Hur berättade ni på ett enkelt sätt till eran 5-6åring att ni ska gå isär. Eftersom man ska berätta så enkelt som möjligt

Man ska berätta på barnens nivå och vid 5 år ska man berätta så enkelt som möjligt. Men vad är enkelt och vad sa ni?

:tulip::tulip:

Tack för dina tips :pray:t2:

Du sa de väldigt bra :+1:t2:

Mina barn var äldre vid skilsmässan, men jag har däremot erfarenhet av att berätta andra svåra saker för barn i den åldern.

Ljug inte! Kanske du vill försköna situationen så barnet inte blir så ledset, men gör inte det. Om barnet måste flytta, så säg det. Om det blir omöjligt att bo hos den ena föräldern, så säg det.
Berätta inga onödiga detaljer om inte barnet frågar. “Vi har bestämt att vi ska göra så här” i stället för “Vi kan inte bo tillsammans för att vi bara bråkar” eller “Vi vill inte vara gifta längre för att vi har slutat vara kära i varandra”. Barnet kommer att fråga varför någon gång, men det kanske dröjer. Därför är det bättre att bara ge så mycket information som barnet orkar med så där i början.
Tala om vad som kommer att hända den dagen och nästa. Kanske att mamma och pappa kommer att sova i olika rum (viktigt att veta för barnet om det vaknar mitt i natten). Eller kanske att mamma kommer att åka till mormor och sova där. Att barnet inte får ta hem kompisar de närmaste dagarna och liknande. Det ger trygghet för barnet att veta vad som händer dag för dag, men spekulera inte i vad som händer om 3 veckor t ex.

1 gillning