Jag behöver tips och råd

Hej alla,

Jag skilde mig när min son var 6 månader gammal eftersom jag utsatt för en grov misshandel.

Och nu är min son 4 år gammal som bor växelvis.

Jag gör mitt bästa och försöker alltid ge min son det han behöver och jag menar inte bara de materiella saker utan kärlek, trygghet mm

Jag träffade en ny man och vi har varit ihop i mer än 1,5 år. Han är jätte snäll och jag vill verkligen skapa en familj med honom

Vi har köpt ett radhus tillsammans och vi kommer att flytta in om några månader.

Jag har inte berättat för mitt ex än och jag är rädd för hans reaktion.

Jag tänker på olika negativa scenarier som kan hända, som… (tänk om ex:et försöker ta min son ifrån mig, tänk om ex:et försöker påverka honom, så att han inte längre vill bo hemma hos mig, tänk om ex:et använder sonen mot mig och försöker skapa en hatkänsla, så att min son börjar hata mig för att jag lämnade hans pappa och började ett nytt liv med en annan man)

Dessa tankar snurrar runt i huvudet varje dag, varje sekund och jag vet faktiskt inte vad jag ska göra.

Ibland känns det som om jag har ingen rätt till att vara lycklig.

vad kan jag göra för att förhindra dessa scenarier att hända i framtiden?
Hur berättar jag för mitt ex utan att vara rädd?

Tack :star2:

1 gillning

Du söker reda på en samtalskontakt som kan hjälpa dig att hantera dig själv och din egen rädsla. Ditt ex och hans eventuella reaktioner kan varken du eller någon annan än exet påverka och det är vad du måste hitta acceptans inför.

Det som DU kan påverka är dina egna rädslor och dina reaktioner på både din rädsla och ditt ex agerande, fokusera på det och lämna sedan resten till högre makter att hantera… om de kan :muscle: :v:

1 gillning

Spontan tanke.
Jag är skild sedan 5 månader och frågade här om dagen mina pojkar (7 och 6år) vad de hade tyckt om mamma och/eller pappa hade träffat en ny. De bara skakade på huvudet och var nästan förfärade.
Jag berättade att det är faktiskt inget konstigt, att man kan inte tvinga någon att vara kär. Och man kan vara kär i den man vill.

Jag tänker att du kanske kan förbereda din son med att prata med honom om kärlek och hur det är att vara kär och att det är något bra! Bygg en känsla i honom att man kan vara trygg fast mamma och pappa inte är kära i varandra. Du kan även inflika i att andra (säg inte hans pappa) kanske inte tycker om att man blir kär i någon annan och att de kanske blir arga.

Jag hade försökt få pojken att få en grund att kärlek är något bra och varför det är bra och att ingen ska vara taskig för att man är kär.
Det lär vara en lång process med många samtal som låter nästan likadat, men jag tror det börjar med din son.

1 gillning