Hur fan gör vi/jag nu?

I Mars 2023 skrev vi på Gemensam Skillsmässoansökan.
Vårat äktenskap har varit dåligt i flera år, Vi har barn i yngre skolårdern.

Hon vägrade först signera den utan att hon fick egen vårdnad av barnen, vilket jag där och då tyckte lät helt ok, jag förstod inte innebörden av det.
Anledningen till att hon vill ha ensam vårdnad är endast för att skydda henne själv, hon vill kunna ha det enkelt med pappersarbete, och hon vill också ha möjligheten att flytta till hennes europeiska hemland i framtiden med barnen och hon vill inte att jag ska sätta stopp för det.

Idag så har vi varannan vecka och vi hjälper varandra en hel del med att skjutsa osv, hon bor kvar i vårt radhus och jag har fått tag i en hyreslägenhet. Jag har varit väldigt schysst och betalat halva lånet då vi valt att behålla huset då marknaden är som den är och vi vill båda att barnen har en trygg plats kvar.

Nu har jag insett att det där med egen vårdnad för henne inte alls är något jag skulle vilja ha, utan för barnens skull så vill jag ha gemensam vårdnad. Jag känner att ger jag upp den vårdnaden helt så kommer alla mina skyldigheter och rättigheter försvinna från en dag till en annan och jag känner inte att jag kommer orka lägga ner så mycket tid och energi som jag gör för barnens aktviteter för jag vet att en vacker dag så kan hon säga att nej nu får X sluta med fotbollen och jag kommer inte ha något att säga till om, ja ni kanske fattar.

Hur går vi tillväga nu, hon vill ENDAST gå vidare med skilsmässan enligt det vi skrev på i Mars 2023 och jag vill ENDAST gå vidare med skilsmässan med GEMENSAM vårdnad. Hon vägrar, Jag har sagt till henne att vi måste prata med familjerätten, men hon kommer vägra göra det. hon säger att hon inte har tid, vilket är i min värld jävligt egoistiskt, hon sa senast idag att barnen inte vill bo med mig, vilket förvånar mig något oerhört när dom älskar att vara här.

Så hur får jag en oerhört envis dam att gå med på familjerätt?
Vad finns det för andra alternativ?

Mvh

Hej.
Bor ni i Sverige? Isåfall kan hon inte “vägra” att skriva på fullföljden för att stoppa skilsmässan. Det räcker att du skriver på den själv och skickar in. Ingen kan tvingas att vara gift med någon annan enligt svensk lag.

Naturligtvis ska du inte gå med på något annat än gemensam vårdnad. I praktiken verkar ni redan leva så, då ni hjälps åt, samarbetar kring boendet etc.

Familjerätten är ingen juridisk instans utan dit tar ni er ifall ni behöver hjälp att komma överens om saker som gäller era gemensamma barn. Naturligtvis vill hon inte dit, för de kommer också att förorda gemensam vårdnad! Kontakta dem på egen hand om du behöver stöd.

Enskild vårdnad är väldigt svårt att få, förutom om du går med på det helt frivilligt. Vill du inte gå med på det får hon stämma dig i tingsrätten! Och det krävs verkligen starka skäl för att tingsrätten ska döma en förälder till enskild vårdnad. Att en förälder “vill ha det så” räcker inte.

Stå på dig, dina barn behöver dig i sitt liv!

1 gillning

Hej och tack för svar och ditt stöd.
Ja vi bor i Sverige cirka 2 km ifrån varandra.
Hur gör jag rent praktiskt nu? Ansökan vi skickade in var för Ensam vårdnad, behöver jag börja om på nytt på en ny ansökan om gemensam vårdnad?

Hälsningar

Prata med en jurist/advokat och ta reda på dina rättigheter. Du har flera. Du kan driva igenom skilsmässan utan hennes samtycke och du kan även kräva gemensam vårdnad och få det utan hennes samtycke. Och som tidigare talare nämnde så ligger tonvikten och utgångspunkten i juridiska sammanhang på att sträva efter det som är för barnens bästa. Vilket betyder gemensam vårdnad om det inte föreligger bevisad fara för barnens välmående.

Det låter på din beskrivning som att hon agerar mycket i affekt just nu och det är såklart jobbigt, både för henne och för dig. Man kan ju respektera det agerandet till en viss punkt. Sen får lagstiftningen ta över. Så om inga andra skäl föreligger än att hon vill kunna flytta vart och när hon vill samt ta barnen med sig (även detta kan man faktiskt också reglera, givet att man har delad vårdnad) så kan och ska du absolut kräva gemensam vårdnad. Och då snarast häva/förändra ansökan som ligger inne från mars. Detta kan säkert en jurist/ familjerätten hjälpa dig med.

Lycka till!

1 gillning

Tänker oavsett att du ska agera rätt snabbt, om ansökan kom in i mars så har ju betänketiden gått ut. Så ring till familjerätten eller till en jurist (ligger ju lite reklamannonser på den här sidan) och lyft din åsikt/fråga och få hjälp med hur du ska göra.

1 gillning

Nummer 1. Ta kontakt med en jurist, gärna någon duktig på familjerättsfrågor.

Alternativt, ta kontakt med tingsrätten och/eller familjerätten hos din kommun/stadsdelsförvaltning.

Du skriver mars 2023. Vilket torde innebära att Er betänketid är avslutad (om ni har barn under 16år), och det är dags att antingen fullfölja skilsmässan, eller avstå. Jag tolkar det som att ni önskar fullfölja skilsmässan, men du vill ändra på yrkandet gällande vårdnaden om barnen.

Möjligen, troligen (eftersom din ex-maka vägrar ändra yrkandet om vårdnad), så kommer du (möjligen/troligen) behöva stämma ditt ex om vårdnaden.

Jag tror, tror, inte att du kan ändra själva skilsmässoansökan – gällande dina/era yrkanden. Utan du måste (möjligen) hantera detta mha stämning (andra blanketter!) via tingsrätt (domstolar.se).

Men som sagt, ta kontakt med sakkunniga.

Kämpa för dina rättigheter och dina barn.

Lycka till!

1 gillning

Fast även om en förälder väljer att avsäga sig vårdnaden så ska det göras en utredning om det är till barnets/barnens bästa.
Ta kontakt med din lokala socialtjänst och prata med familjerätten som utreder just vårdnadsfrågor

1 gillning

@Stark1

Gäller det även när man gemensamt ansöker om skilsmässa och yrkar på ensam vårdnad…?

Just curious… tänker givetvis att tingsrätten, under betänketiden, ska ”insamla” information om ensam vårdnad är tillämpligt, adekvat, ”rätt” (för barnens bästa)…

Men tänker också att det råder ”avtalsfrihet”… att om ansökan är gemensam, de två parterna har kryssat i yrkande rutan gällande vårdnad… yrkat på ensam/enskild vårdnad… blir det då forfarande en fråga för socialtjänsten att avgöra, och då kanske ändå avgöra att det mest lämpliga är delad vårdnad… trots att ansökan anger ”ensam vårdnad”… (till förmån för ena parten)…

Hoppas det ordnar sig för TS…

Mvh

Alltså om jag minns rätt (var ett tag sedan jag jobbade nära familjerätten) så ja, det gäller även när man har ansökt om det gemensamt. Men det var ett tag sedan jag jobbade med.