Hur tog barnen det?

Att berätta för barnen var det värsta jag har gjort i hela mitt liv. Att krossa deras tilltro till världen och skaka om hela deras värld på det sättet var fruktansvärt. Min yngste förstod inte vad skilja sig betydde och trodde att både jag och x skulle flytta. Han blev skräckslagen.
Men vi redde ut det och efteråt var det en lättnad. För tiden innan, när jag visste att de snart skulle bli rädda och ledsna, men de trodde att allt var som vanligt, den tiden var ännu värre…

De har ändå tagit det bra tycker jag. Det är en sorg att de alltid måste sakna den ena av sina föräldrar. Men de är ju anpassningsbara och har vant sig vid den nya situationen. De bor hela tiden på samma ställe, och hag och x turas om att bo där med dem. Det har nog varit bra för dem tror jag.

Har också funderat på om barnen ska få bo kvar i huset medans vi vuxna turas om att bo växelvis hos dem. Har du och ditt ex varsitt annat boende? Kommer man vidare i sin egen läkningsprocess när man fortfarande ”delar” boende tycker du?

Vi delar även det andra boendet, men äger varsin lägenhet. Barnen bor i min, dvs jag köpte ut x.

Det jag kan säga om det är att…det funkar. Det finns stora nackdelar (ett evigt släpande av grejer till exempel) men det hade ju barnen fått göra annars. Sen kan jag irritera ihjäl mig på x ibland, men jag försöker behandla honom som att han är en inneboende jag inte känner så väl. Dvs jag tar upp en diskussion när problemen blir för stora men hugger inte på varje småsak.
Vi kommer inte att hålla på så här i all evighet, men än så länge är det en bra lösning. Men jag tror att det vore svårt om man var väldigt osams eller om någon hoppades på en återförening.

Tack för ditt svar. Det kanske kan fungera bra i en övergångsfas för oss. Så svårt, ja omöjligt, att veta vad som blir bäst för barnen i långa loppet. Speciellt när man själv inte kan tänka riktigt klart.

Vår 10åring, blev naturligtvis ledsen när vi berättade. Men måse nog ändå tillstå att det har funkat relativt bra. Barn är duktiga på att anpassa (både på gott och ont), han bor VV hos där vi båda flyttade in i nya boenden.

Det har nu gått drygt 1år sedan vi började med VV.
Vi har en hyfsad dialog med varandra och vi håller heller inte benhårt på VV, utan om han längtar till sin mor så får han naturligtvis åka dit tidigare, eller mitt i veckan och samma från hennes sida.
Även om det kan kännas jobbigt inombords så tror jag ändå att det har varit en bra väg att ha ett flexibelt förhållningssätt just gällande detta.
Dock innebär det naturligtvis inte att vi alltid följer hans minsta vilja bara för att han blir arg etc, men det har skapats en bra, naturlig och öppendialog kring skilsmässan och det som förs med.

Det är inte förrän nu som jag upplever att sonen börjar ställa frågor eller, fäller kommentarer, typ:
-Tänk när vi bodde vid gamla huset, då gjorde vi si och så.

Har också upplevt att han ibland har hållit tillbaka att berätta vad han och hans mor har gjort, många gånger då jag tror att han är rädd för att jag ska bli bli ledsen eller känna mig ensam. (Hon har träffat en ny)
Jag upplever det som att han också många sätt tycker att det är spännande vilket både kan vara en lättnad och en sorg.

Är det något jag verkligen lärt mig om skilsmässan är vikten av kommunikation, och det gäller ju även våra barn. Så lätt att fokusera och se vikten av kommunikation på det “vuxna” planet, men blir nästan än viktigare nu att se till att kommunikationen med barnen fungerar. Att skapa en öppen atmosfär för barnen att få tänka, funder, grubbla, ställa frågor etc.

Men generellt får jag nog säga att det är nu som jag börjar se mer reaktioner från hans sida, jag själv kommer från en uppväxt med skilsmässa och jag minns att tankarna kunde sitta i flera år efter själva skilsmässan.

Precis som vi har barnen en lång bearbetningsperiod, blandar man sedan in ev nya partners och deras barn som mitt X har gjort, så är det ytterligare en faktor att ta in.
Varlighet och kommunikation är två bra grundstenar att förhålla sig till.

Jag och sonen har alltid stått varandra nära, vi är ganska lika både till utseende och sätt :grin:, men känner att vi på många sätt kommit varandra än närmare vilket i allt ändå känns härligt. (Det utesluter INTE att det slår ner blixtar och går åska hemma hos oss… Något som ibland känns så oerhört dränerande, frustrerande och tungt, när man nu står själv i ovädret…)

Ta hand om dig @FreeFalling, du får gärna återkoppla hur det gått och går, du är inte ensam. Vi är många som stått inför frågorna, oron och ångesten.
Men glöm inte att barnen kommer gå parallelt med dig sedan med sina funderingar. Prata mkt med dem, visa att du finns där, kramas mkt.
Barnen kommer också reagera olika något som tråden påvisar, så bli inte ledsen, orolig om de blir inneslutna eller utåtagerande, visa bara att du finns för dem. Var heller inte rädd för att visa hur du känner. Jag vet att jag grät många gånger, vet att alla förespråkar olika. Men fungerade bra, vill ändå tro att det visade sonen att det var okej att gråta, sörja situationen.

8 gillningar

Vi pratade med dem idag. Tänkte naivt att jag kunde mjukt glida in på det men de slog bakut direkt. Barn är inte dumma, de fattade ju vad som är på gång trots att jag försökte ta det lite lugnt. Så det har varit en svår dag. Dottern tog det väldigt hårt, hon var helt knäckt här. Så hemskt att se. :disappointed:
Pojken sa nyss att om ni skiljer er kan väl en av er komma på lite fika?
Lille vännen…

7 gillningar

@FreeFalling Hur har det gått och hur känns det idag?

Dottern är arg (ledsen) och lillebror orolig.
Frun och jag är helt slut.

1 gillning

Om du inte redan gör det, så börja lyssna på skilsmässopodden. De pratar bla om detta med att berätta för barnen och tiden efter det. Men även allt annat kring skilsmässor.

1 gillning

Tack för tipset men jag har provat. Pladdrigaste människorna jag hört! :blush:

1 gillning

Jag tycker den podden är toppen, men smaken är ju olika :blush:

1 gillning

Det är en svår tid och alla barn reagerar olika.
Med det som utgångspunkt så det enda man verkligen kan göra är att visa att man finns för dem. Precis som vi äldre så kan de bli utåtagerande likväl som att stänga in sina känslor.
Jag har alltid kramat min sån mycket, och han är precis som jag i stort behov av närhet. Men efter att vi berättade så kramade jag om honom än mer, berättade att jag älskade honom, något som jag fortfarande gör väldigt ofta.

Rätt eller fel men jag har under hela processen visat min sorg, varit ledsen osv, visat honom att det är okej att sörja, gråta.
En eloge till mitt X som sa att det var hon som ville skiljas, då jag vägrade att säga att vi gemensamt tagit beslutet. Naturligtvis är det oftast inte enbart en som är orsak till att två träter. Dock så var det sällan några bråk under våra 19år, så som för så många andra hamna jag i chock. Så vi poängtera att vi båda hade del i upprinnelsen till mitt X beslut.

Jag tror att man måste inse att precis som vi så har barnen en sorgeprocess, de har ju inte varit involverade eller medvetna öht. De får reda på ett beslut som de inte kan påverka utan enbart skall finna sig i. Så det är klart att de hamnar i precis samma faser som vi gör. Dvs Chock, Reaktion, Bearbetning och Nyorientering.

Vi läser ju många här på forumet där det tar lång tid, år innan man kommer fullt ut på banan igen. Vi kan då säkerligen också räkna ut att samma torde gälla för våra barn. Vilket faktiskt skulle kunna innebära att det tar många månader innan barnen kanske tom visar något.

Så jag tror att man bör hålla ett öga på barnen, visa att man finns där och visa att det är okej att visa känslor, att det är okej att prata om det. Också vara beredd på alla möjliga frågor, därav så anser jag personligen att ärlighet är otroligt viktigt. Visst bör man kanske dämpa vissa saker, men jag tror att barnen ser om vi ljuger för dem vilket förvärrar saker än mer.

Men som sagt enbart mina åsikter, och hur jag gjorde med sonen och fortfarande gör.
Krama, krama, prata, visa förståelse och empati.

Kram och ta hand om dig @FreeFalling

4 gillningar

Tack! Önskar att vi kunde vara lite mer konkreta i nuläget. Frun har ju en lägenhet på gång. Men jag kunde inte säga mer nu. Troligen dumt för nu finns en osäkerhet om hur det ska bli hos dem. Så jäkla svårt det här. Jag kunde säkert ha agerat annorlunda under hösten, men att få höra att man bara är en ”vän” efter 20 år är inte så kul som ni alla vet.

Inte heller alltid enkelt att vara konkret i situationen, tror man behöver lite distans. Även jag började med att göra ett antal åtgärder som kan te sig logiska så var inte alltid tankarna så logiska. Särskilt inte underprisen som vi levde under samma tak. Hur jobbigt det än var när hon flyttade ut så var det inte förän då som jag började att bearbeta på riktigt.

Klart att vi alla säkert kunde agerat på olika sätt, men samtidigt så är det reaktioner som uppkommer på en situation som vi aldrig någonsin hade påräknat. Att tro att man ska handla rationellt och logiskt i alla situationer samtidigt som man är i chock är realistiskt. När jag läser tillbaka i min egen tråd så ser jag tydligt hur tankar och agerande förändras med tiden. Du kan läsa min historia om du vill det, finns länkad i mitt namn (profil).

Osäkerheten kommer alltid att finnas för barnen, men som sagt tror på att försöka hålla dem inne i loopen, särskilt när det kommer till boenden. Detta då det defakto kommer bli deras hem. Så mitt råd är att vara så öppna som det går samt som tidigare finnas där för barnen.

1 gillning

Det finns ju en osäkerhet hos mig också. Jag vet inte heller hur det blir. Det som är säkert är att hon har en lägenhet. Vem vet hur hon kommer att reagera när hon väl sitter där. Hon tvekar nu, men det är ju svårt när verkligheten kommer farande. Nu såg hon tydligt hur hennes planer påverkar familjen.

När man försökt allt och ändå skiljer sig, för det är så det går till. man försöker ALLT, då får man helt enkelt ta det - smärtan man orsakar barnen, skulden. det får man leva med. lära sig leva med. Ett är säkert. man tvivlar alltid. Då ska man komma ihåg varför man valde att skilja sig. Det gör så jävla ont. men man överlever, och det gör barnen med.

2 gillningar

Sant. Det jag kämpar med är att inte få för mig att hennes tvekan har nåt med att hennes känslor för mig har ändrats. Lätt att få en strimma hopp av ett leende eller en blick.