Hur ska separationen gå till?

Hej

Vi är på väg att separera. Mitt initiativ.
Två barn 12 och 14 år.

Jag kommer flytta till ett annat hus.
Hur ska man göra allt rent praktiskt? Allt från att berätta för dem, till själva flytten?
Ska de vara med och flytta?
Ska man flytta successivt eller bara bestämma ett datum och från den dagen sover jag i nya huset? Ska man ha varannan vecka direkt eller kortare intervaller i början? Vad gör man om barnen inte vill flytta med?

Mycket tankar som snurrar…

Det är ju ändå så pass stora barn att de bör få vara med och tycka till om lösningar och möbleringar mm. Vår vr 10 och 13 när vi separerade, de fick veta ganska direkt. Vi fattade de stor besluten men de fick tycka.

Vad det gäller boende så är det nog ändå lättast om man bestämmer ett schema och håller sig till det. Veckovis fungerade bra. Särskilt i början när även ni vuxna kommer att få delvis nya roller gentemot barnen är det bra att hålla på schemat så att ni får komma till ro i det nya. Senare kan barnen bo i längre perioder hos den ene eller andra föräldern utan att förlora relationen.

Min äldste bodde i perioder bara hos mig, sedan växelvis igen för att senare flytta hem till pappan. Då blev det istället den yngre som bodde bara hos mig. Jag har goda relationer med båda barnen medan pappan tyvärr inte kämpade lika hårt för relationen till det yngre barnet. Nu har de bara pliktskyldig kontakt. Ett exempel på hur det kan gå.