Hur funkar det? Ta barnen och dra

Detta gäller en bekant, men jag undrar vilka regler som finns.

När bekanten precis skulle åka hem från jobbet på fredag em får han ett sms från Soc/Fam om att hans sambo och mor till hans barn har lämnat honom med barnen och befinner sig på annan ort. Han får inte veta något om var eller hur.

Vår erfarenhet av bekanten med familj är att det inte pågick varken psykisk eller fysisk misshandel. Det finns inga anmälningar mot honom. Dessutom lämnade hon kvar sin hund (en liten hund som varit hennes hela vägen). Bekanten är förtvivlad och förvirrad, förstår inte alls vad som föregått detta.

Får man göra så här? Dra med barnen och andra vårdnadshavaren inte kan sätta emot något?

Nej, det får man inte så vitt jag förstår det. Det kan väl vara egenmäktigt förfarande med barnen? Och man får väl inte heller ändra folkbokföringsadress på barnen utan andra förälderns medgivande, inte utan stöd av myndigheter.

Men sen vad som konkret händer och vilken hjälp som finns att få när hon ändå gjort så är ju en annan fråga. Men jag tycker han ska börja med att höra av sig till polisen och se om det går att anmäla, samt till socialtjänsten såklart. Då borde ha åtminstone få lite mer klart för sig vilka vägar som finns. Sen har ju barnen rätt till umgänge såklart och det bör han ju kunna få igenom i rätten om inget annat hjälper, men det kan väl ta sin lilla tid.

Det borde finnas lagrum för att polisanmäla tycker jag det verkar som : Egenmäktighet med barn – Wikipedia

2 gillningar

Det här kommer att slå tillbaka mot modern med full kraft om det blir vårdnadstvist.

1 gillning

Jag hoppas det. Tyvärr är det tydligt att mamman påverkas av sin mor, barnens mormor, som svartmålat och ljugit om sina x, så att det skulle komma falska anklagelser som tar lång tid att avfärda skulle inte förvåna mig alls.

En fråga: Om det är Soc/Fam som meddelar, har det då skett en anmälan då de på något sätt medverkar till att möjliggöra situationen genom att informera men inte ge detaljer om var/hur?

1 gillning

Ja det är sant. Det låter ju lite som att befinner sig på en kvinnojour om det är soc som meddelar detta på det sättet.

Ja, det är ju något jag tänker också. Men samtidigt har det så vitt jag vet inte framförts några som helst anklagelser mot pappan.
Utifrån mina egna erfarenheter av familjen så finns det inga tecken på felaktigt beteende från pappan, däremot risk för att det är psykisk sjukdom hos mamman, påhejad av sin mor som tidigare ljugit om sina x, både inför barnen och myndigheter.

De skyddsmöjligheter som är absolut nödvändiga för kvinnor (och män, när det förekommer) blir ju så totalt fel när de missbrukas - och det sker, det vet vi!
Exakt hur det är i det här fallet kan man ju inte veta på det här stadiet. Jag hoppas att mamman kommer till sans och inser det felaktiga i hennes beteende.

1 gillning

De kvinnor som utsätts för misshandel av sina män ser man aldrig. Så vad du vet och ser är extremt lite av vad som händer bakom låsta dörrar hos den här familjen.

Soc går inte in och hjälper en kvinna att fly med barnen bara så där. Det finns två sidor till den här historien. Och ja, man kan ta barnen och dra på det här viset. Som vårdnadshavare har man en skyldighet att hålla barnen säkra. Om den ena vårdnadshavaren misstänker att den andra slår barnen så är det vårdnadshavaren skyldighet enligt lag att hålla barnen säkra, dvs packa och dra i första skedet.

3 gillningar

Jag är lite inne på samma tanke - det kan finnas mer som inte kommit fram. Det kan också finnas polisanmälan som är gjord i fredags men där din bekante inte har underrättats av polisen än. Eller soc-anmälan. Den som är misstänkt för brott underrättas inte alltid samma dag, utan det kan gå ett tag. Det kan ju både vara helt uppdiktat av barnens mamma eller faktiskt finnas en hotfull situation, som inte syns utåt. En bra kontakt med myndigheterna är nog prio ett, oavsett.

4 gillningar

Om någon mot förmodan skulle undra hur det har gått med denna tråd så kan jag berätta att det tog en vända i rätten innan han fick rätt att ha kontakt med barnen igen och träffa dem. Inga polisanmälningar har inkommit. Sedan ungefär ett år tillbaka bor de ihop igen men nu har hon bestämt sig för att hon vill separera. Mycket bra att hon kan säga det isf att använda soc och en kvinnojour som verktyg. Nu dejtar hon för fullt och lämnar barnen hemma hos pappan.

Känns som en separation är det enda rimliga efter en sån historia. Hoppas att din bekante och hans ungar mår så bra det går.

1 gillning