Hur umgås med ex och barn

Har diskuterat frågan med vänner och fått olika svar. Därav vill jag höra er åsikt i frågan.

Skild sedan 1 år. Barn som är 3 och 6 år. De bor vv och det funkar bra.

Vi umgås och reser en del tillsammans med barnen. Detta fungerar bra och det råder harmoni under resor och umgänge.

Själv tycker jag det är positivt att vi kan umgås och resa med barnen.

Nu har jag från flera håll fått höra att detta inte skulle vara bra för barnen då de skulle ta skada av att vi umgås (för tätt) och att barnen då får förhoppningar om att det finns en chans att familjen kanske kan återförenas.

Hur se ni på det?

Som allt annat finns det inget rätt eller fel. Gör det som känns bra för er familj. Det är väl mycket bra att barnen har två föräldrar som kan umgås och har respekt för varandra. Låt barnen vara kvar i detta så långt som möjligt tycker jag.:heart:

4 gillningar

Låter fantastiskt bra. Det som jag tänker på är när någon av er träffar någon ny. Då kanske umgänget och resandet kommer förändras och då kanske era barn blir ledsna, besvikna etc… beroende på deras ålder såklart.

Sen en sak. Barnen kommer ALLTID hoppas på att föräldrarna skall bli ihop igen. Så om det inte är fallet för er kanske ni skall vara tydliga med det.

@Pettan Jag har fått exakt samma reaktioner. De tycker att det är skadligt för barnen att i umgås och hittar påskar tillsammans. Jag tänker tvärtemot. Vi visar våra barn att vi kan hålla sams och sätta dem först. Nu är mina barn lite större, 8 och 10 år, så det går att resonera kring att vi inte kommer att bli tillsammans igen.

Som @Minglan skriver så kan det var så att de hoppas att vi ska bli tillsammans igen, men det tror jag de hade gott oberoende på om vi umgås eller ej. Även kanske till och med om vi träffar någon ny…

Nej tack vill inte leka låtsasfamilj och ge hopp till mina barn mer… tyvärr gjorde vi detta dvs umgicks och semestrade ihop …och ångrar mig djupt då mina barn fick förhoppningar… nu har jag brutit helt och satsar allt på barnen som nu är mycket gladare😊

Håller med att det är tufft med låtsasfamiljekänslan! Skild sen 2 år och va en turbulent period men jag o ex gör saker ihop för barnen skull små utflykter och skolavslutningar mm jag här flyttat närmare nu ex och det funkar bra för barnens skull men jag här dragit gränsen vid julafton och större högtider där tar vi varanat år! Blir väldigt skumt o smärtsamt med leka familj då men små saker funkar bra och i mina ögon räcker det så! Det är ändå bra att vissa för barnen att mamma o pappa kan prata med varandra

Tack för svaren! Blir dock inte klokare.

Vi leker inte låtsasfamilj. Vi erbjuder barnen sin mor och far vid tillfällen. Tror ni verkligen barnen tar illa upp av det?

Jag ser det som positivt att kunna umgås och resa tillsammans…

2 gillningar

Jag ser det oxå som positivt och tycker att ni ska fortsätta så länge det går. Ni är fortfarande en enhet.

Men det finns en spricka där, som ger rum för nya partners. Och när en sådan kommer in är ni inte en enhet längre.

Så gick det tyvärr för oss. Sen mitt ex träffade en ny så tappade vi helt kontakten, eftersom han då reste en tät mur mot mig. Även om vi skildes 2016 så är det först nu som skilsmässan känns, på riktigt. Och nu som allt förändras.

Era barn får nu vara med om en mjuk övergång och förberedelse på detta. Så ta vara på det.

Jag gör samma med mina barn på 5 och 12 och det funkar jättebra!