Hur gör man så länge man bor kvar under samma tak?

Hej.
På nyårsdagen kom min sambo och sa att hon ville separera. Har under nästan hela förhållande stått för de mesta utgifterna. Men från och med separationen kom så vill jag inte betala allt själv. Okej att man delar driftkostnaden på boendet och sånt. Men hur ska man göra med andra utgifter tex reservdelar till bilar, djurfoder till de djur som hon så gärna velat skaffa? Och annat…

Nej, du behöver inte stå för några andra utgifter än de delade kostnaderna för sådant som är löpande utgifter för drift och boende.
För mig låter det märkligt att du ska betala allting efter att hon har initierat en separation? (Och innan med, för all del)

1 gillning

Var ni inte gifta så finns ingen juridisk skyldighet för någon av er att försörja den andra.
Så om du inte vill så finns det inget som tvingar dig… Det är dock skönt att kunna se sig själv i spegeln med stolthet varje morgon, viktigt att du beter dig på ett sätt som du kan försvara mot dig själv.

Jag tycker det i grunden låter sunt som du tänker, dela driftskostnaden för boendet till någon av er flyttar.
Olika driftskostnader för bilar och hobbys faller väl rätt naturligt på var och en?
Har ni skaffat djur ihop på hennes initiativ så erbjud hennes att överta alt köpa ut (beroende vad för typ av djur vi pratar) din del av dessa, annars sälj dom.

Mmm det är och har varit lite underligt hela tiden. Är väl en bidragande orsak att det nu blivit som det blivit. Hennes pengar har gått till hennes intressen medans jag fått stå för det andra. Man har varit och kanske fortfarande är för snäll. Sen är det ju jobbigt att hon inte bryr sig om en, förutom när man ska fixas hem grejer

Vilken tråkig inställning till pengar din ex-sambo verka ha. Har personligen aldrig förstått människor som lever på andras bekostnad. Äger ni huset till lika delar och står lika på lånet? Då ska du betala hälften tills det är sålt, eller bodelat. Var och en står för egna kostnader som fritidsintressen eller djur man äger.

Sen om ni inte är gifta så är det bostad som ska delas, inte allt. Om ni köpt bostaden för gemensamt bruk alltså.

Det finns andra här som kan separation mellan sambor bättre, du kan få bättre råd av andra än mig.

Vi var sambos, ej gifta. Boendet är en enskild gåva till henne från släkt.dock har jag stått för driftkostnaderna i det mesta laget…

@Albatross Aha ok. Då är ditt fokus just nu att ordna bostad då? Kan du bo tillfälligt hos någon? Har ni barn?

Jag skulle råda dig till att försöks flytta så fort som möjligt, särskilt om ni har barn. Att fortsätta bo tillsammans efter att det är slut kan skapa extra jobbiga konflikter och det behöver man inte. Särskilt inte om man har barn tillsammans.

1 gillning

Absolut så är det. Bostadsjakten är fullt igång. Vill lämna det föredetta hemmet som man inte känner sig hemma i alld för tillfället.
Å två barn har vi, så jag hoppas av hela mitt hjärta att vi kan bete oss som vuxna människor. Alltså vi bråkar inte och har väl aldrig gjort det utan mer vuxit isär…å hoppas vi blir lyckligare å bättre föräldrar på vart sitt håll…

1 gillning

Då är det bara att lägga en hushållsbudget @Albatross

1/2 var av el, licenser, mobiler, försäkringar etc.

Du betalar försäkringen på din jänkare, båt, skoter, eller vad du nu har som eget intresse.
Gymkort eller säsongskort på hockeyn?
Å hon betalar för sina intressen, alltihopa!

Gör en lista på fördelning av tillhörigheter och bohag.

Det kan vara en ok deal att du pröjsat mest hittills.
Om huset är gåva så kanske ni inte amorterat och grejat?
Bli inte snål och gniden. Du har gjort det av din fria vilja.

Men du får förklara att du numer söker eget boende och kommer att behöva skaffa en hel massa nytt.
Ny garderob bla så att du blir attraktiv på marknaden etc. :wink:

Nog fattar hon det, omän det kommer att skina igenom lite förvåning när du lägger fram din strategi.

Lycka till! :-:muscle:

1 gillning

Haha…får ta å göra så…