Hur påbörjar man ett nytt äktenskap med samma partner när det förra äktenskapet är dött?

Det är naturligtvis otroligt sorgligt men en kris kan också föra er närmare varann, då alla känslor blottas. Förhållandet kan bli djupare och mer innerligt.

I ditt fall blir det inte så eftersom din fru inte erkänner sitt dåliga beteende och dessutom fortsätter. Då finns det ju inga förutsättningar att fortsätta över huvudtaget, tyvärr. Det är så elakt och hjärtlöst. Dessutom står hon inte ens för att hon vill vara med den andre mannen, hon vill äta kakan och ha kvar den. Detta får ju de som ”åtminstone” lämnar att framstå som ett bättre alternativ, vilket det givetvis inte är, men då vet man åtminstone vad som gäller och lögnerna avtar.

Alla kan faktiskt göra misstag och tänka fel (även om jag har väldigt svårt att acceptera detta för vi väljer ju faktiskt att göra fel i just det här avseendet, det innebär inte att det är ok). Pågår det dessutom över tid så krävs lögner och planering, vilket förvärrar hela upplevelsen. Förutsättningarna för att fortsätta finns ju inte att fortsätta om man inte ens avslutar när man blir påkommen. Man måste ha självinsikt vad man orsakar sin partner. Sedan är det ett digert arbete för båda parter att kunna komma vidare tillsammans men visst går det om båda vill och gör sitt yttersta för varandra, ta professionell hjälp, älta osv.

Det är så tråkigt att läsa om rättfärdigande och att hela saken vänds mot dig. Om din fru inte ändrar sig radikalt tror jag inte du kan göra så mycket annat än att lämna.
Känner mig elak att skriva det men ditt lidande kommer att bli värre om du stannar kvar och hon fortsätter.

4 gillningar

Tack för ditt svar! Igår pratade vi 5 timmar. Det började inte bra. Hon var avvisande, kvar i sitt mörker, beskyllande. Men efter ett tag verkade hon komma till insikt. Förstå det hon gjort. Jag menar att hon blivit personlighetsförändrad under den senaste tiden, den kvinnan jag gifte mig med skulle aldrig göra så här. Hon bemöter det med att jag också blivit personlighetsförändrad, att jag har haft en kontrollerande och övervakande attityd. Och visst, det har jag haft till stor del på grund av intuition och osäkerhet, aldrig varit sådan tidigare, problemet är ju bara att min intuition har varit korrekt. Jag har gång på gång frågat henne rakt ut, hon har nekat, vilket gjort att jag var tvungen att ta reda på sanningen. Först tog jag hennes telefon. Fick reda på allt, att hon hade en affär. Hon erkände, skulle avsluta affären. Jag gav henne en chans. Ett par veckor går, jag känner att något inte stämmer. Väljer att avlyssna henne i bilen och i hemmet. Och mycket riktigt, får direkt reda på att hon inte avslutat relationen, tvärtom så eskalerar den och de planerar att träffas och de pratar konstant med varandra. Hon väljer att se dessa två saker, att jag tagit hennes telefon, att jag valde att avlyssna henne, som sjukligt beteende. Hon säger att det hon gjort är fel, men det jag också gjort är fel. Jag har verkligen så svårt att förstå det resonemanget, var det verkligen så himla fel det jag gjorde? Jag fick ju inte fram sanningen på någon annat sätt?

Och nu står vi här, hon vill satsa, att vi ska ge det en till chans, med mycket terapi. Jag vet faktiskt inte ut eller in. En del av mig vill ju så klart. Älskar henne fortfarande. Men en del säger att det gått för långt. Att tilliten är tillintetgjord.

Hur tänker du?

1 gillning

Hej Stark1, tack åter igen för ditt svar. Jag har en uppdatering på mitt läge och jag lyssnar gärna in dina reflektioner på detta. Igår pratade vi i 5 timmar. Det började inte bra, det var kyligt, avvisande och beskyllande. Men sedan gick samtalet in i en annan fas, med insikt, med försoning och viljan av att ge det en chans. Det verkade som att hon berättade det jag ville veta. Det känns fortfarande inte 100 % genuint från hennes sida, gällande ånger, insikt och viljan av att satsa. Hon blir irriterad när jag säger detta, för hon säger ju motsatsen och varför kan jag inte lyssna på hennes ord? Jo för hennes ord har bestått av lögner så länge nu, i 2,5 månader konstant har hon ljugit för mig. Jag har känt detta, och känt mig tvungen att ta reda på sanningen. För detta har hon beskyllt mig för att vara kontrollerande och övervakande, hon tycker fortfarande det beteendet än idag är fel och övervakande. Exempelvis att jag tog hennes telefon, fick reda på att hon har en affär. Hon erkände, skulle avsluta och ville satsa på äktenskapet. Jag trodde henne, ville tro henne. Men kände att något ändå inte stämde. Jag valde att avlyssna henne, i bilen, i huset. Och mycket riktigt, jag fick direkt bekräftelse på att min intuition stämde, de hade fortfarande en relation, den eskalerade, de pratade från morgon till kväll, de planerade träffar etc. Det var då jag packade och stack. Detta som jag gjort har hon beskyllt mig för ett sjukligt beteende, hon säger att det hon gjort är fel, men det jag har gjort är också fel. Kan du hjälpa mig att förstå här? Jag har svårt att förstå resonemanget att beskylla mig för ett sjukligt beteende när det ända jag ville veta var sanningen. Jag hade gärna önskat att hon kunde säga sanningen till mig, men det gjorde hon inte, jag var tvungen att gräva upp den.

Hon har också svårt att ta ansvar känner jag. Hon beskyller mig fortfarande för alla år där jag inte bekräftat henne, jag har inte sett henne, jag har tagit henne för givet, vi har haft dåligt eller inget sexliv under många år. Jag förstår det nu, jag inser, jag vill ta ansvar och verkligen skapa en förändring i mig själv. Hon säger att hon vill ta ansvar över den här situationen. Men jag känner inte det, och hon blir irriterad när jag säger så.

Så här står vi nu. Hon säger att hon inser. Vill vara ärlig. Vill avsluta affären (igen). Vill att vi satsar på parterapi och enskild terapi. Hon vill inte ha tillbaka det gamla äktenskapet, det är dött, hon vill ha ett nytt. Jag har bara så svårt just nu, att tro på henne, att lita på henne. Jag känner att en enda lögn till då kapsejsar hela båten och vi kommer inte ta oss upp igen. Hon säger också att hon har svårt att tro på mig, att jag verkligen kommer förändras. För hon vill se en förändring hos mig. Jag menar att jag har gjort allt, men det är under tiden hon har fortsatt att bedra mig.

Hon kan inte förklara eller förstå sitt beteende. Hon menar på att det är en konsekvens av år av undertryckt sexuell hälsa, att hon inte känt sig som en kvinna i vår relation, att jag har tagit henne för givet. Detta har fått det att brista hos henne och sökt sig till att få bekräftelse hos andra män och dessutom inlett en affär som hon har bevisligen svårt att avsluta.

En del av mig vill satsa, på oss, på relationen, på mig själv, på min fru. En del av mig säger att det gått för långt. Hur ska jag kunna lita på henne igen? När hon åker till jobbet, hur vet jag att hon inte jobbar en halvdag och åker o träffar en annan man precis som hon har gjort. När hon säger att hon ska sova över hos en väninna och prata om livet, hur ska jag då veta att hon inte tar in på hotell med en annan man precis så som hon har gjort?

Ge mig råd och vägledning. Snälla. Kan verkligen inte tänka helt klart nu.

1 gillning

Hej Megladon!

Tack för ditt svar och att du delade med dig av din historia.

En liten uppdatering från mig, hon har återigen påtalat att hon inte vill skilja sig. Att hon vill satsa. Hon har sökt professionellt stöd. Hon beskyller mig fortfarande för alla år som har varit dåliga. Hon beskyller mig för att den senaste tiden varit kontrollerande och övervakande. Jag tog hennes telefon bland annat. Upptäckte hennes affär. Hon skulle avsluta, ville satsa och jag förlåt. Men kändes inte riktigt bra. Valde att avlyssna henne, i bilen, i huset. Mkt riktigt hon hade inte avslutat affären, tvärtom så hade den eskalerat, de pratade KONSTANT med varandra. De planerade träffar, hon bokade in sig med övernattning hos “väninnor” men träffade sin affär istället. Konfronterade henne, packade min väska och stack.

Så i detta beskyller hon mig för ett sjukligt beteende, att jag övervakat henne, att jag kränkt henne (??) Hon förstår att otroheten är fel, men jag tycker inte hon stannar i det, hon fördjupar inte det resonemanget. Hon vill gärna skifta fokus.

Så nu är vi här igen. Hon säger att hon kommit till insikt. Hon vill satsa. Parterapi och enskild terapi. Hon vill inte ha det gamla äktenskapet, hon vill bygga ett nytt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. En del av mig vill, en del av mig vill inte, som menar att förtroendet är tillintetgjort. Går det ens att bygga upp något efter alla dessa lögner?

Om jag ska satsa, på vilka villkor ska jag göra det? Jag vet inte, våra barn mår inte bra just nu, tänker på dem också. Tänker på den kvinnan jag gifte mig med, hon skulle aldrig göra något sånt här… HAr du några kloka råd till mig?

1 gillning

@Megladon
Jag tycker att du lyfter dn jätteviktig punkt som jag tycker att alla egentligen borde läsa.

Jag tror att det är väldigt lätt hänt att omedvetet belöna sin partner för dennes otrohet.
Jag tror att man gör det för att man lätt tänker att om jag bara hade varit en bättre partner så hade det aldrig hänt.
Dels gör man nog det om man generellt är en person som är självkritisk och vill ta sitt ansvar i en relation.
Och dels gör man nog det för att det är lättare att ta på sig en del av skulden själv än att till fullo orka inse att ens partner verkligen är kapabel till otrohet. Då är det lättare att hitta förklaringar till situationen hos båda än att inse att ens partner faktiskt har otrohet i sig, och därmed mycket väl kan och många gånger kommer att göra om det oavsett vad de lovar och hävdar.

Men i slutändan innebär det ju i praktiken att man ofta belönar en otrohet genom att ge dem mer uppmärksamhet, mer stöd och hjälp, mer sex, mer av allt. Och inte sällan förändrar man sig själv för att bli så bra man bara kan för denna person som har betett sig illa gentemot en.

@Trassel skrev det väldigt bra i tråden "att leva ett liv i ensamhet ". För vi är nog många (jag själv inräknad) som har belönat dåligt beteende från våra partners genom att anstränga oss extra mycket för deras skull i ett fåfängt försök att rädda relationen.

Det enda rimliga vore istället att låta dem anstränga sig extra mycket, om relationen ens ska räddas där det förekommer kränkande och sårande behandling

11 gillningar

Jag håller I grunden med, den som sviker har ett ansvar och måste ta det ansvaret, lägga sig platt faktiskt för att det ska bli trovärdigt.

Det finns inga ursäkter, rättfärdigande som duger. Det är två parter som har haft en dålig relation, för lite närhet/sex, tagit varandra för givet eller vad det må vara. Men det finns bara en person som inte borde ha tagit ett beslut att bedra, ljuga osv som borde tagit ansvar för relationen och inte tro att lösningen ligger utanför relationen, då lämnar man först. Det kan man inte skylla på den andra parten eller den man varit otrogen med. Det blir så lågt.

Att bli beskylld för att snoka osv blir löjeväckande och uppenbarligen lätt att försvara då det uppenbarligen fanns något att upptäcka och avslöja. Misstankarna var ju berättigade. Vad är då alternativet enligt din fru? Att hon skulle lämnas ifred och få göra som hon vill?

Sedan är det inte en person kan reparera en relation. Det krävs två och är ett digert arbete för båda. Det går inte bara att kräva att ena parten förändras.

8 gillningar

Jag har försökt skriva ihop något till dig ett par gånger. Men det går inte. Jag kan inte ge dig den typen av råd och vägledning. Jag utgår ifrån mig själv och mina erfarenheter. Hur svårt det än är måste du följa din magkänsla och vad du vill.

Jag hade “tur” min man la sig platt och tog emot allt skit jag kastade på honom. Han var väldigt tydlig mot mig att mitt snokande var rätt och att jag gjorde rätt som letade. Han har bett om ursäkt så många gånger att jag har tappat räkningen. Jag har vacklat och haft tvivel och letat info efter andra som har gått genom samma. Men saken är den, även om otrohet är förjävligt och förstör precis allt - så är inte den ena historien den andra lik. Där skiljer sig våra historier, din och min - min man tog sitt ansvar, svarade (och svarar) på alla frågor, fångar mig, håller hårt i mig när det behövs och ger mig allt jag behöver för att läka. Din fru har låst sig och är irriterad. Börja där, prata om det igen och igen, förklara. Berätta vad DU behöver för att detta ska bli så bra som möjligt för er.

Du kan alltid läsa min historia, “Välja att stanna”. Jag har kräkt av mig i forumet i terapi syfte.

Ett råd jag känner mig bekväm med att ge är: LÅT DET TA TID!
Fatta inga beslut i affekt eller på stående fot. Man får lov att backa undan, att andas. Man får lov att ändra sig också. Bara för att du vill kämpa nu betyder det inte att du ändrar dig längre fram och kastar in handduken. Det är din fulla rätt. Där har även din fru full rätt att göra likadant.

Känslorna kring otrohet och kris i förhållandet känner jag så väl igen tyvärr. Jag önskar bara en person i världen att gå genom den här skiten och det är fanskapet min man var otrogen med. Jag sticker inte under stol med de känslorna!
Men vägledning? Nej, det kan jag inte ge. Följ din magkänsla och vad du behöver och vill

10 gillningar

Mitt råd, med 28 års äktenskap/nyligen skild med 2 barn som erfarenhet. Vi människor förändras. Den jag var när vi gifte oss är inte densamma som nu. Jag känner inte många par, där inte någon känt sig sviken eller svikit. Har många exempel på att relationer, efter otrohet - går vidare, och med djupare insikter om hur båda i en relation måste vårda relationen. Men frågan är ju, finns det så pass många viktiga/positiva faktorer (grundkärlek) att ni vill ge er relation möjlighet att utforska om ni vill fortsätta tillsammans? I ert fall behöver ni gå till familjerådgivning. Ni behöver stöd. Och, ni behöver inte ta långsiktiga beslut just nu. Bo ev. isär, få distans till vilka ni är, respektives behov. Vad ni båda behöver, för att känna er trygga och bekräftade av varandra. Er relation är nu annorlunda än tidigare. Kommer aldrig mer bli som tidigare. Men viktiga delar var ju ej bra för er båda, så egentligen har den nu möjlighet att bli annorlunda/bättre än tidigare.

4 gillningar

Våra historier är väldigt väldigt lika. Svårt att råda någon annan ändå. Min man var också så där pendlande och samtidigt falsk. Det var ett drygt halvår av… Ja jag kan inte kalla det annat än psykisk misshandel. Även om det från hans sida inte var menat så, så var det så det blev. Att vara kvar bröt ned mig totalt. Ändå är jag “glad” att jag var kvar och kämpade tills det inte gick mer, gör vår relation och familj var det viktigaste för mig och att inte veta om jag gjort allt hade nog varit ännu mer förödande än de skador det där fruktansvärda halvåret gav. Alltså det är ju svårt att råda någon annan, men du kanske kan fundera på hur mycket du i framtiden kommer att fundera på “vad hade hänt om jag gett det en till chans?”. Kommer du vara okej med att inte veta om det hade kunnat lösa sig eller kommer den frågan alltid hemsöka dig? Sedan så tror jag tyvärr att när det gått sådär långt att den andra har tappat respekten (som hon verkar ha gjort) så här man en så otroligt lång uppförsbacke tillbaka till att komma tillbaka till “vi-tanke”. För risken är ju att om ni lyckas få ihop allt så är det hon som har i bakhuvudet resten av livet “vad hade hänt om jag vågar satsa på det andra?”. Tror att sånt här ofta stjäl något från förhållandet även om man lyckas fortsätta ihop… att det tar bort den en del där självklarheten som är så fin med att vara familj. Ta hand om dig. Fattar att du har det fruktansvärt jobbigt just nu.

7 gillningar

@Charlotte1…så klokt inlägg :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja det är mänskligt att utveckla känslor för en annan. Det är mänskligt att kanske trilla dit och vara otrogen om man upplever sig vara osedd hemma. Kanske går äktenskapet att rädda om man tar tag i orsaken? Kanske inte? En engångsgrej tror jag personligen inte behöver betyda en skilsmässa. Inte om äktenskapet varit väldigt dåligt en längre tid i alla fall…

Kära du. Om du visste hur många som tänkt så om sin partner när allt elände kommer fram. Man kunde inte i sin vildaste fantasi tänka sig det om sin partner. Att den människan man trodde man kände mest i hela världen egentligen är ett monster. Man kanske t om suttit och pratat om sådana människor och hur vidriga sådana människor var. Som du själv skrev. Att ens partner skulle vara otrogen är bara nåt som händer andra. Det är fruktansvärt att behöva uppleva det du gör nu och inse att allt du trott dig veta om henne förmodligen är en lögn.

Det kallas att vilja äta kakan men ändå ha den kvar.

Sätt ned foten nu på riktigt och bryt helt och hållet med den där fruktansvärda kvinnan!
Som du kanske redan märkt så betyder inte dina tårar och kärlekshandlingar ett dugg för henne längre. Om något så sjunker du bara i hennes värde och hon respekterar dig allt mindre. Om du förlåter och förlåter gång på gång så kommer det här att sluta med att du skjutsar och hämtar henne när hon ska träffa sina sexpartners. Du blir hennes dörrmatta helt enkelt.

Du måste försöka acceptera att den tjejen som du älskade så mycket för när ni träffades är helt borta. Ni är inte samma människor längre någon av er. Även om du känner att hon nu vaknat upp på riktigt vilket jag verkligen betvivlar hon någonsin gör. Ska ni fortsätta som vanligt då? Sopa det under mattan som att hon bara fick en “kris”?

Nä. Man ska inte tala om för andra hur dom ska göra såklart men det gör jag ändå i detta fall.
Spring för livet därifrån! Den där kvinnan har en empatistörning!
Skilj dig så fort som möjligt.

1 gillning

Hej
Känner igen detta. Känner igen skuldkänslorna , allt.
Jag stod kvar, det enda resultatet var att jag fanns där i hela hans väg till beslut, han fick all tid han behövde för att klara att ta beslutet skilsmässa. Han ville försöka - men ändå ha henne kvar. Det sa jag nej till.
Men han utnyttjade mej iaf för att kunna ta sitt beslut.
Det handlade ju inte bara om att du inte räckte till. Det kommer du se med tiden.
Hon har brutit ditt förtroende flera gånger- är du kvar kommer du fara illa.
Du har gjort helt rätt- det betyder inte att det inte gör ont.
Men hon behöver själv ta ett beslut vad hon vill i livet.
Att välja det liv som ni haft gör hon inte för att du står där, snarare tvärtom.
Nu gäller det fokus på barnen.
Jag tror du har en lång tuff tid framför dej, det är sanningen. Men du kommer att överleva.
Behåll din värdighet genom att behålla de sunda värderingar du har. Det gör du inte om du börjar ”kohandla” med dej själv och dansa med i hennes vals, o kompromissa om grundvärden - trohet och ärlighet.
Du kommer överleva, jag lovar lovar.
Jag har varit där du är- många här har det.
Andas bara en dag i taget.

3 gillningar

Hej @Krisutveckling

Jag kollade igenom din story omigen nu, du har inte uppdaterat nått nyligen så jag utgår från att du ej bor hemma osv…

Din dam är inte nått att satsa på för fortsatt samvaro, tycker såhär:

  1. Du har minst 2ggr avslöjat otrohet
  2. Hon har bedyrat att detta är allt som skett
  3. Hon blir förbannad/kränkt över att du snokat via mobil/datan & upptäckt detta
  4. Hon har enligt dig inte blivit förbannad över upptäckten/otroheten
  5. Hon lägger i mina ögon 70-80% skuld på dig att otroheten skett
  6. Visst fan kan du ha skuld i icke närvaro/intimt i ert förhållande
  7. Om hennes otrohet bestått av ETT KNULL så skulle även jag kunna ha överseende.
  8. Men hennes otrohet var ju med TVÅ SNUBBAR ?, och varje otrohet har ju varit en tid, till denna tid av otrohet krävs det planering för att genomföra, hoppar man i säng en gång så krävs ingen planering.
  9. Under alla dessa månader har hon kunna avbryta när fan som helst, hon måste vart jävligt medveten om allt hon gjort, hon har inte valt att avbryta nått.
  10. Så hennes ånger beror nog mer på att hon blev upptäckt.
  11. Ska du ta tillbaka så måste hennes mobil & data bli ditt.
  12. Hon måste gå i terapi och verkligen fatta att hon kan inte vandra vidare utan att detta får konsekvenser, kolla vad @Stark1 har skrivit.
  13. Dra undan dom ekonomiska fördelar hon har med dig
  14. Bli inte nån dörrmatta eller liknande när hon försöker ställa krav eller ge dig 100% skuld för att hon knullat runt.
  15. Hon kan inte ha kakan kvar hos dig och käka bakelser hos nån annan
  16. Om ni/du redan gått isär/särbos så är det dax att separera följande:
    a. Mobilteleabonnemang
    b. Bredbandsabonnemang
    c. Separat ekonomi
    d. Försäkring ( privat å facket ), ta bort förmånstagare
    e. Banken, har hon tillgång till ditt konto - ta bort

Mycke blev det @krisutveckling,

Den fru hon var när ni träffades och fram till upptäckten finns inte mer, även om hon numera ser lika dan ut nu som tidigare så är det en HELT NY MÄNNISKA INVÄNDIGT som du har framför dig, hennes nya regler är hennes - jag tror inte att du kan få henne att fatta detta att hon knullat sönder ert förhållande.

Släpp henne och låt hon få den äldre snubben om han nu vill ha em Milf med kids.

2 gillningar

Hej @nuggen!

Vi levde isär i en tid. Därefter flyttade jag hem till familjen. Vi har båda en inställning att ge äktenskapet en sista chans. Vi båda vill det. Men jag är osäker på om vi har förutsättningar för det. Dels så har ju hon lämnat sitt äktenskap, dock under fördunklade tillställningar, annars hade hon inte kunnat göra det hon gjorde mot mig. Hon har också lämnat sina värderingar helt och hållet, som trohet, ärlighet och öppenhet. Hon menar på att jag har lämnat henne för länge sen när jag tog henne för givet, inte hade sex etc. Jag kan förstå att hon känner så, men jag tycker inte det var en bra lösning att ligga med andra män bakom min rygg. Hade föredragit at hon var ärlig och pausat/avslutat relationen och ingått en affär med rak rygg… men icke.

Hur som helst lever vi ihop nu. Kan inte säga att kärleken sprudlar. Tilliten är borta. Vi får vardagen att funka. Parterapi är inbokat. Jag tror vi båda undrar hur det här ska sluta. Finns det ens möjligheter att reparera ett såpass skadat äktenskap? Det är lätt att säga att det första äktenskapet är dött, låt oss bygga upp ett nytt. Finns det någon chans till det? Hur ska jag få tillbaka tilliten? Hur ska min fru få tillbaka respekten till mig som sin man?

Nu när min fru visat vad hon är kapabel till, att gå bakom ryggen på mig och boka in sexträffar med andra män. Hur kan jag leva ett liv i ro och med tillit att det inte händer igen? Hur ska jag kunna veta att hon inte faller för alla impulser som finns där ute i samhället, dagligen. Hon har ju smakat på den världen nu, hon har ju bevisligen lyckats bemästra ett dubbelliv med otrohet, lögner och svek. Vad händer om hon återigen blir svag i köttet och anden och väljer at bli än mer sofistikerad för att slippa upptäckt?

Jag förstår också mycket väl att om jag ska ge det en chans, så måste jag släppa på min tillitsbrist så småningom. Våga lita på henne. Vad händer då om jag blir bränd igen… jag klarar mig nog. Med ryggen i behåll. Men jag har svårt att se allt det fina och ljusa just nu.

Men tack för dina tankar och inspel.

/Krisutveckling

3 gillningar

Tjena @Krisutveckling

Du skriver mycke att du skall släppa på tillitsbristen, inte helvete skall du göra det.
Det är hon som skall bygga tilliten, inte tvärs om.

Att hon skyller på att du lämnat p.g.av att hon uppfattade att du tog henne för given osv.? är skitsnack tycker jag.

Nu är din situation annorlunda delvis emot KILLARNA @Johan40 och @Skipper, läs deras story och jag tror att du finner likheter under otroheten samt deras damers uppbrott,
.

1 gillning

Det där låter rätt kört för mig. Att hon varit otrogen är väl en sak, men att hon upprepade gånger ljuger för dig igen sen, och att hon försöker kasta tillbaka skuldbördan på dig för det att du saknar tillit och snokar etc när du kommer på henne med ytterligare lögner ser jag inte hur ni ska kunna rädda. Det är väl klart att du saknar tillit och snokar, hon ljuger ju hela tiden. Och då menar jag inte att två fel gör ett rätt och att det därmed är fritt fram att snoka - utan snarare att när man nått den punkten så är det kört bara.

2 gillningar

Kudos till dig att du orkar ge henne så många chanser. Men du må nog nästan utgå från att hon kommer vara otrogen igen med tanke på hur kalkylerande och samvetslöst hon har betett sig tidigare.

På sätt och vis kan jag känna igen mig i henne i några aspekter. Jag var i ett förhållande där jag var olycklig. Jag kände mig osedd, oattraktiv och oälskad och jag törstade efter uppmärksamhet vilket ledde till att jag var otrogen flertalet gånger. Men den stora skillnaden var att jag aldrig planerade otrohet, det skedde när jag var berusad och svag/sårbar och de moraliska spärrarna försvann. Otroheten var typ som en ventilering av all frustration och ledsamhet.

Men jag mådde verkligen skit av det och det dåliga samvetet åt upp mig inifrån. När det kom fram så la jag ingen skuld på henne, det var ju JAG som valde att VALDE att vara otrogen, därför tycker jag att det är helt absurt att hon försöker skuldbelägga dig! Du kanske inte har behandlat henne så bra som du borde men att hon försöker rättfärdiga hennes beteende samt alla planerade otroheter och lögner tyder på att hon har empatibrist och är väldigt egocentrisk.

Vill du innerst inne fortsätta med en sån människa? Du förtjänar så mycket bättre!

2 gillningar

Hej.
Fruktansvärd historia du har berättat, jag hoppas verkligen ni kan lösa detta och gå vidare, antingen i förhållandet eller var för sig.
Lyssna på Lisa987, hon har mycket klokt att säga och verkar ha koll på läget.

1 gillning

Tack Mojjen!

Hittar ingen Lisa987?

Förlåt, Lisa0987 ska det vara.