I akut kris efter att sambon vill separera, ge mig råd

Min sambo sedan 14 år har bestämt att han vill separera. Vi har haft våra svårigheter i förhållandet, främst för att jag har dragit ett mycket tyngre lass med barnen, hemmet och relationen där jag drivit och ansvarat för nästintill allt. Men det är inte hans bild, han tycker att han gjort jättemycket för att han har “tänkt på att det ska bli så bra som möjligt för mig”. De senaste 3-4 åren har han faktiskt också skött de hushållssysslor som vi bestämt att han ska göra och de senaste 2 åren har han gått upp med barnen på lediga mornar (jag sov dock total skit i 3,5 år efter att yngsta barnet föddes så jag kan inte se det som annat än en kompensation), vilket har varit oerhört skönt för mig. Men jag har inte kunnat släppa bitterheten och känslan av orättvisa över allt jag tidigare gjort och fortfarande har huvudansvaret för. T.ex. lediga dagar/kvällar. Jag leker med barnen, är ute med dem eller sitter i soffan och tittar på film med dem medan han sitter och spelar på sin dator. Frågar jag om han vill vara med eller göra något med oss/mig svarar han ibland kanske ett tveksamt “ja”, men sedan sitter han ändå kvar tills det är för sent och läggdags. Tar aldrig själv initiativ till något. Sätter barnen vid skärmar hela dagar för att han vill spela och slippa aktivera den. Generellt har det alltid varit datorn eller mobilen som går före både mig och barnen och jag upplever att han aldrig riktigt frivilligt deltagit i familjelivet. För ca ett år sedan insåg jag att han aldrig kommer att ändra på sig och högst troligen inte är kapabel till ett familjeliv på det sätt som jag vill ha det, där gemenskap och samarbete är grundstenarna. Han har alltid haft sina egna behov som nummer ett och det går inte att få honom att förstå det, eller att han objektivt sett har en omogen syn på vad som krävs för att få ett familjeliv att fungera (han har själv växt upp utan fungerande familjeliv så det är väl inte hans fel, men det är enormt frustrerande att försöka ha en relation med någon som tycker att enbart finnas till och bidra med hushållssysslor är tillräckligt). Jag ville dock inte leva ett liv där att sitta vid datorn är höjdpunkten på allt. Så jag började göra saker själv med barnen och slutade försöka inkludera honom i det. Jag drog även ner på mitt ansvarstagande för relationen och hoppades väl att han skulle inse att han gick miste om saker och var villig att anstränga sig för att förbättra situationen. Men istället har han kommit på att vi blivit som kompisar, att han är trött på att jag kräver saker av honom, att det blir “som ett arbetsläger” att dela upp hushållssysslorna i ett hem (?), att han inte har några känslor för mig längre och att han mår dåligt och måste bo själv. Jag har väl vetat länge att jag inte mått så bra i relationen. Men vardagslivet har funkat och jag hade fortfarande hopp om att han skulle ändra sig om jag bara lyckades förklara min syn tillräckligt bra eller tillräckligt många gånger eller om han fick hjälp utifrån att se sitt eget beteende. Jag vill för allt i världen inte förlora huset, som jag och barnen älskar, och att barnen ska behöva ha separerade föräldrar. Men nu har jag alltså inget val eller några möjligheter längre, han har bestämt det här åt hela familjen.

Jag sörjer inte honom, men jag sörjer enormt att han inte är beredd att göra mer ansträngningar för min och barnens skull, att jag inte är värd mer i hans ögon, att livet inte blir som jag tänkt, att barnen är ledsna, att jag misslyckades trots alla försök, att min bild av vem han är och den jag hoppades att han skulle bli har gått sönder, att jag inte kan lita på om han någonsin varit kär i mig eller egentligen ville vara med mig och framförallt att vi måste sälja huset och flytta (det finns inte minsta möjlighet att någon av oss har råd att själv ha det kvar). Jag kan inte sova eller äta och orkar varken jobba eller ta hand om barnen. Jag har gått ner 5 kilo i vikt på två veckor och jag har inte så mycket kvar att ta av. Han är kvar i huset och har tänkt sig att han ska vara här varannan vecka och “hjälpa till” tills huset är sålt, vilket kommer ta tid. Den andra veckan ska han bo hos sin mamma och då ta ifrån oss bilen som vi behöver för att kunna handla och ta oss till aktiviteter. Jag vill inte ha honom här och mår dåligt av att se idioten, men jag klarar inte att ta hand om barnen själv just nu. Barnen kan inte heller bo med honom hos hans mamma eftersom det blir orimligt lång pendling till skola, förskola och aktiviteter. Vårdcentralen vill sjukskriva mig för akut stressreaktion och jag orkar verkligen inte pressen på jobbet just nu (har ett mentalt krävande jobb där jag behöver koncentration och fokus), men känner att jag inte har råd att vara sjuk och att han dessutom “vinner” i sin övertygelse om att han gör jättemycket här hemma om jag kraschar totalt. Vad ska jag göra? Jag känner mig bara fångad och utan alternativ.

Och hur ska jag någonsin hitta någon ny? Jag har enormt svårt för att bli bortvald, lämnad och att vara själv och känner en stor panik över att jag nu direkt måste hitta någon annan som vill vara med mig, samtidigt som jag rent intellektuellt inser att det är en jättedålig idé att kasta sig in i något nytt. Jag kan inte heller se att jag någonsin hittar någon som är bättre än sambon. Även om han har många brister var han den bästa av de övriga idioterna jag var tillsammans med/dejtade, och han har även bra sidor som jag inte vill vara utan i en framtida partner. Hur ska jag hitta någon som jag både är attraherad av, som har min sambos bra sidor och som dessutom har det jag saknat i min sambo? Som också är attraherad av mig och vill vara med mig (jag har generellt ganska dåligt självförtroende och är därtill introvert, så jag har aldrig kunnat tro på att jag kan få någon att vilja ha mig eller vara med mig)? Existerar det ens singelmän i medelålder som kan ta eget ansvar? Jag vill absolut inte vara själv resten av livet.

Hjälp mig. Skriv något, vad som helst, om att det kommer att bli bra. Berätta vad jag ska göra, hur jag ska orka.

2 gillningar

En idé är att du försöker hitta något eget krypin, ett gästrum i källaren hos en kompis eller vad som helst, och helt enkelt lämnar över allt ansvar till honom på “hans” veckor. Han verkar ha en orealistisk bild av hur mycket vardera gör. På dina egna veckor ska du äta, vila och motionera. Motion är fantastiskt på att minska stressnivån och skingra tankarna. Älta här.

Det du måste inse själv är att det inte går att få någon annan att ändra sig bara genom att “förklara tillräckligt bra”. Uppenbarligen har ni ju olika syn på hur familjeliv bedrivs. På det viset är det rätt att gå isär. Ni drar bara ner varandra.

För övrigt finns det vettiga singlar även upp i ålder. Även om någon annan tyckte att de inte dög. Jag träffade den som jag betecknar som mannen i mitt liv efter min separation när jag var 45 och han 43. Han hade blivit lämnad för att hans x tyckte att han hade alla tänkbara fel.

4 gillningar

Kära du! Välkommen hit där man kan skriva om det här och få stort stöd.
Du ser inte detta nu, men det kommer bli bättre. Jag tror att om ett år från nu så mår du mycket mycket bättre.
Varför kan du inte vara sjukskriven? Åtminstone på deltid. Du behöver fokusera på dig själv och barnen. Du behöver äta, motionera och sova. Du behöver några vänner eller släktingar. Fundera ut hur ni bäst gör med ert hus. Kan ni växelbo i det tills det säljs (om du står ut- jag kunde inte tänka mig ett sådant alternativ).

Att ha sina barn på deltid är en sorg, men det är många som har det så, och man anpassar sig faktiskt till det. Jag har kunnat ladda batterierna ordentligt på mina barnfria veckor. Du kommer att ha mer energi för barnen när du har dem i framtiden. Vet du att jag åkte på en resa med en kompis några månader efter min separation. Det var jättehärligt! Barnen var med sin pappa och jag kunde ägna mig åt en ”vuxensemester” i en storstad, med sightseeing, shopping, restauranger och allt vad det innebär. Inga trötta ben och tjat. Jag fattar att du inte vill höra detta just nu, men jag läser att du har tappat känslorna för honom sedan länge! Varför ska du dela livet med någon som inte vill leva det med dig och med någon som inte delar dina värderingar? Jag tycker han verkar vara lat, omogen och självisk. Han har säkert bra kvalitéer, för det har de flesta, men det är inte nog för att leva med någon.

1 gillning

Det kommer bli bättre. Ta en dag i taget, en timme.

Om du kommer träffa någon är inte viktigt nu. Nu ska du träffa och ta hand om dig.

Tack för ditt inlägg! Min pappa har hjälpt mig att lösa hussituationen just för tillfället. Ex-sambon åker till sin mamma i morgon och lämnar bilen till mig och barnen. Jag kan inte ha honom här, kommer aldrig kunna resa mig igen så länge han går runt och leker att inget har hänt. Pappa kommer hit och tar barnen i början av veckan och sedan kommer mamma i slutet. Jag kommer sjukskriva mig från jobbet, der går helt enkelt inte att försöka jobba. Ex-sambon hjälper till och betalar allt som rör huset för en tid framöver. Han får ev. ha barnen hos sin mamma varannan helg.

Jag förstår också innerst inne att jag har tröttnat på honom sedan länge. Men varför är jag så ledsen och förstörd ändå? Och tänk om det inte finns någon som inte är lat, omogen och självisk som vill ha mig? Tänk om jag faktiskt inte är värd bättre?

2 gillningar

Det är du och det finns det, utan minsta tvekan :muscle: :revolving_hearts:

Men du måste fundera över dina kriterier för val av partner, vad DU vill ha. Vad som är viktigt på riktigt och vad som momentant är en skrikande varningsklocka :rotating_light: :alarm_clock:

Åtminstone ett av det sistnämnda kommer du att märka redan första gången du kommer hem till den vuxne manspersonen ifråga, bara genom att se dig om i bostaden. Men där och då ankommer det på dig att inte nöja dig, eller lura dig själv att tro att du kan göra, eller få honom att själv göra, sina prioriteringarna annorlunda :v:

1 gillning

Du är värd mycket, synd att din partner inte insett vilket lass du drar💕

Jag håller med som någon skrivit att han får ta barnen på hans veckor så att han får en realitycheck och att du får vila (om det inte är så att barnen far illa och att han försummar dem för allt datorspelande)
Gällande huset så betalar han till dess att det är sålt och inte mindre än det.

Det är en stor förändring på gång och det kan vara läskigt men det kommer bli bra och med tanke på din beskrivning så säkerligen bättre än hur du haft det.
Låt honom få känna på det riktiga livet med hus, barn, matlagning, handling, badning, läggning och vabb så kan han få se hur mycket tid som finns kvar för hans dator.

1 gillning

Tack för era svar! Det hjälper otroligt mycket att få skriva om det här och få input från andra. Jag lyckades ta mig till köket nyss för att äta lite, lite grann. Medan jag satt där glömde jag liksom bort att vi ska separera och att sambon försvinner i morgon. Jag tänkte att allt var som vanligt och att jag skulle gå och ge honom en kram och prata lite, som vanligt. Sedan kom jag på hur det egentligen är. Jag vet inte vad jag ska fylla dagarna med mer än att konstant scrolla på mobilen och leta efter andra som går igenom samma sak som jag. Jag vill bara att dagen ska vara slut, samtidigt som jag får panik inför kvällen och en ny dag eftersom det innebär en dag närmare att jag måste “skärpa till mig” och börja fungera igen. Mina föräldrar kan ju inte vara här för alltid och ta hand om barnen.

2 gillningar

Du kommer att klara det bra och du har en gudinådelig lycka att ha dina föräldrar till hjälp. För dem är det säkert ingen uppoffring, utan en hjärtinnerligt stor glädje och tacksamhet för dem att de kan få finnas där för både dig och sina barnbarn… en underbar chans för både morföräldrar och barnbarn att få bygga en livslång och urstark relation :heart:

Tiden är din bästa vän och låt den bara få chansen att få göra sitt, då kommer du att se att ditt och barnens liv kommer att bli mycket bättre när den här initiala chocken har lagt sig… för en vuxen “man” som inte kan lämna sitt dataspel ens när han fått flera barn är krasst sagt inte mycket att ha :v:

2 gillningar

Och vet du, det är okej just nu! Du är ju ledsen för att DU har investerat så mycket i er. För att du trodde på ER. Ni två som ett team. Jag tänker att du även värdesätter familjen som sådan. När man skaffar barn tänker man ju inte att man ska bli en av dem (som separerar)…Eller hur? Så har jag tänkt åtminstone.

Låt dina föräldrar hjälpa till :heart: Luta dig mot deras axlar och tänk att de finns där för dig. De tycker säkert om att vara med sina barnbarn.

Om det bara skulle finnas sådana män, så skulle du ändå inte vilja ha en sån person i ditt liv igen. Då har du det bättre själv. Tro mig, jag tänkte samma sak själv för ett år sedan (förutom att jag blev bedragen av mitt ex, den jävla skitstöveln) och jag kände mig så ful ointressant och gammal. Men vet du, den här skilsmässan jag gick igenom är det bästa som hänt mig på många år. Jag är fri! Visst har jag också fått offra saker, och barnen bor inte jämt hos mig, men det är ändå så mycket bättre än tidigare. Jag saknar också tvåsamheten, men inte den tvåsamheten där en part parasiterar på den andra. Jag vill ha mer än så. Jag är värd bättre än det han hade att erbjuda. Och om jag någon gång träffar en annan man, så hoppas jag att jag fått läka ihop ordentligt efter det jag blev utsatt för. Tänk om mannen i ditt liv skulle passera förbi och du var bunden till honom, ditt numera ex! Då skulle du kanske inte ens fatta att han fanns där, eller hur? Du är inte redo för någon annan nu, nu ska du vara i din sorg och gå igenom det här. När du läser här kommer du märka att de flesta kriser ser ungefär likadana ut. Först är allt så overkligt, man kan inte ta in något av det. Man kan reagera lite olika i det här stadiet, men vanligt är att man inte förmår äta och sova. Då är det bra att kunna försöka fokusera på det. Det kan också vara bra att försöka ta itu med det praktiska om man orkar det. Sedan kommer det andra faser, men du är just nu i full kris, och det är helt normalt. Om du inte vore det, skulle det vara mer alarmerande.

Jag håller med @Anine. Låt honom ta hand om barnen fullt ut när han ska ha dem såvida han inte uppenbart försummar dem. Sedan ska han naturligtvis också betala för huslån osv till ni sålt huset. Har du möjlighet så kolla med en jurist redan nu. De kostar en slant men det kan vara skönt att överlåta den här biten till någon annan. Framgent kan det ju även handla om underhåll och sådant, beroende på hur barnen ska bo.

Kram till dig! Vi är många här som vet hur det känns just nu. Det kommer bli bättre :heart:

3 gillningar

Det hade kunnat vara jag som skrev… alla tankar om framtiden, hur man ska träffa nån ny… barnen… starta bonusfamilj då? Nä usch…

Går du igenom samma sak just nu eller är du ute på andra sidan?

Jag är verkligen jättetacksam för allt mina föräldrar gör just nu. Jag har varit ganska dålig på att be dem om hjälp tidigare. Inte velat vara till besvär, ska vara stark och klara mig själv osv. Men nu har jag inget val. Mina vänner är också fantastiska. Jag har inte jättemånga i närheten, men de som bor långt bort skriver och frågar hur jag mår och hur det går. Vi har en grannfamilj som vi umgåtts med hela familjen (barnens bästisar) och de betyder otroligt mycket även för mig. Det är delvis för att vi måste flytta från dem som jag är så ledsen över att förlora huset. Visst, vi kan umgås ändå, men det blir inte samma sak som att bara kunna gå över till varandra när som helst. Nu bjuder mamman i familjen mig och barnen på middag, erbjuder sig att ha barnen hos dem så att jag får vila, sitter och pratar med mig i timmar m.m. Men jag kan inte riktigt ta emot det heller, det känns som att jag utnyttjar dem och som att jag aldrig kommer att kunna återgälda det (även om jag förstår att de antagligen inte ser det så). Jag har nog allmänt svårt för att inte vara stark och klara allt själv. Nu skrev jag visst en roman som svar på ditt inlägg :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Hej! Det är så tufft att separera. Det är livsomvälvande och svårt. En riktigt stor livskris.
Jag tror att det kan hjälpa att se det som olika sorger och olika delar. En del handlar om att du uppenbarligen kan se att ni inte är riktigt kompatibla i vad en relation bör innebära och hur man tar ansvar för varandra, vardagen och familjen man har tillsammans i en relation.
Det andra är din rädsla att bli lämnad.
Det tredje är din rädsla för det okända och för ensamheten.
Jag var rädd för ensamhet. Jag var väldigt rädd för att bli lämnad. Så pass mycket ångest väckte den känslan och tanken i mig att jag stannade kvar i en relation som var miserabelt dålig för länge.

Sen har du också sorgen över det som inte blev som du ville eller hoppades det skulle bli. Besvikelsen. Den är tung.

Jag kan tala om att det var tufft i början jättetufft men ensamhet, kris och sorgearbete. Men jag är så Glad och tacksam idag att min före detta, pappan till mitt barn, gjorde slut på vår relation,
Att han gjorde det jag inte klarade.
Jag har vuxit så mycket dessa tre år sedan separationen och har vunnit en styrka i mötet med mig själv och ensamheten jag inte trodde var möjlig.
Men det är möjligt! Och det är klart du är värd en sund, kärleksfull, nära, respektfull relation på alla plan.
Låt inte rädslan för det okända och ensamheten styra dina val.
Var modig.

Se till att du får samtalsstöd.
Hjälp med sömnen om du får mycket påverkad och dålig sömn.
Ät fast du inte är hungrig.
Sjukskriv dig om det blir för mycket.

I samtalsstöd kan du få hjälp att bearbeta och ta dig framåt. Du kan få hjälp att bli starkare i dig själv och i din egen ensamhet. Lära dig älska dig själv inifrån och ut.
Nu är du i kris. Men ha tillit.
Tiden är din vän. Såklart behöver du inte vara själv resten av livet men dundra inte in i en ny relation bara för att slippa ta itu med den ångest, stress och oro tanken på ensamheten ger dig.
Du är nog precis som du är. Och klarar mycket mer än du tror!
Kram!

1 gillning

Tack för att du tar dig tid att svara så snällt och klokt! Nu under eftermiddagen och kvällen har jag mått lite bättre. Kunnat äta lite grann, tvättat, städat åt husdjuren och lekt med yngsta barnet medan morfar tog äldsta barnet på en aktivitet. Det var väldigt skönt att bli av med ex-sambon ur mitt synfält, att pappa är här och så var jag iväg och pratade med vårdcentralens kurator under eftermiddagen. Men jag vet att jag anagligen kommer vara ledsen i morgon igen, mornar och förmiddagar är värst av någon anledning. Det är så mycket kvar av dagen då.

Det jag är mest orolig för är att jag inte ska orka ta hand om barnen när inga morföräldrar är här längre och jag måste återgå till jobbet. Som det ser ut nu kommer jag ju ett bra tag ha barnen allt tid, förutom möjligen varannan helg. Hur orkar folk? Även om jag alltid haft huvudansvaret för barnen så har det ju underlättat med en partner som lagat mat, handlat och ibland kunnat vara hemma med yngsta barnet när jag är med äldsta på hens aktiviteter.

När jag tänker så börjar jag också tvivla på mig själv. Ex-sambon har ju faktiskt bidragit, även om jag gjort mycket mer. Tänk om jag faktiskt varit orättvis i att kräva mer av honom? Han är ju inte fullständigt värdelös, det finns ju de pappor (och kanske mammor) som inte gör någonting alls för barnen och familjen. Det kanske är bättre att vara två och den ena gör lite än att vara själv och göra allting? När de tankarna kommer går jag runt och hoppas att han ska ändra sig och vilja försöka igen. Men sedan vet jag att det dels inte kommer att hända och dels att jag aldrig kommer bli av med bitterheten över det som varit dåligt i förhållandet. Jag förstår väl redan nu att det här egentligen var bäst. Men jag känner det inte, jag känner bara en besvikelse och frustration över att han inte bara kunde se hur egocentrerat allt var runt honom och gjort något åt det. Sedan har jag ju fel och brister också och han tycker ju att det är mitt beteende som har orsakat det här. Men jag vet innerst inne att jag objektivt sett inte har fel i att kräva ett jämställt förhållande där den enes behov inte alltid ska gå först. Det är bara det att han verkligen inte kan ta in att det ÄR hans behov som oftast gått först.

Sedan får jag också panik över tanken på att behöva vara själv och att jag aldrig kommer hitta någon som inte är såhär som också vill vara med mig. Jag vill verkligen inte vara själv resten av livet. Det hade varit skönare om jag känt att jag INTE ville ha någon ny. Men jag är så beroende av att ha en partner som trygghet, någon att kunna ringa när som helst när vi är ifrån varandra och någon jag kan vara mig själv med. För det kände jag alltid med ex-sambon, jag kunde slappna av i mig själv, behövde aldrig förställa mig eller anstränga mig för att vara något jag inte är. Det var därför jag valde honom till att börja med, med alla andra blev jag av med energi men med honom kunde jag bara vara jag. Jag är så rädd att jag aldrig ska hitta det hos någon igen, eller att jag ska nöja mig med någon som är likadan som ex-sambon, eller potentiellt ännu sämre, för att jag inte klarar att vara ensam. Samtidigt som jag bara känner panik över att jag måste hitta någon så snabbt som möjligt. Samtidigt som jag känner att jag absolut inte orkar träffa någon annan nu…

Förlåt för svammel.

1 gillning

Hej!
Du har fått så många fina och stöttande svar, så jag ska inte upprepa det. Försök bara lita på att kunde jag och så många här på forumet både ta oss igenom och komma ut starkare, gladare och lyckligare, ja då skulle det kunna bli så för dig också.
Det här med barnen… Om du behöver att ni tar 50/50 ansvar, så tycker jag att du ska kräva det. Jag håller med dig, det är oerhört krävande att ha barnen på heltid, och då var ändå mina barn stora! Jag har hunnit testa “alla” upplägg, noll boende, 100% hos mig, att syskonen växlar med varandra för att slippa ses… Men en vårdnadshavare kan inte neka att ta hand om sitt barn, inte ens din sambo kan det egentligen, så ta hjälp av familjerådgivning eller familjerätt för att få till ett hållbart schema. Hållbart för dig, inte bara för alla andra. Det är i alla fall min erfarenhet.

En annan fördel med att dela på ansvaret är att det ger dig bättre möjligheter att bygga upp ditt eget liv, syssla med sånt du gillar, och efter ett tag vara redo för att träffa någon ny. För jag är säker på att du kommer bli redo. Men stressa inte. När du kommer till läget att du kanske vill dejta, eller råkar träffa nån på nåt fritidsintresse, ja då kommer delat ansvar över barnen vara så otroligt värdefullt, och göra allt så mycket smidigare.

2 gillningar

Har man brist på självinsikt och inte vill växa och se sitt eget agerande och interagerande så går det ju stick i stäv med att man skyller ifrån sig sakers rådande läge på den andra parten.
Vill han/kan han inte växa och våga se sig själv så förändras ingenting. Båda parter måste vilja. Det är en grundförutsättning tänker jag.

Jag tänker att du kan få något så mycket bättre ”han är ju inte fullständigt värdelös”.
I mina öron är det en riktigt låg måttstock. Det minsta man kan kräva i en sund relation är lyhördhet, kommunikation och vilja till samarbete. Finns inte det så måste man på allvar våga fråga sig varför man är kvar i relationen.
Om rädslan för att bli lämnad, ensam utan tryggheten av en annan vuxen är det som du upplever styr dina val till stor del skulle jag verkligen varmt rekommendera dig att börja gå till botten med varför du upplever ensamheten så svår och skrämmande.
Vad är du rädd för att du ska möta i ensamheten? När bullret tystnar och du blir själv med dig själv?
Lär du dig trösta dig själv inifrån, ta hand om dig som du vore din allra närmsta person, ge dig själv den respekten och kärleken så ökar dina chanser att träffa någon som ger dig den kärlek och respekt du söker. Kolla in anknytningsteorin om du inte gjort det redan! Det är inte hela svaret men kan vara en viktig pusselbit till att se varför vi som är mycket rädda att bli lämnade agerar som vi gör och känner som vi gör. Vi är förstås alla individer men många svar finns att hämta där. Det finns så mycket det går att jobba med för att skapa en tryggare relation tlll sig själv.

Ta det från en som verkligen känt denna panik. Du klarar det! Och det du får möta hos dig själv i ensamheten är en möjlighet till läkning, till självkärlek och respekt och kommer göra dig så mycket starkare när du väl träffar någon igen. Tro mig!

Att vilja välja någon i sitt liv är en helt annan sak än att stanna kvar i en relation som inte gör en lycklig pga rädslan att vara ensam.
För kruxet är att det är svårt att se vad man egentligen behöver och vill ha i en relation, våga prioritera det och stå för det om rädslan för ensamheten till stora del styr ens val.

Det är ju så tufft att separera. Det är riktigt omvälvande och finns det dessutom barn med i bilden är det ännu tuffare.
Det kan komma och gå så mycket känslor. Pendla så mycket. En dag en stund i taget💕
Kram till dig!

2 gillningar

Dette er til @Kvist, selvsagt.
Det er en kjempeluksus å ha barna annenhver uke når man går inn i et nytt forhold. Enslige foreldre har ikke det, så ikke se så negativt på det når du er så klar på at du skal inn i et forhold, helst i går.

1 gillning

Jag kämpade med samma sorg under lång tid innan jag kom fram till att han helt enkelt inte bryr sig om andra människor än sig själv. Nej, han älskade aldrig mig och nej, han älskade inte barnen heller. Han gillade oss så länge vi var till nytta för honom, men annars fick det vara. Hans nöjen, hans intressen, hans sömn, hans pengar, hans hälsa och lycka gick alltid först. Så har han alltid varit (fast jag inte ville se det!) och så kommer han alltid att vara.

Tänk inte på “någonsin” nu! Tänk ett halvår framåt; det räcker. Visst klarar du dig ensam med barnen i ett halvår? Du har många år på dig att fundera över om du vill satsa på ett nytt förhållande, och den dagen du vill det, då finns det gott om lediga män.
Det värsta du kan göra mot dig själv och mot barnen, det är att ha för bråttom. Låt chocken släppa, sörj den framtid som inte blev av och låt det ta tid. Sedan kan du börja planera för en ny och bättre framtid!

2 gillningar

Tack för fina råd. Det är så mycket som händer nu och känslor att bearbeta hela tiden. Just nu ikväll känner jag att jag verkligen är värd bättre än honom och att jag klarar det här själv. Men i morgon kan det vara tvärt om. Och det kanske får vara så nu ett tag framöver.

1 gillning