Insikter och nu går jag vidare

Detta skickade jag till min fru igår på epost, när jag bestämde att jag nu måste få ett sista avslut och samtidigt berätta mina insikter jag fått efter skilsmääsan blev ett faktum. Nu är de upp till henne om hon vill tillbaka eller inte i framtiden. Jag vill ej böna & be, de leder ingenstans.
Jag har bestämt att nu vill jag försöka gå vidare med mitt liv trots att de bara gått 3 veckor.

Kärleken dog alltså ut hos henne… Började parterapi för sent och hon valde att lämna mig.

Hon ringde nästan direkt efter och tackade mig och önskade ännu att få vara min vän, men de vill inte jag har jag kommit fram till de senaste dagarna. Berättade att svärmor ännu vill ha kontakt osv. Vi måste förstå att vi går skilda vägar nu sade jag till henne. Sedan pratade vi lite praktiskt om barnen och hur vi ska berätta det för den äldre på lördag, babyn förstår inget. Det kommer bli väldigt tufft att berätta och och jag hoppas det går bra.

Jag hade dock bråttom till ett möte, så blev ett kort samtal.

OBS! Vissa detaljer har jag tagit bort i texten.

Bästa “namn på min fru”,

Jag har nu börjat förstå, läst på, pratat samt analyserat en massa och t.o.m. sökt professionell hjälp. Vårt förhållande har varit uselt på många plan, vi har varit vänner och familjen AB och det är något jag ångrar djupt, har stora skuldkänslor för och som jag tar med mig in i framtiden och till nästa förhållande. Här förstod och märkte jag aldrig dina försök till kommunikation och hörde inte dina rop på hjälp och att allt ej stod rätt till. Du borde kanske ha varit ännu tydligare, kanske skrivit ett brev…

Jag skulle vilja få en ny chans att förbättra mig, de är väl de enda jag känner att jag aldrig fullt ut fick av dig. Förstår även dig här, för du har redan haft en massa tålamod och du hade fått nog. Jag förstod och visste inget, detta trots att jag vid ******** födelse tyckte att de kändes väldigt konstigt, de var inte samma “kärlek i luften” som när ******* föddes. Jag har levt i ett bubbla och inte ens förstått hur kärlek fungerar. Därför är jag irriterad på mig själv. Signalerna har funnits där men jag har inte sett dem, inte velat se dem och inte heller förstått vad jag behövt göra sista tiden när jag började förstå att allt ej stod rätt till. Jag har förstört vår vänskap, äktenskap, familj samt framtid ihop. Är mycket ledsen. Du ska inte ha några skuldkänslor.

Jag har dessutom inte ens tänkt på att ge dig intimitet och kärlek och tagit dig allt för givet. Om jag istället hade berättat och visat alla gulliga tankar och komplimanger jag haft i mitt hjärta istället för att alltid hålla allt för mig själv så hade du fått en massa kärlek. Varför kunde jag inte ens säga “jag älskar dig” trots att du så önskade det.

Jag har bestämt att jag kommer att försöka bli en bättre jag, hitta gamla jag, samt bli en bättre älskare (på alla punkter) och har nu mer tid för personlig utveckling. Jag vill inte såra en annan person som jag älskar på samma vis som jag har gjort mot dig. Faktum är att jag har även insätt att jag varit “mycket rädd”, haft stor prestationsångest och inte här varit den sexiga man du så längtat efter. Då har jag istället dragit mig undan, trots att jag ärligt lovat förbättring då för stunden, men sedan har pressen blivit för stor.

[Längre text som går djupare in på andra problem i vår relation]
Jag borde ha sökt hjälp här tidigare.

Insikterna har varit allt annat än trevliga, men samtidigt otroligt lärorika och de har öppnat en helt ny värld för mig. Jag förstår nu ditt beslut väldigt bra och jag skäms. Jag håller alltså med om att vi absolut bör begrava det vi hade och hoppas någonstans långt där inne att vi en dag kan göra en nystart/ börja om från början. Samtidigt förstår jag att de är allt för sent och att du inte vill ha mig tillbaka längre, att jag sårat dig allt för djupt, att du omöjligt kan få känslor för mig igen och att du inte tror att jag kan förändras i den omfattning du önskar. Om du vill ge oss en ny chans är det upp till dig att ta kontakt. Jag kommer att gå vidare med mitt liv nu eftersom jag tyvärr aldrig tror det blir vi igen.

Jag kommer dock inte att skriva på skilsmässopappren trots att jag tidigare sade att jag ska göra det. Diskuterade detta på terapin och jag är inte med på beslutet att skilja oss trots att vårt förhållande var uselt. Jag kan inte gå mot min innersta vilja här. Förlåt!

Jag känner nu också, nu när jag har hunnit lite omvärdera min situation, att jag vill inte ha dig som framtida vän utan att ha en romantisk relation med dig. Jag vill inte ha en platonisk vänskap. Jag vill att vi går åt olika håll. Jag vill inte vara din vän längre, annat än det som då är bäst för barnen. Jag tänker inte heller bli din fiende för jag hyser inget agg mot dig. Jag tycker synd om dig, men nu är du fri!

Jag vill samtidigt i allt detta även tacka dig för att du nu har börjat få mig att inse vad som är viktigast här i livet och hur snyggt du har skött allting.

Nu berättar vi åt ******, säljer vårt bostadshus och får det ekonomiska överstökat och går vidare.

Verkligen synd att de behövde gå såhär långt. Förlåt!

Pulvret

7 gillningar

Kudos till dig som har gjort lärdomar om dig själv och kan ta ansvar för dem inför henne.

2 gillningar

Tjena @Pulvret
.
Namn på X, kanske Ö som mannen Ensam döpte henne…

1 gillning

Så stort att göra såhär! DETTA är att ta ansvar för sin del!!!

2 gillningar

Tack,

Hon ringde och tackade samt var väldigt rörd och grät en skvätt när hon hade mottagit texten. Inget mer dock! De jag kommit på nu efteråt är att varför skrev jag inte ett brev till henne då när jag började förstå och skilsmässan inte ännu var ett faktum. Varför levde jag då i ett vakum och visste inte vad jag sku göra?

Här nu efteråt så har hon försökt få mig att skriva på äktenskapsförord och de var konstigt nog väldigt skönt när jag fick känna att hon “jagade” mig. Då mådde jag bra i allt elände. Skilsmässopappren har inte ännu heller skickats in, för varje dag blir jag mer o mer säker på att varför ska jag skriva på ett äktenskapsförord för henne. Det är hon som vill isär och inte ens orkade jobba på vår relation när jag lite började förstå och vi gick i parterapi. Varför ska jag då vara hygglig med henne? Det är inte Vi längre. Jag har en skyldighet mot barnen, men inte henne. Nu är jag kanske bitter och hemsk, men hon får leva med det faktum att jag när som helst kan kräva bodelning av henne.

Min tanke med min skrivelsen ovan var även att få ett avslut själv, samt lämna kvar ett litt hopp. Trodde att nu kan jag gå vidare.

Men nej, detta är tufft som bara vad och jag saknar allt vi hade. Jag saknar så otroligt mycket!

Det var Vi, som nu är Jag och barnen.
Barn på olika håll. Hem som säljs. Ingen att dela vardagen med. Ett liv i ensamhet. Allt vi hade säljs, allt jag kämpat så hårt för alla år och där hon har betalt sin del med arv. Hoppas få tillbaka pengarna i alla fall och bli av med alla lån. Allt är nu borta. Jag sitter i en liten lägenhet och jobbar hemifrån (inga kolleger). Vännerna finns där om jag ringer, men de är rätt ytlig kontakt och inget dess mer djupare. Nyare bekanta tog avstånd när jag bad om lite av deras tid och det trodde jag aldrig av dem… Jag snackar med folk på gatan för att få lite social kontakt. Alkoholflaskan har jag lämnat helt orörd men har även funderat på självmedicinering.

Samtidigt funderar jag varför ska jag egentligen leva, är det mitt sätt att gå vidare kanske. Jag är inte rädd för döden längre, tvärtom de känns så befriande på många vis.
Svaret är att jag lever för mina föräldrar, för att de inte sku klara av att jag tar livet. Inte för barnens skull, de klarar sig utan mig vet jag. X kan hantera de ensam, men jag hade varit en mes resten av hennes liv (Hennes far sköt sig när vi var gifta). Jag har gett det ett år (lite på en månad har gått), mår jag inte bättre då så vill jag inte existera på denna planet längre och då kommer jag att göra ett mycket övervägt beslut. Idag sku de kännas som en befrielse. Nej, jag är inte deprimerad trots dessa tankar enligt läkaren. Har heller aldrig varit det.

Min bästa stund på veckan är när jag får tala på terapin och verkligen gå djupare in i allt.
Känna att någon lyssnar, att någon förstår. Att någon ser mig. Samtidigt vet jag att det är bara fiktivt och hennes yrkesroll och att hon även talar med mitt X.

Tror att de bästa vore om man kunde hitta en annan nyskild tjej som också blivit lämnad (viktigt!) nyligen, som vill bli vän och dela denna jobbiga period. Diskutera djupare och där vi kan kämppa kring ensamheten ihop. Letar inte romantik, letar inte närhet, men letar någon att diskutera djupare med. Jag tog avstånd från alla kvinnliga vänner som gift. Men som singel var de dem som gav mig djupet i livet då. Manliga vänner har så svårt och diskutera de djupare frågorna och där diskuteras ytliga ting mer än känslor, kärlek osv.

Jag hoppas livet snart blir lite ljusare. Jag har ingen lust att avsluta det ännu, trots att jag inte heller är rädd för det.

2 gillningar

Tjenare @Pulvret
.
Jag är imponerad av Ditt tänkande, skitbra hörru.
.
Detta med att du stoppar ett påhittat äktenskapsförord är jäkligt bra, hon får jaga oxå…
.
Synd bara att inte fler " vänner " har tid att prata, men fortsätt bara på din svåra väg, det vänder så småningom…

1 gillning