I morgon ska jag tala om det

Jag har våndats och funderat i evigheter nu. Jag kan knappt sova längre. Nu får det nog bära eller brista. I morgon ska jag tala om för min man att jag vill skiljas. Han kommer inte ta det bra. Han kommer bli arg, spydig och säga elaka kommentarer som att jag är helt dum i huvudet osv.

Jag har så vansinnigt svårt för att säga detta till honom. Fast jag känner väldigt starkt att jag inte vill stanna kvar med honom längre.

Hur ska man bli stark, vad säger man, när säger man det, vad säger man till hans elaka påhopp!
Jag hade så gärna önskat att någon annan kunde ta detta beslut åt mig och säga det istället för mig. Usch o hjälp!

Kram

2 gillningar

Men finns det risk att han blir våldsam? Du verkar nästan rädd för honom(?)

Nu var det inte jag som lämnade mitt ex. Men jag tror att du bara får säga det. Det finns nog inget rätt tillfälle. Alla tillfällen är fel och rätt på samma gång.

Som du själv säger, det får bära eller brista. Du kan inte låta dig själv gå under mer nu.

De elaka påhoppen kan du bemöta med att bevara ditt lugn och svara endast “ok” och “nu är det detta som gäller oavsett vad du tycker”. Sen kan du gå ut och gå en sväng, ingen ska behöva bli påhoppad i sitt eget hem av någon man släppt in mer än någon annan.

Var rädd om dig :cherry_blossom:

1 gillning

Jag känner med din vånda, lämnade nyligen beskedet själv. Fick en del goda råd här som hjälpte mig mycket och det var att hålla det så enkelt som möjligt.
Jag vill separera/skilja mig.

Det kändes oerhört svårt innan och jag hade långa tal i huvudet. Men tillslut så var det vägen. Det är vad du vill, så säg det.

Min man tog det verkligen bra, så bra man kan och därmed har jag inga råd hur man hanterar påföljande elakheter och ilska. Men att behålla lugnet och distansera dig är nog en bra väg. Även fysiskt om det blir hotfullt.

2 gillningar

Om han reagerar med spydigheter och elakheter när du säger att du vill skiljas så gör du förmodligen helt rätt i att skiljas.

4 gillningar