrar, en ganska okonventionell miljö med ett sätt att leva som på olika sätt inte är Svensson-livet. Vi gjorde så himla mycket roliga saker ihop, man umgicks inte som par utan som vänner, allihop. För mig har det här kompisgänget varit min familj, och alltid varit min dröm om familj. När mitt ex lämnade mig så var det som att det sköts in en kil vårt kompisgäng, och allt bara krackelerade. Folk jag trodde var mina vänner visade sig inte vara det och det umgänge jag trodde jag hade fanns inte längre. Nu finns små öar av individer kvar men inte den “familj” som fanns innan. Jag har valt bort barn frivilligt i livet och det är ingenting jag ångrar, men jag känner en fruktansvärd meningslöshet och ensamhet nu när min “familj” inte finns kvar.

(Och snälla, bespara mig skadeglada kommentarer om att så går det om man inte skaffar barn, skyll dig själv osv osv. Jag skulle aldrig säga till en förälder att den inte borde skaffat barn, så jag ber er att ha samma respekt tillbaka)

För mig har de här senaste 3 åren bara varit som vakuum, som icke-existerande tid. Jag kan bara tänka på hur allt var innan, och hur mycket jag längtar tillbaka till det som var. Jag saknar mitt ex på en massa sätt, men det är inte nödvändigtvis honom jag vill ha tillbaka, det är mer hela det livet vi hade. När jag tänker på saker vi gjorde tillsammans så bara hugger det till i hjärtat, det är bara sån oerhörd sorg att det e borta. Och jag kan inte släppa taget om det.

När jag läser om folk som gått vidare efter en separation på bara några månader så fattar jag inte hur? Jag har gått hos psykolog i princip hela tiden sen separationen, så jag har redan proffesionell hjälp. Jag äter två anti-depressiva läkemedel och ångestdämpande. Jag flyttade till en annan stad för att komma bort, det var bra för mig men det gjorde mig inte gladare. Jag har varit nära tankar jag aldrig trodde jag skulle ha, kring om livet faktiskt är värt att leva, det skrämmer mig.
Mina år försvinner iväg och jag börjar känna mig desperat, kommer jag nånsin kunna komma vidare? Hur gör man? Jag vill bara få känna mig genuint glad igen.

För tydlighet, jag är kvinna 40+

8 gillningar

Vad sorgligt och höra.

Jag är av uppfattning att vi som individer behöver ett syfte i livet, familj/karriär/hobby eller vad det nu kan vara.

Finns det absolut inget som ger dig någon form av gnista du skulle kunna engagera dig djupare i? Som kanske även kan vara grunden för att finna ny samhörighet?

2 gillningar

Känner igen mej i det mesta du skriver om måendet ! Men har inte kämpat lika länge som du ! Jag holler med Aa86 om att en hobby kan vara en väg framot även om tomheten alltid fins där så är det något o tänka på i bland för o holla dom tunga tankarna borta ! Själv har jag snöat in på odling av både blomor o grönsaker ! Du hade flyttat ! Har du lyckats bygga upp ett kontakt nät runt dej på nya stället ? Ta hand om dej o kämpa :blossom:

2 gillningar

Aj, vad du har det svårt du har genomlevt fler än en svår förlust :hugs:

För mig låter det som att förlusten av den konstellation som du beskriver som din “familj” är en minst lika svår förlust som den av din partner, rätt eller fel vet jag inte… men inte sällan så kommer ju inte en olycka ensam och det har även jag erfarenhet av. Låt vara inte densamma som din, men iaf.

När det gäller partnerförlusten så var min upplevelse att efter tre år så var smärtan nästan lika stor, det tog flera år till innan jag till fullo hade kommit över honom… ett år efter förlusten av den som jag trodde var min människa så hände ytterligare flera tragedier inom min ursprungsfamilj som sänkte mig ännu mer. Där och då var livet verkligen mörkt, jag gick i terapi i drygt tre år och min terapeut blev min livlina. Men så sakteliga så började jag känna att det blev lite lättare, efter en lång tid avslutade jag terapin och kände mig redo att stå på egna ben igen.

Det tog flera år ytterligare innan jag verkligen kunde känna inom mig att jag var över honom helt och fullt, men till slut hände det och nu är han som en avlägsen bekant som jag inte längre känner minsta connection till.

Kommer tid, kommer råd :revolving_hearts:

BTW… vad skulle du önska dig mest av allt av livet, här och nu där du är just nu?

5 gillningar

Åh vännen, vilken sorg :broken_heart: förstår att det måste kännas fruktansvärt tungt att förlora en hel familj sådär :face_holding_back_tears:

När jag separerade försvann också stora delar av min umgängeskrets vilket också var ett stort svek- så som det kändes just då. De gemensamma vännerna tog exets parti (jag var den som lämnade) och jag blev exkluderad från gemenskapen. Det tar hårt.

Min räddning var att jag träffade en ny vän i precis samma veva, som precis träffat ”mannen i sitt liv”. Hon levde i förälskelse, och jag levde i djup depression, men genom henne försökte jag ändå hålla fast vid att livet kunde bli värt att leva- jag såg hennes liv som ett ljus långt borta i den mörka tunnel som jag befann mig i.

Sorg efter separation tar tid. Lång tid. Jag förstår inte heller hur de människor gör som går vidare och träffar en ny ett halvår efter en separation. Jag har visserligen dejtat sporadisk, men känner inte ens i närheten någon slags kärlek eller förälskelse på det sätt jag gjorde när jag träffade barnens far. Och då var jag som sagt den som lämnade, efter fyra års kämpande och bearbetning…

3 gillningar

@Hasse Jag har väldigt många intressen faktiskt, jag är extrovert och väldigt passionerad kring mycket! I princip alla dessa intressen är dock beroende av att man gör det i grupp, och jag försöker ta mig in i nya bekantskapskretsar som håller på med det jag gillar men det är SVÅRT när man är äldre. Jag var också helt ointresserad av att lära känna nya personer innan det här hände mig, så jag förstår dom!

Men jag har faktiskt börjat med kampsport, och jag är väldigt stolt över att jag, kvinna 40+ helt otränad gick dit själv. Så jag försöker hitta på nya saker och vara modig, men att hitta tillbaka till något som ger en den känslan av trygghet och gemenskap som jag en gång hade, det känns långt borta. Tyvärr

6 gillningar

@Noomi du har helt rätt, förlusten av min partner var bara en del, jag är minst lika ledsen för speciellt två av mina bästa vänner som försvann med honom. Dom valde inte hans sida på nåt sätt utan dom valde bara bort mig. Dom orkade inte va vänner med mig mer, för dom ville också gå vidare och satsa på andra relationer. Det är så sjukt när jag tänker på det, hur man kan göra så mot sin bästa vän när den behöver en som mest. En oerhörd sorg bara.

Men det känns skönt att höra att det kan och får ta tid att komma över, jag tror att man inte kan förstå hur en separation i vuxen ålder känns om man inte varit med om det. Det är inte “att göra slut” som när man var ung, det är ju en förlust på en helt annan nivå. Jag känner absolut en oförståelse från folk runt mig kring varför jag inte bara mår bra igen det har gått tillräckligt lång tid i deras ögon. En vän skrattade rent ut när jag direkt efter det hänt sa att jag trodde det skulle ta 4-5 år att gå vidare, det var helt sjukt i hens öron! Men jag är den första av oss som är med om detta, jag tror att folk kommer förstå sen när det händer dom…

@Noomi jag glömde svara på din fråga! Vad skulle jag vilja mest av allt i livet just nu…

Försoning skulle jag säga, att mitt ex visade någon välvilja gentemot mig. Respekt. Men det är ju inget jag kan styra över.

Annars skulle jag mer än nåt annat bara vilja känna livsglädje. Något/någon att kämpa för. Och jag vill flytta hem. När jag mår bättre.

1 gillning

Låter som du är betydligt mer uttotriktad än vad jag är !! Tror att du kommer finna nya vänner om du ger det lite tid inget som händer från en dag till en annan ! Starkt av dej att börja med nya saker ! O vad det gäller din older ser jag inga problem med o börja om om du bara kommer till den punkten att du bearbetat din sorg från tidigare förhållande vilket jag av erfarenhet vet inte är så lätt ! Stor styrkekram :muscle: :blossom:

1 gillning

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Nu har jag visserligen barn, vilket jag är väldigt glad för, men de är oxå unga vuxna och har sina “grejer”.

När jag blev lämnad fanns vissa vänner där och vi hade tät kontakt. Med tiden fasades det ut. Vi var ett stort gäng som umgicks i princip varje helg. Vi reste tillsammans och firade högtider. Nu har det gått ca 1,5 år sedan jag blev lämnad och även om jag mår bättre så är ensamheten tuff emellanåt. Jag har fått inse att vissa människor bara klarar av att umgås i par. (Någon uttryckte att "nu sa min mamma att vi måste hitta lite andra att umgås med så vi inte bara går helt in i er separation och så slutar det med att vi oxå separerar)… Då kanske man skulle fundera på om man behöver jobba lite på sin relation istället…
Man prioriteras bort. Det finns dem som tycker det är spännande att ringa med skvaller eller för att få höra skvaller från mig. Men det är mestadels på deras villkor. Jag har lixom slutit mig lite och berättar inte så mycket om vad som pågår i mitt liv, hur jag mår, om jag är ledsen, arg eller glad. Jag har blivit restriktiv.

Jag har ett intresse jag går på själv en gång i veckan. Inte ens försökt få med mig någon annan för jag behöver hitta min egen väg. Funderar mycket på hur det skulle bli om jag träffade någon, skulle man bli välkommen in i värmen igen? Jag tänker i hemlighet att jag hoppas jag träffar någon med ett stort socialt umgänge som jag kan ingå i och inte vara behövande efter mina vänner…

Alla som absolut skulle finnas där och hjälpa, stötta och peppa mig… Jag fattar om dem tröttnar och inte orkar höra mitt ältande, som jag för övrigt slutat med för länge sen. Jag har tex renoverat en lgh på egen hand. Dem vet att jag varit där typ varenda helg, målat, tapetserat mm och inte en enda har föreslagit att dem kan hjälpa mig eller kommer förbi med en kopp kaffe.

Kanske låter som att jag är bitter och kanske är jag det stundtals. Men jag har bestämt mig för att jag kan själv.

Jag saknar inte heller X men jag saknar oss. Jag saknar vardagen och familjelivet. Jag saknar någon att prata om oväsentliga grejer med. Bolla större beslut med. Någon som bara finns där.

En liten rädsla är att jag sluta mig helt. Jag är super social men har börjat uppskatta att vara själv. Tycker det är mysigt att krypa ner i soffan och bara vara. Jag har ingen energi till att engagera mig i att träffa någon även om jag fattar att någon inte kommer trilla ner i mitt knä hemma i mitt vardagsrum.

Fram till sommaren har jag bestämt mig för att ta tag i mig. Min vikt, min träning, mitt mående. Jag vill komma i bra form och känna mig oberoende av andra. Jag vill känna mig snygg och redo för att dejta så småningom. I början av separationen tappade jag vikt för att sedan gå upp det och lite till. Jag känner mig inte som mig själv. Så halva 2024 tänker jag lägga tid på mig. Själv. Och andra halvan får jag se vad jag gör med.

Jag sörjer ett kraschat äktenskap. Bearbetar en omfattande otrohet. Jag kämpar med två barn på heltid. Jag försöker hitta mig själv. Det verkar bara ta tid helt enkelt och det får faktiskt göra det.

Vi kommer komma framåt allihop även om det tar tid.

6 gillningar

Så klokt uttryckt! Jag har hittat mig själv i fyra år nu, och det som slår mig är att nu när jag lyssnar på bara mig själv, desto mer nya saker hittar jag som jag gillar. Så det är ingen tung resa längre, men det har det varit.

Känner igen det som beskrivs ovan om att vännerna delvis försvunnit. Framför allt är det vänner (och hans släktingar) som fanns i den krets där X och jag umgicks. Mina egna vänner, som jag har sedan ungdomen och från olika arbetsplatser sedan dess, som aldrig umgicks med X, de finns kvar. Jag saknar däremot parmiddagar och kompishelger och nyårsfirande och sånt. Mina vänner har ju sina egna familjer intakta fortfarande, så den typen av umgänge lyser med sin frånvaro, och jag är en social person. Efter att först ha känt mig sårad över det ett tag, vad är 20 år av vänskap värt liksom, så har jag landat i att sådana usla vänner (och hans släkt) kan jag vara utan. Istället har jag odlat nya vänskaper och framförallt accepterat att mitt umgänge med vänner ser annorlunda ut. Jag har ju fått andra sätt att umgås, som jag inte hade innan! Tid för fler tjejmiddagar, fler drinkar på stan, fler jobbresor. Firar jul där jag vill, med min egen släkt. Och så vidare. Ett annat liv. Jag är ofta ensam, och det är numera OK.

Att hitta nya vänner i vuxen ålder kan kännas som ett hinder som är omöjligt att ta sig över. Jag letade upp och gick med i lite olika intressegrupper på FB, tex en “vandringsgrupp för singlar utan barn” i mitt närområde. Där fanns massor av folk som ville umgås med friluftstema på olika sätt! (Anledningen till utan-barn var inte att alla var barnlösa utan att aktiviteterna skulle vara det. Skönt för ofrivilligt barnlösa, frivilligt barnlösa och för oss som hade barnen på annat håll just då). Det kan jag rekommendera. Vi vet ju redan härifrån forumet att vi är många, många som sitter i samma sits!

Testade även lite kreativa kurser på typ Folkuniversitetet. Också kul! Jag är ingen handarbetare men det var kul att lära sig, och alla är lika dåliga i början. Jag har motat ensamhetskänslan med att ha saker att göra hela tiden, små eller stora fritidsprojekt. Det dröjde inte länge innan jag uppskattade fri tid för att ha tid att pyssla med mitt, på egen hand.

5 gillningar

Tack för era fina svar, det är skönt att läsa om att fler har haft det komplicerat med vänner. Även om det såklart är piss att det är så!

Jag kan känna att det finns en förväntan på en att man ska va så himla positiv hela tiden, att man ska känna “nu slipper jag den och den” och “va skönt att ha all frihet i världen” osv osv. Speciellt som barnfri så ska man liksom fånga dagen varenda sekund för att man är så fri! Man ska ägna sig åt self-care och “Gör det du mår bra av!” Jag förstår tvärtom inte vad jag ska göra med all den här tiden jag har. För även om jag gör saker jag mår bra av så kommer jag fortfarande hem till ett tomt hem, som ingen annan kommer komma hem till heller. Den tomheten finns ju bara där hela tiden…
Jag är helt livrädd för att det är så här jag kommer behöva leva resten av mitt liv :pensive:

Jag vill inte va bitter, men jag är det. Jag tänker mycket på vilka val jag gjort i livet, och att jag uppenbarligen gjort fel val. Att jag borde att satsat på helt andra personer i livet, folk som kanske är mer pålitliga men inte lika roliga? Jag känner mig som världens hemskaste människa men jag kan ibland hoppas att de som svikit mig också ska va med om jobbiga saker. Jag kan tänka massa såna riktigt fula bittra tankar, men som känns väldigt tabu att prata om. Man ska vilja andra väl, punkt. Är det någon annan som kan känna igen sig i det?

Man ska säkert jobba med såna saker, med acceptans o annat. Men ibland orkar jag bara inte va så himla god och göra rätt. Då ägnar jag mig åt lite self-care och det jag mår bra av i stunden, nämligen att önska olycka på min fiender :innocent:

7 gillningar

Tycker inte alls att det är konstigt att du mår sådär efter bara 3 år…när man plötsligt blir lämnad sådär! Du hade väl (liksom jag ) känt och tänkt leva med den mannen…det är ju så man vill och planerar. Inga planer hade jag heller på att bryta upp! Då blir det en chock!!
Jag har kämpat i många år och gått vidare men inte med ett nytt förhållande. Inte alls intresserad av det! Men livet består inte längre bara av grubblerier och sorg utan jag kan vara genuint glad emellanåt. Tänker också att samtalsstöd har hjälpt. Och Träning! Läsa böcker om hur man går vidare efter sorg…kämpa vidare!! Det är segt, men stå ut!! Det finns ett nytt ,annat liv därute! De ska inte få missa just dig!!

1 gillning

Jag känner väl igen mig i dina tankegångar! Är i en annan situation men vill att du ska veta att det är fler som tänk tankar som du har :heart:

Jag har verkligen full förståelse för det här! De perioder av mitt liv då jag varit singel och pratat om min ensamhet, har jag alltid fått samma svar om att lära känna sig själv, gud vad härligt det är med att vara ensam osv. Dessa ord har kommit från människor som har ett behov av egentid, som uppskattar att göra saker själv, kanske har småbarn ja du hör, andra typer av människor. Det pratas och skrivs om den nutida individualismen. Men det gäller inte alla, uppenbarligen inte. Jag anser mig klara ypperligt själv, men jag VILL gärna dela upplevelser, vardag, helger och livet med annan/andra personer. Mitt behov av egentid finns också, men jag är nöjd med väldigt lite egentid.

Det verktyg som fungerar bäst för mig när jag känner mig ensam, är att skapa struktur i min vardag. Jag har behövt aktivera mig t ex fixa och ordna hemma, göra om, engagera mig ideellt, varit den drivande i sociala sammanhang, utmanat mig med att lära mig något nytt. Det är först när jag varit väldigt aktiv då jag känt mig mer tillfreds med ensamheten hemma. Men den har liksom alltid funnits, i hela mitt vuxna liv och jag är 47 år. Jag trivs och älskar tillvaron med andra människor!

Mina ord till dig när den här tanken kommer, det här är hur livet ser just nu. Försök inte vara svart-vit i ditt tänkande, i dina ord för dig själv. Du får vara trött och ledsen på hur det är, men försök utgå ifrån din situation här och nu. Det här är en del av livet, inte hela livet :slight_smile:

Det här är något som jag kan också fundera. Än idag. Om de val av vänner jag gjort. De val av pojkvänner. Vad som är “gamla mönster” eller anknytning och vad som är bra för en själv. För någonstans så är allting ett val. Du väljer umgås med de människor som du trivs bäst med. Jag var en del av ett gäng under Corona-tiden, vi träffades varje vecka. De blev min livlina. Men jag inser att det är samtidigt vad vi var, varandras stöd där och då. Kanske hade vi alla samma behov, slippa ensamheten. Det kan kännas sorligt att det var bara den tiden, samtidigt som jag är väldigt glad över att jag fick ta del av det! Det jag menar är går det att tänka på en del av vänner, grupperingar, bekanta som att de fyllde någon typ av funktion tidigare men kanske inte längre passar in? Och att du i dag har ett annat behov? Uppskattar andra typer av vänner?

Ingen människa är perfekt! Du kan inte alltid lyssna och läsa på klokheter och förvänta dig att du är motiverad och engagerad i att ändra läget. För all personlig utveckling kostar energi. Så låt dig vara kvar på det “steget” där du är när dessa tankar kommer.

Vet inte om du fick med dig något av mitt inlägg, ville främst framföra att jag kände igen mig i dina tankar…

1 gillning