Hur strukturera info innan Vårdnadstvist

Ni som haft jobbig vårdnadstvist, har ni idéer på hur man kan strukturera upp all information man samlat på sig, (om ni nu gjorde det)?

Jag har skrivit dagbok i ca ett år och den är fylld av händelser som jag vill ta upp i en framtida tvist. Mitt x ”hjälper” mig verkligen med vårdnadstvisten eftersom han helatiden gör nya knasigheter som jag dokumenterar. Men, allt är i en kronologisk ordning så därför är allt långt att läsa och svårt att hitta i och svårt att få en bra överblick. Jag vill ju även ha med bilder på sms och mail och då blir det ännu längre och ännu rörigare.
Har ni tips och idéer på hur man strukturerar upp infon på ett bra sätt? Jag använder nu Word men har funderat använda Scrivener eller nåt annat program där man strukturerar upp bokmanus…

Även jag tar tacksamt emot tips här.
Jag tänker att man kanske borde försöka sortera under sökord/ämnesord. Utöver den kronologiska ordningen.

Jag har testat både word och excel men inget är riktigt bra för ändamålet.

Ibland blir jag också så matt att jag inte orkar dokumentera ordentligt trots att jag vet att jag behöver göra det. För mig själv och för barnen.

1 gillning

Känner igen det… Jag har också provat Excel men inte lyckats…

OneNote: det är som en bokhylla. Du bygger flikar och underflikar, extremt strukturerat och lätt att hitta. Finns även en sökfunktion. Jag har använt detta i åratal i mitt jobb och älskar struktur och ordning som det skapar!

Jag hade i stället för år/tid ordnat upp i teman t ex ekonomi, samarbete skolan, barn x, barn y. Och då i dessa flikar skrivit kortfattat datum och vad som hänt. Det blir som en slags dagbok men mkt strukturerat.

3 gillningar

Jag skulle tro att den jurist som du har som ombud kommer att ha en egen idé om hur målet bör läggas upp. Om jag skulle göra det skulle jag dock utgå från “Barnens bästa” vilket är det som ska vara vägledande för hur vårdnad döms.

Med utgångspunkt från barnens bästa skulle jag sedan formulera några huvudargument för varför du står för barnens bästa men x:et inte. T.ex.

  • att han utsätter dem för risker (åka båt utan flytväst, skulder hos kronofogden, lämna dem ensamma till sent på natten mm.
  • att kommunikationen inte fungerar (visa då på att du försökt kommunicera och visa exempel på hur han brister i kommunikation
  • att du kommer att se till att barnen kommer fortsätta ha en god kontakt med fadern och hans släkt även om du får vårdnaden (exempel! Har du god kontakt med x-svärfamiljen?) och x:et inte.
2 gillningar

Här är ett examensarbete i Juridik som kan ge endel insikter.

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1940050&fileOId=1977217

1 gillning

Tack då mycket :pray:

Vilket år är x-jobbet från?

Som i Microsoft OneNote?
Skall ladda ner och kolla och börja kategorisera.

1 gillning

Precis!! Testa :grinning:

Det verkar inte stå, men de nyaste referenserna är från 2009.

1 gillning

Restenavlivet: nyss upptäckte jag att mitt x tog utdelning ur företaget då jag ägde 50% av aktierna men han tog min andel själv. Så han gjorde något brottsligt. Det är grovt bedrägeri (eftersom summan var så hög) och det brottet har inget böter utan bara fängelse. Så mitt x är brottsling :open_mouth: Fast kan jag utnyttja det i en vårdnadstvist? Det drabbar ju inte barnen…?:thinking:

Jag tror inte att det är en framkomlig väg vad det gäller vårdnadstvisten.
Däremot är det något du ska driva separat.

1 gillning

Tänkte att han ju faktiskt gjort sitt andra brott nu (struntat i att betala skatt och snott mina pengar)
Sedan har han uttalat två andra brott han väl kan begå: åka tåg med Covid19-smittade barn nu till påsk (bryter mot smittskyddslagen) samt att han funderar på att langa ett luftgevär till son på 14 år (pappan betalar och sonen ska sedan betala pappan).
Så nu typ 4 brott han är kapabel till

Jag tror fortfarande inte att de är gångbara i vårdnadstvisten. Endast sådant som går att hänföra till barnens bästa passar in där.

3 gillningar

Känner du att du vill ha med det, så kategorisera in dem under ett tema, tex brott.
Så behöver du inte i nuläget inte välja vad du gör med informationen.

1 gillning

Du ska nog akta dig för att ge en “Jag hatar mitt ex för allt eftersom han har varit ett svin mot mig” vinkling på ditt fall. En sån sak som att han har lurat dig på en massa pengar är ju förjävlig, men tar du upp det i vårdnadstvisten låter det mer som att du är ute efter hämnd.

5 gillningar

Jag förvisso. Jag vill dock bara visa hur han är.
Allvarligt är jag orolig för högre tonåren. Jag förvånas inte ett dugg om han köper ut till dem efter allt annat… så tanken är inte att tycka synd om mig utan att visa hans dåliga moral

Jo, jag förstår hur du tänker och det är klart att det inte ser bra ut om han begått brott. Men tyvärr så tror jag det ser X10 gånger sämre ut för dig att se hämdlysten ut och som att du vill dra upp allt dumt han gjort mot dig personligen. Så det sänker dig mer än det sänker honom att dra upp det.

Tvivlar dessutom egentligen på att ekonomisk brottslighet påverkar chansen att behålla vårdnad nämnvärt. Det är väl om man får sitta inne den delen kanske ses som besvärande.

Ja, det där med covidsmittat barn på tåg, köpa luftgevär och sätta hos fogden kan du absolut använda. OM du kan bevisa det på ett sätt som håller i rätten. Att bara hävda det eller hävda att han sagt att han skulle göra det fast sedan gjordes det ändå inte, riskerar nog att inte heller hjälpa ditt case.

1 gillning