Hur hantera min särbos ex?

En fråga på det,
Om du träffar en kvinna där deras separation var så bra den kan vara. De var båda överens om att kärleken var slut och att de endast är bra vänner. De fortsätter umgås som vänner och firar sina barn födelsedagar och kanske jul tillsammans.
Skulle du då som ny parter gå in och säga att de inte längre får träffas på det sättet, de ska eftersom så är normen tydligen inte prata med varandra såvida det inte gäller barnen och absolut inte vara vänner?

Jag tycker att oavsett om det gäller ett ex eller annan vän av motsatt kön så har man inte rätt i att styra och ställa krav på vem hen bör umgås med.

Det är faktiskt skit att ha föräldrar som har den inställningen.

Hej!
Jag har inte ställt några krav. Bara sagt att jag inte själv är bekväm att vara med.

Det håller jag med om. Absolut.
Så länge det är min partners eget val och inte min partners x, föräldrar, svärföräldrar eller andra som pressar henne och säger “ja, men du måste ju ställa upp för barnens skull” De kanske inte har accepterat att hon har lämnat och vill pressa henne till att fira i den gamla familjen.

Jag förväntar mig dock att hon då respekterar att jag inte vill delta i det firandet - på samma sätt som jag förväntar mig att hennes x och familj respekterar om hon vill fira utan sitt x.

För mig är det konstigt om jag skulle fira högtider med mitt x och min nya och om mitt x har en ny. Inte säkert att det fungerar eller fungerar bättre om båda har varsin ny och är bekväma med det.

Men om de nya har barn från sitt förra, ska de vara med i firandet då? Det kan lätt bli så att någon hamnar utanför.

Som sagt, så länge det är frivilligt och ingen pressas att delta mot sin vilja och inte skuldbelägga den som gör ett annat val.

För som sagt, andra ska inte bestämma vem jag ska umgås med och varför. Det gäller alla. Min nya ska också självmant få välja vem/ vilka hon vill umgås med och varför utan att presas av andra.

1 gillning

Jag undrar om det i vissa fall har att göra med om man är den som lämnar eller blir lämnad.

Kanske att den som lämnar har dåligt samvete om x: et sitter ensam över jul, i synnerhet om den som blir lämnad anspelar på att den blir berövad tid/ högtider med barnen.

Håller nog med Rulle trots att jag är mycket mer positivt inställd till goda relationer och fortsatt umgänge med ex än honom.

Ingen ska väl pressas att umgås i en konstellation man faktiskt inte känner sig bekväm i, särskilt inte vid ett tillfälle som julafton. I den bästa av världar kan förstås att ses alla på jul funka fint och alla är glada. Men det är ändå så lätt hänt att någon form av negativa känslor mellan ex+ny partner smyger sig in. Behöver ju inte vara värsta dramat men även små kommentarer eller konflikter kring de “rätta” traditionerna kring jul kan lätt bli så känsligt. Det är ju också en högtid när det nog är rätt normalt att vara känslig för att känna sig som femte hjulet och bjuden med armbågen. Finns andra tillställningar där man kan fixa att sitta och se glad ut fast man kanske inte känner sig så välkommen eller med i gänget. Att behöva göra det på julafton låter inte lockande.

3 gillningar

Nej det känns verkligen inte lockande…Min särbo är tyvärr oförstående och tycker att det är konstigt att jag inte vill vara med, att jag hellre går ut på en långpromenad då…
Men han förstår ju att valet är mitt, hans val är ju hans också.

1 gillning

Oavsett hur ni löser jul framöver (du verkar ju ha fått den lösning du önskade) så bör du nog arbeta lite med detta. Sade du detta till mig om vi var i ett förhållande lade jag benen på ryggen och sprang. Om han har kvinnliga vänner sedan tidigare ska han väl inte tvingas sluta umgås med dessa pga dig? Kräver du det då är det illa.

1 gillning

Det beror på.
Prioriterar min nya att umgås med sina manliga bekanta och har tätare kontakt med dem, gilkar deras inlägg och skickar röda hjärtan till dem i betydligt högre utsträckning än till mig skulle jag dra öronen åt mig.

Naturligtvis är det mitt eget val då hon är en vuxen, myndig människa som har rätt att välja när, med vem hon vill vara och vad de ska göra.

Dock. Jag vill känna att hon väljer att vara med mig, att jag är exklusiv för henne och inte som att jag är en reserv på avbytarbänken att ta till när hon inte har något bättre för sig.

Gud ska veta att jag har haft många kvinnliga vänner och många av dem följer mig på sociala medier men min hjärtas dam behandlar jag som en drottning, är tydlig med mina känslor, redogör tydligt vilka de är, vilken slags relation vi haft och vilken kontakt vi har i dag - till skillnad från min nya som svarar i gåtor på raka frågor och som jag inte riktigt vet vart jag har eller vart jag är på hennes prioriteriingslista eller vad hon vill med vår relation.

Så det beror på hur, med vilka intervaller och kommunikationen oss emellan som avgör hur bekväm jag är med vänner av motsatt - eller för den delen med samma - kön.

2 gillningar

Nej det kräver jag inte. Jag har manliga vänner också.
Men jag skulle väl inte direkt gilla att han umgås med kvinnliga vännerna,speciellt då dom har haft lite fuffens för sig tidigare…( för flera år sen).

Ja det är just det. Att känna sig prioriterad och speciell. Annars börjar man ju ifrågasätta förhållandet.

Det jag undrar är lite huruvida du ser detta förhållande som en sprint eller ett maraton?

Om du verkligen tänker dig en framtid med denna man är det kanske dags att tänka lite klokt på lång sikt. För det som gynnar en lång relation är goda relationer till hans barn, familj och även barnens förälder. För alla dessa är del i paketet när man inget ett förhållande

För barnen kommer ju att begripa att det är du som har hindrat dem från att fira jul med båda sina föräldrar. Och kommer du inte som ny i familjen och förstör gamla traditioner är det inte säkert att de är gynnar din relation till dem heller. Och även om du kan utmanövrera ut hans ex kanske det blir svårare att utmanövrera ut hans barn…

Julen pågår i tre dagar.
Varför inte bita ihop en dag, och sedan ha en riktigt mysig juldag och annandag tillsammans precis som ni själva vill?
Vem vet, du kanske inte ens behöver bita ihop? Tånk om det trots allt visar sig att exet går riktigt bra att umgås med?

1 gillning

Ja det skulle jag också, men då är man inte längre prioriterad. Om man känner sig som att man sitter på avbytarbänken då är ju något fel i förhållandet. Men i ett tryggt förhållande med två personer som älskar varandra kan man umgås med vänner, oavsett kön utan att svartsjuka uppstår. Den där svartsjukan har jag levt med i många år (intressant nog var han otrogen och inte jag) och det har jag lovat mig själv att aldrig mer göra.

Exakt.

Därom är vi ense.

Men det gäller att man känner sig så pass sedd och bekräftad och hur ens partner ser på sina andra vänner. Ju nyare relationen är, desto viktigare är det att känna sig prioriterad så att banden av trygghet och tillit kan växa sig starka. Och vet man då att ens nya haft kuckelimuck med en av dessa nära vänner förut kan det vara extra viktigt att vara uppmärksam - samt acceptera att ens nya inte vill umgås med partnerns x.

2 gillningar

Jag har sagt till min särbo att han får fortsätta julfirandet med exet om han vill, så att inte barnen ska bli arga på mig.
Men han har bestämt att det här ska bli sista julen med henne med i bilden. Sen får barnen komma såklart som vanligt. Fast i nästan samma andetag säger han att han inte vet hur han ska säga till barnens mamma att inte komma…
lnte lätt att förstå sig på tycker jag. Som att han är mer rädd för att såra henne,än mig. Som att vår framtid tillsammans inte är viktig. Hmmm idag är jag förvirrad.

Det är ju rätt länge kvar till nästa jul… måste han säga något till henne redan nu?

Samtidigt som du säger att han får fira jul med exet så visar du klart att du blir sårad om han väljer att göra det. Ett krav eller önskemål måste inte vara så direkt att säga att han inte får.
Han kanske inte är mer rädd för att såra henne, utan för att bryta en överenskommelse eller att deras samarbete inte kommer fungera lika bra som tidigare. Om jag hade varit hans ex hade min första reaktion varit “Är det Missan som krävt detta?”. Sen hade jag från att varit öppen för att ta in dig stängt dörren.
Det handlar ju inte om att barnen får komma som vanligt, det vore ju riktigt dåligt om de inte får komma när de vill. Men han och hans ex måste nu ändra sitt upplägg för sina barn för att DU vill det för att inte bli sårad och tvivla på att ni har en framtid.

Som ex hade jag inte automatiskt valt att bara komma som vanligt.
Samarbete kan dom ju ha utan att fira tillsammans. Jag har ju själv ex och barn,och smarbetet fungerar toppen utan att vi umgås.

Barnen får såklart komma när dom vill.

1 gillning

Tack!
Ja svartsjuk är jag ju inte,men jag tycker att det känns konstigt att hon " hänger kvar".

Eller också är jag svartsjuk,fast jag vet att jag inte alls behöver vara det! Känns olustigt bara. Därför väljer jag att hålla mig undan.

Nej jag lever inte ut och härjar,när vi ses så är det bara glädje & kärlek. Särboförhållandet tär nog lite då vi inte ses på 2-3 veckor…

Jag vill tänka på allas bästa,inte alltid det blir bra för alla. Själv vill jag inte heller offra mig till max,för andras skull,utan hitta ett sätt där även jag tycker att det känns ok.

1 gillning

Ska försöka.
Tack!

Att äga sin partner,

Vi människor är ofta lite själviska. Det har väl sin natur i att vi är en avgränsad klump med de mesta signalerna på insidan. Vi har liksom optimerats och maximerats på det naturen belönar. Vissa av egenskaperna man får som överlevare behöver inte alls vara bara trevliga. Varken för en själv eller omgivningen.

Ni kanske sett Herr Vita Svanen på en öppen fjärd som i fjärran får syn på en snubben Svan och gör sig omaket att starta från vattnet med förbränning av en massa energi.

Hur trevligt tror ni att det är att vara Herr Svan och ständigt vara omgiven av konkurrenter? På lite kort sikt skulle ju svanen kunna skita i evolutionen och koppla av lite. Att den drabbas av vansinnesutbrott är ju liksom inte designat för att svanen ska må bra, utan för att när man uppträder otrevligt mot gäster så får man behålla honan, territoriet och det blir i förlängningen fler av dessa otrevliga svanar.

Den förbaskade evolutionen kan ju tyckas vara vår vän då den har ihjäl de snälla svanarna och favoriserar de paranoida.

För sin egen egoistiska räkning kan det vara bra att tacka evolutionen för förfädernas uppoffringar, men också ge den ett litet fuck you.

Svartsjuka och andra obehagliga känslor är inga misstag. Om det vore dödligt skulle funktionen inte finnas installerad i nästan alla människor.

Att naturen släpar omkring oss i ett rep, och att vår automatik likt svanens styr oss, är inte roligt.

Nu befinner vi oss ju i ett överflöd och det behövs inte fler människor och inte heller fler sådana som du och jag. Det finns redan jättetrevliga och snygga människor i massor som redan tänker precis som du och jag.

Jag tycker vi kan unna oss lyxen att obstruera lite och för en stund leva ett destruktivt och framtidslöst liv.

Tänk om svanen var lite mer medveten om varför den drabbas av ilskan. Då skulle den för ögonblicket kunna koppla av lite och låta fru Svan träffa åtminstone några grannar under sitt miserabla liv som inspärrad äggkläckerska.

Om man är tillsammans med sociala eller attraktiva människor som inte vill sitta inlåsta i min stuga och lyssna på samma berättelser varje dag, kan man tex glädjas åt att se sin vackra partner skina upp i andra sociala sammanhang, med andra människor än bara MIG.

Ja att förundras över naturen och inte låta den fucka upp ens liv bara för att sådana som jag ska finnas om tre hundra år. Att för en stund vila från att plöja omkring med hornen i marken.

Ärligt alltså - Vad har jag för nytta av mina avkommor om tre hundra år?

Dags att tänka lite på sig själv, odla sina egna personliga värderingar och inte bara serva Moder natur. Moder natur som ändå kommer att belöna dina uppoffringar med döden.

Evolutionen är ju liksom lite enkelspårig och belönar inte all typ av konstnärlighet. De som gillar att sitta på en stubbe och äta blåbär kan ju ha jättetrevligt i sitt liv, men sådana egenskaper sållas effektivt bort.

Ja det har funnits många som njutit hela sitt liv av sociala svanar, men tyvärr fimpas de kontinuerligt och finns inte med i nästa giv.

Kanske dags att vara lite trevlig ändå? Och skita i om arten dör ut.

Hej!
Tack och lov gick julen bra. Umgicks med flera av barnen,pratade & skrattade. Även min särbo var med så klart.
Jag känner mig accepterad och omtyckt. Allt är toppen mellan mig om min särbo,och vi har en väldigt öppen kommunikation.
Jag känner mig mer öppen för att någon dag träffa exet en kortare stund. Det är ju alltid bra att utmana sig till något som känns obekvämt, kortare stunder då i alla fall. Om det nu skulle vara nödvändigt…
Tack för svar & tips alla!

1 gillning