Inkomst kontra förmögenhet

Är det någon som vet hur man ställer förmögenhet mot inkomst när man ska beräkna fördelning av barnens kostnader?

Jag tjänar betydligt mer än blivande exet men han har en värdefull fastighet han ärvt som enskild egendom.

Jag vill inte blivande exet något ont och vill inte ”komma undan billigare” gentemot barnen men är samtidigt mån om att inte bli orättvist utnyttjad i situationen för att jag nu har en större månadsintäkt.

Jag förstår ju att man inte kan betala räkningar med en pappersförmögenhet men jag vill inte heller att han ska kunna slippa att exempelvis hyra ut den fastigheten för att han inte har något som helst tryck på sig att bidra ekonomiskt.

Nja, förmögenheten kan han som du säger inte betala underhåll med,utan det är inkomster som räknas. Både lön och andra inkomster. Tja, vill man hålla nere sina inkomster för att slippa betala underhåll, då låter det som att man biter sig själv i svansen… Hela inkomstökningen går ju inte till underhållet.

Misstänkte det men vill dubbelkolla

Jag klandrar honom inte för att vilja leva lyxliv där man inte behöver dra in extrapengar men jag tycker han är orimlig som hela tiden lägger det ekonomiska ansvaret på mig. Men det är ju en av många anledningar till att jag vill skilja mig efter många års eskalerande frustration :laughing: