Hur klarade ni en separation? Nytt jobb och bostad

Hej, kortfattat ska jag lämna min man efter 10år. Vi är båda varandras första relation och under denna tiden har han skrivit med andra kvinnor, flörtat fast jag konfronterat honom. Han flörtar med vår gemensamma bekanta och har dessutom skadat mig fysiskt.

Efter flera år så har jag ett arbete med bra lön och fast jobb. Men det ligger långt ner i Sverige och alla som jag känner, barndomsvänner och släkt bor långt upp i norr.

Min man vet inte jag ska lämna honom men vet inte hur jag ska klara detta.

Leta efter nytt jobb fastän jag trivs bra med kollegor och jobbet jag har samt hitta någon ny bostad närmare min barndomsplats. Eller om jag ska behålla mitt nuvarande arbete och hitta en ny bostad där men känner en rädsla över att känna mig ännu mera ensam…

Hur hade ni gjort och hur har ni klarat av det? Jag gråter hela tiden han inte är vid mig för jag vet vilket beslut jag har valt…

Allt känns så hopplöst och känns inte som det blir bättre eller ser någon lösning på nått. Har inget sparande heller.

Jag tycker att du ska försöka ta det lugnt, ta en sak i taget, fokusera och… prioritera :muscle: :v:

Har du ett bra och välbetalt jobb där du är nu så håll fast vid det i nuläget, när det stormar bör man inte kasta loss på alla plan samtidigt.

Separera, skaffa en temporär hyresbostad, flytta in, spara lite pengar… och känn dig för och ta mer avgörande beslut som mer långtgående flytt, byte av jobb osv. efter att du landat ordentligt.

En sak i taget :revolving_hearts:

4 gillningar

Först vill jag bara säga att du ska genomföra din plan, en flörtande man som dessutom skadat dig fysiskt är inget att stanna hos. Ändra inte åsikt om det.

Jag tycker att du ska fundera på vad som är bäst för dig. Stanna där du bor nu, söka ny lägenhet, stanna på ett bra jobb du trivs med och ”bara” separera eller ändra hela din tillvaro och byta ort, jobb och separera. Jag hade valt det första.

Dessutom tror jag väldigt många romantiserar lite om att ”flytta hem”, kanske finns inte vännerna kvar, har tid med dig och orten har förmodligen ändrats mycket sedan du lämnade.

2 gillningar

Det här är avgörande i mina ögon. Jag tycker du ska satsa på att flytta norrut. Så långt från din man som möjligt. Han har redan visat att han inte tvekar att skada dig, så det vore dumt att flytta till en lägenhet i närheten och bo själv där. Hur vet du att han inte kommer dit?

Båda alternativen känns 50/50. Vill göra båda.
Men hade varit väldigt skönt att inte ändra på hela tillvaron. Men tankarna far kring hur det ser ut då, om vi umgås med gemensamma bekanta och råka träffa varandra. Om han blir förbannad och försöker besöka mig mm. Många tankar som far runt. Då jag aldrig varit med om någon separation. Då vi båda var varandra första seriösa förhållande som ledde till giftermål.

Helt omöjligt för utomstående att värdera den eventuella hotsituation du riskerar, det kan enbart du själv göra.

Så hur tänker du själv… är det läge för dig att mer eller mindre ofrivilligt flytta till andra sidan landet pga personlig hotsituation och rädsla för honom, gömma dig osv.?