Hur strukturera info innan Vårdnadstvist

Varför inte? Att bara ha den inställningen är ju ett bedrövligt föräldraskap. Det visar att han är beredd att göra det. Kronofogden bevis finns ju. Det övriga har jag på sms. Man ska ge barnen en god fostran och inte lära dem vara lagOlydiga även om man själv inte begår det. Jag kan ju inte tala gott om att ”man kan ju snatta i en affär om man kan och vill, det gör inget” trots att jag inte gör det själv. ”Barn. Det gör inget om man bryter mot smittskyddslagen” trots att jag inte gör det.

Du måste kunna bevisa det du hävdar. Det du inte kan bevisa finns helt enkelt inte.

Det där med att utsätta barnen för risk att hamna hos kronofogden är något du kan ta på. Det är uppenbart inte till barnets bästa och du borde hyggligt lätt kunna bevisa det.

Om han åker tåg med covid-positivt barn ska dj både polisanmäla och anmäla till soc.

Det är såklart bra att du har kvar sms, men detta är alltså något han skickat till dig? Om han inte faktiskt genomfört det så lär han väl säga att han bara skrev så till dig men aldrig skulle ha gjort det.

Fokusera på att argumentera kring barnens bästa, inte på ett allmänt karaktärsmord.

"Varför inte " är för att det riskerar att skada dig mer att framstå som att du stämmer honom på vårdnaden av hämndlystnad än vad det skadar honom att han skickar störiga och provocerande sms till dig.

Om han faktiskt gör grejerna och du kan bevisa det så är det värt att ta upp.

Barnen har redan hamnat hos fogden pga honom.
Jag lyckades som tir var hinna få det sekretessbelagt så att det inte syns mer. Barn får det två gånger.
Jag har såklart bevis på allt i form av sms, mail och jag har även inspelat middagssamtal med barnen. Det är inte olagligt att spela in samtal som du är med i själv.

1 gillning

Så är det. Dessutom har vi fri bevisprövning i det här landet. Saker som tillkommit på ett olagligt sätt får också andvändas som bevis, men sedan kan man ju få ta konsekvenserna för det olagliga efteråt.

1 gillning

Det är han som vill hämnas mig nämligen. Han är oerhört bitter. Jag vill bara få till en bra kommunikation och har kämpat för det i ett år och även sökt hjälp hos rådgivare för det. (Men det blev tyvärr bara sämre). Jag har inget alls att hämnas, men jag är uppriktigt orolig för hur det blir när barnen hamnar i övre tonåren och börjar vara ute och festa då x inte vill prata med mig… Mitt förtroende för hans föräldraskap är tyvärr noll. Jag har slutar förvånas.

Det är inte så att jag menar att du gör det för att vara hämndlysten. Men jag tror att du ska fokusera på argument och exempel som rör specifikt barnens bästa, där du kan vara konkret och utveckla varför det är dåligt för barnen att han har vårdnad. Att de hamnat hos kronofogden p.g.a att han sköter deras post är absolut ett bra argument. Att bara rent allmänt dra fram “alla grejer som är dåliga med mitt ex” riskerar att framstå hämndlystet.

5 gillningar

@Mamma17 hur går det för er?

1 gillning

Kan du kolla om det är samma personer som ska vara med? Kan du isf prata med denne innan om din upplevelse? Hade ni protokoll? I så fall kan du ju kräva att få tillägga till protokollet att mötet var ensidigt och vinklat fyllt med lögner och att inte dina ord togs på allvar.

Som jag alltid säger. Spela in!!!

1 gillning

Nej det är nytt nu.
Det vi var på tidigare var ju nåt man erbjöds 5 samtal innan familjerätten.

Ska jag visa alla att jag spelar in? Detta blir face to face för mitt x ville det. Och inte mig emot

1 gillning

Använd inga känslor , var inte emotionellt engagerad ( agg mot x) var saklig , focus på barnet/barnen . Tar x upp saker om dig som är felaktiga - svara bara det får stå för dig .

Iskall . Focus barnet .
Min erfarenhet. Minsta lilla du agerar känslosamt - förlorar du trovärdighet. Tyvärr . Men de bryr sig inte om era konflikter - bara barnet/ barnen .

Mitt x har gjort så mycket så jag vet inte vart jag ska börja … men tyvärr händer inget ändå .
Socialtjänsten har sina steg de följer . O ärligt - BBIF tror jag inte står för vad det sägs stå för .

Alltid barnen i focus .
Vad han gör med era barn ( låter de sova hos andra, lämna bort dem för passning ) får han tyvärr göra så länge han inte utsätter barnen/ barnet för fara .

Sjuka lagar i dagens Sverige .

2 gillningar

Jag skulle inte visa att jag spelar in. Eftersom jag själv i stort sett alltid har telefonen i handen så skulle det inte vara svårt för mig att lägga den på borde och förhoppningsvis få bra ljud.

Att spela in är både för att komma ihåg vad som sagts och att kunna bevisa det. @Caritairene fick väl dödshot på sina samtal men inte spelade in vilket ju är sådant man skulle vilja ha sparat.

Men som sagt. Fokus på barnen. Vad som är bäst för barnen och varför.

2 gillningar

Tack. Kloka ord från dig.
Jag har nu bokat tid med en jurist på fredag. Känner att jag vill bolla med någon innan första samarbets-samtalet, så att jag inte gör bort mig ifall detta inte leder till något…

1 gillning

Hur har det gått med allt?

1 gillning

Familjerätten är på min linje. Vill han inte prata o kommunicera med mig så måste vi göra någon slags lista… någon slags överenskommelse… men det vill han inte.

Det senaste är att han tillåter min 13-åriga dotter att gå på Avenyn i Göteborg en lördagkväll. Jag tillåter inte det, men kan och framförallt får inget göra då hon är hos honom. Bara för mig att be till Gud att det går bra till helgen då hänger i Göteborg

1 gillning

Jisses Amalia. Det skulle inte jag heller! Det var något annat när jag var ung…

Vad tycker dottern?

Om ärendet fortfarande är aktuellt och du bor i Göteborg tycker jag du ska ta kontakt med Annika Stanislaus. Jag har henne som mitt ombud i pågående vårdnadstvist och hon är superbra med en massa knep för att få ensam vårdnad. Polisanmälningar är alltid bra t.ex. Se till att det är av en sådan karaktär att de inte bara kan lägga ner det direkt. Eftersom polisen har mycket att göra tar det lång tid och innan dom faller där kommer besluten i vårdnadstvisten vara till din fördel (pga pågående ärenden). Sen måste du se till att ha bra kontakt med Socialtjänsten, berätta för dem hur jobbigt allt är och hur dåligt du mår pga pappans beteenden. Lycka till!