Hur tar man av sig offerkoftan

Ja, jag har alltid sagt att jag inte skulle leva kvar i en relation för barnens skull eftersom jag inte anser att det är bra för barnen att föräldrarna håller ihop av den anledningen.

Sen är det ändå precis vad jag gjorde själv - fast kanske inte av samma anledning som de flesta tänker när man säger att man ska hålla ihop för barnens skull.
Ingen lätt sits och jag förstår @Solis även om min ex inte var så illa som hennes ex. Och om jag blev så påverkad av min ex förstår jag att det kommer krävas mer både tid och jobb (och kärlek) för att Solis ska komma tillbaks till sig själv.
Var snäll med dig själv @Solis - om ingen annan är snäll måste åtminstone du själv vara din vän.

4 gillningar

@mordillo jag har lyssnat om och om igen på låten och gråtit. Den säger en hel del. Tack❣️

Men kan någon hjälpa mig hur jag ska bli fri känslan av att vara dålig och psykiskt störd som gör att mina barn mår dåligt som mitt ex sagt i många år till mig inför barnen och vänner. Jag känner alltid att jag måste stå till svars för honom trots att han inte längre borde ha något att säga till om när det gäller mig. Sist han talade om hur dålig jag och min mamma är var för snart ett år sedan vilket jag skrivit om när det hände. Men rädslan ligger hela tiden i magen att jag ska råka träffa honom eller att han ska ringa mig och skälla ut mig.

Tänk dig att du ser tillbaka på några situationer från ert liv tillsammans, behöver inte vara de värsta utan bara situationer där du känner att det skaver eller du känt dig dålig.
Sen byter du ut dig mot din vän och hennes familj och tänker dig att hon är i din situation.
Hur känns det? Tänker du att hon gör fel? Är dum? Hur tycker du att hennes man beter sig mot henne?
Vad skulle du säga till henne?
“Men herregud människa så dum du är!” tror jag inte du skulle säga till henne men däremot tänker du säkert det till dig själv.
Prova var lika snäll och ha samma medkänsla mot dig själv som om du vore din vän.
Självmedkänsla : hur du kan stoppa självkritik och förbättra relationen till dig själv och andra - Agneta Lagercrantz - inbunden (9789127137936) | Adlibris Bokhandel

Lycka till. Kram.

3 gillningar

Julafton var faktiskt väldigt harmonisk och jag kände mig till och med lycklig när jag var med mina döttrar och våra nära och kära, det är mååånga år sedan jag kände att julafton var så mysig och trevlig.
På juldagen for barnen till sin pappa en liten sväng varav jag åkte ner i avgrunden för ett tag, men jag tog tag i mig själv och drog iväg på spinning och core. Efter träningen var den jobbiga känslan som bortblåst och jag kunde åka en sväng till min systerdotter med familj på middag.
Med andra ord… även fast det fortfarande är jobbigt många stunder kan jag även känna känslor som lycka och harmoni mellan varven :smiling_face_with_three_hearts:

9 gillningar

Så underbart och glädjande att höra :heart_eyes:

1 gillning