Hur ska allt bli?

Vi ska skiljas eftersom min fru träffat en annan. Vi ska sälja huset eftersom ingen av oss kan/vill bo kvar. Jag kan bo kvar men vill inte.
Min fru vill flytta ut så fort som möjligt och vill att jag köper ut henne så hon kan köpa nytt. Jag vill sälja huset först.
Hur gör man en sån här gång?
Vi bör flytta isär men jag vill sälja huset först.
Oroar mig mycket,
Sover dåligt.

4 gillningar

Hon kan inte kräva att du ska lösa ut henne innan huset är sålt. Tvärt om är det så att om hon flyttar ut innan så ska hon fortfarande betala sin del på huset till det är sålt, förutsatt att du inte sinkar processen.

2 gillningar

Ja, det är väl väldigt bekvämt för din fru att bara bli utlöst så kan du ta hand om allt med försäljningen sen. Självklart behöver du inte gå med på det, utan om ingen av er vill bo kvar så ska huset säljas. Att först lösa ut henne och sen ska du sälja kan ju slå lite hur som helst. Värdering vid bodelningen kontra faktiskt säljpris. Plus allt jobb. OM du överväger att gå med på hennes önskemål så tänker jag att det får kosta, både risken för en lägre försäljning än värderingen idag, och att det kostar att röja, tömma, städa…

Det där med att tvingas bo kvar i samma hem ett tag. :face_vomiting: Vidrig period, men det kommer att ta slut. Här på forumet har jag hört ett råd om att behandla exet som en ganska besvärlig inneboende. Svalt, avståndstagande, ingen överflödig kommunikation. Jag såg till att vara iväg en del, både kvällar och att jag sov borta några nätter lite då och då. Börja leva ditt eget liv och lev parallellt, steg för steg. Du kommer att klara det!

2 gillningar