Hur ha råd att leva som ensam med 3 barn & få guldkant i livet?

Hej! Jag är separerad sedan februari & bor i en stad där det är svårt att få tag på billigt boende & bostadsbrist. Vi bor idag i en 3:a nära barnens skola, jag har en gammal bil & jobbar deltid, men söker såklart mer arbete. Min man tog över huset & jag inväntar att bli utlöst därifrån. Just nu lever vi från månadslön till månadslön, har dragit ner på allt som går. Allt går åt till hyra på 9000 kr plus löpande utgifter, samt till barnens nödvändiga behov. Hur får kan man dra ner kostnad & få mera över per månad & ge barnen guldkant i livet och även ta hand om sig själv?? Tips & Tankar??

Mvh Malin

Kära MalinC.

Ack, vad jag minns och saknar min barndomsjular.
Inte för julklapparna. De enda julklappar jag kommer ihåg från min barndom är en frimärksbok och en liten pennvässare som min bror slagit in i ett jättestort paket.

Vad minns jag då? Att den vartvita tv:n på torpet var trasigt så vi satt vid köksbordet och spelade olika kortspel. Skidutflykter med varmchoklad i termos och kall, sölig apelsin. Gemenskapen under resorna mellan torpet och där vi hade vår mer stadigvarande bostad.

Det var upplevelsen av att vara tillsammans som många gånger var viktigare än vart vi for och vad vi gjorde. En cykel- promenad- utflykt med ryggsäck och lite fika. Leka några lekar, spela sällskapsspel - just det, när farsgubben var sjuk en sväng gick han hemma sjukskriven och vi spelande “Nya finans”. Så guldkant för mig är inte vart vi reser eller köper utan vad vi gör tillsammans. Tiden som går är det enda som inte går att ersätta eller göra om på nytt.

7 gillningar

Hej,
jag är lite i samma sits. Har en OK ekonomi som jag inte ska klaga på men nog märks det att jag ensam drar runt lika mycket kostnader för nya boendet som jag och X hade tillsammans med det gamla… Det blir ingen spontanshopping längre, utan att jag tänker efter ordentligt om jag verkligen behöver det jag tänkt köpa. Oftast inte.

Mitt nya boende ligger på gångavstånd från busshållplats och service så min största “besparing” har faktiskt varit bensin. Jag tankar inte ofta numera eftersom bilen används sparsamt och smart.

Morötter i all mat :slight_smile: Sedan har jag börjat besöka “kort-datum-kylen” på ICA och kolla vad som finns där, som växande tonårskillar kan tänkas äta (tänk kött till halva priset), samt bli mer observant på vad som finns av lockvaror som kan bli den där guldkanten. Slänger aldrig mat, jag äter rester i min lunchlåda.

2 gillningar

Blev också ensam med tre barn och på den tiden var inte social medier uppfunna…på gott och på ont :slight_smile:
Det jag önskade hade funnits då är ett konto som jag följer nu på Instagram som heter overtillannat.
Hon har även precis startat en blogg.
Bästa tipset hon har för att få pengarna att räcka är något hon kallar för Kontotricket!
Kolla upp det och se om det är något du kan använda :slight_smile:

2 gillningar

Jag gillar snaltipset på Instagram!

1 gillning

Tror dessa frågor är något många brottas med.

Min största del som hjälpte mig i början var att göra en ekonomisk uppföljning.
En excel där jag fyllde i alla fastna kostnader och inkomst. (I början även alla rörliga)
Fyllde i med färgkodning när räkningar dragits osv.
Gjorde detta slaviskt de 3 första månaderna. Nu efter 3 år gör jag det fortfarande dock inte de rörliga kostnaderna på samma sätt.

Det gav mig en väldig tydlig bild vad jag hade kvar och vad jag hade gjort av pengarna på.
Det gör att jag nu har en ganska god bild vad jag har kvar att röra mig med under kommande månad.

Utifrån det skapade jag ett konto ditt en summa drogs direkt när lönen kom som jag inte ens såg. Skapade även buffert spar och målspar dit jag flyttade delar av lönen.

Tyckte ett tag att vafan ska jag flytta den där hundralappen för, det gör ju inte så mkt gällande sparande. MEN, det gör skillnad.

Under första månaderna så bytte jag även butikskedja som jag handlade i vilket gjorde att man faktiskt kom ner i kostnad gällande mat.
Fick även ett tips från forumet att titta på vilka erbjudanden som mataffärerna hade och planera maten utifrån dem. Vilket jag gjorde och tilldel fortfarande gör.

Precis som @Caro skrev matlådor, är en oerhörd kostnadsbesparing. Även “kort-datum-kylen”, både för att minimera matsvinn och samtidigt komma ner i kostnad.

Sedan är det en balans, ibland måste man tillåta sig att handla. Ex om det är något som gör att man mår bra i mitt fall ett träningskort på gymmet, till mig och sonen. Nu får jag en del via friskvårdsbidrag, men oavsett den kostnaden gör att mitt mående ändå håller sig på den nivån den gör, dvs en vinst i slutändan trots att det är en kostnad.

Sedan är väl som alltid veckohandling att föredra, dock så har jag själv blivit dålig på det. Men har också märkt att matkostnaden har ökat då det ofta blir att man köper saker på måfå och ofta mer än man tänkt.

Jag tycker om att handla kläder i fysiska butiker, men har börjat att köpa saker mer över nätet då det ofta är billigare.
Kopplat till det använder jag refunder en heldel när jag kan. vilket blir en form av sparande även det, visst kanske småkronor i början men likväl ett tillskott.

Reser man mkt i jobbet och bor på hotell… då kan jag verkligen rekommendera refunder då ex nordicchoice som jag ofta bor på finns där, även hotels punkt com etc. Vilket gör att man får återbäring och pengar tillbaks in på sitt refunderkonto… rätt eller fel, ja det får väl samvetet avgöra men kan bara säga att några gratis nätter för mig och sonen har varit behövligt och även en guldkant även att använda de pengarna som samlats på det kontot.

Sedan så betyder guldkant olika för olika personer.
Håller med @Rulle, många gånger är det de där små sakerna som man minns när man blir äldre. Men guldkant är ju också skillnad om man pratar till barnen och till sig själv.
Tror det är helt rätt att försöka planera in en guldkant lite då och då i den mån man kan, vi alla behöver bryta ekorrhjulet. Men glöm inte den där fikakorgen en fin höstdag, själv eller med barnen kan vara lika mycket värt som den där hotellnatten, eller middagen på restaurangen eller resan. Guldkant är helt individuell men likväl väldigt viktig.

4 gillningar

Har du inte blivit utlöst från ditt gamla boende av din fd make än? Inte konstigt att det är knapert! Vad är anledningen? Tror du behöver trycka på hårt om att detta ska göras, har ni bodelat ordentligt?

Annars skulle jag säga att det tog mig 1,5 år att komma lite på fötter och ha byggt upp en buffert. Du har fått en del bra tips redan, mitt är att följa ”portionen under tian” på insta, hon har även kokböcker, men massor av recept gratis på sin blogg/site

3 gillningar

Har du undersökt möjligheterna för bostadsbidrag?

Baka hemma med barnen!

Jag förlorade över 200 000:- på huset, som var tvunget att säljas ej färdigrenoverat, samt gick ur skilsmässan med 100 000:- i blanco lån. Det är tufft att börja om ekonomiskt när man är 40. Men det går, man får göra som @Martor och göra budget i excel så man får överblick. Dra in och stryka allt onödigt och spara varje månad. Nu 4 år senare är blancolånet borta, äger ett litet hus och har en bra sparande. Men detta förutsätter så klart heltidsjobb. Börja med det du kan göra, få överblick och kapa kostnader.

5 gillningar

Jag bakar bröd. Finns numera en massa recept som inte kräver så mycket jobb. Sen har jag två-tre recept som jag upprepar, för då blir man snabb och det går lätt. Ex sätta degen medan middagspotatisen kokar. Baka ut brödkakor efter att man ätit. Hjälpa barnen, greja lite i ca 30-40 min. In i ugnen medan man sitter på stol och pustar ut. Jag sitter bokstavligen och tittar medan det gräddas ibland.

4 gillningar

Med risk för att låta ohyggligt präktig så vill jag slå ett slag för de små och billiga guldkanterna!

Jag klarar mig bra på min medelmåttiga lön, men jag har ju absolut inte råd med någon lyxshopping eller påkostade resor.

Å andra sidan har jag aldrig haft det. Inte när jag var gift heller, så jag märker ingen skillnad. Men oavsett detta - jag älskar små mini-guldkanter. Tänk att ta med några hembakta kanelbullar och en kaffetermos ut i skogen! Jag blir genuint lycklig av det.

Eller diverse gratis kulturevenemang. Häromsistens gick jag t ex på en Öppet Hus-visning på stans teater. Det var alkoholfritt bubbel, möte med skådespelarna, lite VIP-erbjudanden och sånt. Helt gratis. Jag tyckte att hela veckan fick en guldkant av den kvällen!

Vernissage är en annan kulturhappening som känns lite lyxig utan att vara det. Tar man med sig en rolig väninna så är hela dagen gjord.

I övrigt prioriterar jag rätt hårt i vad jag unnar mig. Visst går jag gärna ut och äter en middag med kompisarna någon gång ibland, men jag hakar hellre på en AW, för då blir det bara en fjärdedel av kostnaden. Och man har ju lika kul.

Jo just ja - mitt favoritguldkanttips: Köp de där lyxiga extraprylarna till dig själv i present eller till jul! :grinning: Jag har lite svårt att motivera för mig själv att köpa en parfym för 800 kr på en vanlig shoppingrunda. Men i julklapp till mig själv? Alla gånger!

Jag har nämligen ett avtal med mig själv att ge mig de presenter som jag hade önskat att mina exmän någon gång skulle ha gett mig. Jag fick vanligtvis ingenting varken till jul eller födelsedagen, och därför har jag nu lovat mig själv att köpa de presenter som jag tycker att jag är värd. Det där lilla extra, som man annars kanske inte unnar sig. Det är för att höja mitt värde i mina egna ögon. Och det funkar!

9 gillningar

Tips - Karma-appen! Affärer och restauranger rear ut varor med kort datum. Ofta halva priset.

2 gillningar

Tokgillar tanken om att du ger dig själv de presenter du önskar dig! :smiley: Heja dig!

3 gillningar

Så fint @Trassel, ska ta efter dina goda råd och fina tips! :heart:

1 gillning

Klokt! Är garanterat sådant man minns som med ett leende som vuxen sen.

Smarta tips angående maten där!Tack :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack snälla! Ska kolla upp detta :slightly_smiling_face:

Grymt!Tack :+1:

Många bra & tänkvärda tips! Tusen tack :slightly_smiling_face:

Tack för tips & även tids
perspektiv. :slightly_smiling_face: Ja,det tar väl lite tid att komma på fötter & få en buffert.

Av olika orsaker dragit ut på tiden, men bodelning kring allt lösöre är gjort iaf. Det andra på “G”. Ska kolla bloggaren!