Hur ska jag tänka Ang. min pappadagar?

Jobbar två skift. Tänker kanske va ledig min förmiddagsvecka och ha sonen då. Alltså vv. Hur länge ska jag ha vv? Eller ska jag va helt ledig med sonen under en längre tid? Vad är bäst ekonomiskt?
Om jag tar helt ledigt från jobbet och har min son hur länge ska/bör jag ta då?
(Förstagångspappa)

Jag va hemma 7 mån vardera med båda barnen

Iom att ni är två som vill ha växelvis så är det väl en bra idé?

Om det är bra ekonomiskt att göra så beror nog på om du kan få uppfyllning av arbetsgivaren eller facket? Isf har de väl krav på hur mycket ledigt man ska ta.

Finns uppfyllnad ekonomiskt från facket.
Tänkte ansöka om 6 månader vv sen kan jag väl avbryta om det inte skulle bli bra eller om jag vill börja jobba heltid innan 6mån gått?

Det låter bra :ok_hand:

Viktigast av allt i livet just nu är att du framför allt annat prioriterar ditt barn och ffa. DIN chans att genom kvantitetstid få en precis lika nära, eller närmare, relation med ditt barn som den andra föräldern :family_man_boy: :two_hearts:

Har ditt x tagit ut sina dagar så är det väl iofs din tur att ta över helt…

1 gillning

Tänk på att arbetsgivare ofta har en gräns på antal perioder man får ta ut föräldraledighet, har rätt till 2 perioder enligt föräldraledighets lagen. Arbbetsgivaren får bevilja flera om de vill men kan i te neka dessa två. Värt att tänka på när du planerar!

Kolla upp om du omfattas av föräldrapenningtillägget ifrån AFA.

Värt att nämna ang tillägget från AFA, det gäller bara fram till barnet fyllt 18månader.

Vill man ha det löpande så ansök direkt, sätt startdag vis barnets födelse o slutdag vid barnets 18månadersdag, sen sköter AFA detta automatiskt varje gång du får en utbetalning från FK under denna tid.
Föredrar du att få det som en klumpsumma så vänta med att ansöka tills barnet börjar närma sig 18månader, men ange samma period.

1 gillning