Hur ska jag övertala mig själv?

Hej!

Jag gjorde slut med en snubbe (från Kiruna) på grund av bristande kommunikation och såklart distans funkar inte.

Jag tog aktivt beslut när jag var i Portugal.

Såklart det har påverkat mig negativt och skuldkänslor väller ur. Jag har även skickat brev till snubben nyligen och bett om förlåtelse. Men begär ingenting utav oss.

Så säg mig hörni, hur kan jag övertala mig själv att jag har gjort rätt val, samt jag gjorde slut för jag var tvungen tänka på mig själv och såklart jag har förlorat en person som var viktig för mig. Jag har gråtit snart två veckor för att sörja mig, men nu räcker det och dags att gå framåt.

Hur ska jag kunna övergå till andra sidan och intala mig själv att det var rätt beslut och det kommer ordna sig?

Please HELP me!

Mitt tips är att du ändrar på ditt mindset dvs i stället för att du tänker “det rätta” så vänder du aktivt dina tankar till att “det bästa beslutet här och nu”. När du fastnar i om det var rätt eller fel, så bidrar du till din egen tankevurpa.

Du kan också jämföra dig med andra viktiga beslut i livet. T ex valde jag mellan 2 olika program när jag skulle börja studera och i den stunden kändes det så avgörande, jag tänkte hela livet framåt och fastnade i mina egna tankar. När jag sedan ändrade mitt mindset till att välja det som jag mest kände för i stunden och tänkte aktivt på att jag har alla möjligheter att ändra mig i framtiden om jag så vill, kändes det inte lika avgörande.

Med andra ord kan du själv aktivt bygga upp din inre trygghet gällande beslutsfattandet. Och även det faktum att det kommer bli bra. För ju mer du aktiverar din hjärna med att det är ett bra beslut och det kommer bli bra, desto mer sannolikt är det att du känner dig så. Om du vill veta mer om sådant här, lyssna på MindsetMentor. Han är superpedagogisk i sina förklaringar om varför hjärnan alltid letar efter det negativa och hur vi i vardagen kan utveckla ett mer positivt tänkande som i sin tur ger oss bättre livskvalité :slight_smile:

2 gillningar

Tack så mycket med ditt svar Buenita!

Jag är nyfiken och har nu kollat igenom podden som du rekommenderade. Vilket avsnitt är lämpligt för mig att lyssna?

Avsnitt 71 är bra, men föreslår även att du i Spotifys sökfält skriver “mindset mentor negative” så får du förslag på t ex

  • The great purge: spring clean your life to purge negative habits & thoughts
  • How to rewire your negative thougths

För mig är det alltid många nya aha-moments när jag lyssnar på honom, så en del av avsnitten brukar jag lyssna fler gånger för att påminna mig själv :slight_smile: Han har också bra avsnitt inom andra områden, jag gillar att avsnitten är relativt korta isf för en timme som de flesta andra poddar är.

Lycka till!!