Hjälp med bodelning / Lösöre

Hej, jag har några funderingar kring värdering av lösöre.

Jag och min fru ska separera och jag ska bo kvar i huset. Hon har fått lägenhet och har beslutat att hon ska inreda den själv. Därför ska jag behålla allting men vi funderar över hur det ska räknas ut. Gör vi det godtyckligt så kommer vi upp i en summa om ungefär 60 000, vilket jag tycker låter lite för ett helt hus?

Hur fungerar det sen, är det hel beloppet jag ska köpa ut henne med eller ska det delas på två?

Tycker det låter rimligt. Det är inte nypris utan vad kostar det på blocket.
Hennes del som du ska ersätta med blir hälften.

1 gillning

60,000 för allt i ett hus tycker jag låter lite, men beror väl på.

För mig tänkte vi inte rakt av andra-handsvärde utan ibland mer mot inköp då den som flyttade behövde mkt saker.

Ex värderade sängar till barnen mot nypris
Värderade köksbord, stolar, soffor någonstans mellan begagnat och nypris osv.

Även inköp där vi delade.
Ex en får ny kaffemaskin så får andra ny brödrost

60’ för allt bohag i ett helt hus är otroligt lite. Det finns miljoner små grejer som man inte tänker på när man räknar typ stora möbler som soffa, säng och matbord etc.

Men det är du som ska betala henne hälften av bohagets uppskattade värde så det ligger ju iof inte i ditt intresse att höja summan :woman_shrugging:

Så när vi har inrett hela huset så ska hon få 30 000kr att inreda en lägenhet från scratch? Låter extremt märkligt

Om ni inte har värdefulla tavlor eller designmöbler så får man trots allt rätt så lite för begagnade möbler på andrahands marknaden. Rätt så mycket går inte ens att få sålt.

Om hon själv väljer att inte ta något från huset för att hon vill börja från scratch så kan jag inte se varför du ska ge henne mer. Men det är ju självklart upp till dig. Alternativt är ju faktiskt att hon tar med sig saker också.

Jag tycker också du ska tänka igenom om du vill sitta kvar med allt. Det blir lätt att den som flyttar plockar russin och själv blir man kvar med rätt mycket skräp.

2 gillningar

Alternativet är att ni delar allt precis på hälften. Och det som då saknas får ni köpa nytt själva.

Så jag tycker det är logiskt. Inte märkligt.

Däremot så är 30 000 inte mycket om man ska köpa precis allt nytt. Men det är ett val man gör.

1 gillning

Fanns en bra guide här på forumet förut som du kan söka efter

Hur ni delar lösöre är helt upp till er. Är ni inte överens blir det tvist.

Att ta allt efter försäkringsvärde/begagnat så blir allt lågt. Kan skapa känsla av orättvisa. Att en liksom har allt och en måste köpa allt (begagnat eller nytt).

Om allt värderas till inköpspris blir det lätt orättvist åt andra hållet. En står man allt begagnat/slitet och den andra har allt nytt

Man kan även tänka ngn slags bruksvärde eller intresse. Vad vill respektive part ha kvar? Vad kan vi sälja och få in och sen ha låtsas auktion mellan varandra. Vad skulle resp part vara villig att betala för lösöret.

Om man vill separera ”snyggt” behöver man komma överens och kanske snarare värdera olika lösöre på olika sätt. Vissa mer mot begagnat (blocket pris) och andra mer mot nyköp (om saker en måste ha). Eller någonstans däremellan

Om någon flyttar ut är det heller inte ovanligt att den som är kvar kompenserar lite extra speciellt om den som flyttar får mindre.

Annars är det så att ni ska ha hälften var. Om någon ”tar” mer ska andra parten kompenseras med halva mellanskillnaden

Sen känns 60,000 i mina öron lågt om ett hus är inrett. Har ni pratat om värdet på saker.
Tänk inte bara soffa/tv/stolar/sängar utan det finns så mkt mer i ett hus… bestick, vaser, gardiner, gardinstänger, verktyg, ljusstakar, tavlor, skärbrädor, småskålar, galgar, vägghyllor, garderober, dammsugare, kryddor, osv osv… allt ska ju delas

Vet inte hur mkt saker ni har men i ett hus som har saker känns snarare minst 200,000 rimligare
Även om ni inte har dyr konst.

Det står ju er fritt att värdera det som ni vill. Bara ni är överens. Om du själv tycker att du betalar för lite kan du erbjuda en annan summa. Du kan motivera det med att om hon inreder en bostad från scratch så blir det betydligt dyrare än andrahandsvärdet på ett begagnat bohag och den kostnaden kan ni dela på ett sätt som ni båda tycker är rättvist.